ČR se zavedením bodového systému přiblíží praxi ve Francii a SRN
Zavedením takzvaného bodového
systému hodnocení dopravních přestupků řidičů se ČR přiblíží
praxi, která je již zavedena v Německu a Francii. Česká vláda
navrhuje, aby o řidičský průkaz přišel ten, kdo dosáhne 12 bodů.
Stejný počet platí podle informací Autoklubu ČR i ve Francii. V
Německu je hranicí 18 bodů. V uvedených zemích se ale liší počet
udělených bodů za přestupky. Novelu zákona o provozu na pozemních
komunikacích začala tento měsíc projednávat sněmovna v takzvaném
prvém čtení.
Ve Francii byl zaveden bodový systém řidičských průkazů 1. prosince 1992. V Německu pak funguje praxe, že při dosažení osmi až 13 bodů úřady varují řidiče a upozorní jej na možnost absolvování nástavbového semináře. Při dosažení 14 až 17 bodů úřad řidiči účast na absolvování semináře nařídí a při dosažení a překročení 18 bodů je řidič nezpůsobilý k řízení motorových vozidel a je mu odňat řidičský průkaz.
Sedm, tedy nejvíce bodů, obdrží podle návrhu v Česku řidič, který řídil vozidlo pod silným vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Stejně je přestupek ohodnocen v Německu. Ve Francii jsou tresty mírnější (čtyři až šest bodů).
Šesti body má být v Česku ohodnoceno překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem nebo dopravní značkou o 40 kilometrů za hodinu a více v obci nebo o 50 kilometrů za hodinu a více mimo obec. Ve Francii a Německu je taxa čtyři body. Při překročení rychlosti o 20 a mimo obec o 30 kilometrů za hodinu má být v ČR sazba čtyři body, v Německu jsou to body tři a ve Francii dva body.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz