epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 1. 2001
    ID: 666upozornění pro uživatele

    Evropská Komise vloni ČR nejvíce kritizovala za veřejné finance a novelu o ČNB

    Makroekonomický výhled České republiky se podle Evropské komise v loňském roce podstatně zlepšil a hospodářský růst v následujících dvou letech zrychlí bez větších rizik růstu inflace či deficitů běžného účtu. Naopak kritiku si ČR vloni z Bruselu vysloužila zejména za veřejné finance a kontroverzní novelu zákona o České národní bance


    Makroekonomický výhled České republiky se podle Evropské komise v loňském roce podstatně zlepšil a hospodářský růst v následujících dvou letech zrychlí bez větších rizik růstu inflace či deficitů běžného účtu. Naopak kritiku si ČR vloni z Bruselu vysloužila zejména za veřejné finance a kontroverzní novelu zákona o České národní bance. Komise sice ocenila snahu vlády o větší fiskální průzračnost, zároveň však upozornila na narůstající deficit veřejných rozpočtů. Poukázala, že na začátku roku byl deficit veřejných financí za letošní rok odhadnut na 3,5 procenta hrubého domácího produktu, ale vláda nedávno tento odhad zvýšila na 5,2 procenta HDP. Pokud by se nepočítalo s příjmy z privatizace, deficit by dosáhl dokonce 7,7 procenta HDP. "Vývoj ve fiskální oblasti (v ČR) zůstává vážným důvodem k obavám," varovala komise ve své podzimní zprávě o hospodářském vývoji v kandidátských zemích. ČR úrovní deficitu výrazně převyšuje průměr kandidátských zemí střední a východní Evropy a zařadila se na nejhorší příčku hned za Slovensko. Přestože plánovaný schodek státního rozpočtu na příští rok je v souladu s opoziční dohodou sociálnědemokratické vlády s ODS, deficit veřejných financí bez zahrnutí příjmů z privatizace může podle komise dosáhnout 6,1 procenta HDP. "Je však pravděpodobné, že bude ještě dodatečně zatížen náklady na čištění IPB, které mohou dosáhnout desítek miliard korun," dodává komise s tím, že "prodej IPB Československé obchodní bance byl dokončen na základě neomezených státních záruk". Právě na veřejné finance se chce Evropská komise změřit při plánovaném pravidelném hodnocení makroekonomické a finanční stability kandidátských zemí. Od příštího roku budou na toto téma zahájeny pravidelné schůzky členů hospodářského a měnového výboru EU se zástupci kandidátů. "Není to další podmínka vstupu, jde o poskytnutí pomoci kandidátským zemím, aby pokročily od současného stavu směrem k začlenění do hospodářské a měnové unie (EMU)," řekl nedávno komisař pro hospodářské a měnové záležitosti Pedro Solbes. Kandidáti se budou moci k EMU připojit, až po vstupu do EU splní maastrichtská kritéria. Ta požadují udržovat po dva roky maximální dovolenou výchylku kursu, určitou hladinu inflace, úrokových sazeb a podílu veřejného dluhu a maximálně tříprocentní podíl deficitu veřejných rozpočtů na HDP. Kromě veřejných financí si ČR letos z Bruselu vysloužila kritiku i za novelu zákonu o České národní bance. Komise opakovaně upozorňovala na to, že zákon je neslučitelný se základní Smlouvou o EU co se týče nezávislosti centrální banky a že může zkomplikovat přistoupení ČR k EU. "Jsou tam dvě neslučitelné oblasti: ustanovení, že parlament schvaluje oddělený provozní a investiční rozpočet (ČNB) a povinnost konzultovat s vládou nastavení inflačního cíle," uvedla komise v letošní hodnotící zprávě. Novela zákona o ČNB dále již v souladu s právem EU mění hlavní cíl centrální banky z měnové na cenovou stabilitu a zakazuje ČNB financovat státní sektor. Makroekonomický výhled ČR kromě již zmíněných veřejných rozpočtů komise hodnotí kladně. Ve své podzimní prognóze pro jednotlivé kandidátské komise konstatovala, že od poloviny loňského roku ekonomika ČR jeví známky oživení, založeného na zahraniční poptávce a mírném růstu domácí spotřeby, která letos nabírá na síle a příštích dvou letech bude hlavním tahounem růstu. Nicméně ČR se svým letošním odhadovaným 2,5procentním růstem stále zaostává za očekávaným průměrným růstem HDP o 4,2 procenta v deseti kandidátských zemích střední a východní Evropy, ale i za průměrem 3,5 procenta v EU. Ekonomické oživení se v ČR odráží i v mírném poklesu míry nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti v ČR letos podle komise dosáhne 9,1 procenta, zatímco například na Slovensku 19,2 procenta a Polsku 16,4 procenta. Průměrná míra nezaměstnanosti v EU bude letos činit 8,4 procenta. Spotřebitelské ceny v ČR porostou v důsledku vyšší domácí poptávky a vyšších dovozních cen. Nicméně komise očekává, že inflace zůstane i v následujících letech nízká. Růst spotřebitelských cen v Polsku, Maďarsku a na Slovensku letos přesáhne deset procent, zatímco v ČR dosáhne pouhých 3,8 procenta. Průměrná míra inflace v EU bude letos činit 2,1 procenta. Deficit běžného účtu, který letos v ČR vzroste v důsledku rostoucí spotřeby kombinované s vysokými dovozními cenami na 2,7 procenta HDP, se v dalších dvou letech opět sníží až na 1,7 procenta v roce 2002. "Silný příliv přímých zahraničních investic pomůže deficit běžného účtu pokrýt," tvrdí komise. Problémy s vnější rovnováhou má například Polsko, kde se deficit běžného účtu letos vyšplhá až na 7,0 procenta. Veliký rozruch mezi domácími politiky vyvolala letošní hodnotící zpráva o pokroku ČR v přípravě na členství v EU. Podle plnění ekonomických kritérií zařadila ČR až za Polsko, což úplně zastínilo jinak celkem pozitivní hodnocení komise. Zpráva konstatovala, že Maďarsko, Estonsko a Polsko již jsou funkčními tržními ekonomikami, zatímco Česká republika či Slovinsko za ně mohou být pouze považované. Komisař pro rozšíření Günter Verheugen vysvětlil, že rozdíly jsou způsobeny délkou a úspěšností prováděných strukturálních reforem v kandidátských zemích. Jinými slovy, hlavní důvody, které řadí ČR až za Maďarsko, Estonsko a Polsko, jsou horší stav bankovního sektoru, vysoký podíl špatných úvěrů a nepříliš povedená privatizace a restrukturalizace podniků. "V Polsku vidíme změnu vlastnictví a co je důležitější, změnu managementu, která vedla k hluboké restrukturalizaci a zvýšení výkonnosti těchto podniků. A to v mnoha privatizovaných podnicích v České republice chybí," uvedla jako příklad analytička Dresdner Bank Christiane Lienekeová. Naopak ředitel bruselského Střediska pro výzkum evropské politiky Daniel Gros mezi Českou republikou a Polskem až tak velký rozdíl nevidí. "Nemyslím si, že lze skutečně objektivně říci, která ze zmíněných zemí je na tom lépe," řekl s tím, že komise má pouze omezené informace i čas na precizní posudek. Prognóza růstu HDP (v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR 2,5 3,0 3,7 Maďarsko 5,4 5,5 5,2 Polsko 5,1 5,0 4,8 Slovensko 2,0 3,1 4,1 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů 4,2 4,3 4,4 ----------------------------------------------------------------- EU 15 3,4 3,1 3,0 ----------------------------------------------------------------- eurozóna 3,5 3,2 3,0 ----------------------------------------------------------------- Prognóza inflace (průměrná míra v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR 3,8 4,3 4,3 Maďarsko 10,1 8,4 6,8 Polsko 10,1 7,5 5,5 Slovensko 12,1 6,0 4,5 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů 12,5 9,0 7,1 ----------------------------------------------------------------- EU 15 2,1 2,0 1,8 ----------------------------------------------------------------- eurozóna 2,3 2,2 1,9 ----------------------------------------------------------------- Prognóza míry nezaměstnanosti (v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR 9,1 8,9 8,8 Maďarsko 6,5 6,2 5,3 Polsko 16,4 16,1 15,7 Slovensko 19,2 18,8 18,4 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů 12,1 12,0 11,6 ----------------------------------------------------------------- EU 15 8,4 7,8 7,3 ----------------------------------------------------------------- eurozóna 9,0 8,5 7,9 ----------------------------------------------------------------- Prognóza deficitu veřejných financí (jako podíl HDP v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR -5,1 -4,8 -4,3 Maďarsko -3,3 -3,0 -3,1 Polsko -3,1 -2,8 -2,8 Slovensko -5,2 -5,5 -4,0 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů -3,5 -3,3 -3,1 -----------------------------------------------------------------

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce
    3. 1. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • DEAL MONITOR
    • Adhezní řízení v praxi
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Klamavá reklama
    • Novela trestního zákoníku
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Osoby blízké a vědomost o úmyslu dlužníka zkrátit věřitele v případě vyvedení majetku do svěřenského fondu

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.