epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více
    3. 1. 2001
    ID: 666upozornění pro uživatele

    Evropská Komise vloni ČR nejvíce kritizovala za veřejné finance a novelu o ČNB

    Makroekonomický výhled České republiky se podle Evropské komise v loňském roce podstatně zlepšil a hospodářský růst v následujících dvou letech zrychlí bez větších rizik růstu inflace či deficitů běžného účtu. Naopak kritiku si ČR vloni z Bruselu vysloužila zejména za veřejné finance a kontroverzní novelu zákona o České národní bance


    Makroekonomický výhled České republiky se podle Evropské komise v loňském roce podstatně zlepšil a hospodářský růst v následujících dvou letech zrychlí bez větších rizik růstu inflace či deficitů běžného účtu. Naopak kritiku si ČR vloni z Bruselu vysloužila zejména za veřejné finance a kontroverzní novelu zákona o České národní bance. Komise sice ocenila snahu vlády o větší fiskální průzračnost, zároveň však upozornila na narůstající deficit veřejných rozpočtů. Poukázala, že na začátku roku byl deficit veřejných financí za letošní rok odhadnut na 3,5 procenta hrubého domácího produktu, ale vláda nedávno tento odhad zvýšila na 5,2 procenta HDP. Pokud by se nepočítalo s příjmy z privatizace, deficit by dosáhl dokonce 7,7 procenta HDP. "Vývoj ve fiskální oblasti (v ČR) zůstává vážným důvodem k obavám," varovala komise ve své podzimní zprávě o hospodářském vývoji v kandidátských zemích. ČR úrovní deficitu výrazně převyšuje průměr kandidátských zemí střední a východní Evropy a zařadila se na nejhorší příčku hned za Slovensko. Přestože plánovaný schodek státního rozpočtu na příští rok je v souladu s opoziční dohodou sociálnědemokratické vlády s ODS, deficit veřejných financí bez zahrnutí příjmů z privatizace může podle komise dosáhnout 6,1 procenta HDP. "Je však pravděpodobné, že bude ještě dodatečně zatížen náklady na čištění IPB, které mohou dosáhnout desítek miliard korun," dodává komise s tím, že "prodej IPB Československé obchodní bance byl dokončen na základě neomezených státních záruk". Právě na veřejné finance se chce Evropská komise změřit při plánovaném pravidelném hodnocení makroekonomické a finanční stability kandidátských zemí. Od příštího roku budou na toto téma zahájeny pravidelné schůzky členů hospodářského a měnového výboru EU se zástupci kandidátů. "Není to další podmínka vstupu, jde o poskytnutí pomoci kandidátským zemím, aby pokročily od současného stavu směrem k začlenění do hospodářské a měnové unie (EMU)," řekl nedávno komisař pro hospodářské a měnové záležitosti Pedro Solbes. Kandidáti se budou moci k EMU připojit, až po vstupu do EU splní maastrichtská kritéria. Ta požadují udržovat po dva roky maximální dovolenou výchylku kursu, určitou hladinu inflace, úrokových sazeb a podílu veřejného dluhu a maximálně tříprocentní podíl deficitu veřejných rozpočtů na HDP. Kromě veřejných financí si ČR letos z Bruselu vysloužila kritiku i za novelu zákonu o České národní bance. Komise opakovaně upozorňovala na to, že zákon je neslučitelný se základní Smlouvou o EU co se týče nezávislosti centrální banky a že může zkomplikovat přistoupení ČR k EU. "Jsou tam dvě neslučitelné oblasti: ustanovení, že parlament schvaluje oddělený provozní a investiční rozpočet (ČNB) a povinnost konzultovat s vládou nastavení inflačního cíle," uvedla komise v letošní hodnotící zprávě. Novela zákona o ČNB dále již v souladu s právem EU mění hlavní cíl centrální banky z měnové na cenovou stabilitu a zakazuje ČNB financovat státní sektor. Makroekonomický výhled ČR kromě již zmíněných veřejných rozpočtů komise hodnotí kladně. Ve své podzimní prognóze pro jednotlivé kandidátské komise konstatovala, že od poloviny loňského roku ekonomika ČR jeví známky oživení, založeného na zahraniční poptávce a mírném růstu domácí spotřeby, která letos nabírá na síle a příštích dvou letech bude hlavním tahounem růstu. Nicméně ČR se svým letošním odhadovaným 2,5procentním růstem stále zaostává za očekávaným průměrným růstem HDP o 4,2 procenta v deseti kandidátských zemích střední a východní Evropy, ale i za průměrem 3,5 procenta v EU. Ekonomické oživení se v ČR odráží i v mírném poklesu míry nezaměstnanosti. Míra nezaměstnanosti v ČR letos podle komise dosáhne 9,1 procenta, zatímco například na Slovensku 19,2 procenta a Polsku 16,4 procenta. Průměrná míra nezaměstnanosti v EU bude letos činit 8,4 procenta. Spotřebitelské ceny v ČR porostou v důsledku vyšší domácí poptávky a vyšších dovozních cen. Nicméně komise očekává, že inflace zůstane i v následujících letech nízká. Růst spotřebitelských cen v Polsku, Maďarsku a na Slovensku letos přesáhne deset procent, zatímco v ČR dosáhne pouhých 3,8 procenta. Průměrná míra inflace v EU bude letos činit 2,1 procenta. Deficit běžného účtu, který letos v ČR vzroste v důsledku rostoucí spotřeby kombinované s vysokými dovozními cenami na 2,7 procenta HDP, se v dalších dvou letech opět sníží až na 1,7 procenta v roce 2002. "Silný příliv přímých zahraničních investic pomůže deficit běžného účtu pokrýt," tvrdí komise. Problémy s vnější rovnováhou má například Polsko, kde se deficit běžného účtu letos vyšplhá až na 7,0 procenta. Veliký rozruch mezi domácími politiky vyvolala letošní hodnotící zpráva o pokroku ČR v přípravě na členství v EU. Podle plnění ekonomických kritérií zařadila ČR až za Polsko, což úplně zastínilo jinak celkem pozitivní hodnocení komise. Zpráva konstatovala, že Maďarsko, Estonsko a Polsko již jsou funkčními tržními ekonomikami, zatímco Česká republika či Slovinsko za ně mohou být pouze považované. Komisař pro rozšíření Günter Verheugen vysvětlil, že rozdíly jsou způsobeny délkou a úspěšností prováděných strukturálních reforem v kandidátských zemích. Jinými slovy, hlavní důvody, které řadí ČR až za Maďarsko, Estonsko a Polsko, jsou horší stav bankovního sektoru, vysoký podíl špatných úvěrů a nepříliš povedená privatizace a restrukturalizace podniků. "V Polsku vidíme změnu vlastnictví a co je důležitější, změnu managementu, která vedla k hluboké restrukturalizaci a zvýšení výkonnosti těchto podniků. A to v mnoha privatizovaných podnicích v České republice chybí," uvedla jako příklad analytička Dresdner Bank Christiane Lienekeová. Naopak ředitel bruselského Střediska pro výzkum evropské politiky Daniel Gros mezi Českou republikou a Polskem až tak velký rozdíl nevidí. "Nemyslím si, že lze skutečně objektivně říci, která ze zmíněných zemí je na tom lépe," řekl s tím, že komise má pouze omezené informace i čas na precizní posudek. Prognóza růstu HDP (v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR 2,5 3,0 3,7 Maďarsko 5,4 5,5 5,2 Polsko 5,1 5,0 4,8 Slovensko 2,0 3,1 4,1 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů 4,2 4,3 4,4 ----------------------------------------------------------------- EU 15 3,4 3,1 3,0 ----------------------------------------------------------------- eurozóna 3,5 3,2 3,0 ----------------------------------------------------------------- Prognóza inflace (průměrná míra v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR 3,8 4,3 4,3 Maďarsko 10,1 8,4 6,8 Polsko 10,1 7,5 5,5 Slovensko 12,1 6,0 4,5 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů 12,5 9,0 7,1 ----------------------------------------------------------------- EU 15 2,1 2,0 1,8 ----------------------------------------------------------------- eurozóna 2,3 2,2 1,9 ----------------------------------------------------------------- Prognóza míry nezaměstnanosti (v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR 9,1 8,9 8,8 Maďarsko 6,5 6,2 5,3 Polsko 16,4 16,1 15,7 Slovensko 19,2 18,8 18,4 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů 12,1 12,0 11,6 ----------------------------------------------------------------- EU 15 8,4 7,8 7,3 ----------------------------------------------------------------- eurozóna 9,0 8,5 7,9 ----------------------------------------------------------------- Prognóza deficitu veřejných financí (jako podíl HDP v procentech) pro období 2000-2002 ----------------------------------------------------------------- země 2000 2001 2002 ----------------------------------------------------------------- ČR -5,1 -4,8 -4,3 Maďarsko -3,3 -3,0 -3,1 Polsko -3,1 -2,8 -2,8 Slovensko -5,2 -5,5 -4,0 ----------------------------------------------------------------- Průměr 10 kandidátů -3,5 -3,3 -3,1 -----------------------------------------------------------------

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce
    3. 1. 2001
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Posuzování okamžiku skutečného vzniku nemoci z povolání za účelem rozvázání pracovního poměru
    • Compliance program - prevence trestní odpovědnosti právnické osoby
    • Jak legálně zpracovávat pacientská data pro vědecké účely?
    • DEAL MONITOR
    • Označení původu a zeměpisná označení – zásadní novinky
    • Cloudy a právo - 2 díl: Tisíc a jeden právní požadavek
    • Nejvyšší správní soud – finanční úřady mají právo si od policie vyžádat záznamy z kamer
    • Krajní nouze a nutná obrana – co mají společného, a v čem se liší?
    • Praktické postřehy ohledně autorskoprávních licenčních doložek ve smlouvách o dílo
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červenec 2022
    • K možnosti pozastavit výkon hlasovacích práv společníka z důvodu porušení povinností při výkonu funkce člena voleného orgánu

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 19.10.2022Právo & Praxe 2022 (online - živé vysílání) - 19.10.2022
    • 10.11.2022Trestní právo daňové (online - živé vysílání) - 10.11.2022

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2022)
    • Framing v online prostředí a právo na sdělování autorských děl veřejnosti
    • Zvyšování a prohlubování kvalifikace zaměstnanců
    • Zákazy konkurence u zaměstnanců
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    Kurzy lektora
    Mgr. Jiří Harnach
    Mgr. Jiří Harnach
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 19.10.2022Právo & Praxe 2022
    • 10.11.2022Trestní právo daňové - 10.11.2022
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2022
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Compliance program - prevence trestní odpovědnosti právnické osoby
    • Posuzování okamžiku skutečného vzniku nemoci z povolání za účelem rozvázání pracovního poměru
    • Cloudy a právo - 2 díl: Tisíc a jeden právní požadavek
    • Nejvyšší správní soud – finanční úřady mají právo si od policie vyžádat záznamy z kamer
    • SVJ
    • Označení původu a zeměpisná označení – zásadní novinky
    • Vylučovací žaloba
    • DEAL MONITOR
    • Nelegální stahování autorských děl z pohledu trestního práva
    • Zrušení naplánované nebo určené dovolené a odvolání zaměstnance z dovolené
    • Ověření skutečného majitele jako součást AML kontroly
    • Krajní nouze a nutná obrana – co mají společného, a v čem se liší?
    • Přemítání nad judikaturou NSS aneb O zlobivých dětech a diskriminaci
    • Praktické postřehy ohledně autorskoprávních licenčních doložek ve smlouvách o dílo
    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • Jak si poradit s náklady řízení? A měli by účastníci sporu platit za chyby soudu?
    • Dohoda o ukončení pracovního poměru podepsaná pod nátlakem
    • Použití výpovědního důvodu dle ust. § 52 písm. f) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
    • Správní právo – obecní strážník , policista, mýty a bezpečnostní pásy
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 1.
    • Stavební deník
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Co a kdy přinese do pracovního práva směrnice EU o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách?
    • Letní problémy na pracovišti – řešení z pracovněprávního pohledu

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Vylučovací žaloba

    Kupní smlouva, kterou se převádí nemovitost, jež je předmětem evidence v katastru nemovitostí, nemá účinek převodní, ale pouze účinek obligační. Zavazuje zcizitele (prodávajícího)...

    SVJ

    Je-li smyslem a účelem úpravy v § 8 odst. 1 zákona č. 87/2013 Sb. umožnit příjemci služeb účinnou kontrolu správnosti vyúčtování záloh na služby a určení jejich výše, nemůže...

    Smlouva o převodu obchodního podílu

    Zákon o obchodních korporacích klade na smlouvu o převodu podílu nevtěleného do kmenového listu požadavek na písemnou formu s úředně ověřenými podpisy (§ 209 odst. 2 z. o. k.)....

    Diskriminace

    Oddělení či oddělování příslušníků určité skupiny charakterizované rasovými či etnickými hledisky je nepřípustnou segregací, a to i tehdy, není-li odůvodněno ani motivováno...

    DPH, mezinárodní spolupráce

    K využití informací a podkladů získaných v rámci výměny informací podle kapitoly II nařízení Rady (EU) č. 904/2010 o správní spolupráci a boji proti podvodům v oblasti daně z...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.