epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 5. 2005
    ID: 32992upozornění pro uživatele

    Jak usnadnit likvidaci pojistné události?

    Nějaký majetek v našich končinách má téměř každý a téměř každý jej má nejspíše pojištěn. Návštěva zlodějů, prasklé vodovodní potrubí, vichřice, která bere vše s sebou nebo náhlá nepojízdnost auta – to vše může přijít nečekaně rychle. Poradíme vám, jak se připravit a co dělat, abyste tímto úskalím propluli co nejsnadněji.

    Podle aktuálních výsledků České asociace pojišťoven za rok 2004 tvoří pojištění majetku téměř 25 % z celkového neživotního pojištění, v absolutním vyjádření jde o více než 16 miliard korun předepsaného pojistného. Větší procentní podíl na neživotním pojištění (31 %) má už jenom zákonem dané povinné ručení.

    Co dělat, když se něco stane

    "Nejjednoduššího a nejrychlejšího vyšetření ze strany policie a vyplacení peněz od pojišťovny se dočkáte, budete-li schopni potvrdit existenci všech odcizených a poškozených předmětů a to, že náležely do vaší domácnosti. Ideální je doložení jejich hodnoty účtenkami, záručními listy nebo znaleckými posudky," říká Richard Kapsa z České pojišťovny.

    Proto:

    • Pořiďte si dokumentační fotografie stavby a veškerého příslušenství.
    • Vyfoťte všechny místnosti své domácnosti a jejich zařízení.
    • Každý cenný předmět vyfotografujte zvlášť a poznamenejte si jeho rozměry. Drobné cenné předměty vyfoťte také zvlášť, ale s přiloženým měřítkem.
    • K fotografii každého předmětu přiložte jeho účtenku, záruční list nebo znalecký posudek.
    • Fotografie s podrobným popisem pečlivě uložte na bezpečné místo, nejlépe mimo samotnou pojištěnou domácnost (např. k rodičům nebo jiným příbuzným).

    Všechny tyto doklady přispějí nejen k rychlejšímu a zdárnějšímu vyšetření případu policií, ale samozřejmě i k vyřízení pojistné události. Pokud takovou dokumentaci pojišťovně nepředložíte, ať už proto, že si ji předem nevyhotovíte nebo proto, že do základů vyhoříte, pojišťovna si s tím poradí i tak. Jen jí to bude možná o něco déle trvat. Rychlost vyřízení škodní události závisí totiž především na rychlosti předložení všech potřebných dokladů a na jejich úplnosti.

    Jedná-li se o trestný čin, při kterém vám vznikla škoda na majetku, volejte okamžitě Policii ČR. "Snažte se zabránit zhoršování následků již vzniklé pojistné události, i když s tím budou spojené přiměřené finanční výdaje. Pojišťovna vám je proplatí v rámci pojistného plnění," doporučuje Richard Kapsa z České pojišťovny. Potřebujete-li začít s úklidem pojištěného místa ihned, ještě před příchodem likvidátora, není to žádný problém. Ze všeho nejdříve ale vše vyfoťte nebo natočte na video. Zničené věci nevyhazujte a pokuste se je uchovat do té doby, než si je likvidátor osobně prohlédne.

    Podělte se s pojišťovnou o špatné zprávy

    To, že se vám stala škoda na majetku, oznamte své pojišťovně co nejdříve. Zatím nejčastějším způsobem oznámení pojistné události pojišťovně je zřejmě písemná forma na tiskopise příslušné pojišťovny. Ten získáte buď přímo na pobočce pojišťovny, kde vám ho nejspíše pomohou i vyplnit, nebo si ho můžete vytisknout z jejích internetových stránek, vyplnit a spolu s doklady poslat poštou na danou adresu.

    V některých pojišťovnách nabízí možnost vyplnění formulářů pojistné události na internetu. Nejrychlejší a nejpohodlnější způsob oznámení pojistné události je telefonát. S jeho pomocí můžete pojišťovnu o škodě informovat bezprostředně po jejím vzniku, třeba při čekání na policii. Nemusíte chodit osobně na pobočku, zjišťovat její otevírací dobu a omlouvat se v práci nebo rušit domluvené schůzky. U České pojišťovny si klienti na možnost hlášení škod rychle zvykli. "Zatímco na konci roku 2002 bylo 100 % škod hlášeno klasickou ´papírovou´ cestou, dnes již 90 % hlášení probíhá prostřednictvím telefonu," dodává Kapsa.

    Přijmout oznámení po telefonu a zároveň celou událost vyřídit bez nutné návštěvy pobočky pojišťovny nebo pošty u nás umí zatím jen některé pojišťovny, ale trend v zahraničí je jasný. Česká pojišťovna se při zavádění svého nového systému inspirovala u západoevropských pojišťoven, kde klientský servis funguje na bázi využívání moderních technologií ke spokojenosti klientů již několik let. Klientský systém založený na využití internetu u ní funguje již od konce roku 2003. Proto se na tento způsob vyřizování pojistné události můžeme podívat podrobněji.

    Možnosti nahlášení pojistné události u různých pojišťoven

    Pojišťovna Pobočka Možnost využít internet Možnost využít telefon
    Vytištění formuláře Vyplnění a odeslání formuláře on-line Poskytnutí informací Nahlášení a registrace
    Allianz Ano Ano Ano Ano Ano, zelená linka 800 170 000, po ohlášení kontakt likvidátora, "tradiční" oběh dokumentů
    Česká podnikatelská pojišťovna Ano Ano Ne Ano PU lze telefonicky oznámit, pak poštou přijde originál, který je třeba podepsat a vrátit poštou nebo osobně
    Česká pojišťovna Ano Ano Ano Ano Ano, klientský servis 844 114 114, po ohlášení kontakt likvidátora, digitální oběh dokumentů
    ČSOB pojišťovna Ano Ano Ano, ale následně je nutné odeslat formulář ještě poštou Ano Lze předběžně nahlásit, likvidátor dorazí a přiveze formulář
    Generali Ano Ne, lze pouze vyplnit rychlé oznámení a odeslat Ano, ale následně přijde poštou vyplněný formulář, který je třeba podepsat a vrátit poštou nebo osobně Ano Lze nahlásit, následně přijde poštou vyplněný formulář, který je třeba podepsat a vrátit poštou nebo osobně
    Kooperativa Ano Ano Ne Ano Telefonicky nahlásit a do 14 dnů doručit formulář

    Zdroj: internetové stránky a zelené linky pojišťoven

    Jak probíhá likvidace pojistné události

    Ať už pojistnou událost zaregistrujete jakýmkoliv způsobem, bude v systému pojišťovny zaevidována a bude jí přidělen likvidátor. Ten by vás měl co nejdříve kontaktovat a domluvit s vámi termín své návštěvy.

    Ve většině případů vás navštíví likvidátor pojišťovny, který provede prohlídku poškozeného místa nebo předmětu a zároveň vyčíslí výši škody. Pro likvidátora si připravte seznam poškozených věcí včetně údajů o jejich ceně a stáří. Není nic jednoduššího, než sáhnout po obálce, kde máte vše uloženo z doby, kdy jste věci pořídili a pojistili. Likvidátorovi popíšete, co se stalo z vašeho pohledu, on se na to samé podívá z pohledu pojišťovny. Sepíše seznam poškozených věcí a pořídí vlastní fotodokumentaci. Zápis o pojistné události a vlastní zjištění pracovníka pojišťovny si pozorně přečtěte a teprve poté podepište.

    Pokud likvidátor nevypočte výši plnění hned na místě při první návštěvě (což je obvyklé u škod menšího rozsahu), měl by vás informovat o tom, jak s vámi bude projednávána výše plnění. K seznámení s výší plnění a k jejímu podpisu můžete být pozváni na pobočku pojišťovny nebo vás likvidátor navštíví ještě jednou.

    Jaké doporučení má pro klienty zkušený likvidátor České pojišťovny Jiří Falta? Podle jeho názoru a zkušeností je dobré s nahlášením pojistné události neváhat a nahlásit ji co nejdříve. "Čím dříve se ke škodě dostaneme, tím snadněji a rychleji ji zhodnotíme a oceníme," říká Jiří Falta. Zvláště řidiči by měli mít na paměti, že se jim vyplatí respektovat výběr servisu, který jim pojišťovna pro opravu vozu doporučí. "Autoservisu, se kterým máme dohodu o spolupráci, pošleme krycí dopis, ve kterém zaručíme proplacení výdajů na opravu vozu našeho klienta. Klient sám se pak už nemusí o nic starat, jen si vyzvedne opravené auto." Zatímco klientům, kteří si vyberou vlastní servis bez ohledu na doporučení pojišťovny se často stává, že jim pojišťovna zpětně neproplatí jejich veškeré výdaje, protože servis si účtoval nadsazené ceny, které neodpovídaly běžným cenám na trhu. Seznam spolupracujících autoservisů Česká pojišťovna sice na svém webu z konkurenčních důvodů nezveřejňuje, nicméně při kontaktování klientského servisu ČP nebo ČP Asistent (silniční asistenci ČP) operátor sdělí, zda servis vybraný klientem je smluvním servisem ČP, nebo mu najde nejbližší smluvní servis podle značky vozidla a místa havárie.

    Budoucnost v pojišťovnách už začala

    Škoda na majetku nikoho nepotěší. Jeho uvedení do původního stavu nebo náhradu chceme realizovat co nejrychleji a chceme s tím strávit co nejméně času. Omlouvat se v práci, rušit předem domluvené schůzky nebo ubrat ze svého již tak vzácného volného času a místo toho si udělat výlet do pojišťovny a stát ve frontě u přepážky, to asi nikoho nenadchne. Vždyť pro klienty pojišťoven platí stejné principy jako pro klienty přímého bankovnictví a internetových obchodů, kteří si pochvalují zejména úsporu času, pohodlí, klid, soukromí a možnost provedení transakce kdykoliv během dne.

    Přepážky, šanony, dopisy a faxy naší rychlé době už zkrátka nestačí. Česká pojišťovna zachytila tento trend jako první a zatím jediná pojišťovna u nás, ale brzy se jistě podobného systému dočkáme i u ostatních pojišťoven. Co vlastně umí?

    Co vše lze zařídit u České pojišťovny po telefonu a po internetu

    Typ pojištění Nahlášení pojistné události Informace
    o nahlášených pojistných událostech o konkrétních smlouvách
    Motorová vozidla Ano Ano Ano
    Majetek Ano Ano Ano
    Odpovědnost Ano Ano Ano
    Životní a úrazové pojištění Ne Ne Ano

    Zdroj: ČP

    Nový systém v České pojišťovně založený na digitálním oběhu dokumentů usnadňuje uzavírání a vedení pojistných smluv a nabízí rychlejší a průhlednější vyřizování pojistných událostí. Klient při jejich nahlašování nemusí osobně navštěvovat pobočky pojišťovny, ale může komunikovat prostřednictvím telefonu nebo internetových stránek. Nový systém výrazně urychluje celý proces a šetří čas i peníze klientů. Průměrná doba jednoho telefonického rozhovoru operátora klientského servisu s klientem je sedm minut.

    Pojistnou událost nemá na starosti pouze jediný likvidátor. Nový systém hlídá lhůty pro zpracování pojistné události, umožňuje lepší kontrolu a v případě nemoci či dovolené likvidátora může vše snadno převzít některý z kolegů.

    Jasná řeč čísel

    Klienti České pojišťovny mají možnost nahlásit pojistnou událost vyplněním formuláře na pobočce, na internetu nebo telefonicky. Telefonické klientské centrum České pojišťovny měsíčně vyřídí 17 až 22 tisíc hovorů klientů, kteří chtějí nahlásit pojistnou událost, informovat se o průběhu likvidace svého případu nebo ověřit stav svých pojistných smluv. Velmi výrazně se zkrátila průměrná doba zpracování pojistné události, tedy doba, po kterou klienti čekají na vyplacení pojistného plnění. Škody z pojištění motorových vozidel byly před zavedením nového systému vypláceny do 20 dnů z 29 %, dnes je ve lhůtě 20 dnů od nahlášení vyřízeno 63 % škod.

    U komplikovanějších případů je často třeba dokládat vícero dokumentů. Jakmile dnes likvidátor České pojišťovny obdrží poslední potřebný dokument, během pěti dní je v 90 % případů škoda vyřízena a vyplacena.

    Poměr škod zlikvidovaných do určité doby od nahlášení v České pojišťovně

    Doba od nahlášení do výplaty Starý systém Nový systém (Klientský servis)
    5 dnů 15% 35%
    10 dnů 22% 52%
    15 dnů 28% 59%
    20 dnů 33% 63%

    Zdroj: ČP

    Zdroj: Osobní finance, Jiří Dvořák



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce (kp)
    2. 5. 2005

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • Dobrá víra třetích osob
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Zaplacení skladného není podmínkou pro vydání skladované věci
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • 10 otázek pro … Ronalda Němce
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025

    Soudní rozhodnutí

    Odmítnutí dovolání

    Jestliže Nejvyšší soud při zkoumání přípustnosti dovolání zcela pominul svoji dosavadní judikaturu, nijak se vůči této judikatuře (a také obdobným závěrům právní vědy)...

    Dobrá víra třetích osob

    Právní úprava obsažená v § 444 občanského zákoníku slouží k ochraně dobré víry třetích osob, které jednají v domněnce, že existuje zastoupení za situace, kdy na této domněnce...

    Soukromá vysoká škola

    Povaha činnosti či plnění veřejných úkolů (poskytování vzdělávání) soukromou vysokou školou nevylučuje, aby smlouva o vzdělávání na této vysoké škola měla pro účely ochrany...

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.