epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 7. 2025
    ID: 119741upozornění pro uživatele

    Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti

    Řada společností, které již ví, že se zařadí mezi poskytovatele regulovaných služeb, v tuto chvíli bohužel netuší, že zákon o kybernetické bezpečnosti (dále jen „ZKB“), zavádí u poskytovatelů regulované služby vysoké pokuty za nezajištění zastupitelnosti kontaktních osob. V článku se tedy čtenář dozví, jaké údaje má poskytovatel regulované služby NÚKIBU hlásit, jaké jsou sankce za nesplnění zákonných povinností, kdo může vykonávat jednotlivé bezpečnostní role a zda lze bezpečnostní role zajistit za pomoci outsourcingu.

    Hlášení kontaktních údajů a sankce za nesplnění povinností

    V ust. § 11 odst. 1 ZKB je uvedeno, že poskytovatel regulované služby má povinnost hlásit NÚKIBU kontaktní údaje, kterými se rozumí identifikační údaje fyzických osob, které jsou oprávněny jednat za poskytovatele regulované služby ve věcech upravených ZKB. Dle důvodové zprávy k ust. § 11 ZKB nemá docházet k situacím, kdy budou pověřené kontaktní osoby nedostupné a bez jakéhokoli zástupu. Nedostupnost kontaktních osob je dle ZKB navíc považována za nesplnění povinnosti nahlásit funkční a aktuální kontaktní údaje. Nenahlášení funkčních a aktuálních údajů je dle ust. § 59 odst. 4 písm. c) ZKB přestupkem, za který NÚKIB může uložit poskytovateli regulované služby ve vyšším režimu pokutu až do výše 100.000.000 Kč. Poskytovatelům regulované služby v nižším režimu může NÚKIB dle ust. § 59 odst. 4 písm. d) ZKB za nenahlášení údajů uložit pokutu až do výše 50.000.000 Kč.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    NÚKIB chce pod pohrůžkou vysoké pokuty zajistit efektivní komunikaci i v případě, kdy bude hlavní kontaktní osoba například dlouhodobě nepřítomná, nebo zrovna nebude dostupná. Dostatečnou zastupitelnost, tedy odpovídající počet kontaktních osob, nelze dle ZKB exaktně určit, bude se odvíjet zejména od velikosti a kapacit regulované osoby, případně počtu regulovaných služeb. NÚKIB prozatím doporučuje u menších organizací uvést minimálně dvě nebo tři kontaktní osoby, aby byla zajištěna jejich dostatečná zastupitelnost. U větších organizacích důvodová zpráva ZKB mlčí, domnívám se tedy, že větší společnosti by logicky měly uvést alespoň 4 kontaktní osoby. [1]

     

    Reklama
    Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025
    Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025
    3.12.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Požadavky kladené na bezpečnostní role u poskytovatelů regulované služby ve vyšším režimu povinností

    V ust. § 5 odst. 7 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností je dále stanoveno, že statutár zajistí zastupitelnost bezpečnostních rolí uvedených v odstavci 6 písmene a) a b) předmětné vyhlášky (tzn. statutár vždy musí zajistit zastupitelnost manažera a architekta kybernetické bezpečnosti).

    Požadavky kladené na manažera a architekta kybernetické bezpečnosti, stejně jako jiné bezpečnostní role (auditora kybernetické bezpečnosti a garanta aktiva) jsou dále uvedeny v ust. § 6 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností. Ve stejném ustanovení je uvedeno, že: „povinná osoba při určování osob zastávajících bezpečnostní role přihlédne k doporučením uvedeným v příloze č. 5 k této vyhlášce“.[2]

    Zmíněna příloha č. 5 poměrně detailně upravuje požadavky na jednotlivé bezpečnostní role, které by měly být ze strany poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností dodržovány. Poskytovatel regulované služby by měl dbát doporučení NÚKIBU a splnit u každé z bezpečnostních rolí stanovené požadavky. Předmětná příloha podmiňuje obsazení rolí požadavky na:

    1. klíčové činnosti, kdy u každé z rolí je definováno, co by daná osoba měla mít v rámci společnosti na starost;
       
    2. znalosti, které zahrnují např. znalost řízení rizik, znalost kontextu povinné osoby, určitých norem a relevantních právních předpisů, hardwarových komponentů, operačních systémů apod.;
       
    3. zkušenosti, mezi které se např. řadí řízení a interpretování výsledků řízení rizik, bezpečný vývoj softwaru, navrhování a implementace bezpečnostních opatření;
       
    4. vzdělání a praxi, která u auditora, architekta a manažera kybernetické bezpečnosti odpovídá alespoň 3 rokům praxe v oblasti kybernetické bezpečnosti, nebo absolvování studia na vysoké škole a alespoň 1 roku praxe v oblasti auditu informační nebo kybernetické bezpečnosti;
       
    5. relevantní certifikaci, kdy každá z bezpečnostních rolí musí obdržet určitý certifikát, např. Certified Ethical Hacker (CEH), CompTIA Security +, Certified Information Security Manager (CISM), Certified Information Security Manager (CISM), Certified in Risk and Information Systems Control (CRISC), Certified Information Systems Security Professional (CISSP), Manažer BI (akreditační schéma ČIA), Lead Auditor Information Security Management Systém (Lead Auditor ISMS), Auditor BI (akreditační schéma ČIA);
       
    6. další podmínky jako je např. dostatečný rozpočet, neslučitelnost bezpečnostních rolí s jinými rolemi apod. [3]

    U každé z bezpečnostních rolí je uvedeno, jaké náležitosti by měla splnit, a poskytovatel regulované služby by se jich měl v maximální možné míře držet. Kloním se k závěru, že NÚKIB by mohl tolerovat odchylku, co do vymezení klíčových činností a zkušeností, u požadovaného vzdělání a praxe je však mnohem menší prostor pro odchýlení se od požadovaných náležitostí. Uvedený požadavek je dle doporučení NÚKIBU totiž považován za nezbytné minimum pro splnění zákonných povinností.

    Stejně tak je nutné upozornit na to, že:

    1. role manažera kybernetické bezpečnosti není slučitelná s rolemi odpovědnými za provoz ICT a s dalšími provozními či řídicími rolemi;
    1. role architekta kybernetické bezpečnosti není slučitelná s rolemi odpovědnými za provoz ICT;
    1. role auditora není slučitelná s rolemi 1. výboru pro řízení kybernetické bezpečnosti, 2. manažera kybernetické bezpečnosti, 3. architekta kybernetické bezpečnosti, 4. garanta aktiva ani s rolemi odpovědnými za provoz ICT.[4]

    Možnost outsourcingu bezpečnostních rolí

    Vyhláška o kybernetické bezpečnosti dále nestanovuje konkrétní způsoby splnění povinností, ale pouze jejich rámec, společnosti tedy můžou využívat i outsourcing. NÚKIB na svých stránkách uvádí pouze to, že nedoporučuje např. outsourcing bezpečnostní role manažera kybernetické bezpečnosti (z prováděcích vyhlášek k ZKB totiž vyplývá, že manažer má znát kontext regulované osoby). Oproti tomu u role auditora kybernetické bezpečnosti, která je neslučitelná s ostatními bezpečnostními rolemi, je dle NÚKIBU outsourcing zpravidla efektivním řešením.

    Využitím outsourcingu se však poskytovatel regulované služby nijak nezbavuje odpovědnosti za řízení bezpečnosti a také se zvyšují nároky na správné řízení klíčových dodavatelů. Lze tedy shrnout, že vyhláška outsourcing bezpečnostních rolí nikde nezakazuje, pokud však poskytovatel regulované služby využívá outsourcing, musí dbát na to, že je stále plně zodpovědný za plnění povinností dle ZKB.[5]

    Závěr a doporučení pro statutáry

    Je patrné, že ZKB klade na poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností celou řadu nových povinností a společnosti, které se zařadí do vyššího režimu povinností, musí do budoucna počítat s vynaložením dalších finančních prostředků na zajištění dostatku bezpečnostních rolí. U malých organizací by měly být uvedeny alespoň 3 kontaktní osoby, u větších organizací by bylo vhodné zajistit alespoň 4 kontaktní osoby.

    Stejně tak by společnosti měly zajistit, aby se stávající zaměstnanci již teď dovzdělávali a získávali praxi v oblasti auditu informační nebo kybernetické bezpečnosti tak, aby do budoucna disponovali početnou základnou pracovníků, kteří by nad rámec svých stávajících povinností mohli zastávat bezpečnostní role. Společnosti, které se již teď začnou připravovat na příchod nového zákona, získají oproti ostatním společnostem konkurenční výhodu a mohou také ušetřit na nákladech za outsourcing.

    Správné nastavení systému zastupitelnosti bezpečnostních rolí a plnění dalších povinností dle ZKB je s ohledem na složitost problematiky nicméně vždy vhodné konzultovat s odborníky na právo kybernetické bezpečnosti.

    Mgr. Ondřej Rada,
    advokátní koncipient
     


     

    VKS Legal advokátní kancelář, s. r. o.
     

    dům u Nováků, Vodičkova 30
    110 00 Praha 1 - Nové Město, 3. schodiště, 5. patro

    tel.: +420 224 947 158
    e-mail: office@akvks.cz

     

    [1] Ust. § 11 a ust. § 59 a důvodová zpráva sněmovního tisku č. 759/0, vládní návrh zákona o kybernetické bezpečnosti

    [2] Ust. § 5 a ust. § 6 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností (sněmovní tisk č. 759/0)

    [3] Příloha č. 5 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností (sněmovní tisk č. 759/0)

    [4] Tamtéž

    [5] Informace volně dostupné >>> zde.


    Mgr. Ondřej Rada (VKS Legal)
    3. 7. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Pojem „poskytovatel základních služeb“ v zákoně o kritické infrastruktuře
    • Závaznost prorogační doložky v konosamentu pro třetí osoby ve světle aktuální judikatury Soudního dvora Evropské unie
    • Drony v praxi: kde končí hračka a začíná právní odpovědnost?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Rekodifikace soukromého práva na Slovensku: Příprava nového občanského zákoníku
    • Vyzvedávání dětí ze školy: jak má škola postupovat při sporu rodičů?
    • FIS desatero jako právní standard chování na sjezdovce — 1. Díl ze série Pravidla a odpovědnost při provozování zimních sportů
    • Byznys a paragrafy, díl 22.: Zprostředkovatelská činnost v energetice: pravidla, dohled Energetického regulačního úřadu a spory se spotřebiteli
    • Náhrada za vnos do SJM při zániku SJM smrtí některého z manželů v pozůstalostním řízení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 03.12.2025Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025
    • 04.12.2025Průvodce venture capital investicemi a nejnovější trendy v oboru (online - živé vysílání) - 4.12.2025
    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 19.12.2025Veřejné zakázky – aktuální témata a novinky (online - živé vysílání) - 19.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - LISTOPAD 2025
    • Souběh odepření nároku na odpočet daně a ručení za nezaplacenou daň dle rozsudku KONREO
    • 10 otázek pro ... Kateřinu Čepovou
    • Vlastnictví
    • Pracovněprávní dopady doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Právnická firma roku 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Drony v praxi: kde končí hračka a začíná právní odpovědnost?
    • Za smlouvu o výkonu funkce člena statutárního orgánu je třeba považovat každou smlouvu, která jí svým obsahem materiálně odpovídá, bez ohledu na to, jak je označena
    • Pracovněprávní dopady doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 3
    • Odpovědnost finančních institucí za nesprávné investiční poradenství
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Právnická firma roku 2025
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Moderace smluvní pokuty v kontextu judikatury

    Soudní rozhodnutí

    Vlastnictví

    Ustanovení § 1109 o. z. nelze aplikovat na věci, které sice podléhají evidenci v katastru nemovitostí, ale nejsou v ní zapsány. Ani vlastník nemůže převést vlastnické právo k takové...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 65 odst. 9 katastrálního zákona upravuje postup katastrálního úřadu v případě uplatnění vyvratitelné domněnky, že nemovitost je opuštěná (§ 1050 odst. 2 o. z.),...

    Adhezní řízení

    Náhradu nákladů poškozených v adhezním řízení podle § 154 odst. 1 trestního řádu nelze vyloučit jen kvůli plnění z pojištění odsouzeného a obecné soudy musí její případné...

    Autonomie vůle a počátek běhu promlčecí lhůty (exkluzivně pro předplatitele)

    Autonomie vůle představuje elementární podmínku fungování právního státu [srov. nález ze dne 11. 11. 2009 sp. zn. IV. ÚS 128/06 (N 235/55 SbNU 267)] s tím, že jde o jeden z projevů...

    Konzumace alkoholu na pracovišti (exkluzivně pro předplatitele)

    Případem extrémního nesouladu mezi provedenými důkazy a učiněnými skutkovými a právními zjištěními odporujícím čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod je rozhodnutí, ve...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.