epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 7. 2025
    ID: 119741upozornění pro uživatele

    Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti

    Řada společností, které již ví, že se zařadí mezi poskytovatele regulovaných služeb, v tuto chvíli bohužel netuší, že zákon o kybernetické bezpečnosti (dále jen „ZKB“), zavádí u poskytovatelů regulované služby vysoké pokuty za nezajištění zastupitelnosti kontaktních osob. V článku se tedy čtenář dozví, jaké údaje má poskytovatel regulované služby NÚKIBU hlásit, jaké jsou sankce za nesplnění zákonných povinností, kdo může vykonávat jednotlivé bezpečnostní role a zda lze bezpečnostní role zajistit za pomoci outsourcingu.

    Hlášení kontaktních údajů a sankce za nesplnění povinností

    V ust. § 11 odst. 1 ZKB je uvedeno, že poskytovatel regulované služby má povinnost hlásit NÚKIBU kontaktní údaje, kterými se rozumí identifikační údaje fyzických osob, které jsou oprávněny jednat za poskytovatele regulované služby ve věcech upravených ZKB. Dle důvodové zprávy k ust. § 11 ZKB nemá docházet k situacím, kdy budou pověřené kontaktní osoby nedostupné a bez jakéhokoli zástupu. Nedostupnost kontaktních osob je dle ZKB navíc považována za nesplnění povinnosti nahlásit funkční a aktuální kontaktní údaje. Nenahlášení funkčních a aktuálních údajů je dle ust. § 59 odst. 4 písm. c) ZKB přestupkem, za který NÚKIB může uložit poskytovateli regulované služby ve vyšším režimu pokutu až do výše 100.000.000 Kč. Poskytovatelům regulované služby v nižším režimu může NÚKIB dle ust. § 59 odst. 4 písm. d) ZKB za nenahlášení údajů uložit pokutu až do výše 50.000.000 Kč.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    NÚKIB chce pod pohrůžkou vysoké pokuty zajistit efektivní komunikaci i v případě, kdy bude hlavní kontaktní osoba například dlouhodobě nepřítomná, nebo zrovna nebude dostupná. Dostatečnou zastupitelnost, tedy odpovídající počet kontaktních osob, nelze dle ZKB exaktně určit, bude se odvíjet zejména od velikosti a kapacit regulované osoby, případně počtu regulovaných služeb. NÚKIB prozatím doporučuje u menších organizací uvést minimálně dvě nebo tři kontaktní osoby, aby byla zajištěna jejich dostatečná zastupitelnost. U větších organizacích důvodová zpráva ZKB mlčí, domnívám se tedy, že větší společnosti by logicky měly uvést alespoň 4 kontaktní osoby. [1]

     

    Reklama
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    26.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Požadavky kladené na bezpečnostní role u poskytovatelů regulované služby ve vyšším režimu povinností

    V ust. § 5 odst. 7 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností je dále stanoveno, že statutár zajistí zastupitelnost bezpečnostních rolí uvedených v odstavci 6 písmene a) a b) předmětné vyhlášky (tzn. statutár vždy musí zajistit zastupitelnost manažera a architekta kybernetické bezpečnosti).

    Požadavky kladené na manažera a architekta kybernetické bezpečnosti, stejně jako jiné bezpečnostní role (auditora kybernetické bezpečnosti a garanta aktiva) jsou dále uvedeny v ust. § 6 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností. Ve stejném ustanovení je uvedeno, že: „povinná osoba při určování osob zastávajících bezpečnostní role přihlédne k doporučením uvedeným v příloze č. 5 k této vyhlášce“.[2]

    Zmíněna příloha č. 5 poměrně detailně upravuje požadavky na jednotlivé bezpečnostní role, které by měly být ze strany poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností dodržovány. Poskytovatel regulované služby by měl dbát doporučení NÚKIBU a splnit u každé z bezpečnostních rolí stanovené požadavky. Předmětná příloha podmiňuje obsazení rolí požadavky na:

    1. klíčové činnosti, kdy u každé z rolí je definováno, co by daná osoba měla mít v rámci společnosti na starost;
       
    2. znalosti, které zahrnují např. znalost řízení rizik, znalost kontextu povinné osoby, určitých norem a relevantních právních předpisů, hardwarových komponentů, operačních systémů apod.;
       
    3. zkušenosti, mezi které se např. řadí řízení a interpretování výsledků řízení rizik, bezpečný vývoj softwaru, navrhování a implementace bezpečnostních opatření;
       
    4. vzdělání a praxi, která u auditora, architekta a manažera kybernetické bezpečnosti odpovídá alespoň 3 rokům praxe v oblasti kybernetické bezpečnosti, nebo absolvování studia na vysoké škole a alespoň 1 roku praxe v oblasti auditu informační nebo kybernetické bezpečnosti;
       
    5. relevantní certifikaci, kdy každá z bezpečnostních rolí musí obdržet určitý certifikát, např. Certified Ethical Hacker (CEH), CompTIA Security +, Certified Information Security Manager (CISM), Certified Information Security Manager (CISM), Certified in Risk and Information Systems Control (CRISC), Certified Information Systems Security Professional (CISSP), Manažer BI (akreditační schéma ČIA), Lead Auditor Information Security Management Systém (Lead Auditor ISMS), Auditor BI (akreditační schéma ČIA);
       
    6. další podmínky jako je např. dostatečný rozpočet, neslučitelnost bezpečnostních rolí s jinými rolemi apod. [3]

    U každé z bezpečnostních rolí je uvedeno, jaké náležitosti by měla splnit, a poskytovatel regulované služby by se jich měl v maximální možné míře držet. Kloním se k závěru, že NÚKIB by mohl tolerovat odchylku, co do vymezení klíčových činností a zkušeností, u požadovaného vzdělání a praxe je však mnohem menší prostor pro odchýlení se od požadovaných náležitostí. Uvedený požadavek je dle doporučení NÚKIBU totiž považován za nezbytné minimum pro splnění zákonných povinností.

    Stejně tak je nutné upozornit na to, že:

    1. role manažera kybernetické bezpečnosti není slučitelná s rolemi odpovědnými za provoz ICT a s dalšími provozními či řídicími rolemi;
    1. role architekta kybernetické bezpečnosti není slučitelná s rolemi odpovědnými za provoz ICT;
    1. role auditora není slučitelná s rolemi 1. výboru pro řízení kybernetické bezpečnosti, 2. manažera kybernetické bezpečnosti, 3. architekta kybernetické bezpečnosti, 4. garanta aktiva ani s rolemi odpovědnými za provoz ICT.[4]

    Možnost outsourcingu bezpečnostních rolí

    Vyhláška o kybernetické bezpečnosti dále nestanovuje konkrétní způsoby splnění povinností, ale pouze jejich rámec, společnosti tedy můžou využívat i outsourcing. NÚKIB na svých stránkách uvádí pouze to, že nedoporučuje např. outsourcing bezpečnostní role manažera kybernetické bezpečnosti (z prováděcích vyhlášek k ZKB totiž vyplývá, že manažer má znát kontext regulované osoby). Oproti tomu u role auditora kybernetické bezpečnosti, která je neslučitelná s ostatními bezpečnostními rolemi, je dle NÚKIBU outsourcing zpravidla efektivním řešením.

    Využitím outsourcingu se však poskytovatel regulované služby nijak nezbavuje odpovědnosti za řízení bezpečnosti a také se zvyšují nároky na správné řízení klíčových dodavatelů. Lze tedy shrnout, že vyhláška outsourcing bezpečnostních rolí nikde nezakazuje, pokud však poskytovatel regulované služby využívá outsourcing, musí dbát na to, že je stále plně zodpovědný za plnění povinností dle ZKB.[5]

    Závěr a doporučení pro statutáry

    Je patrné, že ZKB klade na poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností celou řadu nových povinností a společnosti, které se zařadí do vyššího režimu povinností, musí do budoucna počítat s vynaložením dalších finančních prostředků na zajištění dostatku bezpečnostních rolí. U malých organizací by měly být uvedeny alespoň 3 kontaktní osoby, u větších organizací by bylo vhodné zajistit alespoň 4 kontaktní osoby.

    Stejně tak by společnosti měly zajistit, aby se stávající zaměstnanci již teď dovzdělávali a získávali praxi v oblasti auditu informační nebo kybernetické bezpečnosti tak, aby do budoucna disponovali početnou základnou pracovníků, kteří by nad rámec svých stávajících povinností mohli zastávat bezpečnostní role. Společnosti, které se již teď začnou připravovat na příchod nového zákona, získají oproti ostatním společnostem konkurenční výhodu a mohou také ušetřit na nákladech za outsourcing.

    Správné nastavení systému zastupitelnosti bezpečnostních rolí a plnění dalších povinností dle ZKB je s ohledem na složitost problematiky nicméně vždy vhodné konzultovat s odborníky na právo kybernetické bezpečnosti.

    Mgr. Ondřej Rada,
    advokátní koncipient
     


     

    VKS Legal advokátní kancelář, s. r. o.
     

    dům u Nováků, Vodičkova 30
    110 00 Praha 1 - Nové Město, 3. schodiště, 5. patro

    tel.: +420 224 947 158
    e-mail: office@akvks.cz

     

    [1] Ust. § 11 a ust. § 59 a důvodová zpráva sněmovního tisku č. 759/0, vládní návrh zákona o kybernetické bezpečnosti

    [2] Ust. § 5 a ust. § 6 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností (sněmovní tisk č. 759/0)

    [3] Příloha č. 5 Vyhlášky o bezpečnostních opatřeních poskytovatele regulované služby v režimu vyšších povinností (sněmovní tisk č. 759/0)

    [4] Tamtéž

    [5] Informace volně dostupné >>> zde.


    Mgr. Ondřej Rada (VKS Legal)
    3. 7. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Děti již mají svého zastánce, novela zavedla úřad dětského ochránce práv
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • DEAL MONITOR
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Zástavní právo
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Novela trestního zákoníku
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Zástavní právo

    I zástavce (zástavní dlužník) je tím, kdo má ze zástavní smlouvy (pakliže platně vzniklo zástavní právo) povinnost plnit (ve formě povinnosti strpět), a pakliže je tato povinnost v...

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.