epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    12. 7. 2007
    ID: 49179upozornění pro uživatele

    Když ptáčka lapají... aneb pozor na cestovky

    Místo hotelu u pláže bungalov u rušné silnice. Přílet později a odlet dříve... Cestovky na nás chystají řadu chytáků, na které můžeme skočit. Anebo také nemusíme. Jak se máme bránit?

    Skóre: 0.57
    Název zdroje: Lidové noviny
    Datum vydání: 12.07.2007
    Nadpis: Když ptáčka lapají... aneb pozor na cestovky
    Strana: 1
    Pořadí: 2
    Rubrika: Letní relax - příloha
    Autor: Ivana Picková
    Ročník: 20
    Číslo: 160
    Náklad: 65550
    Oblast: Celostátní deníky
    Zpracováno: 12.07.2007 06:51
    Identifikace: DCLN20070712040068 cz
    Klíčová slova: právo (2x), zákona, právně, občanského zákoníku, obchodních, zákonem

     

    Místo hotelu u pláže bungalov u rušné silnice. Přílet později a odlet dříve... Cestovky na nás chystají řadu chytáků, na které můžeme skočit. Anebo také nemusíme. Jak se máme bránit?

    Když si člověk vybírá dovolenou a těší se na nastávající volno, rád předpokládá, že všechno bude tak, jak mu to maluje hezká slečna u přepážky. Praxe však dokládá, že bychom měli pochybovat o všem, a především trvat na tom, aby základní podmínky zájezdu byly zakotveny v cestovní smlouvě. A smlouvu si před podpisem pročíst, včetně "detailů" psaných miniaturním písmem kdesi u dolního okraje stránky.

    Chyták č. 1: Jedeme, letíme, ale později...

    Reklamace zpoždění odletů a urychlení příletů jsou, co se týče dovolených, v Česku jedny z nejčastějších. Těžko říct proč. Německé cestovní kanceláře - jak tvrdí lidé, kteří si s nimi dovolenou vyzkoušeli - prý totiž časy odletů i příletů dodržují...
    Základní pravidlo zní: když je zpoždění větší než dvě hodiny a jedná se o let do vzdálenosti 1500 kilometrů, nebo o tři a více hodin v rámci EU, máte nárok na občerstvení a možnost komunikace (letecké společnosti nemohou počítat s tím, že všichni cestující mají mobilní telefon a chtějí ho použít). Pokud zpoždění přesáhne pět hodin, musí vám dopravce nabídnout i proplacení letenky nebo bezplatný let zpět do původního místa odletu.
    Problémy nastávají především s tím, že při zpoždění letu či při dřívějším odletu účastník zájezdu nevyčerpá zaplacené služby. Pokud má člověk zaplacený pobyt, tak by měl vyčerpat jak všechny noclehy, tak všechny služby s pobytem spojené.
    Nestihne-li večeři poslední den, protože odlet byl posunut na dřívější dobu, má plný nárok na slevu. Přiletí-li ráno a měl zaplacený nocleh už od předcházejícího večera, je to důvod pro reklamaci a slevu v hodnotě neposkytnutého noclehu. Cestovní kancelář (CK) musí (podle občanského zákoníku) navíc zajistit bezplatnou náhradní dopravu a uhradit výdaje, které vám vzniknout navíc (například delší parkovné na letišti v České republice).

    Chyták č. 2: Za zpoždění nemůžeme my, ale...

    Není možné se vymlouvat, že za zpoždění může smluvní partner cestovní kanceláře. CK odpovídá za splnění svých povinností stanovených cestovní smlouvou i v případě, kdy k porušení povinnosti došlo například na straně letecké společnosti. Odpovědnosti za škodu se cestovní kancelář může zbavit pouze v určitých zákonem daných případech - například tehdy, kdy škoda byla způsobena zákazníkem nebo třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu (nejde tedy o smluvního partnera CK). Nejčastějším případem, kdy si na cestovce nic nevymůžeme, je zpoždění nebo příliš brzký odlet kvůli špatnému počasí nebo živelní pohromě. V takovém případě viník neexistuje, a náhradu proto není možné žádat.
    Ze zkušeností českých spotřebitelů a z průzkumu obchodních podmínek, který v březnu letošního roku uskutečnilo Sdružení na ochranu spotřebitele (SOS), vyplývá, že cestovní kanceláře se často zbavují odpovědnosti za zpoždění letu jednostranným prohlášením v obchodních podmínkách. Takovou smluvní podmínku však SOS považuje za neplatnou, a to zejména v případě, kdy zpoždění zapříčinila cestovní kancelář nebo její smluvní přepravce (například se zpozdil autobus, který vás má z letoviska u moře dopravit na letiště ve vnitrozemí).

    Chyták č. 3: Hvězdička sem, hvězdička tam

    Při podepisování cestovní smlouvy bychom měli vědět, že jedeme-li směrem na jih, nemají hvězdičky jako označení určité kategorie hotelu valný význam. Každý hoteliér si v těchto krajích může na svůj podnik totiž dát tolik hvězdiček, kolik chce, a je to právně nenapadnutelné. Dokonce i v Česku je toto označení dobrovolné... Spotřebitelé, kteří se v katalogu dočtou, že čtyřhvězdičkový hotel je situován v klidném prostředí na pláži u průzračného moře, a nakonec bydlí v zaprášeném bungalovu daleko od pláže v těsném sousedství rušné silnice, mohou samozřejmě reklamovat. Jde o evidentní porušení cestovní smlouvy a určitě by měli právo na slevu. Její výška je však věcí dohody s cestovní kanceláří - a ta někdy nebývá jednoduchá.
    Určitě ale nepřistupujte na "slevu" z ceny dalšího zájezdu v příští sezoně, jak nabízejí některé cestovní kanceláře. Není přece jediný důvod, abyste podruhé jezdili s cestovkou, která vás už jednou zklamala. S penězi, které od nich získáte - pokud svou vinu uznají -si pořídíte dovolenou jinde, s někým, kdo je serióznější.
    Pokračování na straně II

    Dokončení ze strany I
    Chyták č. 4: Toto je váš hotel. Do pokoje ale ještě nemůžete

    Mnoho klientů si stěžuje na to, že je cestovní kancelář nechala při příletu několik hodin "sedět na kufrech". Stává se totiž, že se na místo dorazí brzo ráno, kdy pokoje ještě nejsou uklizené, a musí se čekat na předání klíčů. Cestovní kanceláře přitom často nezajistí místnost, kam by si klienti mohli zavazadla uložit. Tak by si před přidělením pokojů mohli třeba zajít na pláž.
    V tomto případě záleží hlavně na tom, v jakém rozsahu má být podle smlouvy ubytování poskytnuto. Cestovní kancelář by na tyto podmínky měla zákazníka upozornit předem. Zákazníkům se dá jedině doporučit, aby se o tyto detaily smlouvy předem zajímali, případně si vyžádali písemné potvrzení podmínek ubytování.

    Chyták č. 5: Místo výhledu na moře okno do dvora

    Velmi často se také stává, že si klienti zaplatí nadstandard s výhledem na moře. Vlny, racky a pláž ale nakonec musejí hledat v úzkém průhledu mezi hotely a hlavní výhled je na popelnice ve dvoře hotelu. I v tomto případě je třeba vzít v úvahu informace poskytnuté před uzavřením smlouvy nebo přímo ve smlouvě. Pokud z nich průměrný spotřebitel nabývá dojmu, že si připlácí za určitý nadstandard - ubytování v pokoji s výhledem na moře, a ve skutečnosti tomu tak není, pak se ze strany CK jedná o porušení smlouvy a spotřebitel by měl vymáhat vrácení příplatku.
    Kromě reklamace bych doporučila také kontaktovat Českou obchodní inspekci, případně příslušný živnostenský úřad, aby posoudily, zda cestovní kancelář neklame spotřebitele nebo nejedná v rozporu s dobrými mravy podle zákona o ochraně spotřebitele. Tyto orgány však do sporu s CK nebudou vstupovat.

    Chyták č. 6: My za nic nemůžeme, to náš smluvní partner

    Občas se cestovky vymlouvají, že za služby, které si zaplatili klienti během pobytu u jejího delegáta, ale zajišťovala je jiná, místní cestovní kancelář, nenesou odpovědnost. Omyl, nesou. Podle § 852i občanského zákoníku CK odpovídá za porušení závazků vyplývajících z uzavřené cestovní smlouvy bez ohledu na to, zda tyto závazky mají být splněny cestovní kanceláří, nebo jinými dodavateli služeb poskytovaných v rámci zájezdu. Často se jedná například o nesplněný obsah fakultativního zájezdu z místa pobytu.
    V žádném případě neobstojí tvrzení, že to není v rámci zájezdu, že jde o rozšíření cestovní smlouvy. Delegát jedná jménem své CK, byť služby zajišťuje jiný partner.
    Jiná situace nastává, když si například klient vybere v hotelu zájezd z nabídky nějaké jiné CK. Pak může v případě nespokojenosti skutečně reklamovat pouze u této cizí CK.
    Poučení: Nebojte se reklamovat
    Pokud jste nebyli se zájezdem spokojeni, máte po návratu do ČR tři měsíce na to, abyste uplatnili reklamaci. "Závady" bystě měli mít velmi dobře zdokumentované, případně podpořené svědectvím dalších účastníků zájezdu, a reklamaci byste měli podat písemně.
    A rozhodně se svými negativními zkušenostmi "pochlubte" dál -takové varování je totiž naprosto nejúčinnější.

    O autorovi: Ivana Picková, publicistka, Autorka je mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů ČR, www.spotrebitele.info


    Zpracovatel: Anopress IT a.s.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce (ep)
    12. 7. 2007

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Novela trestního zákoníku
    • Auditor
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • 10 otázek pro ... Adama Šimice
    • Režimy povinností dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Otevřel Ústavní soud zákonodárci dveře k uzákonění eutanazie v České republice?
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak na konkurenční doložku
    • Režimy povinností dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Byznys a paragrafy, díl 15.: Změny závazků ze smlouvy uzavřené ve veřejné zakázce
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Zaměstnanecké dílo a jeho praktické aspekty
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu

    Soudní rozhodnutí

    Auditor

    Právní úprava § 6 odst. 3 zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech), ve znění pozdějších předpisů, na jejímž základě dochází k...

    Advokátní tarif

    Pokud trestní soudy při stanovení odměny ustanoveného obhájce bez řádného odůvodnění vyloučí použití § 12 odst. 4 advokátního tarifu v případě, kdy toto ustanovení použít...

    Bezplatná obhajoba

    Po žadateli o bezplatnou obhajobu nebo obhajobu za sníženou odměnu nemohou soudy požadovat naplnění podmínek, které nemají oporu v právní úpravě. V případě, že se žadatel nachází...

    Elektronický podpis (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li podání ve věci samé opatřeno uznávaným elektronickým podpisem (§ 6 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce) a zasláno e-mailem...

    Opomenuté důkazy (exkluzivně pro předplatitele)

    Navrhne-li účastník řízení provedení důkazů svědeckým výslechem ošetřujících lékařů k prokázání, že obsah jimi vydaných lékařských zpráv (jejich interpretace) byl jiný,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.