Silničáři hrozí: Zavřeme hlučné úseky
Ředitelství silnici a dálnic hrozí, že začne zavírat některé silnice v Česku.
Skóre: | 0.52 |
---|---|
Název zdroje: | Hospodářské noviny |
Datum vydání: | 23.05.2007 |
Nadpis: | Silničáři hrozí: Zavřeme hlučné úseky |
Strana: | 3 |
Rubrika: | z domova |
Autor: | Petr Sehnoutka |
Náklad: | 61571 |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 23.05.2007 04:50 |
Identifikace: | DCHN20070523010007 cz |
Klíčová slova: | zákona, zákon, kauz, legislativy, žalobou, kauzami |
NADTITULEK: PROTIHLUKOVÁ OPATŘENÍ
Ředitelství silnici a dálnic hrozí, že začne zavírat některé silnice v Česku. Jde především o zvlášť zatížené silnice, které procházejí centry měst a z nichž jde takový hluk, že překračuje povolené hlukové limity. ŘSD spočetlo, že by za protihlukové stěny nebo okna muselo zaplatit více než 10 miliard korun. Takové peníze však nemá.
"V poslední době nám leckde končí časově omezené výjimky od hygieniků k provozování silnic," vysvětluje nový ředitel ŘSD Alfred Brunclík. "Za stávající legislativy nám nezbývá nic jiného, než se seriózně zabývat myšlenkou, že bychom tyto úseky museli zcela zavřít," hrozí ředitel ŘSD.
Hlavní republikový hygienik Michael Vít říká, že podobná tvrzení jsou absurdní. "To, že jim končí výjimky, znamená, že se musí ŘSD s krajskými hygienickými stanicemi sejít znovu a u každé silnice individuálně zvážit, jestli jde u současného stavu setrvat nebo jestli provést změny," říká Vít.
Boj o okna: měsíce až roky
Jenže ani to v praxi není zase tak jednoduché. Za vše mluví třeba několikaměsíční tahanice z Hradce Králové, kdy si obyvatelé jedné ulice na hlavním průtahu městem stěžovali tak dlouho, až částečně uspěli. Krajští hygienici totiž výjimku na provozování hlučné silnice nejprve neprodloužili.
"Nemohli jsme však provoz na silnici zastavit, proto tam padla i pokuta," popisuje mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Lidé však protestovali dál - hrozili státní organizaci žalobou, pokud jim nedá protihluková okna a u silnice nevysadí zeleň. ŘSD se nakonec s hygieniky a lidmi dohodlo - slíbilo, že nová okna zaplatí.
"Jenže takových drobných kauz, dá-li se to nazývat kauzami, jsou ročně stovky. Většině stížností ale nelze vyhovět," říká Karel Horníček z ŘSD.
To by se přitom ze zákona mělo. A to už před několika lety. Problém s hlukem ze silnic, zvlášť uvnitř měst, totiž není žádnou novinkou. Hluk v okolí dálnic a silnic první třídy stát mapuje od roku 2001. Od té doby také platí zákon, který ŘSD nařizuje, aby lidem, kteří v okolí těchto hlavních tahů trpí nadlimitním hlukem, nainstalovala hlukové zábrany.
Termín na vyřešení situace ale už mnohdy propadl. "Pak jsme za neplnění limitů často sankcionováni, což způsobí jen převod peněz mezi resorty, ale opět to nic neřeší," říká Horníček.
Kdo to zaplatí
Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že náklady na protihluková opatření nemůže platit sama.
"Před časem to řešila Francie. Nejprve pět let hluk mapovali, a pak přes deset let stavěli. Nicméně na místní úrovni se to platilo ze zcela oddělených finančních fondů. Někde se na tom finančně podíleli i lidé postižení hlukem," říká Horníček.
Ročně platí tato organizace na protihluková opatření za staré zátěže 130 milionů korun. Tímto tempem by se podařilo problém vyřešit za zhruba devadesát let.
Jenže kromě hluku ze starých silnic se musí počítat i s protihlukovými stěnami, zelení nebo okny u nově stavěných silnic. A to jen loni stálo 677 milionů korun. Ani v tomto případě se na všechny nedostalo. Třeba lidé v Novém Městě, kam je provizorně svedená doprava z dálnice D11 z Prahy do Hradce, mají slíbená protihluková okna. Téměř půl roku po otevření dálnice je však stále nemají. Hygienici navíc vytvářejí novou hlukovou mapu Česka. Ta se soustředí na hluk kolem dálnic, železnic a velkých měst. Až v létě mapu dokončí, přibudou další lokality, u nichž bude potřeba řešit nadměrný hluk.
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz