epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
25. 3. 2002
ID: 16193upozornění pro uživatele

Území obce, jejich sloučení a oddělení nové obce

Podle Ústavy ČR se Česká republika člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Obce jsou tedy základními organizačními jednotkami systému místní správy. Mezi základní znaky každé obce patří vedle občanů obce a vlastního majetku obce také území.


Podle Ústavy ČR se Česká republika člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Obce jsou tedy základními organizačními jednotkami systému místní správy. Mezi základní znaky každé obce patří vedle občanů obce a vlastního majetku obce také území.

V současné době lze říci, že celé území České republiky je součástí obcí. Výjimkou jsou pouze tzv. vojenské újezdy, které jsou spravovány újezdními úřady v čele s přednostou, jejichž sídla nemusí být na území újezdu, a které jsou jako vojenské orgány podřízeny Ministerstvu obrany. Z tohoto faktu tak vyplývá skutečnost, že každý případný vznik nové obce v budoucnosti je možno realizovat pouze změnou v obecním území, tedy buď cestou oddělení nebo cestou sloučení obcí.

Oddělením části obce může vzniknout nová obec, jestliže má samostatné katastrální území a sousedí nejméně se dvěma obcemi a tvoří souvislý územní celek. Zákon o obcích tedy zakazuje jednak dělení obcí s jedním katastrálním území a také vznik vnitroobecních enkláv a územních exkláv. Zákon dále přikazuje, že po oddělení musí mít obec nejméně 1.000 občanů. Stejné podmínky musí splňovat i obec po oddělení její části.

Základní podmínkou, která umožňuje oddělení části obce je schválení rozhodnutí o oddělení v místním referendu.. Souhlas v místním referendu musí vyslovit občané žijící na území té části obce, která se chce oddělit. V té části obce, která se chce oddělit, ustanoví občané obce přípravný výbor, který tvoří oprávněný občan a jeho zástupci (přípravný výbor může být pouze jeden). Počet členů přípravného výboru musí být lichý s minimálním počtem tří členů, přičemž členy mohou být pouze občané obce, kteří mají trvalý pobyt v té části obce, která se chce oddělit.

Základními úkoly přípravného výboru je navrhnout uspořádání místního referenda o oddělení části obce a podílet se na jeho přípravě o provedení, dále podílet se na přípravě návrhu na oddělení části obce a být účastníkem řízení o oddělení části obce. Jeho činnost končí buď dnem vyhlášení výsledků místního referenda (pokud občané vyslovili nesouhlas s oddělením části obce), nebo právní mocí rozhodnutí krajského úřadu o oddělení části obce.

Z uvedeného vyplývá, že o oddělení části obce rozhoduje krajský úřad na návrh obce, který podá obec na základě kladného výsledku místního referenda konaného v té části obce, která se chce oddělit. Jestliže obec takovýto návrh do 30 dnů ode dne vyhlášení výsledků místního referenda nebo jestliže v návrhu na oddělení části obce provede změny, která jsou v rozporu s rozhodnutím občanů obce, může tak učinit kterýkoliv občan obce. Pokud jsou splněny všechny zákonem vyžadované podmínky, krajský úřad svým rozhodnutím návrh obce na oddělení její části chválí. Opis pravomocného rozhodnutí zašle krajský úřad Ministerstvu vnitra, příslušnému katastrálnímu úřadu a finančnímu úřadu.





© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

redakce epravo.cz (jam)
25. 3. 2002
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Rozvod bez účasti manželů nikoliv pouze v době pandemie
  • Výjimky z pravidla přednosti pozdější příznivější právní úpravy v přestupkovém právu dle judikatury Nejvyššího správního soudu
  • Zrušení rozhodčího nálezu soudem jako procesní následek porušení povinnosti rozhodce
  • Nesprávně vybraný soudní poplatek v civilním soudním řízení a obrana proti němu
  • Náhrada škody za řízení o správním deliktu
  • Vydání bezdůvodného obohacení ze strany žalobce v návaznosti na zrušení rozhodnutí, na jejichž základě bylo žalovaným plněno
  • Problém nového zákona o odpadech – kam s vytřízenými zbytky?
  • Návrat soukromých arbitrážních center do českého rozhodčího řízení?
  • Řízení ve věcech služby v digitalizované spisové službě
  • Mění se pravidla ICC pro arbitráže
  • Ještě jednou a zřejmě (na delší dobu) naposled k obraně proti zrušení závazného stanoviska

Související produkty

Online kurzy

  • Novela stavebního zákona č. 225/2017 Sb.
  • Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
  • Správní řízení v I. stupni
  • Nakládání s obecním majetkem
  • Pravomoci jednotlivých orgánů obce
Lektoři kurzů
Mgr. Lukáš Sommer
Mgr. Lukáš Sommer
Kurzy lektora
Mgr.  František Málek
Mgr. František Málek
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Lukáš Váňa, Ph.D.
JUDr. Mgr. Lukáš Váňa, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Stanislav Kadečka, Ph.D.
JUDr. Stanislav Kadečka, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Lucie Žilková
Mgr. Lucie Žilková
Kurzy lektora
Ing. Hilda Gajdošová
Ing. Hilda Gajdošová
Kurzy lektora
Ing. Alexander Novák, LL.M.
Ing. Alexander Novák, LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Lukáš Rothanzl
Mgr. Lukáš Rothanzl
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Potvrzení o zaměstnání
  • Elektronický příjezdový formulář jako podmínka vstupu do ČR z rizikových zemí
  • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Právní ochrana elektronické pošty zaměstnanců
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Desatero pro výtěžnější oddlužení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Aktivní věcná legitimace (exkluzivně pro předplatitele)

Pokud by byly zjištěny okolnosti, které by jinak, bylo-li by vedeno odpovídající řízení, vedly k závěru o neplatnosti usnesení valné hromady společnosti o naložení s uvolněným...

Péče řádného hospodáře (exkluzivně pro předplatitele)

Pro aplikaci § 68 odst. 1 z. o. k. je – z časového hlediska – rozhodné, zda za účinnosti tohoto ustanovení došlo k jednání člena (nebo bývalého člena) statutárního orgánu...

Předkupní právo (exkluzivně pro předplatitele)

Na rozdíl od předkupního práva sjednaného smluvně – bez ohledu na to, zda působí jen mezi stranami nebo má věcněprávní účinky – je předkupní právo spoluvlastníků nemovité...

Insolvenční správce

Ustanovení § 32 odst. 1 a 2 insolvenčního zákona, ve znění účinném od 1. ledna 2014, je nutno vykládat tak, že návrh na zproštění insolvenčního správce funkce může podat (jen)...

Pojem „správní činnosti“ (exkluzivně pro předplatitele)

Pod „správní činnosti“ ve smyslu ustanovení § 2 odst. 3 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů je možno podřadit...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů