V Česku začne od dubna platit nový zákon pro ochranné známky
V České republice začne od dubna
platit nový zákon o ochranných známkách. Zákon umožní, aby
podnikatelé po květnovém vstupu do EU přihlašením jména výrobku
či služby na Úřadu průmyslového vlastnictví v Praze získali
ochranu ve 25 státech.
"Zákon je platný od dubna, ale hlavní věci budou teprve účinné až přistoupením k EU. Tento časový nesoulad není nic neobvyklého," řekl ČTK Vladimír Ambruz z advokátní kanceláře Ambruz & Dark. Rozšíření EU bude mít významné důsledky, dodal.
Členství v unii automaticky přinese rozšíření právních účinků i na území ČR. Je možné, že existují ochranné známky, které jsou shodné nebo zaměnitelné s označením domácích subjektů. "Je třeba se připravit na možné konflikty mezi staršími národními právy a existujícími ochrannými známkami EU," upozornil Ambruz. Důležité proto bude stále sledovat registraci nových známek v unii a případně podávat námitky.
Unijní spory týkající se ochranných známek řeší specializované soudy. V tuzemsku bude tímto soudem v první
instanci Městský soud v Praze a odvolacím pražský Vrchní soud.
Správně navržená, zapsaná a dlouhodobě užívaná ochranná známka představuje podle odborníků pro majitele pravý poklad, a proto se nevyplatí něco zanedbat. Vždyť tři pětiny představitelů největších světových firem tvrdí, že obchodní značka nebo pověst firmy tvoří více než 40 procent její tržní hodnoty.
Podnikatelé z tuzemska i ostatních přistupujících států mohli o evropskou registraci žádat i dříve. Většinou tak nečinili a vyčkávají na vstup. Do začátku prosince 2003 bylo v zemích deseti čekatelů na vstup do unie podáno pouze tisíc přihlášek, přitom příslušný úřad EU jich evidoval celkem 350.000.
Známková ochrana v unii vyjde na desetitisíce až statisíce korun a celý proces často trvá řadu měsíců. Proto váhají zejména menší podniky. Například Český rozhlas požádal o registraci kombinované ochranné známky v unii v květnu 2002 a získal ji až letos v lednu. Experti ale například varují před budoucími potížemi s exportem či zabavováním zboží celníky.
Spory kolem známek jsou pro průmyslové právníky denním chlebem. Proslulý je případ českého Budějovického Budvaru, který vede s americkým pivovarem Anheuser- Busch přes 40 soudních pří o ochranné známky v různých zemích. Z nepříliš dávné doby pochází třeba spor deníku a rádia o název Impuls.
Ochrannou známkou je označení tvořené slovy, písmeny, číslicemi, kresbou nebo tvarem výrobku nebo obalu, popřípadě jejich kombinací. Bez souhlasu majitele nesmí jeho ochrannou známku nikdo užívat.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz