Vaši klienti jsou online, kde jste vy?
eFocus
Bez internetu si už svět vlastně neumíte představit. E-maily jsou základním stavebním kamenem vaší komunikace. Stejně jako vy to má více než polovina Čechů, minimálně jednou měsíčně je online 7 miliónů z nich. Přesto je využití internetu pro získávání nových zákazníků mezi advokátními kancelářemi bohužel hrubě podceňováno. V tomto článku vám proto ukážeme, jaké možnosti propagace nabízí internet advokátní kanceláři s minimálním rozpočtem na marketingové aktivity.
Internet mění očekávání klientů
Stejně jako rozšíření mobilních telefonů změnilo očekávání klientů, co se týče telefonické dostupnosti jednotlivých advokátů, mění internet a rozšiřující se internet v mobilu očekávání klientů a potenciálních klientů, co se týče vaší internetové prezentace.
Co s tím má ale dělat advokátní kancelář s několika advokáty, která už tak bojuje se ziskovostí? Dali jsme dohromady čtyři rady, které mohou být prvním krokem směrem k lepší propagaci vaší kanceláře, přitom k nim nepotřebujete odborníka a za jejich vyzkoušení nedáte moc času ani peněz.
1. Ujasněte si, co má dělat váš web
Nejspíše máte web. Je dost pravděpodobné, že obsahuje obrázek z fotobanky (soudního kladívka, ruky podepisující kontrakt, vah nebo rovnou Spravedlnosti) a jeho poslední změna se datuje dva roky zpátky. Nikdy vám z něj nepřišla zakázka a jste vlastně rádi, že ho nemusíte řešit, protože pouhá vzpomínka na to, jak vznikal, ve vás vyvolává pocit hluboké beznaděje.
Základem toho, aby váš web fungoval je definovat si, jaké funkce má plnit pro jakého návštěvníka. Pro širokou veřejnost a její část, která by se mohla stát vašimi klienty, slouží web jako vizitka, brožura. Měl by působit dobře hned na první pohled. Hlavně ale pomocí něj chcete předat velmi rychle informaci, jaká je přesně vaše specializace, v čem můžete pomoci, co vás odlišuje, a kde působíte.
Jednoduchým způsobem, jak se vymanit z houště webů vaší konkurence je investovat do dobrých vlastních fotografií. Váš tým je totiž to nejunikátnější a nejhodnotnější, co ve firmě máte. Doporučujeme využít služeb profesionálního fotografa, dobrou fotku totiž použijete ještě mnohokrát v budoucnu.
5 kontrolních bodů vašeho webu
- Je web jednoduchý na orientaci? Neobsahuje dlouhé odstavce textu?
- Pochopí z webu kdokoliv (nejen jiní právníci) vaší specializaci?
- Působí web moderně? Máte na něm vlastní fotografie?
- Nedá se váš web snadno zaměnit s webem jiné advokátní kanceláře?
- Máte na webu přímý kontakt? Najde ho návštěvník za méně než 5 vteřin?
Ani na webu nesmíte zapomenout na ty nejdůležitější - vaše stávající klienty. Hledají na webu vaše účetní údaje, nebo kontakt na konkrétní osobu, svého advokáta. V každém případě zapomeňte na formuláře, dejte na sebe rovnou e-mail a telefonní číslo, pravděpodobnost zneužití je malá i v případě, že děláte trest a pohledávky.
2. Neschovávejte se
Otevřete si v prohlížeči anonymní okno a vyhledejte na Googlu své jméno. Vygooglete také jméno vaší kanceláře. Právě se díváte na to, co vidí váš klient, než se rozhodne vás kontaktovat.
Že je důležité najít vaše kontaktní údaje na vašem webu, jsme již řešili. Co když ale bude někdo hledat váš kontakt na jiném místě? Kde by jinde hledal kontakt? Třeba v mapách.
Přidat vaši kancelář do seznamu firem na Googlu je otázkou několika minut. Totéž platí o katalogu Firmy.cz od českého Seznamu. Díky těmto pár minutám nebude každý nový klient pár minut hledat, kde vlastně sídlíte. Obě služby navíc přinášejí zakázky, sice velmi zřídka, zato bez námahy či další investice.
3. Založte si LinkedIn
Noví klienti k vám nejčastěji přicházejí na základě známosti, doporučení, vašeho věhlasu či specifické odbornosti. Renomé každého advokáta je stejně důležité jako renomé firmy jako celku. Právě proto je pro advokáty ideálním nástrojem síť LinkedIn.
LinkedIn není Facebook, lidé se spojují na základě profesních zkušeností a mnohem méně publikují obrázky svých dětí, videa s koťátky a pozvánky na hry. Naopak, středobodem LinkedInu je osobní profil, který připomíná klasický životopis. A jako k životopisu pro vaši vysněnou pozici byste se mu měli také věnovat, požádat bývalé kolegy a současné klienty o referenci či doporučení nějaké vaší expertízy.
4. Dejte něco zadarmo
Vtip s vyúčtováním tří otázek u advokáta zná asi každý. Je vtipný, protože je pravdivý, mnoho advokátů by do billables přidalo i odpověď na první mail. Zvyšující se konkurence na trhu právních služeb však zlepšuje pozici klienta a zvyšuje jeho požadavky vůči advokátovi. I proto roste tlak na schopnost kanceláře nabízet své služby a odlišit se od konkurence. A dobrý způsob, jakým to udělat, je ochutnávka zdarma.
Následujte proto velké advokátky a stejně jako ony se podělte o kousek svého know-how. Poraďte na internetu se standardním případem, přinese vám to nestandardní, lépe placený. Radit můžete v diskuzích pod relevantními články, na internetových fórech nebo i ve skupinách na sociálních sítích (LinkedIn diskuze, Facebook skupiny).
Informujte své klienty o pro ně relevantních právních novinkách, ukažte, že jsou ve správných rukách. Formu si můžete vybrat - blog, e-mailový newsletter a/nebo již zmíněný LinkedIn. Další krok může být publikování v médiích, které čte váš potenciální klient. A váš potenciální klient nečte Bulletin advokacie, ale média ze svého oboru. Pokud se tedy zaměřujete na IP/IT právo, domluvte si odborný článek na některém z technologických webů.
A když už něco napíšete, přidejte to vždy taky na váš LinkedIn, případně i svůj osobní Facebook.
Tento článek rozhodně není kompletním návodem na to, jak propagovat advokátní kancelář v online prostředí, pokud však využijete zde nabízené rady, výsledky možná změní váš pohled na internet jako zdroj nových klientů.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz