Za vodu v metru už nikdo stíhán nebude
ZAPLAVENÍ PRAŽSKÉHO METRA V ROCE 2002
Zdroj: Hospodářské novinyDatum: 14.08.2006
Název: Za vodu v metru už nikdo stíhán nebude
Podtitulek: ZAPLAVENÍ PRAŽSKÉHO METRA V ROCE 2002
Str.: 04
Číslo: 156
Autor: Petr Sehnoutka
Rubrika: Z domova
Oblast: Tisk celostátní
Zpracováno: 14.08.2006 05:17:56
Identifikace: HN20060814000016
Text:
Pokračujeme v seriálu, ve kterém reportéři HN mapují nedořešené či neprávem zapomenuté kauzy nedávné minulosti.
Petr Sehnoutka
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/sehnoutka
Praha, 14. 8. 2006
Necelý měsíc poté, co v srpnu 2002 zaplavila voda sedmnáct stanic pražského metra a napáchala škodu za 7 miliard korun, se zdálo, že odpovědné osoby neujdou trestu. Policie tehdy hledala viníka mezi desítkami lidí.
Nyní, po čtyřech letech od zaplavení metra, lze říct s jistotou: lidi odpovědné za škody se policii najít nepodařilo. A ani nepodaří. "Případ je odložený. Není důvod ho znovu otvírat," říká mluvčí Nejvyššího státního zastupitelství František Tlapák.
Odloženo už po roce
Vyšetřování příčin zaplavení metra přes mnohé pochybnosti odborníků přitom policie odložila poprvé už v roce 2003. Do kauzy se však vložila tehdejší nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová a případ na jaře 2004 znovu otevřela. "Nebyla tam brána v potaz role vltavské kaskády, krizový štáb nefungoval tak, jak měl, a bylo třeba doplnit posudky," vzpomíná Benešová.
A dodává, že především po policii chtěla zjistit, jestli za zatopení metra nemůže pozdní rozhodnutí o jeho uzavření. Voda se totiž do metra začala dostávat pouhých dvacet minut poté, co projelo poslední metro plné lidí. "K znovuotevření případu mě dovedl i odborník, který na počítačové simulaci ukázal, že kdyby se metro uzavřelo o dvě hodiny dřív, mohlo by to zachránit tři stanice," dodává Benešová.
"Tak o této možnosti slyším poprvé," reaguje dnešní ředitel pražského Dopravního podniku Tomáš Jílek. "Věřte mi, že během těch sedmi měsíců, co vyšetřování běželo, mohu dnes zodpovědně říci - zatopení metra se nedalo zabránit," dodává.
Zapravdu mu dalo i několik odborných posudků. A tak i druhý pokus o vyšetření policie loni v říjnu ukončila s tím, že nejde o podezření z trestného činu. Stále však zůstává řada nejasností.
Nikdo za nic nemůže
Při pátrání po tom, kudy a proč se voda do metra dostala, zůstali vyšetřovatelé jen u konstatování hlavních příčin.
Těmi byly špatně odvedená práce dělníků při stavbě metra, skutečnost, že Dopravní podnik měl zmatečný krizový plán (v něm se počítalo spíše s hrozbou jaderného útoku než s povodní) a špatný povodňový plán. Ten počítal s tím, že metro může dál s lidmi jezdit, i když budou vestibuly zaplavené.
Z plánů vůbec nebylo zřejmé, kdo je za co odpovědný. A tak stejně, bez zjištění viníků, skončilo i vyšetřování. O bezpečnosti metra a údajné nemožnosti jeho zatopení přitom přesvědčovalo lidi vedení města ještě 13. srpna 2002, kdy voda do podzemí začala proudit.
Do dvou dnů voda zaplavila a zničila sedmnáct stanic. Škody se vyšplhaly na sedm miliard korun, téměř desetinu všech škod, které povodeň napáchala po celé zemi. Jen pro představu - za sedm miliard korun by se dala postavit zhruba polovina nově stavěného úseku metra se třemi stanicemi z Ládví do Letňan.
"Už se to nestane"
Může se zaplavení metra opakovat? "Dnes je metro je chráněné dvakrát - protipovodňovou ochranou města i stanic. Kromě dvou stanic by se dnes mělo všechny podařit ochránit," prohlašuje šéf dopravního podniku Tomáš Jílek.
<<<Konec>>>
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz