epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Nařízení Vlády ze dne 23. srpna 2000 o některých opatřeních souvisejících s restrukturalizací ocelářského průmyslu

    Sbírka:  310/2000 | Částka:  86/2000
    5.9.2000

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    310

    NAŘÍZENÍ VLÁDY
    ze dne 23. srpna 2000
    o některých opatřeních souvisejících s restrukturalizací ocelářského průmyslu






          Vláda nařizuje k provedení zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona č. 579/ /1991 Sb., zákona č. 166/1992 Sb., zákona č. 321/1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 189/1993 Sb., zákona č. 57/1995 Sb., zákona č. 154/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 160/1997 Sb. a zákona č. 360/ /1999 Sb.:

    § 1

    Úvodní ustanovení

          (1)  Tímto nařízením se stanoví podmínky a způsob poskytnutí
    a)
    příspěvku k řešení sociálních důsledků restrukturalizace (dále jen ,,příspěvek") zaměstnancům hutních společností, které jsou uvedeny v příloze k tomuto nařízení, (dále jen ,,hutní společnost"),
    b)
    dotace hutní společnosti na úhradu ztráty vzniklé odpisem její pohledávky z nesplacených bezúročných půjček poskytnutých zaměstnancům, kterým je skončen pracovní poměr v souvislosti s restrukturalizací, (dále jen ,,dotace").

          (2)  Příspěvek a dotaci poskytuje z prostředků státního rozpočtu Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen ,,ministerstvo").

    Příspěvek

    § 2

          (1)  Příspěvek se poskytne zaměstnanci hutní společnosti, kterému
    a)
    je pracovní poměr, sjednaný s hutní společností na dobu neurčitou, skončen v době od 1. ledna 2000 do 31. prosince 2003 z důvodů podle § 46 odst. 1 písm. a) až c) zákoníku práce a zároveň splňuje tyto podmínky:

          1.  je v pracovním poměru k hutní společnosti nepřetržitě nejméně 10 let,
          2.  ke dni dosažení věku potřebného pro přiznání nároku na starobní důchod mu chybí nejvýše 10 let nejméně však 10 měsíců, nebo
    b)
    je pracovní poměr, sjednaný s hutní společností na dobu neurčitou, skončen v době od 1. ledna 2000 do 31. prosince 2003 z důvodů podle § 46 odst. 1 písm. a) až c) zákoníku práce, jde-li o zaměstnance, který utrpěl škodu na zdraví při výkonu práce v hutní společnosti (pracovní úraz nebo nemoc z povolání), nebo o zaměstnance, který je osamělý.

          (2)  Podmínkou pro poskytnutí příspěvku je, že v okrese, v němž má hutní společnost sídlo, míra nezaměstnanosti za předchozí pololetí kalendářního roku dosahuje alespoň celostátního průměru míry nezaměstnanosti.

          (3)  Je-li zaměstnanec nepřetržitě v pracovním poměru k hutní společnosti nejvýše 10 let, činí výše příspěvku desetinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku,1) maximálně však 160 000 Kč. Do této maximální částky se nezapočítává zvýšení podle § 3 odst. 3 písm. a) až d).

          (4)  Je-li zaměstnanec nepřetržitě v pracovním poměru k hutní společnosti více jak 10 let, činí výše příspěvku desetinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku,1) a pokud tento desetinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku převýší 160 000 Kč, vypočte se výše příspěvku tak, že 160 000 Kč se zvýší za každý rok, o který trvání pracovního poměru zaměstnance k hutní společnosti převyšuje 10 let, a to o 10 % rozdílu mezi desetinásobkem průměrného měsíčního výdělku zaměstnance a 160 000 Kč; toto zvýšení nad 160 000 Kč se provede se započtením nejvýše 10 jednotlivých ro-ků, o které trvání pracovního poměru k hutní společnosti převyšuje 10 let, maximálně o částku 30 000 Kč. Do této maximální částky se nezapočítává zvýšení podle § 3 odst. 3 písm. a) až d).

          (5)  Do doby nepřetržitého trvání pracovního poměru zaměstnance k hutní společnosti se započítává též doba pracovního poměru k jiné hutní společnosti, než se kterou má zaměstnanec sjednán pracovní poměr v době jeho skončení, pokud došlo k přechodu jeho práv a povinností z pracovněprávních vztahů na hutní společnost, s níž má zaměstnanec sjednán pracovní poměr v době jeho skončení.

    § 3

          (1)  Příspěvek se při splnění podmínek podle § 2 vyplatí ve dvou částech.

          (2)  První část příspěvku ve výši 40 % z částky vypočtené podle § 2 odst. 3 nebo 4 se bez žádosti vyplatí bez zbytečného odkladu, nejpozději však do konce osmého kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž byl pracovní poměr skončen.

          (3)  Druhá část příspěvku ve výši 60 % z částky vypočtené podle § 2 odst. 3 nebo 4 se vyplatí na základě písemné žádosti zaměstnance nejpozději do konce osmého kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž byl pracovní poměr skončen. Tato druhá část příspěvku se zvýší, pokud
    a)
    zaměstnanec do 3 měsíců po skončení pracovního poměru, nejpozději první kalendářní či pracovní den následujícího kalendářního měsíce, nastoupil do zaměstnání a uzavřel pracovní poměr na dobu určitou, avšak nejméně na 6 měsíců a v měsíci výplaty druhé části příspěvku pracovní poměr nadále trvá; zvýšení činí 10 % z druhé části příspěvku,
    b)
    zaměstnanec do 3 měsíců po skončení pracovního poměru, nejpozději první kalendářní či pracovní den následujícího kalendářního měsíce, nastoupil do zaměstnání a uzavřel pracovní poměr na dobu určitou, avšak nejméně na 12 měsíců a v měsíci výplaty druhé části příspěvku pracovní poměr nadále trvá; zvýšení činí 20 % z druhé části příspěvku,
    c)
    zaměstnanec do 3 měsíců po skončení pracovního poměru, nejpozději však první kalendářní či pracovní den následujícího kalendářního měsíce, nastoupil do zaměstnání a uzavřel pracovní poměr na dobu neurčitou a v měsíci výplaty druhé části příspěvku pracovní poměr nadále trvá; zvýšení činí 30 % z druhé části příspěvku, nebo
    d)
    zaměstnanec do 3 měsíců po skončení pracovního poměru začal vykonávat samostatnou výdělečnou činnost, vykonává ji nejméně po dobu 6 měsíců a v měsíci výplaty druhé části příspěvku tato jeho činnost nadále trvá; zvýšení činí 50 % z druhé části příspěvku.

          (4)  Druhá část příspěvku podle odstavce 3 se nevyplatí, pokud zaměstnanec ucházející se u příslušného úřadu práce o zprostředkování zaměstnání podle § 7 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, byl vyřazen podle § 7 odst. 3 tohoto zákona z evidence uchazečů o zaměstnání proto, že bez vážných důvodů odmítl nastoupit do vhodného zaměstnání nebo úmyslně mařil součinnost s úřadem práce při zprostředkování zaměstnání. Totéž platí i v případech, kdy zaměstnanec odmítl nebo bez váž-ných důvodů předčasně ukončil nabídnutou rekvalifikaci podle § 10 tohoto zákona.

          (5)  Při sjednání pracovního poměru na dobu alespoň dvou třetin stanovené týdenní pracovní doby se zvýšení druhé části příspěvku podle odstavce 3 písm. a) až c) úměrně krátí; je-li pracovní doba sjednána na dobu kratší, druhá část příspěvku se podle odstavce 3 písm. a) až c) nezvyšuje.

    § 4

          (1)  Splnění podmínek pro výplatu druhé části příspěvku prokazuje zaměstnanec těmito doklady přiloženými k žádosti:
    a)
    pro účely výplaty podle § 3 odst. 3 věty první potvrzením příslušného úřadu práce, že je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání, nebo potvrzením, že v této evidenci veden není, pokud se o zprostředkování zaměstnání u příslušného úřadu práce neuchází, avšak spolu s potvrzením, že byl či nebyl z této evidence vyřazen, případně pracovní smlouvou,
    b)
    pro účely výplaty podle § 3 odst. 3 písm. a) až c) pracovní smlouvou a potvrzením příslušného úřadu práce, že ode dne nástupu do zaměstnání není veden v evidenci uchazečů o zaměstnání, včetně potvrzení, že byl či nebyl v období před nástupem do zaměstnání z této evidence vyřazen,
    c)
    pro účely výplaty podle § 3 odst. 3 písm. d) dokladem potvrzujícím oprávnění k zahájení výkonu samostatné výdělečné činnosti podle zvláštních předpisů,2) dále potvrzením příslušného úřadu práce, že ode dne zahájení výkonu samostatné výdělečné činnosti není veden v evidenci uchazečů o zaměstnání, včetně potvrzení, že byl či nebyl v období před zahájením výkonu samostatné výdělečné činnosti z této evidence vyřazen, a potvrzením příslušné okresní správy sociálního zabezpečení a příslušného finančního úřadu o registraci jako osoby samostatně výdělečně činné.

          (2)  Příspěvek se pro účely zdanění považuje za příjem ze závislé činnosti.

    §  5

          (1)  Prostředky ze státního rozpočtu ke krytí výplaty příspěvku převede ministerstvo na zvláštní vázaný účet hutní společnosti u bank, a to na základě rozpisu, který po dohodě s Ministerstvem financí a po projednání s hutními společnostmi sestaví.

          (2)  Příspěvek vyplácí za podmínek stanovených tímto nařízením hutní společnost. V případě neoprávněného použití nebo zadržení prostředků státního rozpočtu, určených na výplatu příspěvku, se postupuje podle ustanovení § 30 zákona o rozpočtových pravidlech republiky.

          (3)  Hutní společnost eviduje stav a pohyb prostředků, vedených na zvláštním bankovním účtě podle odstavce 2, ve svém účetnictví na samostatném podrozvahovém účtu a po uplynutí každého kalendářního čtvrtletí prokazuje ministerstvu správnost vyplacených částek z tohoto účtu, a to způsobem, který ministerstvo stanoví.

    §  6

    Dotace

          Ministerstvo poskytne hutní společnosti dotaci na základě její žádosti, předkládané po uplynutí každého kalendářního pololetí, v níž hutní společnost vyčíslí výši požadované dotace a doloží ji
    a)
    rozhodnutím hutní společnosti o prominutí vrácení dosud nesplacené výše bezúročných půjček poskytnutých hutní společností zaměstnancům, kterým je v době od 1. ledna 2000 do 31. prosince 2003 skončen pracovní poměr z důvodů podle § 46 odst. 1 písm. a) až c) zákoníku práce v souvislosti s restrukturalizací hutní společnosti,
    b)
    seznamem zaměstnanců podle písmene a) s uvedením částek bezúročných půjček prominutých těm-to zaměstnancům.

    §  7

    Účinnost

          Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení.




    Předseda vlády:


    Ing. Zeman v. r.


    Místopředseda vlády


    a předseda Legislativní rady vlády:


    JUDr. Rychetský v. r.


    Ministr průmyslu a obchodu:


    doc. Ing. Grégr v. r.


    ––––––––––––––––––––
    1)
    § 17 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů.
    2)
    Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026
    • 27.03.2026Aktuální judikatura k otázkám rodinného práva (online - živé vysílání) - 27.3.2026

    Online kurzy

    • Exekutorské zástavní právo
    • Benefity pod kontrolou: právní rámec, zásada rovného zacházení a daňové dopady
    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Digitální dědictví
    • Souhrn významných událostí ze světa práva
    • 10 otázek pro … Jáchyma Stoličku
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Incidenční spory
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Reálné rozdělení nemovité věci jako způsob vypořádání společného jmění
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Vzdání se práv z vad a hranice autonomie vůle: k rozsudku NS 33 Cdo 28/2025 s metodologickou výhradou
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Jak správně zapsat volnou živnost do obchodního rejstříku?
    • Usnadnění výpočtu výše přiměřené slevy z ceny
    • Koupě silničního vozidla od neoprávněného a generální inhibitorium: aplikační praxe okresních a krajských soudů
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Reálné rozdělení nemovité věci jako způsob vypořádání společného jmění
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Právnická firma roku 2025
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku

    Soudní rozhodnutí

    Incidenční spory

    V případě nevykonatelné pohledávky představované požadovaným (kapitalizovaným) úrokem z prodlení, může být popření výše úroků z prodlení odůvodněno i tvrzením, že dlužník...

    Správce pozůstalosti

    Vznikne-li na majetku zůstavitele škoda, která ještě za jeho života nebyla nahrazena, představuje právo na její náhradu majetkové právo, které patří do dědictví. Nebyla-li škoda...

    Vady řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    O zmatečnostní vadu ve smyslu § 229 odst. 3 o. s. ř. jde i tehdy, jestliže odvolací soud projedná odvolání proti rozsudku soudu prvního stupně (insolvenčního soudu) a rozhodne o něm bez...

    Veřejný seznam (exkluzivně pro předplatitele)

    Zásada materiální publicity veřejných seznamů umožňuje, aby při splnění zákonem stanovených podmínek došlo k nabytí od neoprávněného, a tím prolamuje zásadu nemo plus iuris ad...

    Výklad právních norem (exkluzivně pro předplatitele)

    Občanský zákoník obecně možnost vzdání se práva, které má vzniknout v budoucnu, nevylučuje; pouze tam, kde má být tato možnost výjimečně vyloučena, stanoví zvláštní zákaz...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.