epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi vládou České republiky a vládou Chorvatské republiky o mezinárodní silniční dopravě

    Sbírka:  63/2005 | Částka:  29/2005
    20.6.2005

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    63

    SDĚLENÍ
    Ministerstva zahraničních věcí


          Ministerstvo zahraničních věcí sděluje, že dne 6. března 2001 byla v Praze podepsána Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Chorvatské republiky o mezinárodní silniční dopravě.

          Dohoda vstoupila v platnost na základě svého článku 12 odst. 1 dne 7. dubna 2005. V souladu s odstavcem 2 téhož článku vstupem Dohody v platnost pozbyla ve vztazích mezi Českou republikou a Chorvatskou republikou platnosti Dohoda mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Socialistické federativní republiky Jugoslávie o mezinárodní silniční dopravě, podepsaná v Praze dne 22. října 1962, publikovaná pod č. 72/1963 Sb.

          České znění Dohody se vyhlašuje současně.


    DOHODA

    mezi vládou České republiky a vládou Chorvatské republiky o mezinárodní silniční dopravě

          V zájmu podpory oboustranně užitečného rozvoje obchodních a hospodářských vztahů a umožnění a regulace mezinárodní silniční dopravy osob a věcí mezi státy a při tranzitu přes území svých států se vláda České republiky a vláda Chorvatské republiky (dále jen ,,smluvní strany") dohodly na následujícím:

    Článek 1

          (1)  Ustanovení této dohody budou uplatňována na mezinárodní silniční dopravu osob a věcí mezi státy smluvních stran a při tranzitu, kterou budou vykonávat dopravci ze států smluvních stran, jež k tomu budou oprávněni podle vnitrostátních předpisů každého státu.

          (2)  Tato dohoda se nedotýká práv a povinností každé ze smluvních stran, které vyplývají z jiných smluv o mezinárodní silniční dopravě.

          (3)  Orgány příslušné pro provádění této dohody jsou:

    --  v České republice -- Ministerstvo dopravy a spojů

    --  v Chorvatské republice -- Ministerstvo námořnictví, dopravy a spojů.

    PŘEPRAVA CESTUJÍCÍCH

    Článek 2

          (1)  Ve smyslu této dohody je ,,přepravou cestujících" přeprava osob a jejich zavazadel autobusy za nájemné či úhradu a na vlastní účet. Zahrnuje také prázdné jízdy související s takovou dopravou.

          (2)  Výrazem ,,autobus" je označováno každé silniční motorové vozidlo, které je svou konstrukcí a výbavou vhodné a určené k přepravě více než devíti osob včetně řidiče.

    Článek 3

          (1)  Výrazem ,,linková autobusová doprava" se označuje přeprava, při které se jízdy konají podle dopředu smluveného itineráře, jízdního řádu a ceníku, přičemž cestující nastupují a vystupují na výjezdním místě a na terminálu, jakož i na smluvených zastávkách po cestě. Výrazem ,,zvláštní linková autobusová doprava" se označuje linková autobusová doprava přístupná pouze určitým kategoriím cestujících.

          (2)  Veškerou linkovou autobusovou dopravu mezi státy smluvních stran, jakož i tranzit přes jejich území schvalují příslušné orgány smluvních stran na základě vzájemné dohody a odpovídajících vnitrostátních právních předpisů. Příslušný orgán každé smluvní strany udělí povolení pro tu část autobusové linky, která prochází územím státu té které smluvní strany.

          (3)  Žádosti o povolení se podávají příslušným orgánům smluvní strany, ve které se nachází sídlo žadatele a kde je evidováno vozidlo.

          (4)  Žádost podle odstavce 3 musí obsahovat minimálně následující údaje:
    a)
    jméno dopravce, jakož i jeho adresu či sídlo, resp. místo podnikání s úplnou adresou,
    b)
    druh přepravy,
    c)
    požadovanou dobu platnosti povolení,
    d)
    časové rozpětí a počet jízd (např. denně, týdně),
    e)
    jízdní řád,
    f)
    itinerář jízdy (všechny zastávky pro nástup a výstup cestujících, hraniční přechody),
    g)
    délku cesty počáteční a zpáteční jízdy,
    h)
    pracovní dobu řidičů,
    i)
    podmínky placení a ceník.

          (5)  Příslušný orgán smluvní strany postoupí žádosti se všemi předepsanými údaji a svým názorem příslušnému orgánu druhé smluvní strany.

          (6)  Přidělené povolení může mít platnost nejdéle pět let, na žádost dopravce může být tato platnost prodloužena.

    Článek 4

          (1)  ,,Kyvadlovou dopravou" se rozumí přeprava, při které se dříve formovaná skupina cestujících převáží v několika jízdách k terminálu a zpět, ze stejné výchozí oblasti do stejné cílové oblasti. Stejná skupina cestujících, která byla přepravena do cílové oblasti, bude později přepravena zpět do výchozí oblasti. Výchozí, resp. cílová oblast zahrnuje místo odjezdu, resp. příjezdu a všechna místa v silniční vzdálenosti do 50 km od něj. Kyvadlová doprava zahrnuje, kromě odpovídající přepravy, ubytování skupiny cestujících v cílové oblasti. První zpáteční a poslední výjezdní jízda budou prázdné.

          (2)  Každou kyvadlovou dopravu schválí příslušný orgán druhé smluvní strany. Žádost o povolení žadatel zasílá přímo příslušnému orgánu této smluvní strany. Žádost musí být podána nejpozději 30 dnů před požadovaným datem zahájení kyvadlové dopravy.

          (3)  Žádost o povolení podle odstavce 2 musí obsahovat jméno dopravce, jeho obchodní adresu či sídlo, resp. místo podnikání s úplnou adresou, počet jízd, datum každé z nich a její itinerář, státní poznávací značky všech autobusů, které budou používány k dané kyvadlové dopravě, a dopis, ve kterém se potvrzuje místo ubytování a délka pobytu na tomto místě.

          (4)  Smíšená komise ustavená na základě článku 11 této dohody může dohodnout detaily postupu vydávání povolení, formuláře, zvláštní doklady atd.

    Článek 5

          (1)  ,,Volnou přepravou cestujících" budou označovány všechny jízdy, které nejsou zahrnuty v článcích 3 a 4 této dohody.

          (2)  K volné přepravě cestujících mezi státy smluvních stran či při tranzitu přes jejich území nebude zapotřebí povolení v následujících případech:

    a)
    v případě, že se stejný autobus používá k přepravě stejné skupiny osob celou cestu i k návratu do výchozího místa (,,jízdy se zavřenými dveřmi"),
    b)
    při přepravě, během které dopravce jedné ze smluvních stran převáží skupinu osob na území státu druhé smluvní strany a autobus toto území opouští prázdný,
    c)
    v případě, že autobus vjíždí prázdný na území státu druhé smluvní strany z důvodu přepravy dříve dovezené skupiny osob, kterou přivezl stejný dopravce jízdou uvedenou pod písmenem b).


          (3)  K volné přepravě cestujících, která neodpovídá ustanovením odstavce 2 je zapotřebí povolení příslušného orgánu druhé smluvní strany. Žádost o povolení žadatel zasílá přímo příslušnému orgánu druhé smluvní strany, a to nejpozději 30 dnů před požadovaným datem zahájení vykonávání volné přepravy.

          (4)  Žádost podle odstavce 3 musí obsahovat jméno dopravce, jeho obchodní adresu či sídlo, resp. místo podnikání s úplnou adresou, druh přepravy, počet jízd, datum každé z nich a její itinerář a státní poznávací značky všech autobusů, které budou používány v dané volné dopravě.

          (5)  Smíšená komise ustavená v souladu s článkem 11 této dohody může dohodnout doklady pro kontroly při vykonávání volné přepravy
    cestujících.
    PŘEPRAVA VĚCÍ

    Článek 6

          (1)  Dopravce se sídlem na území státu jedné ze smluvních stran může provozovat dopravu věcí bez povolení v následujících případech:
    a)
    mezi územími států smluvních stran,
    b)
    při tranzitu přes území státu druhé ze smluvních stran,
    c)
    přes území státu druhé smluvní strany do třetího státu a ze třetího státu s podmínkou, že při vykonávání této dopravy projíždí státem, ve kterém je motorové vozidlo evidováno, na území státu druhé smluvní strany.

          (2)  Pro vykonávání přepravy do a ze třetích států, která nesplňuje podmínky odstavce 1 písm. c) tohoto článku, musí mít dopravce povolení druhé smluvní strany.

          (3)  Dopravce může vykonávat přepravu věcí motorovým vozidlem evidovaným na území státu jedné ze smluvních stran, kde má sídlo, a přípojné vozidlo (přívěs a návěs) může být v tomto případě evidováno ve třetím státě.

    Článek 7

          (1)  Povolení podle článku 6 odst. 2 této dohody bude vydávat:
    a)
    českým dopravcům pro vozidla evidovaná v České republice Ministerstvo dopravy a spojů České republiky nebo kterýkoli jiný orgán, který k tomu toto ministerstvo zmocní;
    b)
    chorvatským dopravcům, pro vozidla evidovaná v Chorvatské republice, Ministerstvo námořnictví, dopravy a spojů nebo kterýkoli jiný orgán, který k tomu toto ministerstvo zmocní.

    Za tímto účelem si příslušné orgány vymění potřebné formuláře povolení.

          (2)  Smíšená komise ustavená podle článku 11 dohodne roční počet povolení podle článku 6 odst. 2 pro každou ze smluvních stran, s ohledem na rozvoj hospodářských vztahů a zahraničně-obchodní potřeby obou smluvních stran.

    Článek 8

          (1)  Co se týče hmotnosti a rozměrů vozidel, zavazuje se každá smluvní strana, že vůči vozidlům evidovaným ve státě druhé smluvní strany nebude uplatňovat větší omezení, než jsou ta, která uplatňuje vůči vozidlům evidovaným ve vlastním státě.

          (2)  Pokud hmotnost nebo rozměry vozidla či soupravy vozidel, které vykonávají dopravu, překračují maximum povolené ve státě smluvní strany, je potřebné získat zvláštní povolení od příslušných orgánů této smluvní strany před vykonáním přepravy.

    SPOLEČNÁ USTANOVENÍ

    Článek 9

          (1)  Dopravci z jedné ze smluvních stran, kteří vykonávají přepravu podle této dohody na území státu druhé smluvní strany, včetně tranzitu, budou platit daně a poplatky v souladu s vnitrostátními předpisy platnými na jeho území, s výjimkou poplatků vybíraných za vydání povolení k přepravě osob nebo věcí.

          (2)  Palivo v běžných fixních nádržích, které do vozidla zabudoval výrobce, určené k pohonu motorového vozidla a k pohonu chladicího zařízení chladničky během vykonávání přepravy, jakož i mazivo a náhradní díly jsou osvobozeny od placení všech dovozních poplatků na území státu druhé smluvní strany pod podmínkou, že dopravce bude dbát všech jejích platných celních předpisů.

    Článek 10

          (1)  V souladu s ustanoveními této dohody budou dopravci státu jedné smluvní strany i osádky jejich vozidel během pobytu na území státu druhé smluvní strany dbát platných zákonů a předpisů tohoto státu, jakož i všech relevantních mezinárodních úmluv, které jsou závazné pro obě smluvní strany.

          (2)  Tato dohoda neopravňuje dopravce státu jedné ze smluvních stran k přepravě mezi dvěma místy na území státu druhé smluvní strany. K takové přepravě je zapotřebí zvláštního povolení.

          (3)  Povolení může využívat pouze dopravce, na nějž je vystaveno, a je nepřenosné.

          (4)  Povolení a jiné potřebné doklady předepsané touto dohodou se musí nacházet ve vozidle, na něž se vztahují, a musí být předloženy na žádost orgánů každé ze smluvních stran, které jsou oprávněny je požadovat ke kontrole.

          (5)  V případě závažného či opakovaného porušení ustanovení této dohody, jakož i jiných zákonů a předpisů platných ve státě druhé smluvní strany ze strany dopravce či osádky jeho vozidla může příslušný orgán státu smluvní strany, ve kterém je vozidlo evidováno, na žádost příslušného orgánu státu smluvní strany, ve kterém došlo k porušení právních předpisů:
    a)
    vydat dopravci upozornění,
    b)
    zakázat dopravci vstup na území státu smluvní strany, na němž se dopustil porušení právních předpisů.

          (6)  O přijatých opatřeních uvedených v odstavci 5 uvědomí příslušný orgán jedné smluvní strany příslušný orgán druhé smluvní strany.

          (7)  Ustanovení tohoto článku nevylučují sankce, které mohou uložit soudy či jiné oprávněné orgány státu smluvní strany, na jehož území byly porušeny vnitrostátní předpisy.

    Článek 11

          Příslušné orgány smluvních stran ustaví smíšenou komisi, aby zajistily provádění této dohody. Smíšená komise se bude scházet na žádost jednoho z příslušných orgánů, střídavě na území České republiky a Chorvatské republiky.

    ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

    Článek 12

          (1)  Tato dohoda vstoupí v platnost 30 dní po obdržení posledního oznámení diplomatickou cestou, kterým se smluvní strany vzájemně informují o tom, že byly splněny všechny podmínky stanovené jejich vnitrostátními právními předpisy pro vstup této dohody v platnost.

          (2)  Vstupem této dohody v platnost pozbude ve vztazích mezi Českou republikou a Chorvatskou republikou platnosti Dohoda mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Socialistické federativní republiky Jugoslávie o mezinárodní silniční dopravě, podepsaná v Praze dne 22. 10. 1962.

          (3)  Tato dohoda se sjednává na dobu neurčitou. Každá ze smluvních stran může písemně diplomatickou cestou vypovědět tuto dohodu nejpozději šest (6) měsíců před koncem kalendářního roku a v tomto případě Dohoda pozbývá platnosti k 31. prosinci toho roku.


          Dáno v Praze dne 6. března 2001 ve dvou původních vyhotoveních, každé v českém a chorvatském jazyku, přičemž obě znění mají stejnou platnost.






    Za vládu České republiky:
    Za vládu Chorvatské republiky:


    Jaromír Schling v. r.
    Alojz Tušek v. r.


    ministr dopravy a spojů
    ministr námořnictví, dopravy a spojů
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Obchodní vedení společnosti
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.