epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů ze dne 13. září 2000, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění vyhlášky č. 243/1996 Sb.

    Sbírka:  346/2000 | Částka:  93/2000
    29.9.2000

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    346

    VYHLÁŠKA
    Ministerstva dopravy a spojů
    ze dne 13. září 2000,
    kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb.,
    kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění vyhlášky č. 243/1996 Sb.






          Ministerstvo dopravy a spojů stanoví podle § 66 odst. 1 a 4 k provedení § 3 odst. 1, § 5 odst. 3, § 6 odst. 1, § 7 odst. 2 a § 20 odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 23/2000 Sb.:

    Čl. I

          Vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění vyhlášky č. 243/1996 Sb., se mění takto:

          1.  V § 1 odstavec 1 zní:

          ,,(1)  Pro účely této vyhlášky pro dráhu celostátní, dráhu regionální a vlečku se rozumí
    a)
    železničním spodkem těleso železničního spodku, stavby a zařízení železničního spodku, včetně dopravních ploch,
    b)
    tělesem železničního spodku zemní těleso, konstrukční vrstvy tělesa železničního spodku a odvodňovací zařízení,
    c)
    stavbami železničního spodku konstrukce, které nahrazují zčásti nebo úplně těleso železničního spodku, zvyšují jeho stabilitu nebo jej chrání, případně slouží jinému účelu, tj. propustky, mosty, objekty mostům podobné, tunely, opěrné, zárubní, ochranné a obkladní zdi, galerie i ochranné a regulační stavby, průchody, ochranná zařízení proti spadu cizích předmětů, proti požáru a vodě,
    d)
    dopravními plochami plochy, které jsou určeny k nastupování a vystupování cestujících, k manipulaci a skladování a k zajištění dopravní obsluhy při provozování dráhy (nástupiště, nákladiště, rampy, příjezdy na nákladiště),
    e)
    bezpečnostním pásem nástupiště část plochy nástupiště u nástupní hrany oddělená od ostatní plochy nástupiště kontrastně barevným a hmatově vnímatelným (slepeckou holí a nášlapem) varovným pruhem,
    f)
    zařízeními železničního spodku zařízení, která doplňují těleso nebo stavby železničního spodku nebo je nahrazují, zejména zarážedla, oplocení, zábradlí, prohlídkové a čisticí jámy,
    g)
    plání tělesa železničního spodku vrchní omezující plocha železničního spodku, která tvoří rozhraní mezi železničním spodkem a železničním svrškem,
    h)
    železničním svrškem část trati, která plní nosnou a vodicí funkci pro jízdu drážního vozidla,
    i)
    průjezdným průřezem obrys obrazce v rovině kolmé k ose koleje, jehož osa je kolmá ke spojnici temen kolejnic a prochází středem koleje a který vymezuje vzdálenosti vně ležících staveb, zařízení a předmětů od osy koleje a od spojnice temen kolejnic, kromě případů, kdy z funkčních důvodů musí dojít ke styku těchto zařízení s drážním vozidlem.".

          2.  V § 1 odst. 5 písmeno b) zní:

    ,,b)  rozchodem koleje vzdálenost pojížděných hran protilehlých kolejnicových pásů, měřená v rovině příčného řezu,".

          3.  V § 2 odst. 4 větě třetí se za slovo ,,vyhrazené" vkládá slovo ,,výlučně".

          4.  V § 2 se na konci odstavce 4 doplňuje tato věta: ,,Koleje určené jak pro jízdu vozidel pro technologickou obsluhu, tak i pro jízdu drážních vozidel jsou součástí vlečky a musí splňovat podmínky stanovené zákonem č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění zákona č. 23/2000 Sb.".

          5.  V § 4 se na konci odstavce 3 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se tato slova: ,,pokud závorová břevna přehrazují pozemní komunikaci v celé šíři.".

          6.  V § 4 se na konci odstavce 3 doplňuje tato věta: ,,U přejezdů využívaných jenom v určitém ročním období může být světelné přejezdové zabezpečovací zařízení nahrazeno uzamykatelnou závorou.".

          7.  V § 4 odst. 5 se za slovem ,,momentu" nahrazuje slovo ,,a" čárkou a za slovo ,,poměrů" se vkládají slova ,,a parametry výstrahy".

          8.  V § 5 odst. 2 písm. a) se slovo ,,provozní" nahrazuje slovem ,,technická".

          9.  V § 5 odst. 2 písm. b) se za slovo ,,pláně" vkládá slovo ,,tělesa".

          10.  V § 6 písm. e) se věta druhá nahrazuje větou ,,Zatěžovací zkouška se smí uskutečnit v rámci hlavní prohlídky anebo po jejím provedení.".

          11.  V § 8 odst. 2 se věta druhá zrušuje.


          12.  § 9 zní:

    ,,§ 9

          Součástí dráhy jsou
    a)
    železniční spodek, který tvoří těleso železničního spodku, stavby a zařízení železničního spodku, jakož i dopravní plochy,
    b)
    železniční svršek, který je tvořen z kolejí, výhybek, zvláštních konstrukcí a konstrukčních prvků; součásti železničního svršku jsou zejména kolejnice, kolejnicové podpory, upevňovadla, drobné kolejivo, výhybkové součásti, dilatační zařízení, izolované styky, vodivá a speciální spojení, přídržné kolejnice, ochranné kolejnice, ozubnicové tyče, zařízení proti putování kolejnic, pražcové kotvy, kolejové lože, ohřev výhybek,
    c)
    železniční přejezd,
    d)
    stavby a pevná zařízení nutná k ochraně proti nepříznivým vlivům dráhy, tj. zařízení proti hluku, bludným proudům, korozi, rušení telekomunikačních systémů, vlivu vysokého napětí a k omezení vlivu provozování dráhy a drážní dopravy na elektrizační soustavu,
    e)
    sdělovací zařízení pro přenos informací obsahující přenosové cesty, zařízení koncová, spojovací, přenosová, zapojená do samostatných okruhů nebo telefonní, dálnopisné, datové a rádiové sítě, zařízení rozhlasová a dále zařízení hodinová, informační, průmyslové televize a požární signalizace,
    f)
    zabezpečovací zařízení obsahující technické prostředky zabezpečení a řízení drážní dopravy v železničních stanicích a na tratích, zařízení pro mechanizaci a automatizaci spádovišť a související přenosové cesty,
    g)
    elektrická zařízení obsahující zařízení, která za-jišťují napájení elektrických hnacích vozidel (trakční napájecí a spínací stanice, trakční vedení), prostředky dispečerského řízení, drážní elektrická silnoproudá zařízení pro výrobu, přeměnu, zásobování a využití elektrické energie, speciální elektrická zařízení, přístroje a osvětlovací zařízení, zařízení pro napájení zabezpečovacího zařízení, elektrická předtápěcí zařízení pro předtápění vlakových souprav, zařízení pro ochranu před účinky atmosférické elektřiny, zařízení pro ochranu před negativními účinky zpětných trakčních proudů, případně další elektrická zařízení napájená i z trakčního vedení,
    h)
    pevná zařízení pro měření, údržbu a opravy dráhy a k nim příslušející budovy,
    i)
    budovy a zařízení určené k organizování, zabezpečení a řízení drážní dopravy a k uspokojování přepravních potřeb a poskytování služeb spojených s přepravou veřejnosti, včetně inženýrských sítí nutných k jejich provozování.".

          13.  V § 10 se za slova ,,geometrického uspořádání koleje a uspořádání" vkládá slovo ,,tělesa".

          14.  V § 11 odst. 2 písm. a) se číslo ,,350" nahrazuje číslem ,,300".

          15.  V § 11 odst. 2 písm. b) bodě 1 se číslo ,,350" nahrazuje číslem ,,300".

          16.  V § 11 odst. 2 písm. b) bodě 2 se číslo ,,350" nahrazuje číslem ,,300".

          17.  V § 11 odst. 3 se číslo ,,350" nahrazuje čís-lem ,,300".

          18.  V § 11 odst. 6 se věta druhá nahrazuje větou ,,Volný schůdný a manipulační prostor je vymezen šířkou, tj. vzdáleností od svislice procházející osou koleje a výškou nad temenem kolejnice, a musí být dodržen u kolejí
    a)
    normálního rozchodu do výšky 3 050 mm a šířky 3 000 mm,
    b)
    úzkého rozchodu do výšky 2 800 mm a šířky 2 300 mm.".

          19.  V § 11 odstavec 7 zní:

          ,,(7)  Na širé trati, kde se nepředpokládá manipulace, je přípustná šířka volného schůdného a manipulačního prostoru v koleji
    a)
    normálního rozchodu 2 500 mm,
    b)
    úzkého rozchodu 1 900 mm,

    v ostatních případech, kde délka překážky podél koleje je nejvýše 3 000 mm, musí být na druhé straně koleje zachován volný schůdný a manipulační prostor podle odstavce 6 nebo střed další koleje musí být vzdálen nejméně 4 750 mm u kolejí normálního rozchodu a 3 800 mm u kolejí úzkého rozchodu. V tomto pro-storu nesmí být kolejová spojka nebo výhybka.".

          20.  V § 12 odst. 1 větě první se za slova ,,jeho délky" vkládají slova ,,a typu podvozku".

          21.  V § 13 odst. 10 větě druhé se za slovem ,,vlečky" vypouští čárka a slova ,,nejsou-li zaústěny do dráhy celostátní," se zrušují.

          22.  § 14 včetně nadpisu zní:

    ,,§ 14

    Uspořádání tělesa železničního spodku

          (1)  Tvar a rozměry tělesa železničního spodku se navrhují podle vzájemné polohy terénu a nivelety koleje a geotechnických vlastností podloží a materiálů, z nichž má být těleso železničního spodku vybudováno.

          (2)  Konstrukční vrstvy tělesa železničního spodku musí umožňovat zabezpečení předepsaných geometrických parametrů koleje a zajistit požadovanou únosnost v úrovni pláně tělesa železničního spodku. Hodnoty únosnosti pláně tělesa železničního spodku obsahuje doporučená technická norma uvedená v příloze č. 5.

          (3)  Základní vodorovná šířka pláně tělesa želez-ničního spodku jednokolejných tratí musí být u nové stavby dráhy na širé trati s kolejí normálního rozchodu nejméně 6 m, u tratí s kolejí úzkého rozchodu nejméně 4,4 m. U dvoukolejných a vícekolejných tratí a u kolejí železničních stanic se zvětší šířka pláně nejméně o vzdálenost os kolejí. Hodnoty rozšíření pláně v obloucích v závislosti na převýšení koleje obsahuje doporučená technická norma uvedená v příloze č. 5.

          (4)  Těleso železničního spodku musí zajišťovat projektem stanovenou únosnost a musí být zřízeno tak, aby statické i dynamické účinky vyvolané provozováním drážních vozidel a klimatické vlivy nezpůsobovaly trvalé deformace a nenarušovaly jeho stabilitu. Hodnoty únosnosti a míru zhutnění zemin v tělese železničního spodku obsahuje doporučená technická norma uvedená v příloze č. 5.

          (5)  Těleso železničního spodku musí být chráněno před nepříznivými účinky povrchových a podzemních vod odvodňovacím zařízením. Podmínky pro zřizování odvodňovacího zařízení jsou splněny, odpovídají-li příslušné doporučené technické normě uvedené v příloze č. 5.

          (6)  Umístění kabelových tras podél kolejí nesmí narušovat stabilitu tělesa železničního spodku, nesmí znemožňovat údržbu koleje a musí být navrženo s ohledem na stavby železničního spodku a železniční přejezdy.".

          23.  V § 16 odstavec 1 zní:

          ,,(1)  Nástupiště se zřizují pro zajištění plynulého, pohodlného a bezpečného nástupu a výstupu cestujících u kolejí, na nichž pravidelně zastavují vlaky osobní přepravy. Nová ostrovní nástupiště a vnější nástupiště musí mít alespoň jeden bezbariérový přístup a užívání umožňovat i osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.2)".

          24.  V § 16 odst. 3 se slova ,,musí být 1 650 mm v přímé koleji; hodnoty pro zvětšení této vzdálenosti v obloucích" zrušují.

          25.  V § 16 se doplňuje odstavec 6, který zní:

          ,,(6)  Z důvodu omezeného prostoru nebo zvlášť složitých místních podmínek v zastavěném území nebo státem vyhlášených chráněných územích nemusí dráž-ní správní úřad trvat na dodržení podmínek uvede-ných v odstavci 4. Nelze-li parametry uvedené v tomto odstavci dodržet, musí být bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy zajištěna odpovídajícím stavebnětechnickým řešením a organizačním opatřením.".

          26.  V § 18 odstavec 5 zní:

          ,,(5)  Nejmenší tloušťka kolejového lože od ložné plochy pražce musí být u dráhy celostátní a u dráhy regionální, s výjimkou dráhy s kolejí úzkého rozchodu, v hlavních traťových a průjezdných a předjízdných staničních kolejích s betonovými pražci 350 mm, s dřevěnými pražci 300 mm. U dráhy regionální s kolejí úzkého rozchodu a vlečky musí být nejmenší tloušťka kolejového lože od ložné plochy pražce v kolejích s betonovými pražci 250 mm a v kolejích s dřevěnými pražci 200 mm.".

          27.  V § 18 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:

          ,,(6)  Na mostech s kolejovým ložem a přesypávkou musí být tloušťka kolejového lože a konstrukce železničního svršku stejná jako v přilehlých úsecích trati. Na mostech s kolejovým ložem bez přesypávky musí být u dráhy celostátní a u dráhy regionální, s výjimkou dráhy regionální s kolejí úzkého rozchodu, nejmenší tloušťka kolejového lože od ložné plochy pražce v hlavních traťových a průjezdných a předjízdných staničních kolejích 300 mm. Na mostech s kolejovým ložem bez přesypávky u dráhy regionální s kolejí úzkého rozchodu a u vlečky musí být tloušťka kolejového lože stejná jako v přilehlých úsecích trati.".


    Dosavadní odstavce 6, 7 a 8 se označují jako odstav-ce 7, 8 a 9.

          28.  V § 18 se doplňují odstavce 10 a 11, které zní:

          ,,(10)  Na tratích elektrizovaných stejnosměrnou trakční proudovou soustavou musí být do vzdálenosti 1 km na obě strany od místa připojení zpětného vedení na kolejnice kolejové propojky a lanová propojení zdvojená. Zdvojení se týká jen kolejí, kterými protéká zpětný trakční proud ze sousedních mezistaničních úseků nebo železničních stanic. Koleje, které jsou trakčně připojeny ke kolejnicím, na které je připojeno zpětné trakční vedení pouze v jednom místě, se zdvojenými propojkami z důvodu blízkosti napájecí stanice nevybavují. Podélné kolejnicové propojky a ostatní propojky musí být zdvojeny.

          (11)  Ustanovení odstavců 5 a 6 se uplatňují vždy, nebrání-li tomu složitost místních podmínek v zastavěném uzemí nebo státem chráněném uzemí, popř. nepříznivé geologické podmínky. Nelze-li parametry uvedené v těchto odstavcích dodržet, musí být bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy zajištěna odpovídajícím stavebnětechnickým řešením a organizačním opatřením.".

          29.  V § 21 odst. 1 písm. f) se za slova ,,odjezdy vlaků" vkládají slova ,,elektronický informační systém musí být zpřístupněn i pro osoby s omezenou schopností orientace,2)".

          30.  V § 21 odst. 1 písmeno g) zní:

    ,,g)  orientačními značkami o přístupu k vlakům, včetně hmatového nebo akustického vyznačení přístupu k vlakům pro osoby s omezenou schopností orientace,2)".

          31.  V § 21 odst. 2 písmeno c) zní:
    ,,c)
    bezbariérovým přístupem na nástupiště, včetně hmatového nebo akustického vyznačení přístupu k vlakům pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace,2)".

          32.  V § 22 se doplňují odstavce 6 a 7, které zní:

          ,,(6)  Dálkové ovládání elektroenergetických zařízení musí splňovat tyto podmínky:
    a)
    spolehlivě přenášet povely z řídícího pracoviště do ovládaného zařízení; zadání povelu musí sestávat nejméně ze dvou úkonů, případnou svou poruchou nesmí zařízení samočinně udělovat pokyny; zařízení musí být vybaveno signalizací stavu a funkce zařízení,
    b)
    umožňovat přepnutí z dálkového na místní ovládání a naopak,
    c)
    nesmí být ovlivňováno signály hromadného dálkového ovládání energetických zařízení nebo vyššími harmonickými kmitočty energetické sítě a induktivními, kapacitními nebo elektromagnetickými vlivy z provozu elektrické silové soustavy dráhy a naopak samo nesmí negativně ovlivňovat jiná elektrická zařízení.

          (7)  Dálkové ovládání elektroenergetických zařízení musí mít zajištěno nouzové napájení po dobu nejméně 30 minut, při použití výpočetní techniky k řízení dálkového ovládání musí být napájení bezvýpadkové.".

          33.  V § 23 odstavec 1 zní:

          ,,(1)  Zabezpečovací zařízení musí být navrženo a provedeno tak, aby
    a)
    při splnění provozních podmínek, pro které je určeno, zajišťovalo svojí funkcí bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy a umožňovalo řízení drážní dopravy,
    b)
    rozsah a kvalita technických prostředků zabezpečení železničních stanic a tratí odpovídaly traťové rychlosti, přičemž

          1.  do rychlosti 60 km.h-1 staniční zabezpečovací zařízení musí vylučovat nedovolené protisměrné jízdy vlaků, správnou polohu pojížděných a odvratných výhybek a výkolejek ve vlakové cestě kontroluje a zajišťuje určený zaměstnanec až do skončení vlakové cesty,
          2.  do rychlosti 100 km.h-1 alespoň hlavní návěstidla a pojížděné a odvratné výhybky a odvratné výkolejky musí být vzájemně závislé, musí být vyloučeny všechny nedovolené současné jízdy vlaků a povolení k jízdě posunů řízených návěstidly; je možno každé zařízením provedené uzavření prvků pro zajištění jízdy vlaku zrušit až po jeho využití uskutečněním jízdy nebo nouzovou obsluhou,

          3.  při rychlosti vyšší než 100 km.h-1 veškerá hlavní a seřaďovací návěstidla a pojížděné a odvratné výhybky a výkolejky musí být vzájemně závislé, veškerá hlavní a seřaďovací návěstidla musí být závislá na volnosti vlakové a posunové cesty, všechny nedovolené současné zabezpečené jízdy a všechna povolení k jízdě posunů řízených návěstidly musí být vyloučeny a každé zařízením provedené uzavření prvků pro zajištění zabezpečených jízd musí být zrušeno samočinně jen po jeho využití uskutečněním jízdy nebo nouzovou obsluhou,
    c)
    zabezpečilo přejezdy ve stanoveném rozsahu,
    d)
    kontrolovalo respektování povelů udělovaných tímto zařízením obsluze drážních vozidel, je-li traťová rychlost vyšší než 100 km.h-1,
    e)
    zajišťovalo využití traťové rychlosti na tratích a na hlavních kolejích v železniční stanici, je-li traťová rychlost vyšší než 60 km.h-1,
    f)
    zajišťovalo požadovanou dopravní propustnost dráhy,
    g)
    umožňovalo dálkové ovládání jednotlivých objektů zabezpečovacích zařízení, pokud je technologicky účelné.

    Podrobnosti o navrhování a provedení zabezpečovacího zařízení obsahuje doporučená technická norma uvedená v příloze č. 5.".

          34.  V § 23 se doplňuje odstavec 6, který zní:

          ,,(6)  Zabezpečovací zařízení nesmí být zdrojem rušení sdělovacího ani jiného elektrického zařízení a nesmí být rušeno jiným zařízením.".

          35.  V § 24 se doplňuje odstavec 13, který zní:

          ,,(13)  Sdělovací zařízení nesmí být zdrojem rušení zabezpečovacího zařízení ani jiného zařízení.".

          36.  V § 25 se na konci odstavce 8 doplňují tato slova: ,,vedoucí k trvalému omezení traťové rychlosti a přechodnosti vozidel".

          37.  V § 25 se na konci odstavce 13 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno k), které zní:

    ,,k)  stavebnětechnické parametry (geometrické, typové, výrobní) určených technických zařízení elektrických, sloužících k provozování dráhy, včetně záznamu o provedených kontrolách, měřeních a revizích.".

          38.  V § 26 odstavec 2 zní:

          ,,(2)  Pravidelné prohlídky a měření podle odstav-ce 1 se provádějí
    a)
    obchůzkou trati, při níž se provádí pravidelná prohlídka trati pro zjištění stavu železničního svršku a spodku, železničních přejezdů a staveb železničního spodku a zjišťování případného výskytu zdroje ohrožení dráhy,
    b)
    kontrolní jízdou na hnacím vozidle nebo v posledním voze vlaku s nejvyšší rychlostí pro zjištění technického stavu dopravní cesty,
    c)
    měřením rozchodu, vzájemné výškové polohy a sklonu kolejnicových pásů kolejí a výhybek, včetně měření směru měřicím vozem nebo jiným zařízením s kontinuálním záznamem, při němž se zjišťují hodnoty geometrických parametrů kolejí a výhybek,
    d)
    kontrolou prostorové průchodnosti v celé délce kolejí, a to pojízdnou měřicí šablonou anebo jiným technickým zařízením. Koleje vlečky, na kterých se provádí kontrola, určí provozovatel podle dopravního významu,
    e)
    prohlídkou, při níž se zjišťuje celkový stav výhybky,
    f)
    nedestruktivní kontrolou kolejnic, srdcovek a jazyků výhybek a vizuální prohlídkou jejich svarů za účelem zjištění lomů nebo vad,
    g)
    komplexní prohlídkou trati, při níž se posuzuje stav železničního svršku, tělesa železničního spodku, staveb železničního spodku, nástupišť, ramp a železničních přejezdů po zimním období a zjišťují se závady a jejich rozsah,
    h)
    běžnou prohlídkou mostů, objektů mostům podobných a tunelů, při níž se zjišťuje celkový stav objektu,
    i)
    podrobnou prohlídkou mostů, objektů mostům podobných a tunelů, při níž se zjišťují závady na každé části objektu,
    j)
    prohlídkou sdělovacího a zabezpečovacího zařízení,
    k)
    komplexní prohlídkou sdělovacího a zabezpečovacího zařízení,
    l)
    měřením trakčního vedení měřicím vozem, při němž se ověřují technické parametry trakčního vedení,
    m)
    měřením korozivních vlivů bludných proudů na ocelové a železobetonové konstrukce.".

          39.  V § 27 písm. m) se za slova ,,dopravy" vkládá čárka a doplňují se tato slova: ,,k odstavování drážních vozidel a k provádění jejich technických prohlídek, údržby a oprav (depo)".

          40.  V § 37 odst. 4 se věta druhá nahrazuje větou ,,Značky se umísťují v přímé koleji ve vzdálenosti 50 m, v oblouku ve vzdálenosti 25 m a v hlavních vytyčovacích bodech oblouku a výhybek.".

          41.  V § 41 odstavec 7 zní:

          ,,(7)  Zařízení trakčních měníren musí být dimenzována tak, aby pokryla předpokládané zatížení vlaky, zvětšené o 20 %. Proudovou zatížitelnost usměrňovacích skupin trakčních měníren obsahuje doporučená technická norma uvedená v příloze č. 5. Usměrňovací skupiny musí navíc splňovat podmínku zatížitelnosti 300 % po dobu 15 sekund.".

          42.  V § 47 odst. 14 se slova ,,bezvýpadkové napájení elektrickou energií" nahrazují slovy ,,napájení elektrickou energií ze dvou sekcí hlavního rozvaděče s možností záskoku".

          43.  V § 48 odst. 2 se za slova ,,do dep" vkládají slo-va ,,v podzemí" a čísla ,,--3" se nahrazují čísly ,,--5".

          44.  V § 50 písm. i) se za slovo ,,dopravy" vkládá čárka a doplňují se tato slova: ,,k odstavování drážních vozidel a k provádění jejich technických prohlídek, údržby a oprav (depo)".

          45.  V § 67 písmeno c) zní:
    ,,c)
    poháněcí zařízení, lana a zařízení pro nesení a vedení vozidel a lan,".

          46.  V § 67 písm. i) se za slovo ,,rozvodu" vkládají slova ,,náhradního zdroje, zařízení pro ochranu před účinky atmosférické elektřiny,".

          47.  V § 70 se odstavec 9 zrušuje.

    Dosavadní odstavce 10, 11, 12 a 13 se označují jako odstavce 9, 10, 11 a 12.

          48.  V § 71 odst. 2 se slova ,,hodnotám doporučené technické normy, která je uvedena v příloze č. 5," nahrazují slovy ,,hodnotě stanovené projektem".

          49.  V § 73 odstavec 1 zní:

          ,,(1)  Lana musí být výběrové jakosti, konstrukčně a materiálově zhotovena podle dále uvedených podmínek. Kvalita lan musí být doložena hutním atestem, osvědčením lana a záznamem o zkoušce lana tahem a vydaným prohlášením o shodě.".

          50.  V § 73 se na konci odstavce 3 doplňuje tato věta: ,,V technicky zdůvodněných případech lze použít pro tažná lana pozemních lanových drah i lana osmipramenná.".

          51.  V § 74 se na konci odstavce 2 doplňuje tato věta: ,,U stanic pozemní lanové dráhy a u visuté lanové dráhy kyvadlové musí být zajištěn přístup a užívání osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.2)".


          52.  Příloha č. 1 část 1 zní:

    ,,1. Prohlídky a měření na dráze celostátní a dráze regionální


      1.
    Obchůzka trati
    všechny koleje s rychlostí nižší než 120 km.h-1
    určí



    provozovatel


      2.
    Kontrolní jízda
    hlavní koleje
    1 měsíc


      3.
    Měření rozchodu, vzájemné výškové
    traťové a hlavní staniční koleje
    4 měsíce

    polohy kolejnicových pásů a směru
    při rychlosti vyšší než 120 km.h-1

    kolejí a výhybek měřicími prostředky

    s kontinuálním záznamem


    traťové a hlavní staniční koleje
    6 měsíců


    při rychlosti vyšší než 60 km.h-1


    a nižší nebo rovné 120 km.h-1



    traťové a hlavní staniční koleje
    12 měsíců


    při rychlosti nižší nebo rovné


    60 km.h-1



    ostatní dopravní koleje


    . při měření rozchodu a vzájemné
    12 měsíců


       výškové polohy kolejnicových pásů


    . při měření směru oblouků kolejí
    36 měsíců



    manipulační koleje
    určí



    provozovatel


      4.
    Měření vzájemné výškové polohy
    výhybky v dopravních kolejích a na trati
    3 měsíce

    kolejnicových pásů a rozchodu

    ve výhybkách


    výhybky v ostatních kolejích
    6 měsíců


      5.  Kontrola prostorové průchodnosti
    hlavní koleje
    24 měsíců


    ostatní koleje
    určí



    provozovatel


      6.
    Prohlídka výhybek
    výhybky v dopravních kolejích a na trati
    3 měsíce


    výhybky v ostatních kolejích
    6 měsíců


      7.
    Nedestruktivní kontrola kolejnic,
    hlavní koleje při rychlosti vyšší než 140 km.h-1
    4 měsíce

    srdcovek a jazyků výhybek a vizuální

    prohlídka jejich svarů


    hlavní koleje při rychlosti od 80 km.h-1
    6 měsíců


    do 140 km.h-1 včetně



    hlavní koleje při rychlosti od 60 km.h-1
    12 měsíců


    do 80 km.h-1 včetně



    hlavní a ostatní koleje při rychlosti do 60 km.h-1
    určí



    provozovatel


      8.
    Komplexní prohlídka tratě
    všechny koleje
    12 měsíců


      9.
    Běžná prohlídka mostů, objektů
    všechny
    12 měsíců

    mostům podobných a tunelů


    10.
    Podrobná prohlídka mostů
    všechny
    36 měsíců

    a objektů mostům podobných




    11.
    Podrobná prohlídka tunelů
    všechny
    60 měsíců


    12.
    Prohlídka sdělovacího
    dopravní koleje na tratích
    3 měsíce

    a zabezpečovacího zařízení
    s rychlostí 100 km.h-1 a více



    dopravní koleje na tratích
    6 měsíců


    s rychlostí do 100 km.h-1


    a ostatní koleje


    13.
    Komplexní prohlídka sdělovacího
    všechny
    60 měsíců

    a zabezpečovacího zařízení


    14.
    Měření trakčního vedení
    hlavní koleje
    6 měsíců

    měřicím vozem
    s rychlostí nad 100 km.h-1



    hlavní koleje
    12 měsíců


    s rychlostí do 100 km.h-1


    15.  Měření korozivních vlivů na ocelové
    koleje na tratích se stejnosměrnou
    24 měsíců".

    a železobetonové konstrukce
    trakční proudovou soustavou


    a v přilehlých úsecích



          53.  V příloze č. 1 části 2 ,,Prohlídky a měření na vlečce" položka č. 2. zní:


    ,,2.
    Měření rozchodu, vzájemné výškové

    polohy kolejnicových pásů a směru

    kolejí -- s kontinuálním záznamem
    koleje s rychlostí vyšší než 40 km.h-1
    12 měsíců


            -- bez kontinuálního záznamu
    ostatní koleje
    určí



    provozovatel".


          54.  V příloze č. 1 části 2 ,,Prohlídky a měření na vlečce" položka č. 3. zní:


    ,,3.
    Měření výškové polohy
    výhybky s rychlostí vyšší než 40 km.h-1
    3 měsíce

    kolejnicových pásů a rozchodu

    ve výhybkách



    ostatní výhybky
    určí



    provozovatel".



          55.  V příloze č. 1 části 3 ,,Prohlídky a měření na dráze speciální (metro)" položce č. 1. se slova ,,každý den" nahrazují slovy ,,určí provozovatel" a slovo ,,týden" se nahrazuje slovy ,,určí provozovatel".

          56.  V příloze č. 1 části 3 ,,Prohlídky a měření na dráze speciální (metro)" položce č. 5. se slova ,,2 měsíce" nahrazují slovy ,,3 měsíce".

          57.  V příloze č. 1 části 3 ,,Prohlídky a měření na dráze speciální (metro)" položka č. 7. zní:


    ,,7.  Nedestruktivní kontrola odporových
    bezstyková kolej
    1. po provedení

    svarů kolejnic

        svaru







    2. po 24 měsí- cích".


          58.  V příloze č. 1 části 3 ,,Prohlídky a měření na dráze speciální (metro)" se doplňuje položka č. 7a., která zní:


    ,,7a.
    Nedestruktivní kontrola svarů
    bezstyková kolej
    1. po provedení

    kolejnic zhotovených elektrickým
    na nově budovaných tratích
       svaru

    obloukem nebo termitem



    2. před zahájením



       provozu



    bezstyková kolej
       po provedení


    na provozované trati
       svaru





    bezstyková kolej
       po 12 měsí-


    v provozu
       cích".


          59.  V příloze č. 1 části 3 ,,Prohlídky a měření na dráze speciální (metro)" se doplňuje položka č. 13., která zní:



    ,,13.
    Měření deformací
    stavby a zařízení pod zemí
    1. 12 měsíců po dobu 4 let od zahájení provozu



    2. dále 24 měsíců



    3. dále vždy po 60 měsících".



          60.  V příloze č. 2 se ,,Poznámka:" doplňuje o písmeno d), které zní:

    ,,d)  rovnoměrnost normálního osvětlení v podzemních veřejných prostorách stanic musí být 0,3 ± 15 %, v povrchových veřejných prostorách stanic musí být 0,2 ± 15 %.".

          61.  V příloze č. 3 tabulce č. 2 se za položku ,,Únikové osvětlení" vkládá nová položka, která zní:




    ,,Ovládací a pomocné  400/230 V,
       oddělením obvodů,

    obvody pro trakční    50 Hz, 220 V ss,
       přídavnou izolací
    --".

    zařízení (obvody mn,  6 až 60 V ss

    nn)


          62.  Příloha č. 5 zní:

    ,,Příloha č. 5 k vyhlášce č. 177/1995 Sb.

    Seznam doporučených souvisejících technických norem


    1.
    02 4460
    Šestipramenná ocelová lana


    2.
    03 8350
    Požadavky na protikorozní ochranu úložných zařízení


    3.
    03 8370
    Snížení korozního účinku bludných proudů na úložná zařízení


    4.
    27 3005
    Visuté osobní lanové dráhy. Projektování, konstrukce a montáž


    5.
    EN 115
    Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž pohyblivých schodů a pohyblivých chodníků


    (27 4802)


    6.
    28 0318
    Průjezdné průřezy tramvajových tratí


    7.
    IEC 38
    Elektrotechnické předpisy. Normalizovaná napětí IEC


    (33 0120)


    8.
    33 2000-
    Elektrotechnické předpisy. Elektrická zařízení


    -4-43
    Část 4: Bezpečnost. Kapitola 43: Ochrana proti nadproudům


    9.
    33 2000-
    Elektrotechnické předpisy. Elektrická zařízení


    -4-473
    Část 4: Bezpečnost. Kapitola 47: Použití ochranných opatření pro zajištění bezpečnosti. Oddíl 473: Opatření k ochraně proti nadproudům


    10.
    33 2000-
    Elektrotechnické předpisy. Elektrická zařízení


    -5-523
    Část 5: Výběr a stavba elektrických zařízení. Oddíl 523: Dovolené proudy


    11.
    33 2000-
    Elektrotechnické předpisy. Elektrická zařízení


    -4-41
    Část 4: Bezpečnost. Kapitola 41: Ochrana před úrazem elektrickým proudem


    12.
    33 2000-
    Elektrotechnické předpisy. Elektrická zařízení


    -5-54
    Část 5: Výběr a stavba elektrických zařízení. Kapitola 54: Uzemnění a ochranné vodiče


    13.
    33 2000-
    Elektrotechnické předpisy. Elektrická zařízení


    -7-707
    Část 7: Požadavky na zvláštní instalace nebo prostory. Oddíl 707: Požadavky na uzemnění v instalacích zařízení pro zpracování dat


    14.
    33 2030
    Elektronické předpisy ČSN. Ochrana před nebezpečnými účinky statické elektřiny


    15.
    33 2160
    Elektrotechnické předpisy. Předpisy pro ochranu sdělovacích vedení a zařízení před nebezpečnými vlivy trojfázových vedení VN, VVN a ZVN


    16.
    33 3505
    Předpisy pro elektrické trakční napájecí a spínací stanice


    17.
    33 3510
    Elektrická trakční zařízení metra


    18.
    33 3516
    Předpisy pro trakční vedení tramvajových a trolejbusových drah


    19.
    33 3525
    Trakční vedení metra


    20.
    33 3570
    Elektrická zařízení lanových drah a lyžařských vleků


    21.
    33 4000
    Elektrotechnické předpisy. Požadavky na odolnost sdělovacích zařízení proti přepětí a nadproudu


    22.
    34 1050
    Elektrotechnické předpisy. Předpisy pro kladení silových elektrických vedení


    23.
    34 1390
    Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpis pro ochranu před bleskem


    24.
    34 1500
    Elektrotechnické předpisy. Předpisy pro elektrická trakční zařízení


    25.
    34 1530
    Elektrické trakční vedení železničních drah celostátních, regionálních a vleček


    26.
    34 1540
    Elektrotechnické předpisy. Elektrické trakční nadzemní vedení


    27.
    34 2040
    Elektrotechnické předpisy. Předpisy pro ochranu sdělovacích a zabezpečovacích vedení a zařízení před nebezpečnými a rušivými vlivy elektrické trakce 25 kV, 50 Hz


    28.
    34 2090
    Železniční sdělovací zařízení


    29.
    34 2100
    Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpisy pro nadzemní sdělovací vedení


    30.
    34 2300
    Předpisy pro vnitřní rozvody sdělovacích vedení


    31.
    34 2600
    Elektrická železniční zabezpečovací zařízení


    32.
    34 2606
    Rozbory bezpečnosti obvodů železničního zabezpečovacího zařízení


    33.
    34 2613
    Železniční zabezpečovací zařízení. Kolejové obvody a vnější podmínky pro jejich činnost, provozování a používání kolejových obvodů


    34.
    34 2614
    Železniční zabezpečovací zařízení. Kolejové obvody. Předpisy pro projektování


    35.
    34 2617
    Určování a ověřování ukazatelů spolehlivosti železničních zabezpečovacích zařízení


    36.
    34 2620
    Předpisy pro železniční staniční zabezpečovací zařízení


    37.
    34 2630
    Předpisy pro železniční traťové zabezpečovací zařízení


    38.
    34 2640
    Železniční zabezpečovací zařízení. Předpisy pro vlakové zabezpečovací zařízení


    39.
    34 2650
    Železniční zabezpečovací zařízení. Přejezdová zabezpečovací zařízení


    40.
    34 2670
    Předpisy pro dálkové ovládání zabezpečovacích zařízení


    41.
    34 2860
    Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpisy pro odrušení elektrických strojů, přístrojů a zařízení


    42.
    34 2885
    Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpisy pro odrušení elektrické trakce


    43.
    34 2895
    Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpisy pro odrušení sdělovacích zařízení po vedení


    44.
    34 3100
    Elektrotechnické předpisy ČSN. Bezpečnostní předpisy pro obsluhu a práci na elektrických zařízeních


    45.
    34 3109
    Elektrotechnické předpisy. Bezpečnostní předpisy pro činnost na trakčním vedení a v jeho blízkosti na železničních dráhách celostátních, regionálních a vlečkách


    46.
    35 1530
    Výkonové polovodičové měniče


    47.
    36 0004
    Umělé světlo a osvětlování. Všeobecná ustanovení


    48.
    36 0061
    Osvětlování železničních prostranství


    49.
    36 0450
    Umělé osvětlení vnitřních prostorů


    50.
    36 0451
    Umělé osvětlení průmyslových prostorů


    51.
    37 6605
    Připojování elektrických zařízení celostátních drah na elektrický rozvod


    52.
    37 6750
    Trakční měnírny pro tramvajové a trolejbusové dráhy


    53.
    72 1006
    Kontrola zhutnění zemin a sypanin


    54.
    72 1511
    Kamenivo pro stavební účely. Základní ustanovení


    55.
    72 1512
    Hutné kamenivo pro stavební účely. Technické požadavky


    56.
    73 0039
    Navrhování objektů na poddolovaném území. Základní ustanovení


    57.
    73 2400
    Provádění a kontrola betonových konstrukcí


    58.
    73 2603
    Provádění ocelových mostních konstrukcí


    59.
    73 4130
    Schodiště a šikmé rampy. Základní ustanovení


    60.
    73 4959
    Nástupiště a nástupištní přístřešky na drahách celostátních, regionálních a vlečkách


    61.
    73 6201
    Projektování mostních objektů


    62.
    73 6203
    Zatížení mostů


    63.
    73 6205
    Navrhování ocelových mostních konstrukcí


    64.
    73 6206
    Navrhování betonových a železobetonových mostních konstrukcí


    65.
    73 6209
    Zatěžovací zkoušky mostů


    66.
    73 6260
    Ocelové podlahy na mostních konstrukcích železničních mostů


    67.
    73 6301
    Projektování železničních drah


    68.
    73 6310
    Navrhování železničních stanic


    69.
    73 6334
    Oplocení a zábradlí na drahách celostátních a regionálních


    70.
    73 6360-
    Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha


    -1
    Část 1: Projektování


    71.
    73 6360-
    Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha


    -2
    Část 2: Stavba a přejímka, provoz a údržba


    72.
    73 6380
    Železniční přejezdy a přechody


    73.
    73 6388
    Prostorové uspořádání vrat nad kolejemi rozchodu 1 435 mm a 1 520 (1 524) mm


    74.
    73 6390
    Nápisy názvů železničních stanic a zastávek


    75.
    73 6395
    Traťové značky. Staničníky a mezníky ČSD. Tvary, rozměry a umístění


    76.
    73 6405
    Projektování tramvajových tratí


    77.
    73 6412
    Geometrické uspořádání koleje tramvajových tratí


    78.
    73 6425
    Autobusové, trolejbusové a tramvajové zastávky


    79.
    73 6430
    Geometrické uspořádání kolejí metra. Kolejový svršek metra


    80.
    73 6949
    Odvodnění železničních tratí a stanic


    81.
    73 7501
    Navrhování konstrukcí ražených podzemních objektů. Společná ustanovení


    82.
    73 7508
    Projektování a provádění železničních tunelů


    83.
    73 7509
    Průjezdný průřez metra


    84.
    73 6311
    Navrhování kolejišť ve stanovištích a dopravnách celostátních drah


    85.
    73 6320
    Průjezdné průřezy na drahách celostátních, drahách regionálních a vlečkách normálního rozchodu


    86.
    EN 457
    Bezpečnost strojních zařízení. Akustické výstražné signály. Obecné požadavky, návrhy a zkušební


    (83 3291)
    metody".

          63.  Příloha č. 6 zní:


    ,,Příloha č. 6 k vyhlášce č. 177/1995 Sb.

    Obsah některých technických podmínek pro dráhu celostátní, dráhu regionální a vlečku

          A.  Přechodnost drážních vozidel a traťové třídy zatížení

          1.  Údaje o přechodnosti kolejových vozidel patří mezi základní parametry tratí. Parametry o přechodnosti tratí a z nich vyplývající přechodnosti kolejových vozidel musí být systematicky a soustavně evidovány, sledovány a prověřovány.

          2.  Přechodností se rozumí schopnost železničního stavebního objektu převést kolejové vozidlo po vlastní konstrukci při zachování bezpečnosti železničního provozu.

          3.  Z hlediska přechodnosti drážních vozidel (dále jen ,,vozidlo") se tratě zařazují do traťových tříd zatížení (dále jen ,,traťová třída"), přičemž účinnost vozidel charakterizujících traťovou třídu je dána:
    a)
    jejich konstrukcí,
    b)
    hmotností na nápravu,
    c)
    hmotností na jednotku délky vozidla,
    d)
    řazením vozidel a způsobem zapojení do vlakové soupravy.

          4.  Používání traťových tříd je závazné.

          5.  Tratě se zařazují do traťových tříd A, B1, B2, C2, C3, C4, D2, D3 a D4 uvedených v tabulce A1.


          Tabulka A1:


    Dělicí meze traťových tříd
    Hmotnost na nápravu
    Hmotnost na běžný metr délky vozu
    A
    B
    C
    D
    16 t
    18 t
    20 t
    22,5 t
    1
    5,0 t/bm
    A
    B1
    2
    6,4 t/bm
    B2
    C2
    D2
    3
    7,2 t/bm
    C3
    D3
    4
    8,0 t/bm
    C4
    D4


          6.  Při zařazování tratě do traťové třídy se uvažuje vlak složený z vozidel se dvěma dvounápravovými podvozky (obr. 1), které odpovídají uspořádání náprav podle tabulky A2.


          Obr. 1: Vozidlo se dvěma dvounápravovými podvozky


        Tabulka A2:



    Třída
    Hmotnost na nápravu [t]
    Hmotnost na jednotku délky [t/m]
    c [m]
    d [m]
    A165,06,2012,80B1185,07,8014,40B2186,44,6511,25C2206,45,9012,50C3207,24,5011,10C4208,03,4010,00D222,56,47,4514,05D322,57,25,9012,50D422,58,04,6511,25

          7.  Trať se zařadí do příslušné traťové třídy, pokud na ní může být provozován neomezený počet vozidel s hmotnostními a rozměrovými parametry uvedenými v tabulce A2 pro tuto traťovou třídu.

          8.  Účinnost vozidel charakterizujících traťovou třídu a jiných vozidel se porovnává vyčíslením hodnoty největších ohybových momentů a posouvajících sil na prostém nosníku o libovolné vzdálenosti podpěr při zatížení neomezeným počtem takovýchto vozidel.

          B.  Dovolené opotřebení výhybek, kolejových křižovatek, výhybkových konstrukcí

          Jednotlivé části výhybek musí splňovat při provozování drážní dopravy tyto požadavky:

          1.  Výměnová část
    a)
    Temeno hlavy jazyka nesmí být sníženo proti opornici o 5 mm a více v místě, kde je pojížděná hrana opornice vzdálená od pojížděné hrany k ní přilehlého jazyka 60 -- 100 mm.
    b)
    Výměnový závěr se nesmí dát uzavřít, je-li u výhybek pojížděných rychlostí 60 km.h-1 a vyšší mezera mezi jazykem a opornicí v místě prvního závěru větší než 3,5 mm a u výhybek pojížděných rychlostí nižší než 60 km.h-1 mezera větší než 5 mm.
    c)
    Vůle mezi stojinou přilehlého jazyka a jazykovou opěrkou nesmí být větší než 5 mm pro rychlost v Ł 90 km.h-1, 3 mm pro rychlost v, ležící v intervalu 90 km.h-1 >; v Ł 160 km.h-1, 2 mm pro rychlost v  >; 160 km.h-1.
    d)
    Závěrové zařízení musí bezpečně zajišťovat doléhání přilehlého jazyka k opornici a vzdálenost odlehlého jazyka od opornice v místě jeho největšího přiblížení k opornici musí být nejméně 60 mm.

          2.  Srdcovková část
    a)
    Pro zajištění bezpečného a nenásilného průjezdu dvojkolí vozidla přes srdcovku musí být dodrženy ve výhybce normálního rozchodu ve vzájemném vztahu srdcovka -- přídržnice následující hodnoty:
          U jednoduchých a dvojitých srdcovek
    L . . . . . v rozmezí od 1 393 mm do 1 398 mm,

    A . . . . . nejvíce 1 356 mm,
          přičemž platí  L = vzdálenost vedoucí hrany přídržnice od pojížděné hrany klínu srdcovky, A = vzdálenost vedoucích hran přídržnice a odpovídající křídlové kolejnice (ve dvojité srdcovce vzdálenost vedoucích hran přídržnic).
    b)
    Nadvýšení přídržnice nad temenem výškově ojeté kolejnice nesmí překročit hodnotu 54 mm.
    c)
    Opotřebení pracovních ploch přídržnice tvaru Kn60 (a obdobného tvaru) nesmí být větší než 20 mm pro v Ł 90 km.h-1 a než 12 mm pro v >; 90 km.h-1.




    V případě, že uvedené požadavky pro jednotlivé části výhybek nejsou splněny, musí být bezodkladně provedena taková opatření, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti provozování drážní dopravy.".








    Čl. II





          Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2000.








    Ministr:


    Ing. Schling v. r.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Mlčenlivost notáře
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • DEAL MONITOR
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele

    Soudní rozhodnutí

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Postoupení pohledávky, postoupení smlouvy (exkluzivně pro předplatitele)

    Postoupení pohledávky nebrání následnému (či současnému) postoupení smlouvy v tom rozsahu, jehož se smlouva o postoupení pohledávky netýká, ačkoliv je postupovaná pohledávka s...

    Restrukturalizace (exkluzivně pro předplatitele)

    V restrukturalizačním řízení má před úpravou obsaženou v obecné části zákona o zvláštních řízeních soudních vždy přednost zvláštní úprava obsažená v zákoně o...

    Smlouva o obchodním zastoupení (exkluzivně pro předplatitele)

    Stane-li se právo obchodního zástupce na zaplacení provize splatným nezávisle na tom, zda mu byl zastoupeným předán výkaz o dlužné provizi, který by obchodnímu zástupci umožnil...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.