epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Zákon ze dne 18. září 2001 o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů

    Sbírka:  352/2001 | Částka:  134/2001
    5.10.2001

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    352

    ZÁKON
    ze dne 18. září 2001
    o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů






          Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:


    ČÁST PRVNÍ

    UŽÍVÁNÍ STÁTNÍCH SYMBOLŮ

    ČESKÉ REPUBLIKY

    § 1

    Úvodní ustanovení

          (1)  Zákon upravuje užívání státních symbolů České republiky,1) a to:
    a)
    velkého státního znaku a malého státního znaku (dále jen ,,státní znak"),
    b)
    státní vlajky,
    c)
    vlajky prezidenta republiky,
    d)
    státní pečeti, a
    e)
    státní hymny.

          (2)  Státní symboly lze užívat jen v souladu s tímto zákonem, a to vhodným a důstojným způsobem.

    Státní znak

    § 2

          Státní znak jsou oprávněni užívat
    a)
    Poslanecká sněmovna a Senát, poslanec a senátor, Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu,
    b)
    prezident republiky a Kancelář prezidenta republiky,
    c)
    vláda a Úřad vlády České republiky,
    d)
    Veřejný ochránce práv a Kancelář Veřejného ochránce práv,
    e)
    ministerstva a jiné správní úřady,
    f)
    kraje, obce, městské obvody či městské části územně členěných statutárních měst a městské části hlavního města Prahy,
    g)
    Ústavní soud,
    h)
    soudy a státní zastupitelství,
    i)
    ozbrojené síly a ozbrojené bezpečnostní sbory,
    j)
    diplomatické mise a konzulární úřady České republiky,
    k)
    Bezpečnostní informační služba a Úřad pro zahraniční styky a informace,
    l)
    Úřad pro ochranu osobních údajů,
    m)
    Nejvyšší kontrolní úřad,
    n)
    Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
    o)
    Česká národní banka,
    p)
    státní fondy,
    r)
    vysoké školy2) a školy, školská a předškolní zařízení zařazené do sítě škol, školských a předškolních zařízení podle zvláštního zákona,3)
    s)
    státní kulturní a vědecké instituce,
    t)
    právnické a fyzické osoby, kterým je zákonem svěřeno vydávání správních aktů nebo listin osvědčujících důležité skutečnosti,4)
    u)
    sportovci při reprezentaci České republiky,

    (dále jen ,,oprávněné osoby").

    § 3

          (1)  Velký státní znak
    a)
    je součástí závěsného odznaku starostů,
    b)
    je součástí zevního označení služebních stejnokrojů zaměstnanců a příslušníků oprávněných osob uvedených v § 2 písm. e) a příslušníků oprávněných osob uvedených v § 2 písm. i) a k), v rozsahu a způsobem stanoveným zvláštním právním předpisem,
    c)
    se užívá k vyznačení státních hranic České republiky,
    d)
    se vyobrazuje na průkazech vydávaných správními úřady České republiky, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
    e)
    se vyobrazuje na bankovkách, cenných papírech a jiných ceninách České republiky,
    f)
    se užívá k zevnímu označení dresu sportovců reprezentujících Českou republiku.

          (2)  Velký státní znak lze též
    a)
    vyobrazit na akademických insigniích, insigniích primátorů a insigniích vyznamenání,
    b)
    užít na významných listinách oprávněných osob uvedených v § 2 písm. a) až e), g) až j) a m),
    c)
    umístit na čelní straně místnosti, kde zasedají a jednají orgány oprávněných osob uvedených v § 2 písm. a) až s),
    d)
    vyobrazit na čestných odznacích a na bojových praporech5) ozbrojených sil České republiky.


    § 4

          (1)  Velkým státním znakem lze označit budovy, ve kterých sídlí oprávněné osoby uvedené v § 2 písm. a) až s). Sídlí-li v budově více těchto oprávněných osob, označí se budova pouze jedním velkým státním znakem.

          (2)  Velký státní znak se umísťuje uprostřed nad průčelím budovy, nad hlavním vchodem do budovy nebo po straně hlavního vchodu do budovy. Pokud by takové umístění bylo technicky neproveditelné, lze státní znak umístit na jiném vhodném místě na budově.

          (3)  Přestane-li budova sloužit jako sídlo oprávněných osob uvedených v § 2 písm. a) až s), velký státní znak, jímž je označena, se z budovy neodkladně odstraní, pokud není součástí její architektonické výzdoby.

    § 5

          Malý státní znak užívají oprávněné osoby uvedené v § 2 písm. a) až t) na rozhodnutích a jiných úředních aktech nebo na listinách osvědčujících důležité skutečnosti, vydávaných při výkonu své zákonem stanovené působnosti; může být též vyobrazen na mincích České republiky.

    § 6

          (1)  Razítko, na němž je vyznačen malý státní znak, je kulatého tvaru o průměru 20 mm, 25 mm nebo 36 mm; malý státní znak je vyobrazen uvnitř kruhu, na jehož obvodu je označení oprávněné osoby, popřípadě i označení její organizační součásti a sídla (dále jen ,,úřední razítko"). Používá-li oprávněná osoba více úředních razítek, musí tato razítka obsahovat i pořadová čísla. Otisk úředního razítka je jednobarevný.

          (2)  Úřední razítko nesmí obsahovat velký státní znak.

    Státní vlajka

    § 7

          (1)  Státní vlajku vyvěšují oprávněné osoby uvedené v § 2 písm. a) až t) na budovách, v nichž sídlí, při příležitosti státních svátků, při příležitostech republikového významu vyhlášených Ministerstvem vnitra nebo příležitostech místního významu vyhlášených krajem nebo obcí.

          (2)  Vlajková výzdoba začíná zpravidla v 16 hodin dne předcházejícího a končí v 8 hodin dne následujícího po dni uvedeném v odstavci 1.

          (3)  Při příležitostech uvedených v odstavci 1 lze namísto státní vlajky použít její napodobeninu s odlišným vzájemným poměrem šířky a délky.

          (4)  Na budovách, v nichž sídlí oprávněné osoby uvedené v § 2 písm. a) až o), může být státní vlajka vyvěšena trvale.

          (5)  Státní vlajku mohou vyvěšovat vedoucí diplomatických misí a konzulárních úřadů České republiky na služebních dopravních prostředcích, a to při slavnostních příležitostech a pokud je to v zemi jejich působení obvyklé.

          (6)  Ostatní fyzické a právnické osoby a organizační složky státu mohou užít státní vlajku vhodným a důstojným způsobem kdykoliv.

    § 8

          Vyvěšují-li se se státní vlajkou současně státní vlajky jiných států, umístí se státní vlajka vždy na nejčestnější místo; to je z čelního pohledu na objekt
    a)
    vlevo při vyvěšení 2 státních vlajek,
    b)
    uprostřed při vyvěšení lichého počtu státních vlajek, nebo
    c)
    v prostřední dvojici vlevo při vyvěšení sudého počtu státních vlajek.

    § 9

          Při užívání státní vlajky musí být dodržena tato pravidla:
    a)
    při vodorovném umístění směřuje modrý klín vpravo při čelním pohledu na objekt, na němž je vlajka umístěna; bílá barva je vždy nahoře,

    b)
    při svislém umístění je při čelním pohledu na objekt, na němž je státní vlajka umístěna, bílá barva vždy vlevo a modrý klín směřuje vždy dolů,
    c)
    státní vlajka se vyvěšuje jen na čelní straně budovy,
    d)
    státní vlajka se umísťuje vždy v předsednictvu shromáždění, žerď pro státní vlajku se umísťuje vlevo od řečnického pultu při čelním pohledu na tento pult,
    e)
    státní vlajka nesmí být použita k zahalení pomníku nebo desky, jež mají být odhaleny,
    f)
    vlajková žerď nesmí být opatřena žádnými ozdobami a kromě státní vlajky na ni nesmí být upevněna žádná jiná vlajka,
    g)
    státní vlajka se vztyčuje a snímá bez přerušování; při vztyčování a při snímání se státní vlajka nesmí dotýkat země,
    h)
    při užití státní vlajky na znamení smutku se státní vlajka spustí na půl žerdi,
    i)
    při smutečních obřadech nesmí být státní vlajka spouštěna spolu s rakví do hrobu nebo žároviště,
    j)
    na státní vlajce nesmí být žádný text, vyobrazení, obraz, znak nebo odznak, kytice, smuteční závoj a nesmí být svazována do růžice,
    k)
    státní vlajka nesmí být používána v poškozeném nebo znečištěném stavu.

    § 10

    Vlajka prezidenta republiky

          Vlajku prezidenta republiky lze užít k označení
    a)
    sídla prezidenta republiky v době jeho přítomnosti v České republice,
    b)
    dopravního prostředku používaného prezidentem republiky.

    § 11

    Státní pečeť

          Státní pečeť lze užít
    a)
    k pečetění mezinárodních smluv,
    b)
    na pověřovací listiny diplomatických zástupců,
    c)
    v dalších případech, pokud tak stanoví zvláštní právní předpis, mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena, nebo pokud je to obvyklé.

    § 12

    Státní hymna

          Státní hymnu lze hrát i zpívat při státních svátcích a při jiných příležitostech, je-li to
    obvyklé.
    § 13

    Správní delikt

          (1)  Správního deliktu podle tohoto zákona se dopustí právnická nebo fyzická osoba při výkonu podnikatelské činnosti, poruší-li povinnosti stanovené v § 4 odst. 3, § 5, § 6 odst. 2, § 7 odst. 1, § 8 a 9.

          (2)  Okresní úřad, v hlavním městě Praze úřad městské části, za správní delikt uvedený v odstavci 1 uloží pokutu až do výše
    a)
    10 000 Kč, jsou-li porušeny povinnosti uvedené v § 8 a 9,
    b)
    15 000 Kč, jsou-li porušeny povinnosti uvedené v § 4 odst. 3, § 5, § 6 odst. 2 a § 7 odst. 1.

          (3)  Řízení o uložení pokuty podle odstavce 2 lze zahájit do 1 roku ode dne, kdy se úřad o porušení povinnosti dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

          (4)  Pokutu vybírá a vymáhá úřad, který ji uložil, podle zvláštních právních předpisů.6)

          (5)  Při rozhodování o výši pokuty se přihlédne zejména k závažnosti porušení povinnosti, době trvání protiprávního stavu a následkům protiprávního jednání.

          (6)  Výnos pokut je příjmem orgánu, který pokutu uložil. Úřad, který pokutu uložil, zašle stejnopis rozhodnutí o jejím uložení místně příslušnému finančnímu úřadu.


    ČÁST DRUHÁ

    Změna zákona č. 68/1993 Sb., kterým se mění a doplňují některé zákony na úseku všeobecné vnitřní správy, ve znění pozdějších předpisů

    § 14

          V zákoně č. 68/1993 Sb., kterým se mění a doplňují některé zákony na úseku všeobecné vnitřní správy, ve znění zákona č. 132/2000 Sb. a zákona č. 301/2000 Sb., se článek V zrušuje.


    ČÁST TŘETÍ

    Změna notářského řádu

    § 15

          V § 115 zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), se odstavec 2 zrušuje a zároveň se ruší označení odstavce 1.

    ČÁST ČTVRTÁ

    Změna zákona o ozbrojených silách České republiky

    § 16

          V § 5 zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, písmeno d) zní:
    ,,d)
    propůjčuje bojové prapory.".

    ČÁST PÁTÁ

    ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ

    § 17

          Zrušuje se zákon č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku, státní vlajky a ostatních státních symbolů České republiky, ve znění zákona č. 114/1992 Sb. a zákona č. 120/2001 Sb.

    ČÁST ŠESTÁ

    ÚČINNOST

    § 18

          Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.




    Klaus v. r.


    Havel v. r.


    Zeman v. r.


    ––––––––––––––––––––
    1)
    § 1 zákona č. 3/1993 Sb., o státních symbolech České republiky.
    2)
    Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
    3)
    § 13a zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů.
    4)
    Například § 10 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
    5)
    § 5 písm. d) zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění zákona č. 352/2001 Sb.
    6)
    Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Byznys a paragrafy, díl 13.: Vysílání zaměstnanců do zahraničí: Jak správně rozlišit služební cestu a režim vyslaného pracovníka
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Ztížení společenského uplatnění
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • 10 otázek pro … Ronalda Němce
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?

    Soudní rozhodnutí

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Extrémní nesoulad mezi provedenými důkazy a skutkovými a právními závěry (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud ve své judikatuře ustáleně opakuje, že obecné soudy poruší právo účastníka na soudní ochranu, pokud učiní skutkové a právní závěry, které jsou v extrémním...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.