epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
19. 7. 2021
ID: 113307

Odklad školní docházky jako věc zájmu dítěte, nikoli součást sporu mezi rodiči

Přijímací řízení do prvních tříd základních škol se uzavírá vždy na konci měsíce května. Jarní období je pro pracovníky škol a školských zařízení spojeno s posuzováním školní zralosti a vydávání doporučení, nebo rozhodnutí o odkladu školní docházky. Odklad školní docházky o jeden rok je českou záležitostí a v zahraničí těžko najdeme jeho obdobu. Rovněž věk stanovený legislativně, kdy je dítě školou povinné, je u nás stanoven od mnoha dalších zemí odlišně. Ve většině zemích chodí do školy děti, které v tom kalendářním roce dosáhnou věku 6 let. V České republice je dítě školou povinné, pokud v daném roce dovrší 6 let před 31.srpnem daného roku. Takové dítě musí rodiče dítě na jaře přivést k zápisu a v září do školy, nebo mu musí vyřídit žádost o odklad školní docházky.

Smyslem odkladu školní docházky je dopřát dítěti další rok, aby mohlo začít svou školní dráhu co nejlépe vyzrálé a bylo na ní co možná nejvíce úspěšné. Dítěti, které zatím na školu připravené není, hrozí, že se bude již na začátku potýkat s osvojováním si čtení a psaní, nebude schopno vstřebávat informace, protože nebude mít ještě dostatečnou kapacitu pozornosti, nebo bude emočně a sociální nezralé a než se přizpůsobí prostředí školy. Na problémy na začátku školy se budou nabalovat další a dítě bude pořád ve škole něco dohánět.

Odklad školní docházky má poskytnout dítěti čas, aby dosáhlo té vývojové úrovně, která je žádoucí pro zvládnutí adaptace na školní prostředí a nároků učiva. Vývojová úroveň má být odborně diagnosticky posouzena psychologem, nebo speciálním pedagogem. Je třeba si uvědomit, že dítě s odkladem nastoupí do školy později než většina jeho vrstevníků, ve třídním kolektivu bude patřit k těm nejmladším a vycházet ze školy bude o rok starší než jeho spolužáci. Je proto třeba pečlivě zvážit, zda bude odklad školní docházky opravdu prospěšný a dítě v jeho vývoji spíše nezbrzdí.

Reklama
Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

REGISTROVAT ZDE

Udává se, že v České republice dostává každoročně odklad školní docházky 20–23 % z populace předškolních dětí.  Toto číslo je poměrně vysoké a vedou se debaty, zda není tohoto opatření nadužíváno. Mnohdy si rodiče odklad školní docházky prosadí z jiných důvodů, než jsou vývojové potřeby dítěte. Jedná se např. o řešení rodinné situace, zvládání školních nároků se starším dítětem a odložení školy u mladšího, ponechání si roku na společné rodinné cestování. Často bohužel otázka odkladu školní docházku vstupuje do konfliktu mezi rozvedenými rodiči, kdy jeden z rodičů sleduje odložením školní docházky nějaký svůj cíl ve sporu s druhým rodičem, např. protahování rozhodnutí o tom, komu bude dítě svěřeno do péče apod.

Zahájení školní docházky by však mělo být považováno výlučně za záležitost dítěte. To, jak a v jaké věku a na jaké míře připravenosti na školu dítě do školy nastoupí, ovlivní jeho další vývoj nejen po stránce vzdělávání, ale i sociální, emoční a osobnostní. Vstupem do školy dítě získává roli školáka, která bude definovat jeho další roky. Nejen, že se bude vzdělávat, ale ve škole bude také trávit podstatnou část svého času a tu bude zažívat vztahy se svými spolužáky, ostatními dětmi a učiteli. Toto vše ovlivní jeho motivaci ke vzdělávání, jeho schopnost rozhodovat o sobě, zejména při výběru střední školy, ale i jeho zařazení do širší společnosti. Kromě poznatků a vědomostí se bude učit i sociálním zkušenostem. Velmi proto záleží, zda dítěti dáváme čas, aby dozrálo a bylo adaptace schopnějším, odolnějším a připravenějším k výuce, nebo zda ho obereme o čas strávený s dětmi jemu věkově bližšími. Co je tedy vlastně potřeba posoudit?

Ve většině případů se odklad školní docházky chápe jako předcházení rozvinutí specifických poruch učení. Dítě se v prvních dvou letech školy věnuje především osvojení si dovednosti čtení a psaní. K tomu, aby bylo dítě připravené se učit, je potřeba, aby byly na dostatečné věkové úrovni vyzrálé funkce vnímání, grafomotorika a aby bylo schopno koncentrace pozornosti. Co se týče vnímání, posuzuje se úroveň sluchového a zrakového vnímání, což jsou dvě zásadní funkce nutné pro schopnost naučit se správně číst a psát. Budoucí prvňák by měl umět bezpečně rozpoznat první hlásku slova, ideálně i tu poslední. Měl by dokázat sluchově rozlišit stejné a jiné podobně znějící slabiky. Zrakové vnímání má být tak vyzrálé, aby dítě dokázalo rozlišit odlišnosti jednotlivých tvarů a dokázalo poznat zrcadlově obrácené tvary. Toto vše potřebuje k tomu, aby si při výuce čtení a psaní dokázalo vštípit a zafixovat a rozeznávat jednotlivé tvary písmen. Rozvinuté sluchové vnímání mu umožní psát bez chyb hlásky, která mu jsou diktována a později bude umět správně psát slova s užitím správných hlásek, hlásek ve správném pořadí, nebude hlásky vynechávat. Rozvinuté sluchové vnímání je důležité také pro rozlišení délky samohlásek a jejich správné označení ve slovech při psaní. Grafomotorické schopnosti jako je uvolnění ruky při psaní, správný úchop, vedení čáry, schopnost napodobení tvarů jsou rovněž nezbytné pro správné psaní. Koordinace příslušného mozkového centra s činností ruky ovlivňuje plynulost a návaznost tahů, psaní bez zárazů a psaní správných tvarů. Pokud tato schopnost zadrhává, píše dítě slova špatně čitelná, ale pravopisně i zkomolená a fixuje si tak chyby při psaní. Účelem posuzování úrovně zrakového a sluchového vnímání a grafomotorických dovedností je právě to, aby se dítě již od počátku učilo číst a psát s plynulostí a přesností. Nezralost v těchto složkách totiž může s největší pravděpodobností znamenat riziko vzniku specifických poruch učení týkající se čtení a psaní. Rok odložení školní docházky má dítěti pomoci v tom, aby tyto funkce centrálního nervového systému dozrálo a během výuky se dítě nepotýkalo s problémy se čtením a psaním, na které by se nabalovaly další obtíže.

Kromě připravenosti na výuku čtení a psaní se posuzují také osobnostní roviny dítěte. Jednou z nich je pracovní vyzrálost. Jedná se o pracovní návyky, které by mělo mít dítě již vytvořené. Pro pracovní připravenost je důležitá schopnost soustředit se a koncentrovat svou pozornost. Dítě se již dokáže soustředit na kratší samostatný úkol a nenechat se rozptylovat dalšími vnějšími vlivy. Mělo by umět již používat svou vůli k tomu, aby bylo schopno dovést úkol do konce a bylo motivováno dosažením úspěchu ve své činnosti při plnění úkolu, aby bylo schopno vynaložit určitou míru psychického úsilí pro získání nových informací a naučení se nových dovedností.

Další osobnostní složkou je emoční a sociální vyzrálost. Předškolák by už měl být schopen emočně zvládnout delší odloučení od rodičů. Dokáže zvládnout svoje neúspěchy. Chápe autoritu dospělých osob. Orientuje se v základních společenských pravidlech. Dokáže se projevit. Toto vše mu pomáhá v tom, aby se přizpůsobil prostředí školy, což je pro něj naprosto nová instituce poměrně odlišná od mateřské školky. Klade na něj vyšší nároky pracovní i nároky z hlediska jeho socializace do nového prostředí. Jestliže dítě bude po emoční stránce rozhozené, nebo se nebude umět přizpůsobit pravidlům a normám očekávaného chování, bude to mít negativní vliv i na jeho školní prospěch. Pro vynaložení zvládnutí nároků prostředí mu nebude zbývat dostatečně mnoho kapacity pro vstřebávání učiva a mnoho informací mu bude unikat.

Odklad školní docházky je tedy opatření, které má pomoci dítěti k tomu, aby nastoupilo do školy lépe připravené. V případě, že dítě již zralé a připravené je, nemělo by se přistupovat k odložení docházky. Je to zbytečný zásah do života dítěte, který nepřináší žádná další pozitiva. To, že naše legislativa takové opatření umožňuje, neznamená, že by ho rodiče měli prosazovat pro svoje vlastní potřeby, nebo jej využívat ve sporu s druhým rodičem. V době zápisů do první třídy přibývá mediátorských kauz, kdy rodiče řeší nástup do školy, nebo odložení školní docházky s pomocí mediátora. Opakovaně se stává, že do pedagogicko-psychologické poradny přivede jeden rodič dítě k vyšetření školní zralosti a po vydání doporučení k odkladu se ozve druhý rodič, který s tímto nesouhlasí. Nezřídka se stává, že o zahájení školní docházky rozhoduje soud. Bohužel, většinou je v těchto případech sledován zájem rodičů, nikoliv vývojová úroveň dítěte a jeho potřeby. Pokud je dítě školně zralé, nemělo by se mu bránit v tom, aby jeho vývoj mohl dále postupovat. Naopak, je velmi žádoucí, aby dítěti, které žije v takovýchto rodinných podmínkách, bylo umožněno, aby alespoň v jiné životní oblasti jeho vývoj postupoval přiměřeně a optimálně.

Mediálně je znám případ šestileté dívky svěřené rodičům do střídavé péče[1]. Před nástupem do školy, začali rodiče usilovat o svěření do výlučné péče. Se střídavou péči by totiž souviselo i střídání škol ve dvou různých městech. Vzhledem k táhnoucímu se sporu začala matka usilovat o dodatečný odklad školní docházky (tedy již po nástupu do první třídy). Nutný souhlas otce s dodatečným odkladem školní docházky nahradil krajský soud předběžným opatřením. Proti předběžnému opatření nahrazujícímu souhlas otce s dodatečným odkladem školní docházky byla podána prostřednictvím kolizního opatrovníka stížnost k Ústavnímu soudu. Ústavní soud dospěl k závěru, že dívce bylo mj. upřeno právo na vzdělání. Krajský soud svým rozhodnutím neochránil soukromí nezletilé. V textu tiskové mluvčí Ústavního soudu stojí: „Ústavní soud uzavírá, že ve svém nálezu sleduje nejlepší zájem dítěte, kterým je zajištění stálého prostředí, v němž by mohla nezletilá rozvíjet své vztahy v rodině, se spolužáky a vzdělávat se, což jí lépe pomůže udržet si odstup od probíhajícího konfliktu rodičů, kteří především sledují své vlastní zájmy, a dopady svého jednání na nezletilou si v lepším případě neuvědomují“.

Opatření odkladu školní docházky, které umožňuje česká legislativa a které je po odborné stránce ošetřeno pedagogicko-psychologickým poradenstvím, je nástroj, který mnoha dětem napomáhá k úspěšnějšímu zvládnutí školních nároků. Jeho nadužívání a udělování dětem, které jsou ve svých 6 letech na školu připravené, je nejen zbytečné a pro dítě nepřínosné, ale i nepříznivé.  Odklad školní docházky by se proto vůbec neměl stávat součástí sporu rodičů v péči o dítě, neboť za těchto okolností postrádá svůj význam, který spočívá ve sledování zájmu dítěte.

Mgr. Magdalena Steinerová



WOMEN FOR WOMEN, o.p.s.

Vlastislavova 152/4
140 00 Praha 4, Nusle

Tel.: +420 222 269 841
e-mail: jana.skopova@w4w.cz

 


 

[1] Viz k dispozici >>> zde.


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Mgr. Magdalena Steinerová (WOMEN FOR WOMEN)
19. 7. 2021
pošli emailem
vytiskni článek

Poslat článek emailem

*) povinné položky

  • Tweet

Další články:

  • Novela zákona o znalcích: krok ke stabilizaci systému, který se potýkal s provozní nepružností
  • ASPI přechází na webovou verzi: výhody a budoucnost právních technologií
  • Studium LLM v oboru PRÁVO & OBCHODNÍ SEKTOR: Když právo potkává byznys
  • Legal Innovation Day 2025 ukáže, jak na praktické využití AI
  • D.A.S. právní ochrana slaví 30 let a rozšiřuje dostupnost právních služeb
  • Využijte nového AI asistenta pro právní rešerše
  • Českým živnostníkům chybí právní podpora. D.A.S. přináší dostupné řešení
  • ČEZ Prodej spouští inovativní službu flexibility: na dálku bude regulovat přetoky domácích fotovoltaik
  • Veřejné právo jako klíčová oblast právního systému
  • Za oponou vývoje: jak Wolters Kluwer vytváří AI nástroje pro efektivnější právní praxi
  • Rovnováha mezi rodinou a paragrafy: Otcové z D.A.S. sdílejí své strategie

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
  • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025
  • 12.06.2025Praktické využití AI nástrojů (ChatGPT, MS Copilot) při analýze a tvorbě smluv (online - živé vysílání) - 12.6.2025
  • 13.06.2025Claimy zhotovitele dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 13.6.2025
  • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025

Online kurzy

  • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
  • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
  • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
  • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
  • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Vývozní povolení
  • Novela zákona o znalcích: krok ke stabilizaci systému, který se potýkal s provozní nepružností
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
  • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů
  • Soukromoprávní a veřejnoprávní požadavky pro připojení se na veřejně přístupnou účelovou komunikaci jiného vlastníka
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • Kárné komise ČAK musí chránit svobodu projevu obdobně jako Ústavní soud
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Trestný čin poškození věřitele

Soudní rozhodnutí

Vývozní povolení

Týká-li se rozhodnutí orgánu veřejné správy základních práv a svobod (čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod), nemůže být vyloučeno ze soudního přezkumu, a to ani tehdy,...

Vyšetřování

Z ústavního pořádku vyplývá povinnost orgánů činných v trestním řízení účinně prošetřit všechny druhy jednání spadající do působnosti čl. 3 Úmluvy o ochraně lidských...

Stavební spoření

Právo na bydlení lze dovodit z čl. 30 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, interpretovaného ve světle čl. 11 odst. 1 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních...

Obnova trestního řízení

Je-li v řízení o povolení obnovy coby nový důkaz předložen úřední záznam výpovědi poškozeného jako důležitého svědka, kterou byla podstatným způsobem změněna jeho...

Náhrada nákladů poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

Přizná-li soud poškozené nárok na náhradu nákladů podle § 154 odst. 2 trestního řádu, protože jí nebyl přiznán nárok na náhradu škody, a zároveň výši přiznaných nákladů...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.