epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 6. 2015
    ID: 98100

    Zákon o obcích (č. 128/2000 Sb.) - Komentář

    eFocus

    Autoři komentáře vytvořili publikaci, která by mohla napomoci při praktické aplikaci jednotlivých ustanovení obecního zřízení těmi, kdo s ním nejčastěji pracují, ať už jde o starosty, členy zastupitelstev, nebo úředníky obecních úřadů. Kniha bude užitečná i pro širší veřejnost, která chce ovlivnit chod zastupitelstev a dalších orgánů obcí, jakož se chce seznámit i s tím, jak mají tyto orgány vůči ní podle zákona postupovat.

    U jednotlivých paragrafů je uveden přehled souvisejících ustanovení obecního zřízení, jakož i přehled vybraných souvisejících právních předpisů. Text je doplněn vybranou judikaturou – autoři poukazují na stěžejní rozhodnutí, aniž by zahltili čtenáře.


    Zákon o obcích (128/2000 Sb.) - Komentář
    Martin Kopecký, Petr Průcha, Petr Havlan, Jan Janeček
    Vydalo nakladatelství Wolters Kluwer, 2015, 344 s. 

    Publikaci lze objednat >>> zde.


    Z publikace vybíráme:

    § 35a
    (Zřizování právnických osob a organizačních složek obce)

    (1) Obec může pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat právnické osoby a organizační složky obce, pokud zákon nestanoví jinak.
    (2) Obce mohou zřizovat obecní policii. Zřízení a činnost obecní policie upravuje zvláštní zákon.13c)

    13c) Zákon 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpis.

    K § 35a

    1. Komentovaný paragraf byl do zákona o obcích vtělen s účinností k 1. 1. 2003 zákonem 313/2002 Sb. Komentované ustanovení převzalo dikci § 9 a § 15 odst. 4 obecního zřízení v původním znění. Zákonodárce tímto způsobem reagoval na nevhodně zvolenou systematiku původního znění obecního zřízení.

    K odst. 1

    2. S ohledem na šíři a pestrost úkolů, které obce v samostatné působnosti plní, resp. mají plnit, je v praxi nereálné, především pak u větších obcí (měst) zajišťujících komplexnější úkoly na úseku školství, zdravotnictví, kultury atd., aby vše, co s plněním těchto úkolů souvisí, prováděly přímo vlastním jménem a vlastními orgány, resp. zaměstnanci. Zákon tak výslovně v komentovaném ustanovení konstatuje, že obce mohou pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat právnické osoby a organizační složky obce, pokud zákon nestanoví jinak.

    3. Na možnost obcí zakládat nebo zřizovat právnické osoby, potažmo jiné organizační útvary, zná-li je právní řád, pro výkon samostatné působnosti, lze usuzovat přímo z ústavou provedeného zakotvení územní samosprávy. Obce jako právnické osoby mohou v rámci samostatné působnosti, nerealizují-li při jejím výkonu veřejnou moc, dělat vše, co není zákonem zakázáno, tedy i zakládat nebo zřizovat právnické osoby. Z tohoto hlediska je možné považovat komentované ustanovení za nadbytečné. Nezakládá totiž obcím žádné nové oprávnění, které by neexistovalo i bez něj. Pozornost je však namístě věnovat dovětku prvního odstavce, který signalizuje existenci zákona (zákonů), které mohou obec v její jinak zásadně neomezené volnosti limitovat. Takovým zákonem je zákon 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Zmiňované limity pak stanoví § 23 prav. úz. rozp. Z něj mimo jiné vyplývá, že obce mohou zakládat, resp. zřizovat jen ty právnické osoby, resp. útvary bez právní subjektivity, které jsou výslovně v jeho odstavci prvním zmíněny (samozřejmě, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak). Jde o zvláštní a současně pozdější úpravu ke komentovanému ustanovení. Z tohoto hlediska je citované ustanovení tzv. malých rozpočtových pravidel zcela zásadní. Jen pro pořádek uveďme, že obce mohou za současného právního stavu zakládat akciové společnosti, společnosti s ručením omezeným a ústavy podle občanského zákoníku a dále mohou zřizovat organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity, příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk, školské právnické osoby podle zákona 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a veřejné výzkumné instituce podle zákona 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích. Pravdou však zůstává, že právě citovaný taxativní výčet a jeho dopady do veřejnosprávní praxe jsou poněkud relativizovány § 23 odst. 2 prav. úz. rozp, který umožňuje obcím stát se spolu s jinými osobami účastníkem (společníkem) na činnostech jiných osob, zejména obchodních společností. Zde pak již obce ve volbě konkrétní formy právnické osoby nijak omezeny nejsou.

    4. Možnost zakládání, resp. zřizování právnických osob nebo organizačních složek umožňuje obcím realizovat část samostatné působnosti jejich prostřednictvím. Zpravidla pak realizace části samostatné působnosti obce mívá také svůj majetkoprávní rozměr, když je k provedení konkrétních úkolů využíván majetek náležející obci. Lze tu tak uvažovat o zprostředkovaném výkonu vlastnického práva a jiných majetkových práv obce. Zmíněné zprostředkování pak může nabývat několika podob v návaznosti na charakter vztahů daného vykonavatele a dotčeného majetku obce. V případě organizačních složek obce, které nejsou právnickými osobami, ale („pouhými“) organizačními útvary, půjde o výkon vlastnického práva a jiných majetkových práv organizačně zprostředkovaný (daná práva jsou vykonávána jménem a na účet obce prostřednictvím jejích organizačních útvarů, které nemají vlastní právní osobnost). Právně zprostředkovaný bude výkon těchto práv tam, kde budou vykonávána prostřednictvím samostatných právnických osob, a to jejich jménem a na jejich účet. V rámci této poměrně rozsáhlé skupiny zprostředkovatelů výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí by bylo možné dále diferencovat například v návaznosti na soukromoprávní nebo veřejnoprávní podstatu vztahu daného vykonavatele k majetku obce.

    5. Zvláštní místo mezi těmito „vykonavateli“ pak v praxi mají především příspěvkové organizace obcí, které představují svého druhu nesamostatné veřejné ústavy, kdy jejich vlastnická způsobilost jako právnických osob veřejného práva je zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů výrazně limitována. Příspěvkové organizace hospodaří, a v souvislosti s tím pak také zpravidla nakládají, především s majetkem svých zřizovatelů, který jim byl předán k hospodaření. Takto založený vztah má veřejnoprávní povahu. Konkrétní obsah oprávnění příspěvkové organizace vztahujících se ke svěřenému majetku je dán rozhodnutím zřizovatele (obce) a formálně zachycen ve zřizovací listině.

    6. V souvislosti s komentovaným odstavcem je možné ještě upozornit na fakt, že obecní zřízení důsledně rozlišuje mezi právnickými osobami založenými, nebo zřízenými obcí. To má význam především pro určení rozsahu výjimky z povinnosti zveřejnění záměru některých majetkových dispozic s nemovitými věcmi – srov. § 39 odst. 3.

    K odst. 2

    7. Obecní policie je podle zákona o obecní policii orgánem obce, který zřizuje a zrušuje obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou. Je tak na rozhodnutí každé obce, resp. jejího zastupitelstva, zda obecní policii zřídí, či nikoliv. Nejedná se tak o právnickou osobu ani o organizační složku obce, jak by tomu napovídal § 102 odst. 2 písm. b), který obecní policii výslovně vylučuje z vyhrazené pravomoci rady obce plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám obce úkoly zakladatele nebo zřizovatele. Obecní policii řídí starosta obce nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce. Konkrétní činnosti obecní policie pak vykonávají zaměstnanci obce zařazení do obecní policie (strážníci). Zákon zde nestanoví vznik služebního poměru, jak tomu je u příslušníků Policie ČR. Obce, které vlastní obecní policii nezřídí, mohou uzavřít s jinou obcí v obvodu téhož vyššího územního samosprávného celku, která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat úkoly obecní policie na jejich území.

    Související ustanovení:
    § 35 – samostatná působnost obce, § 38 – zásady hospodaření obce, § 39 – zveřejnění záměru obce naložit s majetkem a cena převodu, § 49 – svazek obcí, § 50 – předmět činnosti a stanovy svazku obcí, § 84 – pravomoc zastupitelstva obce, § 102 – pravomoci rady obce, § 103 – starosta, § 119 – finanční výbor a kontrolní výbor

    Související předpisy:
    Ústava, – § 23–37a prav. úz. rozp., – § 118–418 obč. zák., – zák. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), – § 124–140 zák. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), – zák. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích, – zák. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o fi nanční kontrole), – zák. o ob. pol.

    Literatura:
    Havlan, P. a kol. Majetek obcí a krajů v platné právní úpravě. 2. vyd. Praha: Linde, 2008.
    Havlan, P., Janeček, J. a kol. Majetek územních samosprávných celků v teorii a praxi. Praha: Linde, 2013.
    Kopecký, M. Právní postavení obcí a krajů – základy komunálního práva. Praha: Wolters Kluwer, 2010.
    Pospíšil, P. a kol. Právnické osoby obcí a krajů. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013.
    Vetešník, P., Jemelka, L. Zákon o obecní policii. Praha: C. H. Beck, 2009.
    Vetešník, P. a kol. Obecní policie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Wolters Kluwer
    19. 6. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Recenze publikace: Chalupa, R. Zákon směnečný a šekový – komentář směnečné části. Zákon o mezinárodním právu soukromém – komentář směnečné části. Praha: Leges, 2021, 646 s.
    • Recenzia
    • Budoucnost je v technologiích i udržitelnosti
    • Anotační recenze: Vyvlastnění a vyvlastňovací řízení
    • Věznice jsou přeplněné a věznění příliš drahé. Knihou Tresty budoucnosti chce INFO.CZ otevřít diskuzi o změnách
    • Recenze na knihu: Zdeňková, V., Seidlová, M., Čornejová, H.,Peterová H.: Jak správně vytvářet a využívat FKSP: Jak postupovat při poskytování příspěvku na stravování.
    • Recenze na knihu: Zuzana Strnadová: Co by měl vědět příjemce dotace. 1.vyd. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2019, ISBN: 978-80-247-3076-9
    • Ondřej Chmela: Zrušení poplatku za podnět k ÚOHS lze považovat za správné
    • Anotační recenze: Koudelka, Z., Průcha, P., Zwyrtek Hamplová, J.: Zákon o obcích (obecní zřízení) – Komentář. Praha: Leges, 2019, 480s
    • Pražské finále osmého ročníku konferencí Soukromé právo
    • Recenze: Jakub Tomšej a kolektiv – Zaměstnávání cizinců v České republice

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 04.12.2025Průvodce venture capital investicemi a nejnovější trendy v oboru (online - živé vysílání) - 4.12.2025
    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Novela nařízení o insolvenčním řízení nabyla účinnosti – jaké přinesla změny?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • Základní rozdíly ve fungování společnosti s ručením omezeným v Anglii a v České republice – I. část
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Pojem „poskytovatel základních služeb“ v zákoně o kritické infrastruktuře
    • Právnická firma roku 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Pracovněprávní dopady doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 3
    • Pojem „poskytovatel základních služeb“ v zákoně o kritické infrastruktuře
    • Odpovědnost finančních institucí za nesprávné investiční poradenství
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Právnická firma roku 2025
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních předpisů, přepravní smlouva

    Autonomnímu výkladu pojmu přepravní smlouvy ve smyslu Úmluvy CMR odpovídá závazek dopravce přepravit (za podmínek čl. 1 odst. 1 Úmluvy CMR) zásilku za úplatu na vlastní odpovědnost,...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 1109 o. z. nelze aplikovat na věci, které sice podléhají evidenci v katastru nemovitostí, ale nejsou v ní zapsány. Ani vlastník nemůže převést vlastnické právo k takové...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 65 odst. 9 katastrálního zákona upravuje postup katastrálního úřadu v případě uplatnění vyvratitelné domněnky, že nemovitost je opuštěná (§ 1050 odst. 2 o. z.),...

    Adhezní řízení

    Náhradu nákladů poškozených v adhezním řízení podle § 154 odst. 1 trestního řádu nelze vyloučit jen kvůli plnění z pojištění odsouzeného a obecné soudy musí její případné...

    Autonomie vůle a počátek běhu promlčecí lhůty (exkluzivně pro předplatitele)

    Autonomie vůle představuje elementární podmínku fungování právního státu [srov. nález ze dne 11. 11. 2009 sp. zn. IV. ÚS 128/06 (N 235/55 SbNU 267)] s tím, že jde o jeden z projevů...

    Hledání v rejstřících

    PARTNER

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.