epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 6. 2015
    ID: 98100

    Zákon o obcích (č. 128/2000 Sb.) - Komentář

    eFocus

    Autoři komentáře vytvořili publikaci, která by mohla napomoci při praktické aplikaci jednotlivých ustanovení obecního zřízení těmi, kdo s ním nejčastěji pracují, ať už jde o starosty, členy zastupitelstev, nebo úředníky obecních úřadů. Kniha bude užitečná i pro širší veřejnost, která chce ovlivnit chod zastupitelstev a dalších orgánů obcí, jakož se chce seznámit i s tím, jak mají tyto orgány vůči ní podle zákona postupovat.

    U jednotlivých paragrafů je uveden přehled souvisejících ustanovení obecního zřízení, jakož i přehled vybraných souvisejících právních předpisů. Text je doplněn vybranou judikaturou – autoři poukazují na stěžejní rozhodnutí, aniž by zahltili čtenáře.


    Zákon o obcích (128/2000 Sb.) - Komentář
    Martin Kopecký, Petr Průcha, Petr Havlan, Jan Janeček
    Vydalo nakladatelství Wolters Kluwer, 2015, 344 s. 

    Publikaci lze objednat >>> zde.


    Z publikace vybíráme:

    § 35a
    (Zřizování právnických osob a organizačních složek obce)

    (1) Obec může pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat právnické osoby a organizační složky obce, pokud zákon nestanoví jinak.
    (2) Obce mohou zřizovat obecní policii. Zřízení a činnost obecní policie upravuje zvláštní zákon.13c)

    13c) Zákon 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpis.

    K § 35a

    1. Komentovaný paragraf byl do zákona o obcích vtělen s účinností k 1. 1. 2003 zákonem 313/2002 Sb. Komentované ustanovení převzalo dikci § 9 a § 15 odst. 4 obecního zřízení v původním znění. Zákonodárce tímto způsobem reagoval na nevhodně zvolenou systematiku původního znění obecního zřízení.

    K odst. 1

    2. S ohledem na šíři a pestrost úkolů, které obce v samostatné působnosti plní, resp. mají plnit, je v praxi nereálné, především pak u větších obcí (měst) zajišťujících komplexnější úkoly na úseku školství, zdravotnictví, kultury atd., aby vše, co s plněním těchto úkolů souvisí, prováděly přímo vlastním jménem a vlastními orgány, resp. zaměstnanci. Zákon tak výslovně v komentovaném ustanovení konstatuje, že obce mohou pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat právnické osoby a organizační složky obce, pokud zákon nestanoví jinak.

    3. Na možnost obcí zakládat nebo zřizovat právnické osoby, potažmo jiné organizační útvary, zná-li je právní řád, pro výkon samostatné působnosti, lze usuzovat přímo z ústavou provedeného zakotvení územní samosprávy. Obce jako právnické osoby mohou v rámci samostatné působnosti, nerealizují-li při jejím výkonu veřejnou moc, dělat vše, co není zákonem zakázáno, tedy i zakládat nebo zřizovat právnické osoby. Z tohoto hlediska je možné považovat komentované ustanovení za nadbytečné. Nezakládá totiž obcím žádné nové oprávnění, které by neexistovalo i bez něj. Pozornost je však namístě věnovat dovětku prvního odstavce, který signalizuje existenci zákona (zákonů), které mohou obec v její jinak zásadně neomezené volnosti limitovat. Takovým zákonem je zákon 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Zmiňované limity pak stanoví § 23 prav. úz. rozp. Z něj mimo jiné vyplývá, že obce mohou zakládat, resp. zřizovat jen ty právnické osoby, resp. útvary bez právní subjektivity, které jsou výslovně v jeho odstavci prvním zmíněny (samozřejmě, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak). Jde o zvláštní a současně pozdější úpravu ke komentovanému ustanovení. Z tohoto hlediska je citované ustanovení tzv. malých rozpočtových pravidel zcela zásadní. Jen pro pořádek uveďme, že obce mohou za současného právního stavu zakládat akciové společnosti, společnosti s ručením omezeným a ústavy podle občanského zákoníku a dále mohou zřizovat organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity, příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk, školské právnické osoby podle zákona 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a veřejné výzkumné instituce podle zákona 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích. Pravdou však zůstává, že právě citovaný taxativní výčet a jeho dopady do veřejnosprávní praxe jsou poněkud relativizovány § 23 odst. 2 prav. úz. rozp, který umožňuje obcím stát se spolu s jinými osobami účastníkem (společníkem) na činnostech jiných osob, zejména obchodních společností. Zde pak již obce ve volbě konkrétní formy právnické osoby nijak omezeny nejsou.

    4. Možnost zakládání, resp. zřizování právnických osob nebo organizačních složek umožňuje obcím realizovat část samostatné působnosti jejich prostřednictvím. Zpravidla pak realizace části samostatné působnosti obce mívá také svůj majetkoprávní rozměr, když je k provedení konkrétních úkolů využíván majetek náležející obci. Lze tu tak uvažovat o zprostředkovaném výkonu vlastnického práva a jiných majetkových práv obce. Zmíněné zprostředkování pak může nabývat několika podob v návaznosti na charakter vztahů daného vykonavatele a dotčeného majetku obce. V případě organizačních složek obce, které nejsou právnickými osobami, ale („pouhými“) organizačními útvary, půjde o výkon vlastnického práva a jiných majetkových práv organizačně zprostředkovaný (daná práva jsou vykonávána jménem a na účet obce prostřednictvím jejích organizačních útvarů, které nemají vlastní právní osobnost). Právně zprostředkovaný bude výkon těchto práv tam, kde budou vykonávána prostřednictvím samostatných právnických osob, a to jejich jménem a na jejich účet. V rámci této poměrně rozsáhlé skupiny zprostředkovatelů výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí by bylo možné dále diferencovat například v návaznosti na soukromoprávní nebo veřejnoprávní podstatu vztahu daného vykonavatele k majetku obce.

    5. Zvláštní místo mezi těmito „vykonavateli“ pak v praxi mají především příspěvkové organizace obcí, které představují svého druhu nesamostatné veřejné ústavy, kdy jejich vlastnická způsobilost jako právnických osob veřejného práva je zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů výrazně limitována. Příspěvkové organizace hospodaří, a v souvislosti s tím pak také zpravidla nakládají, především s majetkem svých zřizovatelů, který jim byl předán k hospodaření. Takto založený vztah má veřejnoprávní povahu. Konkrétní obsah oprávnění příspěvkové organizace vztahujících se ke svěřenému majetku je dán rozhodnutím zřizovatele (obce) a formálně zachycen ve zřizovací listině.

    6. V souvislosti s komentovaným odstavcem je možné ještě upozornit na fakt, že obecní zřízení důsledně rozlišuje mezi právnickými osobami založenými, nebo zřízenými obcí. To má význam především pro určení rozsahu výjimky z povinnosti zveřejnění záměru některých majetkových dispozic s nemovitými věcmi – srov. § 39 odst. 3.

    K odst. 2

    7. Obecní policie je podle zákona o obecní policii orgánem obce, který zřizuje a zrušuje obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou. Je tak na rozhodnutí každé obce, resp. jejího zastupitelstva, zda obecní policii zřídí, či nikoliv. Nejedná se tak o právnickou osobu ani o organizační složku obce, jak by tomu napovídal § 102 odst. 2 písm. b), který obecní policii výslovně vylučuje z vyhrazené pravomoci rady obce plnit vůči právnickým osobám a organizačním složkám obce úkoly zakladatele nebo zřizovatele. Obecní policii řídí starosta obce nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce. Konkrétní činnosti obecní policie pak vykonávají zaměstnanci obce zařazení do obecní policie (strážníci). Zákon zde nestanoví vznik služebního poměru, jak tomu je u příslušníků Policie ČR. Obce, které vlastní obecní policii nezřídí, mohou uzavřít s jinou obcí v obvodu téhož vyššího územního samosprávného celku, která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat úkoly obecní policie na jejich území.

    Související ustanovení:
    § 35 – samostatná působnost obce, § 38 – zásady hospodaření obce, § 39 – zveřejnění záměru obce naložit s majetkem a cena převodu, § 49 – svazek obcí, § 50 – předmět činnosti a stanovy svazku obcí, § 84 – pravomoc zastupitelstva obce, § 102 – pravomoci rady obce, § 103 – starosta, § 119 – finanční výbor a kontrolní výbor

    Související předpisy:
    Ústava, – § 23–37a prav. úz. rozp., – § 118–418 obč. zák., – zák. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), – § 124–140 zák. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), – zák. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích, – zák. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o fi nanční kontrole), – zák. o ob. pol.

    Literatura:
    Havlan, P. a kol. Majetek obcí a krajů v platné právní úpravě. 2. vyd. Praha: Linde, 2008.
    Havlan, P., Janeček, J. a kol. Majetek územních samosprávných celků v teorii a praxi. Praha: Linde, 2013.
    Kopecký, M. Právní postavení obcí a krajů – základy komunálního práva. Praha: Wolters Kluwer, 2010.
    Pospíšil, P. a kol. Právnické osoby obcí a krajů. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013.
    Vetešník, P., Jemelka, L. Zákon o obecní policii. Praha: C. H. Beck, 2009.
    Vetešník, P. a kol. Obecní policie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Wolters Kluwer
    19. 6. 2015
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Další články:

    • Recenze publikace: Chalupa, R. Zákon směnečný a šekový – komentář směnečné části. Zákon o mezinárodním právu soukromém – komentář směnečné části. Praha: Leges, 2021, 646 s.
    • Recenzia
    • Budoucnost je v technologiích i udržitelnosti
    • Anotační recenze: Vyvlastnění a vyvlastňovací řízení
    • Věznice jsou přeplněné a věznění příliš drahé. Knihou Tresty budoucnosti chce INFO.CZ otevřít diskuzi o změnách
    • Recenze na knihu: Zdeňková, V., Seidlová, M., Čornejová, H.,Peterová H.: Jak správně vytvářet a využívat FKSP: Jak postupovat při poskytování příspěvku na stravování.
    • Recenze na knihu: Zuzana Strnadová: Co by měl vědět příjemce dotace. 1.vyd. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2019, ISBN: 978-80-247-3076-9
    • Ondřej Chmela: Zrušení poplatku za podnět k ÚOHS lze považovat za správné
    • Anotační recenze: Koudelka, Z., Průcha, P., Zwyrtek Hamplová, J.: Zákon o obcích (obecní zřízení) – Komentář. Praha: Leges, 2019, 480s
    • Pražské finále osmého ročníku konferencí Soukromé právo
    • Recenze: Jakub Tomšej a kolektiv – Zaměstnávání cizinců v České republice

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 22.05.2025Zavádění AI do firmy: průvodce džunglí inovací a právních pastí (online - živé vysílání) - 22.5.2025
    • 23.05.2025Nová a připravovaná legislativa v oblasti rodinného práva (online - živé vysílání) - 23.5.2025
    • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025
    • 30.05.2025Česká implementace směrnice NIS2 očima právníka i úřadu (online - živé vysílání) - 30.5.2025
    • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • DEAL MONITOR
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Bezplatná obhajoba
    • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Byznys a paragrafy, díl 9.: Flexinovela zákoníku práce
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
    • Flexibilní novela zákoníku práce
    • Bankovní tajemství ve světle nových výzev bezhotovostní digitální éry
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění

    Ustanovení § 23 odst. 4 zákona o vyvlastnění představuje skutkovou podstatu náhrady škody založené na objektivní odpovědnosti vyvlastnitele. Předpokladem jeho odpovědnosti není...

    Spoluzpůsobení si újmy poškozeným

    Porušení právní normy poškozeným, jež neslouží k ochraně práv porušených škůdcem, nezakládá spoluúčast na vzniklé újmě ve smyslu § 2918 o. z.

    Ochrana osobnosti, parlament (exkluzivně pro předplatitele)

    Poslanci a senátoři požívají indemnity podle čl. 27 odst. 2 Ústavy ve vztahu k trestní a přestupkové odpovědnosti, nikoli však ve vztahu k odpovědnosti soukromoprávní. Čl. 27 odst. 2...

    Ochrana projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Šíření dezinformací není vyňato z dosahu čl. 17 odst. 1 a 2 Listiny; lze je omezit jen zákonem a za podmínek čl. 17 odst. 4 Listiny.

    Omezení vlastnictví (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o zřízení věcného břemene je rozhodnutím konstitutivním, které zasahuje do hmotněprávní sféry účastníků tak, že zakládá, mění nebo ruší subjektivní práva a...

    Hledání v rejstřících

    PARTNER

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.