epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 6. 2004
    ID: 26531upozornění pro uživatele

    Diagnóza jako cejch

    Robert špatně čte a píše. Vzhledem k jeho dyslexii to všichni tolerují, neznámkují jej a vlastně toho po něm ani mnoho nechtějí. Robert si na to již zvykl: přestal nosit domácí úkoly, připravovat se na hodiny. Proč také, vždyť je přece „nemocný“.

    První odborníci zabývající se poruchami čtení uvažovali následovně. Jestliže u pacientů vedlo poškození mozku v určité partii k narušení či ke ztrátě čtenářských dovedností, pak podobné čtenářské potíže u dětí musejí být také způsobené poškozením mozku nebo jeho dysfunkcí, i když v mnohem jemnější podobě, než nacházeli u dospělých. Analogii můžeme spatřit i ve vývoji názorů na ADHD/LMD. Také v tomto případě byly propojeny zkušenosti s dětmi, které utrpěly poškození hlavy a vykazovaly určité chování, se zkušenostmi s dětmi, které vykazovaly pouze určité chování (Mash, Terdal, 1988).

    První autoři měli přirozenou snahu koncipovat dyslexii jako nemoc jasně vymezenou a patřící výlučně jedinci. Uvedený způsob uvažovaní bývá označován jako medicínský (Spear-Swerlingová, Sternberg, 1996, Mertin, 1997).

    Představitelem převládajícího medicínského přístupu je u nás psycholog profesor Zdeněk Matějček. Jeho názory se pokusím dokumentovat na práci z roku 1972, jejíž několik vydání představovalo pro následujících přibližně 20 let prakticky jediný autoritativní zdroj informací nejen pro psychology, učitele a ostatní odborníky, ale i pro samotné rodiče.

    Dyslexie podle Matějčka

    Matějček zastává názor, že specifické poruchy čtení existují (str. 196), objeveny byly nedávno (str. 10) a hypoteticky je vysvětluje činiteli genetickými a činiteli poškozujícími CNS v časných vývojových stadiích, tj. lehkou mozkovou dysfunkcí (str. 197). Tomu odpovídá i použitý slovník: funkce ovlivňující čtení „mohou být změněny organickým nebo funkčním narušením jejich podkladu, jímž je mozek“ (str. 10). Podstatu dyslexie spatřuje v patologické vývojové nezralosti určitých funkcí (str. 197), event. v časném poškození mozku (str. 35). Konstatuje rovněž, že zatím nelze definovat dyslexii na úrovni fyziologie CNS (str. 196). Pokud jde o anatomicko-fyziologické podklady dyslexie, existuje v současnosti mnohem menší jistota, než měli předchůdci (str. 27).

    Uvádí i názory, které pokládají dyslexii za minus variantu lidské schopnosti učit se číst a neuznávají, že by se jednalo o specifický defekt. Je evidentní, že Matějček tyto názory nesdílí (str. 19). Nicméně sám nezkoumá např. vztah charakteristik rodiny nebo školy a čtení. Individuální rozdíly v osvojování čtení vykládá v kontextu poruchy dyslexie (str. 9). Možnost poruch čtení na základě problémů v prostředí připouští pouze u nepravých dyslexií (str. 32).

    V medicínském pojetí existují „skutečné“ dyslexie, které se liší od tzv. pseudodyslexií. Snahou odborníků je nalézt právě skutečné dyslexie. Zvyšující se počet dyslektiků je dán reálnými příčinami, ale také tím, že jsme dříve neuměli poruchu vždy kvalitně rozpoznat a odhalit. Hlavní oblasti, které se dyslexií zabývají, jsou neuropsychologie, genetika, kognitivní psychologie, klinická psychologie a speciální pedagogika. Existuje relativně malý zájem o běžný vývoj čtenářských dovedností.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Následky přidělení diagnózy dyslexie

    Začnu zeširoka. Co se děje, máme-li zdravotní problémy? Jsme nejistí – potíž může signalizovat zcela banální problém, ale také velmi závažné onemocnění. Bolest hlavy si obvykle vysvětlujeme měnícím se počasím, pracovním zatížením, dietními chybami... Ale co když nás bolí hlava bez srozumitelné příčiny skoro každý den? Nenapadne nás, jestli bolest není příznakem závažnějšího onemocnění hlavy? Svým způsobem máme rádi nemoci, kterým rozumíme, u kterých známe příčiny. Je vcelku lhostejné, jestli laické vysvětlení odpovídá skutečnosti, podstatné je, že problém je pro nás přehledný. A tak víme, že rozmočené boty nebo pití studené limonády vedou k bolení v krku, po dlouhém sezení u počítače nás pálí oči a bolí záda. Lékařská diagnóza má pochopitelně mnohem větší váhu než laický názor.

    Škrabánek s McCormickem (1995) uvádějí výsledky výzkumu, při kterém byl sledován efekt „pozitivních“ a „negativních“ konzultací. Při „pozitivních“ dostal pacient důvěryhodnou diagnózu nemoci společně s nadějí. U „negativních“ se pacientovi jen řeklo „nejsem si jist, co to s vámi je“. Případné léčení nemělo vliv na výsledek. Šedesát čtyři procent pacientů, s nimiž se jednalo „pozitivně“, oznámilo, že se jim „vede lépe“. U přístupu „negativního“ to bylo jen třicet devět procent. Autoři vyslovují názor, „že důvěryhodný postup lékaře, který nepřipouští zásadní pochybnosti, je terapeuticky účelný“. (Škrabánek, McCormick, 1995, str. 65)

    Diagnóza má i další efekt. V naší společnosti je možné vyhnout se určitým závazkům přijetím role nemocného. Je pochopitelné, že když mám chřipku, jsem obskakován a nemusím v sobotu uklízet, chodit s košem a mýt nádobí. Musím ovšem chování spojené s nemocí naplnit důsledně. Při nemoci si nemohu vedle postele rozložit bar, kouřit jednu cigaretu za druhou a mít celé hodiny puštěné video. Nemoc umožňuje určitou manipulaci s okolím. Proto si také řada nemocných svou nemoc doslova hýčká, a jakkoli to nepůsobí věrohodně, odmítají se jí vzdát.

    Ze zjištěné diagnózy lékař určí následnou léčbu. Jak se pokusím ukázat dále, samotná diagnóza dyslexie nevede k jasně dané terapii, alespoň však může dítě ochránit před „diagnózami“, které jsou jednoznačně nefunkční.

    Úskalí pedagogických diagnóz

    Souhrnně lze konstatovat, že pojmenované potíže snižují úzkost, nejistotu a navíc přinášejí i určité výhody pro postiženého jedince. To je pozitivní účinek diagnózy. Jak můžeme tyto poznatky uplatnit na potíže ve čtení?

    Již jsem uvedl, že špatný čtenář byl v minulosti nepochybně pokládán za hloupého, líného, nedbalého žáka. Mezi učiteli a rodiči nebyly zásadní názorové rozdíly. Vyskytnou-li se potíže, obrací i dnes učitel svou nelibost proti žákovi, jeho rodičům, výjimečně i proti sobě. Rovněž žák hledá odpověď na otázku, proč mu čtení nejde. Jeho možnosti vysvětlení nejsou bohaté – zcela určitě mezi nimi bývají pocity osobní nedostačivosti a viny za to, co dělá špatného svým rodičům a paní učitelce.

    Diagnóza dyslexie není úplně ideální, ovšem rozhodně je lepší než mentální retardace. Mít hloupé dítě je nepřijatelné, zatímco mít dyslektika je společností mnohem akceptovanější. Lidé nás politují a navíc se od nás neodtahují. Rodina s mentálně retardovaným dítětem je vždy trochu podezřelá. Proto také můžeme pozorovat mírné snižování počtu mentálně retardovaných a výraznější nárůst dětí se SPU. I z těchto důvodů se zmenšuje počet žáků ve školách pro mentálně retardované, a zvláštní školy proto hledají i jinou klientelu.

    Používání diagnóz je prvek, který podle mého soudu školství převzalo z medicíny. Přitom pedagogice je tento způsob uvažování bytostně cizí. Pedagog nestanovuje diagnózy, vlastně je ani ke své práci nepotřebuje, pedagog provádí dítě na vzdělávací cestě. Když se před léty speciální pedagogika opřela o medicínské diagnózy, nepochybně to pro ni znamenalo značný pokrok. V současné době představuje využití medicínských kategorií v pedagogice spíš brzdu dalšího rozvoje poskytování speciální péče.

    Má porucha – můj štít

    Co se stane, když dítě obdrží diagnózu dyslexie? Už za své špatné čtení nemůže. Trpí přece poruchou. Vyléčit se samo nemůže, rodiče to také nedokážou, dokonce ani běžný pedagog nemá potřebné speciálněpedagogické kompetence. Na terapii dyslexie jsou odborníci, specialisté a také „nemocnice“ v podobě specializovaných tříd nebo pedagogicko-psychologických poraden. Hlavně učitel musí hledat cesty, jak žákovi pomoci. Za povšimnutí stojí, že dítě se přestává učit číst, jeho špatné čtení je předmětem terapie, léčení!

    Zmínil jsem možný pozitivní účinek zjištění příčin potíží a stanovení diagnózy nemoci, který platí i pro dyslexii. Další působení nemusí být tak pozitivní. Spoustu dokladů by snesli učitelé zejména druhého stupně základní školy. Ti se totiž setkávají nejen s tím, že dítě špatně čte, ale zároveň s tím, že nenosí úkoly a pomůcky, doma se nepřipravuje, nic ho nebaví, při vyučování vyrušuje, je agresivní, nikdo ho neumí donutit k učení. Všeobecné potíže dítěte jsou tak silné, že se může zdát, že ve skutečnosti žádná dyslexie neexistuje, protože ta se přece projevuje specifickými problémy v dílčí oblasti.

    Diagnóza dyslexie dítě chrání, ale tak trochu je vede k pasivitě. Zejména když se přece jedná o problémy, které jsou způsobené poškozením mozku. Některé mé kolegyně speciální pedagožky tvrdí, že mnozí rodiče se ani nechtějí podívat, co by měli s dítětem doma dělat. Přivedli je přece do poradny proto, aby mu tam pomohli a ne, aby všechnu práci museli udělat doma. Vždyť syn nebo dcera mají dyslexii a pomoci jim musí odborník-lékař přes čtení.

    Na začátku školního roku patří informace některých dětí o dyslexii k jejich seznamovacímu rituálu. Na jedné straně je mi to pochopitelné. Učitel nemusí mít k dispozici všechny potřebné údaje, a než se k nim dostane, může nasázet dyslektikovi řadu nedostatečných. Na druhé straně se mi zdá, že děti poskytují tyto informace s nadějí, že budou ochráněny před řadou ne zcela příjemných činností.

    I učitelé běžných tříd základní školy mají tendenci odlišně se chovat ke špatnému čtenáři a k dyslektikovi. Zatímco u špatného čtenáře přijímají odpovědnost za rozvoj čtení, jeho potíže představují výzvu učitelské hrdosti a profesním dovednostem, u dyslektika se nedá dělat nic jiného, než mu ulevit, dát mu lepší známku apod. Zodpovědnost je mimo učitele, který nemůže mnoho udělat. Poměrně často se setkávám s tím, že ve škole s dyslektikem nikdo nepracuje.

    Pokračování příště

    Literatura:

    • Heveroch, A.: O jednostranné neschopnosti naučit se čísti a psáti při znamenité paměti. Česká škola, 1904/05. Přetištěno v: Specifické poruchy učení a chování. (ed. A. Kucharská) Portál, Praha 1997, 38 – 45

    • Mash, E. J., Terdal, L. G.: Behavioral Assessment of Child and Family Disturbance. In: Behavioral Assessment of Childhood Disorders. (Eds. Mash, E. J., Terdal, L. G.) The Guilford Press, New York 1988, 3 – 65

    • Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení. SPN, Praha 1972

    • Mertin, V.: Problémy školské péče o zdravotně postižené děti a žáky v českém školském systému. Pedagogika, XLVII, 1997, 1, 7 – 13

    • Spear-Swerling, L., Sternberg, R. J.: Off Track. WestviewPress 1996

    • Škrabánek, P., McCormick, J.: Pošetilosti a omyly v medicíně. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1995

    • Witmer, L.: Clinical Psychology. The Psychological Clinic, 1, 1907, 1, 1 – 9. Reprint v American Psychologist, 51, 1996, 3, 248 – 251.


     

    Zdroj: Rodina



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    PhDr. Václav Mertin
    2. 6. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 16.05.2025Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 16.5.2025
    • 20.05.2025Náhrada škody ve stavebnictví (online - živé vysílání) - 20.5.2025
    • 21.05.2025Flexinovela zákoníku práce 2025 (online - živé vysílání) - 21.5.2025
    • 22.05.2025Zavádění AI do firmy: průvodce džunglí inovací a právních pastí (online - živé vysílání) - 22.5.2025
    • 23.05.2025Nová a připravovaná legislativa v oblasti rodinného práva (online - živé vysílání) - 23.5.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 15.05.2025Rodina v právu a bezpráví - Děti a jejich právo na participaci - 15.5.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
    • Řízení o směnečném platebním rozkazu
    • Jaké změny přinese novela zákona o bankách u vedoucích pracovníků a nový institut donucovací pokuty
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • LEAGLEONE: Digitální plná moc
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • 10 otázek pro ... Olgu Kaizar
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
    • Trestný čin poškození věřitele
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Právní novinky v roce 2025, část druhá – Změna v obsazení soudů, úprava psychoaktivních látek a změny v pracovním právu
    • Odpovědnost dopravce a zasílatele za škodu či ztrátu zboží při nakládce
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Sugestivní a kapciózní otázky při výslechu v trestním řízení
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru

    Soudní rozhodnutí

    Obžalovaný

    Zastavení trestního stíhání pro nepřiměřenou délku trestního řízení nemůže sloužit jako nástroj řešení rozdílných názorů nalézacího a odvolacího soudu na hodnocení skutkového stavu.

    Náklady řízení

    Rozhodne-li obecný soud o náhradě nákladů řízení podle § 142 odst. 2 o. s. ř., aniž se ústavně konformně vypořádá s nutností použití § 142 odst. 3 o. s. ř. za situace, kdy k...

    Advokátní tarif (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o odměně zmocněnce poškozených musí soudy aplikovat ustanovení advokátního tarifu na případy, na které dopadá. Pokud soudy takové ustanovení neaplikují, musí...

    Bydliště dítěte (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o bydlišti dítěte je soud vždy povinen zohlednit nejlepší zájem dítěte. Z odůvodnění musí být zřejmé, co je v konkrétní situaci nejlepším zájmem, jak (na...

    Dokazování (exkluzivně pro předplatitele)

    Je v rozporu se základním právem na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, hodnotí-li odvolací soud nalézacím soudem provedené důkazy jinak, aniž by...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.