epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 5. 2019
    ID: 109269upozornění pro uživatele

    Jak se připravit na daňovou kontrolu z finančního úřadu

    Pokud má daňový subjekt konkrétní poznatky o blížící se daňové kontrole, např. prostřednictvím neformálního telefonního hovoru s pracovníkem finančního úřadu o úmyslu zahájit daňovou kontrolu, je vhodné se dobře připravit na takovou kontrolu již před jejím zahájením a nenechat v náhodě některé záležitosti.

    Daňový subjekt by měl již před zahájením daňové kontroly zvážit vhodný prostor pro provádění daňové kontroly. Daňový řád ukládá kontrolovanému daňovému subjektu povinnost zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly. Pokud budou pro kontrolní pracovníky finančního úřadu k provedení daňové kontroly zajištěny nevhodné prostory, může se v extrémním případě jednat o porušení povinností vyplývající z daňového řádu.

    Posouzení vhodnosti poskytnuté místnosti je na správním uvážení správce daně. Za vhodné lze obecně považovat takové prostory, které jsou využívány daňovým subjektem nebo jeho zaměstnanci k činnosti obdobné, jako je daňová kontrola samotná, tedy k provádění úkonů administrativní povahy. Takové posouzení by mělo také zohledňovat možnosti daného daňového subjektu. Místnost by ovšem měla splňovat alespoň standardní hygienické normy, především co se týče velikosti, hlučnosti a světlosti. Často daňovou kontrolu provádí více pracovníků z finančního úřadu, pokud se jedná například o relativně větší firmu či náročnější daňovou kontrolu. V praxi se můžeme setkat s délkou daňové kontroly v horizontu několika měsíců až dvou let. Proto je nutné vzít v úvahu, že kontrolovaná společnost nebude mít daný prostor po určitou dobu k dispozici.

    Velmi často se lze s pracovníky finančního úřadu neformálně domluvit, že daňová kontrola bude převážně probíhat na finančním úřadě a pouze nezbytné úkony budou v předem stanovenou dobu prováděny v prostorách daňového subjektu tak, aby nedošlo k zásadnímu narušení ostatních činností daňového subjektu. Finanční úřad by neměl vyžadovat po daňovém subjektu například pronajmout si dodatečné prostory k provedení daňové kontroly, čímž by vznikaly daňovému subjektu dodatečné náklady. V této souvislosti by měly být respektovány zásady hospodárnosti a přiměřenosti, které jsou ukotveny v daňovém řádu. Nicméně vždy bude samozřejmě záležet na konkrétních pracovnících, do jaké míry budou ochotni se s kontrolovaným subjektem domluvit. Současně bude velmi záležet také na konkrétním kontrolovaném subjektu a případných okolnostech.

    Příklad 1:

    Pokud bude daňová kontrola na DPH probíhat u OSVČ vykonávající svoji činnost doma (například architekt, který nemá k dispozici žádnou kancelář) a ve zdaňovacím období eviduje pouze jednotky daňových dokladů, bylo by nesmyslné ze strany finančního úřadu vyžadovat zajištění vhodného prostoru k daňové kontrole. V takovém případě by si správce daně dle zásady hospodárnosti a přiměřenosti tyto daňové doklady pravděpodobně převzal a jejich kontrolu provedl v kancelářích finančního úřadu. V případě dodatečných dotazů ze strany správce daně by následně architekt (případě jeho zástupce) přišel vše objasnit v rámci ústního protokolu do kanceláře finančního úřadu.


    Příklad 2:

    Pokud by daňová kontrola na DPH probíhala u stavební společnosti, která má tisíce daňových dokladů v kontrolovaném období, bude vhodné provést takovou kontrolu v prostorách společnosti. Správce daně se bude moci v případě potřeby ihned dotazovat odpovědných pracovníků (nejčastěji účetních), kteří mohou obratem dohledat případné další podklady a informace (například emailovou komunikaci, předávací protokoly apod.), a bude tak zajištěno rychlejší a hospodárnější provedení daňové kontroly.


    Dále je vhodné, aby daňový subjekt měl předem vyjasněnou otázku zastupování při daňové kontrole, případně zda bude společnost zastupovat sám jednatel. Daňový subjekt mohou zastupovat interní pracovníci, advokát nebo ideálně certifikovaný daňový poradce. Interní zastoupení lze doporučit v případě, kdy daňový subjekt zaměstnává zodpovědné pracovníky a současně tito pracovníci působí u  daňového subjektu delší dobu, tedy jsou jim známy poměry a určitá historie daňového subjektu, ideálně sami vypočítali daňovou povinnost u kontrolované daně a nejlépe k tomu ještě navíc ovládají daňové právo z hlediska procesu. Bohužel ne vždy má daňový subjekt takové zaměstnance, proto lze doporučit zastupování při daňové kontrole externímu advokátovi či daňovému poradci.

    V rámci přípravy je nezbytné mít také připravené
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    všechny relevantní podklady nezbytné pro daňovou kontrolu. V této souvislosti lze doporučit průběžně sbírat a archivovat všechny podklady, které budou úplné a kdykoliv dostupné a uspořádané. Pokud se tak neděje, daňový subjekt musí být i přesto schopen po oznámení o zahájení daňové kontroly ze strany finančního úřadu zajistit během několika dnů veškerou dokumentaci sesbírat na jedno centrální místo. Úplnost a dostupnost relevantních podkladů se považuje za zcela nezbytnou pro daňovou kontrolu, neboť právě kvalita, ale v některých sporných případech také kvantita relevantních podkladů bude rozhodující pro úspěšnou daňovou kontrolu, protože právě na základě těchto podkladů budou vycházet základní důkazní prostředky.

    Příklad 3:

    Finanční úřad na základě přijatého daňového dokladu za poskytnutí reklamy bude vyžadovat prokázání, že skutečně sloužila k ekonomické činnosti daňového subjektu. V této souvislosti je vhodné mít k dispozici další dokumenty, které toto prokazují (například fotografii billboardu, emailovou komunikaci s dodavatelem reklamy, výstupy z PR oddělení prokazující konkrétní obsah reklamy apod.)
    Reklama
    NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    3.9.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit



    Martin Svoboda

    e-mail:  martin.svoboda022@gmail.com


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Martin Svoboda
    24. 5. 2019

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Druhá vlna povinností dle AI Aktu
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Kyberbezpečnost v civilním letectví a její právní rámec
    • Pokračování ságy Semenya: Podle ESLP Švýcarsko porušilo právo sportovkyně na spravedlivý proces
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 1. díl: GDPR, anonymita a odpovědnost uživatele
    • GDPR 2.0: Jednodušší regulace pro odvážnou a konkurenceschopnou Evropu?
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    • 09.09.2025Techniky přesvědčivé argumentace – nejen u soudu (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    • 10.09.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 10.9.2025
    • 10.09.2025Shareholders' agreement aneb Co by si měli společníci mezi sebou upravit (online - živé vysílání) - 10.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Druhá vlna povinností dle AI Aktu
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Eutanázie
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, SRPEN 2025
    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Strategická transformace: Jak odštěpení do SPV posílí váš projekt a ochrání vaše podnikání
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 1. díl: GDPR, anonymita a odpovědnost uživatele
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • Eutanazie pohledem Ústavního soudu
    • GDPR 2.0: Jednodušší regulace pro odvážnou a konkurenceschopnou Evropu?
    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Novela trestního zákoníku
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Soudní rozhodnutí

    Náklady exekuce

    Soudní exekutor má nárok na náhradu nákladů exekuce, které fakticky vymohl na povinném podle pravomocných příkazů k úhradě nákladů exekuce ještě před tím, než bylo zahájeno...

    Eutanázie

    Otázka možnosti svobodného rozhodnutí o ukončení vlastního života, a to i za asistence třetí osoby, spadá do rozsahu práva na respektování tělesné a duševní integrity podle čl. 7...

    Zvýšení důchodového věku

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Konsolidace veřejných rozpočtů; legislativní přílepky (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud se opakovaně vyslovil pro ústavněprávní pravidlo (příkaz), podle kterého nemůže pozměňovací návrh směřovat k samostatné zákonodárné iniciativě, a tedy musí mít...

    Správní soud a procesní pravidla

    Procesní pravidla řízení před správními soudy nemají být labyrintem plným nejasných odboček do slepých uliček, v němž se vlastní smysl soudní ochrany ztratí, nýbrž cestou, která...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.