epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
Konference: Rodina v právu a bezpráví
24. 5. 2019
ID: 109269upozornění pro uživatele

Jak se připravit na daňovou kontrolu z finančního úřadu

Pokud má daňový subjekt konkrétní poznatky o blížící se daňové kontrole, např. prostřednictvím neformálního telefonního hovoru s pracovníkem finančního úřadu o úmyslu zahájit daňovou kontrolu, je vhodné se dobře připravit na takovou kontrolu již před jejím zahájením a nenechat v náhodě některé záležitosti.

Daňový subjekt by měl již před zahájením daňové kontroly zvážit vhodný prostor pro provádění daňové kontroly. Daňový řád ukládá kontrolovanému daňovému subjektu povinnost zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly. Pokud budou pro kontrolní pracovníky finančního úřadu k provedení daňové kontroly zajištěny nevhodné prostory, může se v extrémním případě jednat o porušení povinností vyplývající z daňového řádu.

Posouzení vhodnosti poskytnuté místnosti je na správním uvážení správce daně. Za vhodné lze obecně považovat takové prostory, které jsou využívány daňovým subjektem nebo jeho zaměstnanci k činnosti obdobné, jako je daňová kontrola samotná, tedy k provádění úkonů administrativní povahy. Takové posouzení by mělo také zohledňovat možnosti daného daňového subjektu. Místnost by ovšem měla splňovat alespoň standardní hygienické normy, především co se týče velikosti, hlučnosti a světlosti. Často daňovou kontrolu provádí více pracovníků z finančního úřadu, pokud se jedná například o relativně větší firmu či náročnější daňovou kontrolu. V praxi se můžeme setkat s délkou daňové kontroly v horizontu několika měsíců až dvou let. Proto je nutné vzít v úvahu, že kontrolovaná společnost nebude mít daný prostor po určitou dobu k dispozici.

Velmi často se lze s pracovníky finančního úřadu neformálně domluvit, že daňová kontrola bude převážně probíhat na finančním úřadě a pouze nezbytné úkony budou v předem stanovenou dobu prováděny v prostorách daňového subjektu tak, aby nedošlo k zásadnímu narušení ostatních činností daňového subjektu. Finanční úřad by neměl vyžadovat po daňovém subjektu například pronajmout si dodatečné prostory k provedení daňové kontroly, čímž by vznikaly daňovému subjektu dodatečné náklady. V této souvislosti by měly být respektovány zásady hospodárnosti a přiměřenosti, které jsou ukotveny v daňovém řádu. Nicméně vždy bude samozřejmě záležet na konkrétních pracovnících, do jaké míry budou ochotni se s kontrolovaným subjektem domluvit. Současně bude velmi záležet také na konkrétním kontrolovaném subjektu a případných okolnostech.

Příklad 1:

Pokud bude daňová kontrola na DPH probíhat u OSVČ vykonávající svoji činnost doma (například architekt, který nemá k dispozici žádnou kancelář) a ve zdaňovacím období eviduje pouze jednotky daňových dokladů, bylo by nesmyslné ze strany finančního úřadu vyžadovat zajištění vhodného prostoru k daňové kontrole. V takovém případě by si správce daně dle zásady hospodárnosti a přiměřenosti tyto daňové doklady pravděpodobně převzal a jejich kontrolu provedl v kancelářích finančního úřadu. V případě dodatečných dotazů ze strany správce daně by následně architekt (případě jeho zástupce) přišel vše objasnit v rámci ústního protokolu do kanceláře finančního úřadu.


Příklad 2:

Pokud by daňová kontrola na DPH probíhala u stavební společnosti, která má tisíce daňových dokladů v kontrolovaném období, bude vhodné provést takovou kontrolu v prostorách společnosti. Správce daně se bude moci v případě potřeby ihned dotazovat odpovědných pracovníků (nejčastěji účetních), kteří mohou obratem dohledat případné další podklady a informace (například emailovou komunikaci, předávací protokoly apod.), a bude tak zajištěno rychlejší a hospodárnější provedení daňové kontroly.


Dále je vhodné, aby daňový subjekt měl předem vyjasněnou otázku zastupování při daňové kontrole, případně zda bude společnost zastupovat sám jednatel. Daňový subjekt mohou zastupovat interní pracovníci, advokát nebo ideálně certifikovaný daňový poradce. Interní zastoupení lze doporučit v případě, kdy daňový subjekt zaměstnává zodpovědné pracovníky a současně tito pracovníci působí u  daňového subjektu delší dobu, tedy jsou jim známy poměry a určitá historie daňového subjektu, ideálně sami vypočítali daňovou povinnost u kontrolované daně a nejlépe k tomu ještě navíc ovládají daňové právo z hlediska procesu. Bohužel ne vždy má daňový subjekt takové zaměstnance, proto lze doporučit zastupování při daňové kontrole externímu advokátovi či daňovému poradci.

V rámci přípravy je nezbytné mít také připravené všechny relevantní podklady nezbytné pro daňovou kontrolu. V této souvislosti lze doporučit průběžně sbírat a archivovat všechny podklady, které budou úplné a kdykoliv dostupné a uspořádané. Pokud se tak neděje, daňový subjekt musí být i přesto schopen po oznámení o zahájení daňové kontroly ze strany finančního úřadu zajistit během několika dnů veškerou dokumentaci sesbírat na jedno centrální místo. Úplnost a dostupnost relevantních podkladů se považuje za zcela nezbytnou pro daňovou kontrolu, neboť právě kvalita, ale v některých sporných případech také kvantita relevantních podkladů bude rozhodující pro úspěšnou daňovou kontrolu, protože právě na základě těchto podkladů budou vycházet základní důkazní prostředky.

Příklad 3:

Finanční úřad na základě přijatého daňového dokladu za poskytnutí reklamy bude vyžadovat prokázání, že skutečně sloužila k ekonomické činnosti daňového subjektu. V této souvislosti je vhodné mít k dispozici další dokumenty, které toto prokazují (například fotografii billboardu, emailovou komunikaci s dodavatelem reklamy, výstupy z PR oddělení prokazující konkrétní obsah reklamy apod.)


Martin Svoboda

e-mail:  martin.svoboda022@gmail.com


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

Martin Svoboda
24. 5. 2019
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Dětské dluhy a chystaná novelizace OZ a OSŘ
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Mateřská dovolená: Ukládá zákoník práce pouze povinnost zaměstnavateli zaměstnankyni mateřskou dovolenou poskytnout, nebo také matce povinnost na mateřskou dovolenou nastoupit?
  • Náhrada škody dle krizového zákona a výklad v neprospěch poškozených provedený Ministerstvem vnitra
  • „Nešvary“ rekognice
  • Rozvod bez účasti manželů nikoliv pouze v době pandemie
  • Úhrada vyšetření na přítomnost antigenu viru SARS –CoV-2 v oblasti poskytování sociální péče
  • Zákon o whistleblowingu na dosah?
  • Lhůta k uplatnění práv z vadného plnění se při výměně spotřebního zboží nebo jeho součásti neobnovuje, ale pokračuje lhůta původní
  • Vybrané kapitoly ze zimních radostí a starostí: namrzlé chodníky a odpovědnost
  • Odzvonilo kvazikasinům?

Související produkty

Online kurzy

  • Novela zákona o DPH 2019
  • SVĚŘENSKÉ FONDY (zajímavý nástroj ochrany majetku s velkým ALE)
  • Změny přinesené 5. směrnicí AML a zpřísnění evidence skutečných majitelů
  • Problematika bytového spoluvlastnictví
  • Společenství vlastníků jednotek
Lektoři kurzů
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Stanislav Servus,  LL.M.
Mgr. Stanislav Servus, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. et Mgr.  Pavla  Voříšková, Ph.D.
JUDr. et Mgr. Pavla Voříšková, Ph.D.
Kurzy lektora
Ing. Martina Šotníková
Ing. Martina Šotníková
Kurzy lektora
doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. František Korbel, Ph.D.
Mgr. František Korbel, Ph.D.
Kurzy lektora
Ing. Roman Burnus
Ing. Roman Burnus
Kurzy lektora
JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Kristýna Faltýnková
JUDr. Kristýna Faltýnková
Kurzy lektora
JUDr. Katarina Maisnerová ml.
JUDr. Katarina Maisnerová ml.
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Právní ochrana elektronické pošty zaměstnanců
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Dětské dluhy a chystaná novelizace OZ a OSŘ
  • Co je to WHITE-WASH REPORT aneb zpráva o poskytnutí finanční asistence
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Předběžné opatření v řízení ve věcech péče soudu o nezletilé
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Využití elektronického podpisu pro pracovněprávní dokumentaci
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Telička do Vídně, možnost uzavření kapitoly životní prostředí
  • Lhůta k uplatnění práv z vadného plnění se při výměně spotřebního zboží nebo jeho součásti neobnovuje, ale pokračuje lhůta původní
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Desatero pro výtěžnější oddlužení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Senátní výbory se neshodly, v jaké úpravě vrátit mediální zákon

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Předběžné opatření v řízení ve věcech péče soudu o nezletilé

Rozhodne-li soud „obecným“ předběžným opatřením podle § 76 a násl. občanského soudního řádu i za situace, kdy jsou naplněny podmínky pro vydání předběžného opatření podle...

Rozhodnutí o upuštění od výkonu trestu odnětí svobody nebo jeho zbytku za současného vyhoštění podle § 327 odst. 1 písm. b) trestního řádu

Zákonem stanovená možnost neodůvodnit soudní rozhodnutí o upuštění od výkonu trestu odnětí svobody nebo jeho zbytku za současného vyhoštění podle § 327 odst. 1 písm. b) trestního...

Změna volebního systému

1. Při hodnocení ústavnosti volebních zákonů je třeba vycházet nejen z ústavní úpravy voleb a volebního práva, nýbrž i z role, jaká je volbám a volebnímu právu přiřazena v rámci...

Pracovněprávní vztahy

Ustanovení § 19 odst. 3 zák. práce, které stanoví, že neplatnost právního jednání nemůže být zaměstnanci na újmu, nezpůsobil-li neplatnost výlučně sám, je třeba analogicky...

Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

Věřitel může svoji pohledávku za (bývalým) členem statutárního orgánu obchodní korporace z titulu ručení podle § 68 z. o. k. přihlásit do insolvenčního řízení vedeného na...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů