Jihočeský kraj: K prioritám patří silnice a Temelín
Především obecné úvahy bez
regionálních priorit obsahují volební programy 21 politických
stran a hnutí, které se na jihu Čech ucházejí o hlasy voličů ve
sněmovních volbách. Jejich kandidáti však jako o jihočeských
prioritách hovoří o výstavbě dálnice D3 z Prahy do Českých
Budějovic s propojením na hranice s Rakouskem, o uvedení Jaderné
elektrárny Temelín do plného provozu a o zlepšení stavu silniční
sítě v kraji.
regionálních priorit obsahují volební programy 21 politických
stran a hnutí, které se na jihu Čech ucházejí o hlasy voličů ve
sněmovních volbách. Jejich kandidáti však jako o jihočeských
prioritách hovoří o výstavbě dálnice D3 z Prahy do Českých
Budějovic s propojením na hranice s Rakouskem, o uvedení Jaderné
elektrárny Temelín do plného provozu a o zlepšení stavu silniční
sítě v kraji.
Dálnice D3 by měla nejen přispět k přílivu investorů, ale
podpořit by měla i cestovní ruch. Plný chod Temelína pak politici
spojují nejen s ekonomickým přínosem, ale také s ukončením
protestní činnosti především rakouských odpůrců elektrárny.
Poslanec Jaromír Talíř (KDU-ČSL), trojka jihočeské kandidátky
Koalice, vidí mezi těmito prioritami také zvýšení turistické
atraktivnosti Jihočeského kraje; souvisí to podle něj úzce s
rozvojem infrastruktury.
"Kraj má v rámci vstupu České republiky do Evropské unie
spolu s regiony Horních Rakous a Dolního Bavorska jedinečnou
šanci rozvinout právě tuto oblast. Cílem je dokázat efektivně
využít památky, kulturu a jedinečnost přírody pro přínosy z
turistického ruchu," uvedl Talíř.
Podle jihočeského volebního lídra ODS a místopředsedy strany
Miroslava Beneše poznamenal stavbu Temelína i dálnice D3 postoj
sociálnědemokratické vlády, která nechtěla komunikovat s
Rakouskem. Výsledky voleb by měly tento stav změnit, usoudil.
Beneš považuje za nedostatek chybějící dohodu s Rakouskem o
místě vyústění dálnice a na ni navazující rychlostní komunikace
na česko-rakouské hranici. Úsilí o prosazení stavby dálnice D3
vyneslo letos Benešovi anticenu Ropák roku 2001, kterou mu
udělily ekologické organizace.
Stav silnic druhé a třetí třídy zejména v příhraničních
oblastech kraje je alarmující. Nejméně pětina z 5456 kilometrů
silnic druhé a třetí třídy a 1043 mostů, které jsou nyní majetkem
kraje, je v havarijním stavu. Investiční dluh odhadují odborníci
na šest až sedm miliard korun.
"Je třeba vytvořit takové prostředí, aby kraj měl možnost
ušetřené finanční prostředky z provozu středních škol částečně
využít na opravy komunikací. Vzhledem k demografickému vývoji
(nižší populační ročníky) bude totiž nutné provést
restrukturalizaci sítě středních škol," míní Beneš.
Jihočeský kraj má ze všech krajů nejmenší hustotu osídlení;
na konci roku 2001 zde žilo téměř 630.000 obyvatel, tedy 62,6 na
čtvereční kilometr. Území kraje mělo vždy spíše rekreační
charakter než charakter průmyslové oblasti.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz