epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 12. 2015
    ID: 99863upozornění pro uživatele

    Konec vyměřování a vymáhání poplatku za komunální odpad po nezletilých

    Dne 1. 1. 2016 nabude účinnosti novela zákona 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích). Zákon 266/2015 Sb., kterým se mění zákon 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 14. 10. 2015 v částce 108 a nabývá účinnosti od 1. 1. 2016. Novela zákona do budoucna upouští od možnosti obce vyměřovat a vymáhat místní poplatek za komunální odpad po nezletilcích, či osobách omezených ve svéprávnosti.

    Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen „místní poplatek za komunální odpad“) upravuje zákon 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“). Problematickým ustanovením, které již v minulosti vyvolalo širokou kritiku jak laické, tak i odborné veřejnosti, se stalo ustanovení § 10b zákona o místních poplatcích, účinné od 1. 1. 2002, podle kterého byla (a stále je) poplatníkem tohoto poplatku mimo jiné i fyzická osoba, která má v obci trvalý pobyt. Na toto ustanovení navazovalo (a dodnes navazuje) ust. § 11, které stanoví, že nebudou-li poplatky zaplaceny poplatníkem včas nebo ve správné výši, vyměří mu obecní úřad poplatek platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem. Žádnou další specifikaci pokud jde o osoby nezletilé, omezené či zbavené způsobilosti k právním úkonům, zákon nestanovil. Vzhledem ke skutečnosti, že i nezletilé dítě je fyzickou osobou, která má v obci trvalý pobyt, zavedla-li tedy obec místní poplatek za komunální odpad, byli i nezletilci jako fyzické osoby s trvalým pobytem v obci dle tohoto ustanovení poplatníky místního poplatku za komunální odpad. Nebyl-li tedy poplatek za komunální odpad za nezletilce jeho zákonným zástupcem (nejčastěji rodičem) ve lhůtě stanovené obecně závaznou vyhláškou obce zaplacen, vyměřil obecní úřad obce tento poplatek nezletilci, přičemž příslušné rozhodnutí bylo pro nedostatek způsobilosti k právním úkonům nezletilce doručováno do rukou jeho zákonného zástupce. Vzhledem k zákonnému vymezení okruhu poplatníků však správce daně nemohl tento poplatek následně vymáhat na rodiči (zákonném zástupci), ale na samotném nezletilci. Správce daně tak často čekal na nabytí zletilosti dítěte, a následně vymáhal příslušný nedoplatek po něm.

    Již od samého počátku existence výše zmiňované právní úpravy byla tato předmětem kritiky nejen odborné literatury, ale i Veřejného ochránce práv[1] a laické veřejnosti. Na rozsáhlou kritiku pak reagoval zákon 174/2012 Sb., který s účinností od 1. 7. 2012 novelizoval ustanovení § 12 zákona o místních poplatcích. Ten nově stanovil:

    (1) Je-li poplatník v době vzniku povinnosti zaplatit poplatek nezletilý, odpovídají za zaplacení poplatku tento poplatník a jeho zákonný zástupce společně a nerozdílně; zákonný zástupce má v takovém případě stejné procesní postavení jako poplatník.

    (2) Nezaplatí-li poplatek poplatník nebo jeho zákonný zástupce, vyměří obecní úřad poplatek jednomu z nich.

    Nové ustanovení tak přineslo tzv. „společnou odpovědnost poplatníka a jeho zákonného zástupce“ za zaplacení poplatku, a v případě jeho nezaplacení ve lhůtě stanovené obecně závaznou vyhláškou obce možnost správců daně vyměřovat místní poplatek za komunální odpad zákonným zástupcům nezletilých a tedy možnost tento poplatek na nich i dále vymáhat. Nicméně ustanovení § 12 zákona o místních poplatcích ve znění od 1. 7. 2012 stále poskytovalo možnost správce daně vyměřit poplatek přímo nezletilému a následně jej po něm vymáhat. I když se nová právní úprava jevila na první pohled mnohem přijatelnější než úprava původní, i ta se posléze stala předmětem kritiky. I když nově měly obecní úřady možnost vyměřit poplatek za komunální odpad zákonnému zástupci nezletilého, často, zejména v případech, kdy se nezletilec věkem blížil zletilosti, vyměřovaly obecní úřady poplatky opět přímo nezletilci a po nabytí zletilosti po něm tento vymáhaly, pravděpodobně z důvodu, že v některých případech je pak mnohem jednodušší vymoci nedoplatek po dítěti, které ještě není zatížené dluhy, než po jeho zákonném zástupci, který neplatí ani za dítě, ani za sebe. I nová právní úprava se tak potýkala s kritikou argumentující především skutečností, že předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, musí být zájem dítěte. Pakliže vezmeme v úvahu mezinárodněprávní závazky České republiky, čl. 27 odst. 2 Úmluvy o právech dítěte[2] stanoví, že rodiče nebo jiné osoby, které se o dítě starají, nesou v rámci svých schopností a finančních možností základní odpovědnost za zabezpečení životních podmínek nezbytných pro rozvoj dítěte a čl. 27 odst. 4 Úmluvy pak stanoví povinnost smluvních států úmluvy činit všechna opatření nezbytná k zabezpečení obnovy péče o dítě ze strany rodičů nebo jiných osob, které nesou za dítě finanční odpovědnost. Pakliže finanční odpovědnost za dítě nesou rodiče, nemůže být nezaplacení poplatku přikládáno k tíži nezletilého, neboť ten není osobou, která by o zaplacení poplatku mohla v té době fakticky rozhodovat. Nezletilec současně není schopen ovlivnit místo, kde má evidovaný svůj trvalý pobyt. Proto se ani nová právní úprava neukázala nejvhodnější, a zůstávala označována za rozpornou s mezinárodně-právními závazky našeho státu, jakož i s ustanovením čl. 32 odst. 1 věty druhé Listiny základních práv a svobod[3], podle které je zvláštní ochrana dětí a mladistvých zaručena.

    V reakci na výše uvedené si i zákonodárce uvědomoval nutnost změny kritizovaného ustanovení. Po krátké době účinnosti předchozí právní úpravy tak zákonem 266/2015 Sb., s účinností od 1. 1. 2016 dochází opět k novelizaci ust. § 12 zákona č. 565/1990 Sb, o místních poplatcích. Ustanovení § 12 s účinností od 1. 1. 2016 tak nově stanoví, že:

    (1) Vznikne-li nedoplatek na poplatku poplatníkovi, který je ke dni splatnosti nezletilý a nenabyl plné svéprávnosti nebo který je ke dni splatnosti omezen ve svéprávnosti a byl mu jmenován opatrovník spravující jeho jmění, přechází poplatková povinnost tohoto poplatníka na zákonného zástupce nebo tohoto opatrovníka; zákonný zástupce nebo opatrovník má stejné procesní postavení jako poplatník.

    (2) V případě podle odstavce 1 vyměří obecní úřad poplatek zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi poplatníka.

    (3) Je-li zákonných zástupců nebo opatrovníků více, jsou povinni plnit poplatkovou povinnost společně a nerozdílně.

    Novela zákona tak opouští institut tzv. „společné odpovědnosti poplatníka a jeho zákonného zástupce“, přičemž zavádí nový institut tzv. „přechodu poplatkové povinnosti na zákonného zástupce či opatrovníka nezletilého“. Správce daně pak má nově povinnost vyměřit poplatek pouze zákonnému zástupci, příp. opatrovníkovi nezletilé osoby, a není již oprávněn jej vyměřit samotnému nezletilci. Ustanovení § 12 pak rovněž stanoví, že je-li zákonných zástupců nebo opatrovníků více, jsou povinni plnit poplatkovou povinnost společně a nerozdílně. Ustanovení § 16a navíc přináší možnost prominutí poplatku z důvodu odstranění tvrdosti právního předpisu. Nová právní úprava tak přináší komplexní a zcela správné řešení této problematiky, které do budoucna zamezí vymáhání pohledávek po osobách, které čerstvě nabyly zletilosti. Z hlediska nezletilců tak právní úprava konečně přináší spravedlivé řešení. Problematickou se však může stát pro samotné správce daně, pokud jde o solidární závazek zákonných zástupců dle § 12 odst. 3 zákona o místních poplatcích s účinností od 1. 1. 2016. V případě, kdy má dítě oba rodiče, totiž nemůže správce daně vyměřit poplatek pouze jednomu z nich, ale musí jej vyměřit oběma rodičům (zákonným zástupcům) společně a nerozdílně. Je pouze na rodičích, jak se mezi sebou ohledně zaplacení poplatku následně vyrovnají podle předpisů občanského práva. Správce daně však v takovém případě s ohledem na charakter solidární odpovědnosti zákonných zástupců patrně nebude mít možnost vyměřit takový poplatek hromadným předpisným seznamem, ale bude muset využít platební výměr, který doručí oběma rodičům, resp. zákonným zástupcům nezletilce. Pouze čas ukáže, zda je nová právní úprava, pokud jde o solidární odpovědnost zákonných zástupců, nejvhodnějším řešením. Nicméně pokud jde o práva dítěte a onen často diskutovaný „nejlepší zájem dítěte“, přináší po mnoha letech nová právní úprava konečně spravedlivého řešení.

    Pro úplnost nutno uvést, že ani tento konec možnosti vyměřovat a vymáhat poplatky za komunální odpad po nezletilých není koncem absolutním. Snad téměř všichni správci daně dosud vedou a nadále povedou exekuční řízení proti nezletilým, zahájená podle předchozí právní úpravy či disponují platebními výměry, popř. hromadnými předpisnými seznamy, podle kterých byly poplatky za komunální odpad vyměřeny v daňovém řízení nezletilým. Na řízení zahájená podle předchozí právní úpravy nemůže mít ani nová právní úprava vliv a tato řízení tak budou ze strany správců daně vůči nezletilým i nadále pokračovat.


    Mgr. Adéla Tobolková

    Mgr. Adéla Tobolková,
    právník

    email: pravni2@dacice.cz


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] viz např. Souhrnná zpráva o činnosti Veřejného ochránce práv za rok 2008, str. 72 a 113. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí 104/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Úmluva“).
    [3] Usnesení předsednictva České národní rady 2/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Adéla Tobolková
    15. 12. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace
    • Rozvod manželství a úprava poměrů nezletilého dítěte pro dobu rozvodu
    • Změna podmínek nabývání českého občanství pro ruské občany v souvislosti s Lex Ukrajina VII

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Reflexní škoda je odvozená od škody vzniklé na majetku obchodní společnosti, tudíž existence škody na majetku společníka či akcionáře je závislá na existenci škody na majetku...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.