epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 4. 2004
    ID: 25001upozornění pro uživatele

    Mají MŠ připravovat děti „na školu“?

    Problematika přípravy na školu či odložení školní docházky není pouze ožehavým problémem dneška. Byla řešena už před první světovou válkou.

    Konkrétně např. v Německu byl přítomen zápisu do 1. tříd vždy školní lékař, který určoval, zda je dítě „dostatečně silné pro výuku v obecné škole“. Pro odmítnuté žáky – „děti slabé pro školu“, byly již ve 20. letech minulého století zřízeny zvláštní přípravky „Vorklassen“, jelikož počet dětí s odloženou školní docházkou v Německu dosahoval 10 %. V České republice bylo odkladů školní docházky až 13 %. Ve snaze snížit procento dětí s odloženou školní docházkou se objevily v naší republice návrhy, aby docházka do mateřské školy byla pro všechny děti povinná. Dr. Cyril Stejskal roku 1924 přednesl na 2. Pedagogickém sjezdu v Brně návrh zavést povinnou docházku v mateřských školách, „aby se vyrovnaly sociální rozdíly zaviněné nepřízní prostředí…“ (Stejskal, 1924).

    Program přípravy na školu

    Stěžejním úkolem českých mateřských škol až do roku 1989 bylo připravit dítě na vstup do základní školy a tomu byl přizpůsoben nejenom program, ale i režim a způsob práce v mateřských školách. Režim byl pevně stanoven, mateřská škola tak částečně přebírala metody základní školy. Hlavní důraz byl kladen na velké množství předávaných informací (nutno podotknout v dobré víře pedagogů vzhledem k naplnění hlavního cíle – co nejlépe připravit dítě na vstup do základní školy), a tudíž mateřská škola poskytovala menší prostor pro volnou hru dětí a mnohdy nedokázala plně respektovat individuální zvláštnosti dětí předškolního věku.

    V některých vícetřídních mateřských školách byly zřizovány i třídy pro děti s odkladem školní docházky. V těchto třídách se pracovalo s menším počtem dětí (cca 15), což umožňovalo učitelkám využívat individuální přístup ke každému dítěti. Děti zde dostávaly drobné domácí úkoly a velice jednoduše se seznamovaly se základy trivia. Je vhodné připomenout ucelený a propracovaný program k prohloubené přípravě na čtení v mateřských školách, který vznikl ve spolupráci s učitelkami mateřských škol a pracovníky OPPP (Křivánek, Sušická, 1985). Křivánek prováděl v nejstarších odděleních mateřských škol včetně oddělení pro děti s odloženou školní docházkou experiment zabývající se prohloubenou přípravou na čtení, který byl využitelný jak pro metodiku výuky čtení v 1. ročníku, tak i pro práci s dyslektiky a skupinu tzv. slabých čtenářů a mohl snižovat i procento odkladů školní docházky.

    V 70. letech byla při mateřských školách zřízena přípravná oddělení pro pětileté děti, které nemohly být přijaty do mateřské školy pro nedostatek míst a byly již zapsány do 1. ročníku základní školy. Hlavní náplní těchto oddělení byla příprava dětí k základnímu vzdělání. Tato přípravná oddělení fungovala převážně ve druhé polovině školního roku a děti je navštěvovaly nejméně jedenkrát týdně na dobu 2–3 hodin.

    Nové poslání MŠ

    Počínaje rokem 1989 byl zahájen transformační proces na všech stupních škol, což se promítlo i do celé předškolní výchovy. Došlo k odklonu od pevně stanoveného režimu, programových dokumentů. Plánované a řízené činnosti v mateřské škole byly kritizovány a odmítány, stejně jako i tendence k zacílené přípravě dětí na vstup do základní školy. Postupně ale většina mateřských škol díky vlastní zkušenosti dospěla k názoru, že cesta maximální volnosti není pro děti ideální, a tak začalo období hledání inspirací v zahraniční předškolní pedagogice (např. systém waldorfský, M. Montessori, mezinárodní projekt Open Society Fund „Začít spolu“) a následně vytváření nových vzdělávacích programů a projektů (Osobnostně orientovaný model, projekt Zdravá mateřská škola, Kurikulum předškolní výchovy atd.).

    Transformační snahy bylo třeba podpořit legislativně (např. stanovit nové poslání mateřské školy, definovat rámcové cíle, vymezit obsah předškolního vzdělávání atd.). V souladu s návrhem Národního programu rozvoje vzdělávání a připravovaného návrhu školského zákona, kde předškolní vzdělávání představuje počáteční stupeň celoživotního vzdělávání, bylo MŠMT ČR uloženo stanovit pro předškolní vzdělávání „konkrétní cíle a povinný obsah vzdělávání“ prostřednictvím Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (České vzdělávání & Evropa, 1991).

    Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání nevyčleňuje přípravu na ć ć základní školu jako samostatnou část, ale považuje ji za integrální součást rozvoje osobnosti dítěte a jeho příslušných kompetencí.

    Příprava na školu v zahraničí

    Pokud chceme řešit problematiku návaznosti předškolního a primárního vzdělávání, je vhodné ji sledovat v zahraničí, kde lze nalézt nejenom inspirativní poučení, ale i impulz ke kritickému pohledu, či hledání odpovědi na otázku, zda současná česká institucionální předškolní výchova směřuje svým vývojem k evropskému standardu či nikoliv.

    V České republice je zákonem určena doba vstupu do základní školy dosažením šestého roku dítěte. Při studiu struktur systémů vzdělávání v zemích střední a východní Evropy bylo zjištěno, že stanovený věk k zahájení školní docházky se pohybuje v rozpětí 6–7 let, což je převážně podmíněno tradicí. Avšak prosazují se tendence snížit věk dětí při vstupu do základní školy ze 7 let na 6 let (např. Slovinsko, Polsko atd.) nebo se objevují možnosti ponechat v kompetenci rodičů určení doby nástupu dítěte do primární školy v širším věkovém rozpětí mezi 6. a 7. rokem (např. Rusko, Lotyšsko, Bulharsko, Ukrajina, Bělorusko atd.).

    Většina institucí, v kterých je realizováno předškolní vzdělávání, je součástí školské soustavy dané země a docházka do nich je dobrovolná a současně v mnohých státech doporučená. V kontextu sílícího významu předškolního vzdělávání v rámci celoživotního učení stoupá procentuální návštěvnost dětí do předškolních institucí především v posledním roce jejich docházky, to znamená před vstupem do základní školy. V některých zemích prochází téměř veškerá populace dětí před vstupem do základní školy předškolním vzděláváním (Španělsko, Lucembursko, Irsko, Maďarsko, ČR). Zajímavá a inspirující je analýza hlavních cílů předškolního vzdělávání ve vybraných státech. Ve většině států je mezi hlavními cíli přímo uvedena příprava dítěte na vstup do základní školy (viz tabulka).

    Preprimární stupeň vzdělávání nabývá postupně na významnosti a celá tato oblast se propracovává a zdokonaluje. V bývalých socialistických státech, kde instituce předškolní výchovy plnily především funkci sociálně zaopatřovacích zařízení, je znatelný odklon od tohoto mínění a je propagována funkce socializační (osobnostně rozvíjející). Sílící přesvědčení, že do vzdělávacích programů mateřských škol patří příprava na školu, převládá v zemích Evropské unie a řadě dalších.

    Problematika přechodu dětí z předškolního zařízení do primární školy je v jednotlivých zemích řešena rozdílnými úpravami ve struktuře školského systému:

    • integrací mateřských škol do škol primárních (Nizozemí, Dánsko)

    • začleněním posledního roku předškolní výchovy do stejného cyklu s prvním ročníkem primárních škol či zřizováním přípravných tříd (Francie, ČR)

    • větší spoluprací s rodinou (Španělsko, Lucembursko)

    • větší spoluprací mateřské školy s primární školou (Francie)

    • tvorbou kurikul, standardů a programů v mateřských školách (Slovensko, ČR)

    • změnou v kurikulu primární školy např. odklonem od kvantity informací přes využívání nových metod k zařazování hrových prvků (Německo, ČR)

    Celoživotní učení

    Předškolní vzdělávání se na konci 20. století stává jednou z priorit vzdělávací a sociální politiky západoevropských zemí, tvoří nedílnou součást konceptu celoživotního učení. Postupně s měnícím se pohledem na dítě předškolního věku (Opravilová, 2003) se i předškolní vzdělávání začalo chápat jako nedílná součást celoživotního vzdělávání.

    Pedagogická věda prokázala pozitivní vliv institucionalizované předškolní výchovy na další život a rozvoj dětí (konkrétně na pozdější úroveň studijních výkonů, celkovou úspěšnost ve vzdělávání, na sociální integraci, snížení delikventního chování); speciálně u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí byly shledány silnější pozitivní efekty (Průcha, 1997). V dnešní době se snažíme hledat nové možnosti řešení adekvátních požadavků společnosti na výchovu a vzdělávání dítěte, které souvisejí s jeho přípravou na školní vzdělávání. Vyjádření „vzdělání začíná v mateřské škole“ (Smolíková, 1999) vystihuje, jakou úlohu hraje institucionální předškolní výchova v celoživotním vzdělávání jedince.

    Rodičovská veřejnost nadále očekává, že mateřská škola připraví dítě na vstup do základní školy. Učitelé primárních škol u zápisu dítěte do 1. třídy základní školy předpokládají, že si dítě v mateřské škole osvojilo konkrétní dovednosti (práce s nůžkami, štětcem, pastelkami atd.), návyky (základy sebeosluhy), znalosti (zná své jméno, bydliště, rozliší základní geometrické tvary atd.) a kompetence. Současná mateřská škola se proto otázce přípravy dítěte na školu věnovat musí. Pojetí principu celoživotního učení činí z mateřské školy součást vzdělávacího systému, v němž primární vzdělávání navazuje na vzdělávání preprimární.

    Zdroj: Rodina



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    PhDr. Jana Kropáčková, Ph
    9. 4. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Insolvence v českém právu: co by měli vědět věřitelé i dlužníci
    • DEAL MONITOR
    • Nejlepší zájem dítěte
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Dawn-raid a.k.a. místní šetření: Ústavní soud potvrzuje potřebu zvýšené opatrnosti u konkurenčních podnětů
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Dawn-raid a.k.a. místní šetření: Ústavní soud potvrzuje potřebu zvýšené opatrnosti u konkurenčních podnětů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Odůvodnění

    Nepromítne-li se argumentace dovolatele do odůvodnění napadeného usnesení o odložení právní moci pravomocného rozhodnutí obecného soudu, aniž je ohrožení práv náležitě...

    Nejlepší zájem dítěte

    Obecné soudy jsou povinny posuzovat problematiku svěření nezletilých do péče rodičů především s přihlédnutím k jejich nejlepšímu zájmu ve smyslu čl. 3 odst. 1 Úmluvy o právech...

    Moderační právo

    Součástí práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod je rovněž povinnost...

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.