Mazda 5: dny Premacy jsou sečteny
Mazda 5 je dalším vozem v číselné řadě japonského výrobce a nositelem filozofie Zoom zoom. Vychází z konceptu MX Flexa a nabízí místo až pro sedm cestujících a zajímavou variabilitu interiéru. (informace + fotografie)
Design
Zvláštní pozornost výrobce byla věnována hladkému klínovému tvaru, štíhlé a šlachovité pevnosti a kompaktnímu vzhledu, který ztělesňuje “stylovou a čistou” koncepci. Široký klínovitý tvar přední části a stylová, splývavá silueta odhalují dynamický duch Mazdy5. Tento duch je podporován silnou charakteristickou linií na boku karoserie sahající od přední části vozidla až k jeho zadní části a splývající s nenápadnou úpravou středové kolejnice posuvných dveří tak, aby dále zdůraznila klínovitý profil vozidla.
Boky karoserie na Mazdě5 jsou vzadu co nejvíce potlačené, aby bylo dosaženo jednolitého a dobře sladěného vzhledu. I linie střechy se v zadní části sklání dolů, aby doplnila dynamický image a přitom dotvořila kompaktní vzhled a čistou linii, která uvnitř vytváří velký prostor pro cestující. Cílem první nabízené varianty exteriéru je zmenšit očividný objem spodní části karoserie, a to použitím akcentů s chromovým vzhledem na přední mřížce a světlometech tak, aby vzniklo elegantní vzezření zvýrazňující pohodlí a atraktivní výkonnost. Druhá varianta naopak zahrnuje boční lišty a jiné prvky, které opticky snižují těžiště vozu, zatímco světla jsou zvýrazněna tmavou barvou přidávající výraz hbitého, agresivnějšího ducha.
Provedení, variablita
Se svou celkovou délkou 4 505 mm, šířkou 1 755 mm, výškou 1 615 mm a rozvorem 2 750 mm, je Mazda5 schopna poskytnout prostorný komfort všestranného vozidla segmentu C i při omezené celkové velikosti. Pro příklad, Mazda5 svojí délkou přesahuje kompaktní pětidvéřový model Mazda3 jen o 85 mm, výškou o 150 mm; přičemž šířka je u obou vozů stejná. I přes velký rozvor kol se Mazda5 vyznačuje vynikajícím minimálním poloměrem zatáčení o hodnotě 5,3 metrů, díku němuž je pro jakéhokoliv řidiče podivuhodně snadné manévrovat i v komplikovaných situacích.
Mazda5 má jako první v této třídě velké posuvné dveře na obou stranách. Dveře se otevírají hladce a snadno a vyklápějí se ven jen málo, takže se snadno používají i na parkovištím nebo v jiných stísněnějších prostorách. Pro cestující je přístup k sedadlům vždy snadný, i když jsou obtěžkáni nákupními taškami, dětmi nebo se nacházejí v jiné situaci, jak je každodenní život přináší, a to díky širokým posuvným dveřím, nízkým a širokým nástupním schůdkům a mechanismu umožňujícímu přístup k třetí řadě sedadel jediným dotekem.
Sedadla v druhé a třetí řadě se dají snadno uspořádat do mnoha různých schémat tak, aby byl prostor využit opravdu maximálně efektivně. Vedle možnosti různě se posouvat a sklápět, jsou sedadla v druhé řadě vybavena i šikovným mechanismem s dvojitým sklopením. Detaily zpracované v rámci designu, jejichž účelem je dosažení maximálního komfortu, zahrnují i plochou podlahu, která poskytuje maximální prostor pro nohy jak u druhé, tak u třetí řady sedadel. Sklopením druhé a třetí řady sedadel se získá obrovský zavazadlový prostor s prakticky plochým dnem.
Na některých trzích bude nabízeno i sedmé sedadlo systému karakuri, které se vyklápí zpod polštáře levého sedadla v druhé řadě. Takovým způsobem je možné v případě potřeby získat mezi sedadly v druhé řadě místo pro sezení sedmého cestujícího. Druhá možnost je, že je pod sedadlem pravého sedadla v druhé řadě umístěna užitková schránka karakuri, která se dá vyklopit na stejné místo v případě, že prioritou je zvýšená užitkovost.
Čtyři motory
Pohotově reagující jízdu, takovou, jakou řidič očekává od vozidla Mazda nové generace, poskytují benzínové motory 1,8-litrů a 2,0-litrů série MZR, které si svoji dobrou pověst získaly již ve vozidlech Mazda3 a Mazda6, protože poskytují přímočarý, živý a silný točivý výkon spolu s nízkou spotřebou paliva a nízkými emisemi. Tyto čtyřválcové 16-ventilové DOHC motory byly vyladěny tak, aby poskytovaly optimální výkon a byly sehrané s hladce fungující pětirychlostní mechanickou převodovkou. Na vybraných trzích bude k dispozici také čtyřstupňová automatická převodovka.
Na evropském trhu bude k dispozici speciálně jemně vyladěný vznětový motor MZR-CD 2,0-litry přeplňovaný turbodmychadlem vybavený vstřikováním paliva „common rail“ a nová šestistupňová mechanická převodovka, která pomáhá co nejlépe využívat výstupní výkon motoru. Budou nabízeny dvě verze — se standardním výkonem a s vysokým výkonem. Motor byl vyvinut tak, aby poskytoval solidní výkon, vynikající spotřebu paliva a tichou jízdu s nízkým NVH (noise - hluk, vibration - vibrace a harshness - ruch). Nový katalytický filtr pevných částic přispívá k celkovému snížení emisí NOx a prachových částic a k faktickému odstranění sazí, zatímco nižší spotřeba paliva snižuje emise CO2. Další důležitou vlastností vznětového motoru je tichý volnoběh i tichá jízda.
Benzínové motory |
MZR 1.8 l |
MZR 2.0 l |
Typ | řadový 4-válcový, 16-ventilový DOHC |
řadový 4-válcový, 16- ventilový DOHC |
Zdvihový objem ccm | 1.1.0798 | 1.1.0998 |
Vrtání x Zdvih mm | 83,0 x 83,1 | 87,5 x 83,1 |
Max. výkon (kw)/ot. | 85 (115)/6 000 | 107 (145)/6 000 |
Max. točivý moment (kW)/ot. | 161/4 000 | 182 (18,6)/4 500 |
Hodnocení emisí | Euro IV | Euro IV |
Naftové motory |
MZR-CD 2.0 DI turbo |
|
Typ |
řadový, 4-válcový, |
|
Zdvihový objem ccm | 1998 | |
Vrtání x Zdvih mm | 86,0 x 86,0 | |
Max. výkon (kw)/ot. | 81 (110)/3 500 | 105 (143)/3 500 |
Max. točivý moment (kW)/ot. | 310/2 000 | 360/2 000 |
Hodnocení emisí | Euro IV | Euro IV |
Podvozek
Zavěšení v Mazdě5 vychází ze zdokonalené konstrukce Mazdy3, která si získala po celém světě vysoké ocenění, a je optimálně vyladěno tak, aby výsledkem byla jízda pro cestující na všech sedadlech pohodlná, zejména dobře vyvážená a utlumená.Vzpěry MacPherson vepředu a víceprvkové zavěšení vzadu pomáhají potlačit tendenci k naklánění vozidla, která se někdy objevuje u některých typů velkoprostorových všestranných automobilů kategorie space wagon vzhledem k relativně velké výšce vozidla a velkému přesunu zatížení.
Mazda5 je vybavena elektronickým hydraulickým posilovačem brzd Mazda (EHPAS). Chlazené kotoučové brzdy vepředu a plné kotouče vzadu zajišťují kladnou reakci vozidla při brždění spolu s bezkonkurenční stabilitou a ovladatelností. Tato vysoká úroveň základní účinnosti brzd je charakteristická pro DNA značky Mazda a realizuje vynikající stabilitu potřebnou k tomu, aby nová Mazda5 mohla předvést veškerý svůj potenciál.
Technické parametry
- Mazda 5
- Rozměry: 4 505 x 1 755 mm x 1 615 mm
- Rozvor náprav: 2 750 mm
- Rozchod kol (přední/zadní): 1 530/1 520 mm
- Míst k sezení: 6+1 (k dispozici i pětimístný model)
- Motor: zážehový 1.8 l a 2.0 l, 2x vznětový 2.0 DI Turbo
- Převodovka: pětistupňová mechanická s benzínovým motorem, šestistupňová mechanická s dieselovým motorem
- Zavěšení (přední/zadní): vzpěra MacPherson/víceprvkové
- Brzdy: (přední/zadní): chlazené kotoučové/kotoučové
- Pneumatiky a kola: 195/65R15 na 15x6J, 205/55R16 na 16x6 1/2J, 205/50R17 na 17x6 1/2J
Fotogalerie
Zdroj: Autorevue.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz