epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    1. 9. 2015
    ID: 98729upozornění pro uživatele

    Moderace smluvní pokuty jako zapovězený institut pro oblast veřejných zakázek

    Institut moderace smluvní pokuty je běžně užívaným nástrojem, a to nejen smluvními stranami, ale i soudem. Znal jej obchodní zákoník[1] a zná jej rovněž i nový občanský zákoník[2]. Co se však stane, pokud smluvní strany tento institut využijí u smlouvy, která se řídí zákonem o veřejných zakázkách[3]?

     
     Advokátní kancelář Narcis Tomášek & partneři
     
    Touto problematikou se zabýval Nejvyšší soud ČR[4], jehož závěry obsažené ve zmíněném rozhodnutí podpořil i Ústavní soud ČR[5]. Nejvyšší soud aproboval nepoužití moderačního práva nižšími soudy, neboť by tím bylo zasaženo do podmínek veřejné soutěže a šlo by o podstatnou změnu závazku tak, jak je chápána ve smyslu § 82 odst. 7 ZVZ[6]. V daném případě však smluvní pokuta představovala jedno z hodnotících kritérií při výběru dodavatele veřejné zakázky a výše smluvní pokuty tak byla navržena samotným dodavatelem.

    Jak však posoudit situaci, kdy jediným hodnotícím kritériem veřejné zakázky byla cena díla a všechny ostatní podmínky včetně výše smluvní pokuty byly stanoveny zadavatelem? V tomto případě z praxe byla smluvní pokuta stanovena pevnou částkou za každý den prodlení dodavatele se zhotovením díla. K tomuto prodlení skutečně došlo, nýbrž nebylo způsobeno výhradně okolnostmi, které se přičítají dodavateli. Zadavatel k těmto okolnostem přihlédl s vědomím, že by bylo krajně nespravedlivé a jdoucí proti dobrým mravům, kdyby po dodavateli požadoval plnou výši smluvní pokuty dosahující několika milionů korun. Zadavatel také zohlednil případnou povinnost soudu moderovat výši smluvní pokuty při její nepřiměřenosti.[7] Proto byla uzavřena dohoda o narovnání, kterou byla smluvní pokuta moderována až do výše skutečně odpovídající zaviněnému porušení povinností dodavatele, tedy zhruba na jednu čtvrtinu původní výše.

    V rámci kontrolního mechanismu veřejných zakázek pak byla ze strany orgánů státní správy zadavateli snížena poskytnutá dotace o 25 %, přičemž bylo zadavateli vytýkáno právě uzavření dohody o narovnání se zhotovitelem, což kontrolní orgán považoval za podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, která je v rozporu s ustanovením § 82 odst. 7 ZVZ. I přes všechny opravné prostředky v rámci veřejné správy pak tato sankce byla seznána kontrolními orgány za oprávněnou.

    Kontrolní orgány zadavateli vyčítaly především tu skutečnost, že výše smluvní pokuty mohla mít vliv na rozhodování potenciálních uchazečů, zda se výběrového řízení zúčastní, a následná moderace smluvní pokuty tak jimi byla shledána za podstatnou změnu závazku ve smyslu § 87 odst. 7 ZVZ. Dle názoru kontrolních orgánů se provedenou dohodou o narovnání, jež nepochybně představuje změnu závazku, změnily zpětně i podmínky zadávacího řízení. Dohoda o narovnání tak dle této interpretace představovala faktické neuplatnění práva na smluvní pokutu. Takové jednání nemohl žádný z potenciálních uchazečů předvídat, čímž bylo narušeno konkurenční prostředí a mohlo dojít k negativnímu ovlivnění vynakládání veřejných prostředků.

    Z pohledu zadavatele se však lze na nastalou situaci dívat i jinak. Pokud totiž kontrolní orgány vyčítaly zadavateli skutečnost, že nepřiměřená výše smluvní pokuty mohla odradit potenciální uchazeče, pak takové tvrzení popírá princip poctivosti neboli princip tzv. objektivní dobré víry[8], jenž je jedním ze stěžejních pilířů nového občanského zákoníku. Takový názor totiž naznačuje, že uchazeč apriori předpokládá, že bude porušovat své povinnosti ze smlouvy, což neodpovídá domněnce poctivého jednání v právním styku[9]. Pro úplnost je potřeba dodat, že i přes velmi náročně nastavené podmínky, jež mohli splnit pouze velcí a spolehliví dodavatelé, se do výběrového řízení přihlásilo celkem 8 uchazečů.

    Je potřeba rovněž zohlednit postavení zadavatele. Na institut smluvní pokuty lze totiž nahlížet jako na faktické vzdání se práva na náhradu škody, nebo alespoň jako na značné ztížení situace při vymáhání škody, která by nebyla kryta výší smluvní pokuty. Pokud by zadavatel stanovil smluvní pokutu v nižší výši a prodlením by mu vznikla škoda vyššího rozsahu, nemusel by tento rozdíl jako náhradu škody již nikdy obdržet, čímž by si nepočínal jako řádný hospodář, zejména co se týče hospodaření s veřejnými prostředky. Takto mohl zadavatel výši smluvní pokuty, která nebyla kritériem při zadávání zakázky, pomocí moderace operativně snížit až do výše skutečně vzniklé škody.

    Zároveň je třeba posoudit, zda se v případě moderace smluvní pokuty, jež nebyla zadávacím kritériem, jedná o podstatnou změnu závazku ve smyslu § 82 odst. 7 ZVZ. Dle judikatury Soudního dvora Evropské unie[10] a rozhodovací činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže[11] je podstatná změna pouze taková, která by umožnila, pokud by se vyskytovala v původním postupu při zadávání veřejné zakázky, připuštění jiných uchazečů než těch, kteří byli původně připuštěni. Je pak patrně věcí názoru, zda samotná rámcová výše smluvní pokuty je objektivní skutečností, která by umožňovala účast i jiným uchazečům, než se původně do řízení přihlásili.

    Závěrem lze dodat, že v případě nemoderování v tomto případě patrně nepřiměřeně vysoké smluvní pokuty, by zadavatele s vysokou pravděpodobností čekal zdlouhavý soudní spor s dodavatelem, ve kterém by se k této problematice vyjádřil autoritativním způsobem soud. Vzhledem k výše uvedenému lze tedy nepochybně konstatovat, že posouzení takto složité právní otázky by nemělo být svěřeno stejnému subjektu, který o poskytnutí dotace rozhodl, ale zadavateli by měla být dána možnost, jak se v nedávné době vyslovil v podobném případě i Ústavní soud[12], nechat věc přezkoumat nezávislým a nestranným soudem.


    Mgr. Marek Zeman,
    advokátní koncipient


    Advokátní kancelář Narcis Tomášek & partneři

    U Starého mostu 111/4
    405 02 Děčín III - Staré Město

    Tel.: +420 414 114 019
    e-mail: info@aknt.cz


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] § 301 zák. 513/1991 Sb., obchodní zákoník (dále jen „ObchZ“).
    [2] § 2051 zák. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „OZ“).
    [3] Zák. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“).
    [4] Usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 25. 9. 2012, sp. zn. 23 Cdo 436/2011.
    [5] Usnesení Ústavního soudu ČR ze dne 16. 1. 2013, č. j. IV. ÚS 4522/12-1.
    [6] Doslovně toto ustanovení zní: „Zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, kterou uzavřel s vybraným uchazečem. Za podstatnou se považuje taková změna, která by
    a) rozšířila předmět veřejné zakázky; tím není dotčeno ustanovení § 23 odst. 5 písm. b) a § 23 odst. 7,
    b) za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných dodavatelů,
    c) za použití v původním zadávacím řízení mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, nebo
    d) měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.“
    [7] K tomu blíže např. rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 10. 1. 2008, sp. zn. 32 Cdo 3853/2007.
    [8] § 6 odst. 1 OZ: „Každý má povinnost jednat v právním styku poctivě“.
    [9] § 7 OZ: „Má se za to, že ten, kdo jednal určitým způsobem, jednal poctivě a v dobré víře“.
    [10] Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ve věci C-454/06 ze dne 19. 6. 2008 (Pressetext Nachrichtenagentur GmbH).
    [11] Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ČR Č. j.: ÚOHS-S793/2014/VZ-25901/2014/531/VČe, ze dne 8. prosince 2014.
    [12] Nález Ústavního soudu ČR ze dne 16. 6. 2015, sp. zn. Pl. ÚS 12/14.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Marek Zeman ( Narcis Tomášek & partneři )
    1. 9. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • Právo na účinné vyšetřování
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.