epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    23. 2. 2007
    ID: 46442upozornění pro uživatele

    O osudu naší vlády rozhodne duben

    NADTITULEK: MIREK TOPOLÁNEK, PŘEDSEDA VLÁDY

    Skóre: 0.53
    Název zdroje: Hospodářské noviny
    Datum vydání: 23.02.2007
    Nadpis: O osudu naší vlády rozhodne duben
    Strana: 12
    Rubrika: rozhovor
    Autor: Vladimír Piskáček
    Oblast: Celostátní deníky
    Zpracováno: 23.02.2007 04:29
    Identifikace: DCHN20070223010057 cz
    Klíčová slova: ústavy (2x), soudí, zákonů, právem

    NADTITULEK: MIREK TOPOLÁNEK, PŘEDSEDA VLÁDY

    Ještě před několika lety byla ODS vůči tzv. visegrádské skupině, blízkému spojenectví Česka, Polska, Slovenska a Maďarska, skeptická. Dnes vláda Mirka Topolánka považuje země Visegrádu za významné a silné spojence, o něž se hodlá v EU opřít. "Postupovat společně je téměř naší povinností, síla této skupiny je veliká," říká premiér Topolánek v rozhovoru, který HN poskytl tento týden během své návštěvy v Polsku.

    Kromě zahraniční politiky však Topolánek řeší i domácí problémy. Hledá 30 miliard, jež letos chybí na výstavbu o opravy silnic. Variant, jak je získat, je několik, jistota jediná. "Nechci vést kabinet, který ne vlastní vinou vykáže nejvyšší schodek v historii," tvrdí premiér.

    HN: Vaše cesta do Polska byla největší státní návštěvou českých politiků od vzniku samostatné České republiky. Kromě několika ministrů a šéfa tajné služby s vámi jely i desítky podnikatelů. Proč jste se rozhodl pro tak velkou návštěvu?

    Bylo to úmyslně. Během svého prvního krátkého vládnutí bez důvěry jsem přirozeně navštívil Slovensko, Polsko je však rovněž významný soused. Je to obrovský trh, i země, se kterou se nám daří držet nadstandardní vztahy.

    Moje vláda i kabinet Jaroslawa Kaczyńského musí řešit společné problémy. Ať se to týká protiraketové obrany či evropské ústavy. Starosti máme velmi podobné a poměrně masivní návštěva měla demonstrovat náš zájem.

    HN: Navštívil jste Slovensko, Polsko, chystáte se do Maďarska. Znamená to snad, že hodláte znovu oživit myšlenku visegrádské spolupráce? ODS jeden čas Visegrád hodně kritizovala...

    Visegrád, ke kterému jsme byli jednu dobu právem skeptičtí, dostal po našem vstupu do Evropské unie zcela jinou dimenzi. Postupovat společně je téměř naší povinností, síla této skupiny je veliká. Čtyři státy společně jsou schopné v Evropské unii dosáhnout mnohé. Spolupráce se tedy v tomto smyslu prohlubuje. Pokud jsme schopni označit hlavní cíle a shodnout se na nich, tak má smysl.

    HN: V projevu k polským podnikatelům jste ostře kritizoval fungování EU, mluvil jste o omezování volného pohybu pracovních sil. Ptal jste se například, oč jsou polští instalatéři, čeští dopravci či bulharští zelináři horší než ti ze starých zemí unie. Hodlá tedy visegrádská čtveřice na bruselské půdě přitvrdit?

    Jsem přesvědčen o tom, že je třeba přitvrdit. Naprosto se shodujeme na tom, že na odstranění těchto diskvalifikací musíme pracovat společně. Domnívám se, že nyní je vhodná příležitost tyto věci znovu otevřít. Neznamená to stát se problémovými zeměmi, ale tato diskvalifikace je neoprávněná.

    Je svým způsobem dána pohodlností evropský politiků svádět vnitropolitické a národní souboje s veřejností. Především u Rakouska je vidět, že volný pohyb pracovních sil je jejich vnitropolitická záležitost, nikoli faktický problém. Přitvrdit je možná ostré slovo, ale musíme si společně vynutit odstranění těchto diskvalifikací. Volný pohyb pracovních sil je nezbytný.

    HN: Spolu s vámi cestoval do Polska například šéf společnosti ČEZ Martin Roman. ČEZ má v Polsku velké zájmy, rád by se například podílel na privatizaci některých dolů. Podpořil jste při jednáních české firmy?

    Hlavním cílem podobných cest na nejvyšší úrovni není podpora konkrétních firem. Mají především odstraňovat bariéry nebo napravovat problémy.

    Ale je pravdou, že ČEZ, kde má stát 67 procent, si pozornost vlády zaslouží. Vždyť je zprostředkovaně vládou řízen. Zájmy této společnosti v Polsku jsou významné a já jsem na to téma měl možnost mluvit s celou řadou polských představitelů. Stejně tak jsme se bavili o PKN Orlen a Unipetrolu.

    HN: Mluvili jste o privatizaci polských dolů?

    Já vám to neřeknu, ani nechci.

    HN: Je téměř osm měsíců po volbách a dosud jste nepředstavili žádné konkrétní návrhy reforem, o kterých jste před volbami mluvili. Kdy začnou reformy penzí, daňového či zdravotního systému, bez nichž podle vás nelze zkrotit výrazně deficitní hospodaření rozpočtu, ale ani přijmout euro?

    My na tom přece dávno pracujeme. První rovinou je nastartování diskusí o všech možnostech reforem na poradě ekonomických ministrů, druhá je představení a prosazení vítězné alternativy ve vládě. Třetí je prosazení ve sněmovně. Nyní máme před sebou několik variant, které jsou provázané. Proto nemůžeme například separátně řešit změnu daňové soustavy, aniž bychom se dívali na výdajovou stranu rozpočtu. Pokud bychom měli identifikovat klíčový měsíc pro reformy, které budou rozhodovat o tom, jestli tato vláda má skončit či pokračovat dál, je to právě duben, kdy nejdříve můžeme ve sněmovně představit naše záměry.

    HN: Ministerstvo průmyslu a obchodu hodlá snížit administrativní zátěž podnikatelů novelizací přibližně 150 zákonů. Dá se očekávat velký třesk?

    Nedá se říct, že bychom chtěli nějaký velký třesk, reformní kroky probíhají permanentně. Již v současné době na každé vládě schvalujeme nějakou drobnější věc či část balíčku reforem pro živnostníky.

    Domnívám se však, že nebudeme předkládat ten velký balík 150 zákonů tak, jak je připravován na ministerstvu průmyslu. I z důvodu lepší prosaditelnosti v parlamentu to budeme řešit po částech.

    HN: Součástí reforem by mělo být i vyřešení situace ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Dříve byly silnice financované z privatizací, možností, co prodat, však ubývá. Z čeho se fond bude financovat?

    O tom je nyní velká diskuse. Pro mě je financování fondu způsobem, jakým se provádí v posledních letech, naprosto nepřijatelné. Myslím si, že toto fondové hospodaření zrušíme. Ukazuje se, že bude daleko výhodnější výstavbu a opravu silnic financovat přímo ze státního rozpočtu a případně využít evropských strukturálních fondů. Souběžně hodláme řešit i celou řadu zbytkových podniků, které se nakupily, různé finanční vehikly, jež se ukazují jako přítěž.

    HN: V letošním roce to ale nestihnete, ve fondu dopravní infrastruktury chybí 30 miliard. Uvažujete, že peníze získáte prodejem části akcií společnosti ČEZ. Jsou i další alternativy? Mohli byste například sáhnout na rezervy jednotlivých ministerstev a nemuseli akcie prodávat...

    Existuje jedno řešení, které je nejelegantnější, ale politicky neprůchodné. Zvýšit o tuto hodnotu státní dluh. Protože při vykazování Evropské unii se stejně sčítá jakékoli financování fondu se státním dluhem, který je schválen parlamentem. V tomto smyslu by to bylo řešení relativně nejčistší.

    Ale já nechci vést vládu, která ne vlastní vinou vykáže nejvyšší schodek státního rozpočtu v historii České republiky, Československa i první republiky. Úvaha, že bychom vykázali schodek 120 miliard, je pro mě nepředstavitelná.

    HN: Rozpočet fondu letos pravděpodobně naplníte z prodeje několika procent akcií ČEZ. Existovaly i další varianty, jako prodej části firmy strategickému partnerovi. Někteří ministři se však bojí, že by je nakonec koupil Gazprom. Obáváte se ruského kapitálu v české energetice?

    Energetickou bezpečnost tato vláda bere jako významné téma. Zabýváme se tím, proto jsme také rozhodli o ustavení energetické komise, která by právě aspekty tohoto typu v energetické politice České republiky měla obsahovat. Měl by z toho vyjít materiál přesahující mandát vlád.

    Co se týká případného prodeje akcií ČEZ kvůli nenaplněnosti rozpočtu Fondu dopravní infrastruktury, o tom budeme příští týden jednat společně s dalšími body, jako je realizace důchodové reformy pomocí dividendové politiky ČEZ.

    Nemyslím si, že by prodej několika procent ohrozil energetickou bezpečnost. Tu daleko spíše ohrožují jiné aktivity jiných států na našem území a v tomto smyslu nevidím ČEZ jako problém.

    Nikdo z této vlády si s ČEZ nechce hrát jako s hračkou, je zcela evidentní, že ČEZ je klíčový strategický podnik nejen český, ale i středoevropský. V tomto smyslu naše případné aktivity v Polsku jsou logické.

    HN: Nebojíte se toho, že prodej části akcií ČEZ samotné firmě by posílil pozici jejího vedení?

    Úplně si to nemyslím. Je možné akcie prodat tak, že se nic takového nestane. O tom se budeme bavit příští týden. Zatím není ani jasné, kolik procent by se prodávalo, ani jakým způsobem.

    V tomto smyslu je nesmyslné předjímat nějaké řešení. Půjdeme zcela jistě nejen na krátkodobě, ale alespoň střednědobě výhodnou variantu jak pro stát, tak pro takovou firmu strategického významu, jako je ČEZ.

    HN: Mluvíte o tom, že se postupně chcete zbavit zbytkových podílů státu ve firmách. Mohla by alternativou k prodeji akcií ČEZ být privatizace Budvaru?

    Budvar je podnik, který v poslední době podepsal řadu smluv, které na první pohled zlepšují obchodní politiku na území některých států. Speciálně v USA, ale i v jiných zemích. Budvar samozřejmě není svatá kráva, která by nemohla být privatizována, ale není to téma tohoto dne.

    HN: Hodláte se zbavit zbytku státního majetku. Nemohla by se prodejem Budvaru vyřešit situace dopravního fondu například pro příští rok?

    To, že je to státní majetek, který je možné prodat, je pravda. Ale myslím si, že dříve můžeme prodat Letiště Praha, případně České aerolinie či Českou poštu.

    Budvar představuje i díky svému velkému konkurentovi určitý nevyjasněný problém (americký Anheuser-Bush se s Budvarem soudí v mnoha zemích světa o využívání značky, pozn. redakce) a v tomto smyslu by se zřejmě obtížně určovala i tržní hodnota.

    Je také otázkou, jak se projeví nová obchodní politika na výstavu a prodeji, případně na ziskovosti. Důležité také bude, jakým způsobem se uzavřené dohody projeví na dalších sporech, které dnes Budvar s Anheuser-Bush vede. Na to určit, co to bude znamenat pro tržní hodnotu, je ještě brzy.


    Zpracovatel: Anopress IT a.s.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce (ep)
    23. 2. 2007

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Byznys a paragrafy, díl 14.: Úmrtí jednatele a společníka jednočlenné společnosti
    • Exekuce
    • Žaloba pro zmatečnost
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu
    • Žaloba na doplnění pasiv podle § 66 odst. 1 písm. b) ZOK
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Digitální marketing: Rozhodnutí belgického soudu ve věci IAB Europe
    • Zaměstnanecké dílo a jeho praktické aspekty
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Je společné oddlužení manželů opravdu jen pro manžele?
    • Žaloba na doplnění pasiv podle § 66 odst. 1 písm. b) ZOK
    • Arbitráž v e-sportu: cesta k efektivnímu řešení sporů
    • Specifika online mediace
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení

    Úvahou soudu ve smyslu § 178 insolvenčního zákona je míněn postup, který se uplatní tam, kde je v soudním řízení základ nároku zjištěn (dán), avšak jeho výši lze zjistit (určit)...

    Náhrada škody (exkluzivně pro předplatitele)

    Ustanovení § 10 odst. 1 věty první před středníkem zákona o dráhách a § 22 lesního zákona mají racionální podklad. Při provozu dráhy lze nejlépe odhalit možnou příčinu...

    Náhrada za ztrátu na výdělku (exkluzivně pro předplatitele)

    Vznikl-li zaměstnanci nárok na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti (všechny předpoklady odpovědnosti za škodu při pracovních úrazech a nemocech z povolání...

    Odvolání daru (exkluzivně pro předplatitele)

    Pojmy „nouze“ a „nutná výživa“ nejsou v zákoně definovány a ustanovení § 2068 o. z. patří k právním normám s relativně neurčitou (abstraktní) hypotézou. Pro použití pojmu...

    Podmínky řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Poučovací povinnost soudu je zásadně vymezena v § 5 o. s. ř., podle něhož soudy poskytují účastníkům poučení o jejich procesních právech a povinnostech. Z tohoto ustanovení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.