epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
6. 2. 2002
ID: 15703

Jaká máme práva při reklamaci?


Každodenně nás reklamy přesvědčují, že prací prášky perou letos ještě běleji než loni, že nové výrobky jsou tuto sezónu opět vylepšené, kvalitnější, odolnější a zkrátka ty nejlepší. Pod dojmem těchto reklam bychom mohli snadno nabýt dojmu, že námi zakoupený výrobek je ideální, že se u něj nevyskytnou žádné vady a že s ním nebudeme mít žádné potíže.


Každodenně nás reklamy přesvědčují, že prací prášky perou letos ještě běleji než loni, že nové výrobky jsou tuto sezónu opět vylepšené, kvalitnější, odolnější a zkrátka ty nejlepší. Pod dojmem těchto reklam bychom mohli snadno nabýt dojmu, že námi zakoupený výrobek je ideální, že se u něj nevyskytnou žádné vady a že s ním nebudeme mít žádné potíže. Bohužel opak je pravdou. Mnozí z nás prožili trpké rozčarování nad poruchou „bezporuchového“ přístroje. A poté prodělali nemilé zkušenosti při pokusech o uplatnění reklamace.V dnešním článku seznámím čtenáře s jejich právy při reklamaci a poskytnu jim návod, jak postupovat v problémových případech.

Podmínky uplatnění odpovědnosti za vady prodané věci (tzv. reklamace) upravuje zákon 40/1964 Sb., občanský zákoník. O některých dalších okolnostech souvisejících s reklamováním pojednává zákon 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Prodávající a kupující (spotřebitel) mají v rámci odpovědnosti za vady výrobků a služeb následující práva a povinnosti:

Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace (§13 zákona o ochraně spotřebitele). Informační povinnost může prodávající splnit ústním sdělením, nebo vyvěšením reklamačního řádu. Práva kupujícího se řídí příslušnými ustanoveními občanského zákoníku, přičemž ten stanoví minimální standard práv při odpovědnosti za vady. Prodávající tato práva nemůže omezit, ale může je rozšířit. Rozšíření reklamačních práv může prodávajícímu posloužit jako prvek tzv. necenové konkurence.

Při prodeji nebo při poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k informacím o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace na žádost spotřebitele poskytnout zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde může spotřebitel i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb uplatnit reklamaci.

Kupující musí reklamaci uplatnit u prodávajícího v záruční době. Záruční doba je v zákoně koncipována jako prekluzivní, a proto ani seriózní prodávající nemůže vyhovět reklamaci uplatněné po záruční době. Obecná záruční doba je 6 měsíců, u služby (např. opravy) 3 měsíce. Pro některé zboží stanoví občanský zákoník speciální záruční doby – např. jde-li o prodej potravinářského zboží, je záruční doba 8 dní, u prodeje krmiv 3 týdny a u prodeje zvířat 6 týdnů. Je-li na prodávané věci, jejím obalu nebo v návodu vyznačena lhůta k použití, neskončí záruční doba před uplynutím této lhůty. Prodejce se i v tomto případě musí držet zákonného minima, ale může poskytnou delší záruční lhůtu. Záruční doba neběží ode dne uplatnění reklamace do doby, kdy byl kupující povinen věc převzít Záruční doba se tedy prodlužuje o dobu vyřizování reklamace.

Kupující by měl reklamaci zjištěné vady uplatnit bez zbytečného prodlení poté, co se vada projevila.

Práva kupujícího se liší podle toho, zda je reklamovaná vada odstranitelná nebo neodstranitelná. Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna. V případě, že nebyla věc použita, může kupující místo odstranění vady požadovat výměnu věci (případně její součásti). Prodávající může vždy namísto odstranění vady vyměnit vadnou věc za bezvadnou. Pokud se na výrobku vyskytne větší počet odstranitelných vad nebo se tatáž vada vyskytne opakovaně, má kupující stejná práva jako v případě vady neodstranitelné. Při vadě neodstranitelné má kupující právo buď na výměnu věci za bezvadnou nebo může od smlouvy odstoupit (= vrátit věc a požadovat vrácení peněz). V případě, že se na zakoupeném výrobku objeví neodstranitelná vada, může kupující požadovat výměnu „kus za kus“ nebo vrácení penz. Kupující může požadovat také slevu, ta se poskytne v případě, kdy má věc vady, které nebrání, aby sloužila danému účelu. Při těchto slevách je nutné si uvědomit to, že vady, na které byla sleva poskytnuta, nelze již v budoucnu reklamovat.

Kupující se musí s reklamací obrátit na místo, kde vadnou věc koupil. S výjimkou případů, kdy je v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším. Zákon o ochraně spotřebitele stanoví v § 19 další požadavky. Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. V provozovně musí být po celou provozní doby přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace. Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. O uplatnění reklamace je prodávající povinen vydat potvrzení.

Dalším důležitým právem kupujícího (spotřebitele) je skutečnost, že reklamace, včetně odstranění vady, musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění. Prodávající se může s kupujícím dohodnou i na delší době (§ 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele). Po uplynutí 30 dnů má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu neodstranitelnou. To znamená, že má právo na výměnu věci nebo může odstoupit od smlouvy (viz. výše).

Dozor nad dodržováním povinností podle zákona o ochraně spotřebitele vykonává Česká obchodní inspekce (ČOI). Nepřijetí reklamace nebo její nevyřízení v zákonné lhůtě je Česká obchodní inspekce oprávněna sankcionovat. Do sporu mezi prodávajícím a kupujícím nemůže Česká obchodní inspekce nijak zasahovat, tyto spory je oprávněn řešit nezávislý soud.

Zákonná úprava zajišťuje spotřebiteli poměrně výhodné postavení v případech uplatňování reklamace. Bohužel i přesto se můžeme často setkat s neseriózními podnikateli, kteří odmítají naše reklamační nároky, kteří vyřizují reklamaci zdlouhavě a s patřičnou neochotou. Navrhnout správný postup v problémových případech není snadné. Prodávající a kující většinou nejsou právníci, a proto reklamace probíhá neformálním způsobem. Na základě vlastních zkušeností mohu doporučit následující postup:

1. Začít přátelsky. Rozčilovat se hned na začátku většinou nepřináší větší spěchy. Lepší je vše prodávajícímu vysvětlit a navrhnout mu řešení stávající situace.
2. Nevede-li neformální postup podle bodu jedna k úspěch, je třeba dát najevo, že známe svá práva. Odvolejte se na občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele. Jednejte přímo s vedoucím pracovníkem.
3. V dalším kroku se můžeme uchýlit k podání stížnosti k České obchodní inspekci. Již výše jsme uvedli, že Česká obchodní inspekce vykonává dozor nad dodržováním povinností podle zákona o ochraně spotřebitele. Špatné vyřizování reklamace může inspekce sankcionovat, nemůže však rozhodnout o oprávněnosti vašeho reklamačního nároku. Postup inspekce a případné uplatnění sankcí může však předjímat rozhodnutí soudu ohledně reklamačního nároku.
4. Nedomůžete-li se svých práv předchozím postupem, nezbývá než podat žalobu k nezávislému soudu. Podání žaloby konzultujte s právníkem. Pouze soud je oprávněn závazně rozhodnout o vašem reklamačním nároku.

Abychom předešli problémům s reklamací je prozíravé nakupovat výrobky od prodejců, kteří nabízejí nadstandardní reklamační podmínky (tj. práva kupujícího oproti zákonné úpravě ještě rozšiřují) a s kterými máme ohledně vyřizování reklamace dobré zkušenosti. Hladký průběh reklamace souvisí nejen se seriózností konkrétního prodejce, ale také s celkovou kulturou podnikání v České republice.





© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

Miroslav Černý
6. 2. 2002
pošli emailem
vytiskni článek

Poslat článek emailem

*) povinné položky

  • Tweet

Další články:

  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
  • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
  • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Ubytování nezletilých sportovců v hostitelských rodinách
  • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
  • Právo nájemce na náhradu za převzetí zákaznické základny
  • Řízení o směnečném platebním rozkazu
  • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
  • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025
  • 30.05.2025Česká implementace směrnice NIS2 očima právníka i úřadu (online - živé vysílání) - 30.5.2025
  • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
  • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
  • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025

Online kurzy

  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
  • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
  • Evropské právo a jeho vliv na sport
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
  • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • Tarifní hodnota
  • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • 10 otázek pro ... Michala Jaška
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
  • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
  • 10 otázek pro ... Michala Jaška
  • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
  • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
  • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku
  • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
  • Přeměny obchodních společností v roce 2025: Přehled forem, výhod, rizik a novinek

Soudní rozhodnutí

Tarifní hodnota

Ocenitelnost předmětu sporu neovlivňuje to, zda strana sporu byla stranou uzavřené smlouvy o témže předmětu a měla či neměla vliv na cenu, za kterou byl předmět sporu prodán či zřízen.

Správní žaloba

Přestože je nepravá retroaktivita procesních norem obecně přípustná, a je také obecným východiskem při časové kolizi dvou právních norem, nelze ji mechanicky prosazovat i v těch...

Restituce

Církevní právnická osoba může oprávněně očekávat, že orgány veřejné moci náležitě zhodnotí, zda předmětné nemovitosti, jež jsou (byly) předmětem uplatněného restitučního...

Dílo s nehmotným výsledkem

Spor o zaplacení ceny za provedení díla není sporem vyplývajícím z práva duševního vlastnictví podle § 9 odst. 2 písm. g) o. s. ř. ani tehdy, pokud se zhotovitel ve smlouvě o dílo...

Náhrada nemajetkové újmy (exkluzivně pro předplatitele)

Pro stanovení náhrady nemajetkové újmy u znásilněné ženy je rozhodující, zda jde („jen“) o zásah do osobnostních práv (zejména svobody rozhodování v sexuálních vztazích a...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.