Vývoj jednání G7/OECD/USA v oblasti Pillar Two
Zavedení Pilíře 2 v rámci projektu OECD/G20 BEPS je pokračováním snahy o dosažení, zajištění a udržení daňových výnosů pro daňové správy, resp. státní rozpočty, v nejrůznějších jurisdikcích tak, aby přestala soutěž mezi jednotlivými státy v oblasti co nejnižšího zdanění.
Dne 08.10.2021 (před 4 lety) byl publikován dokument OECD/G20[1], kde byl mimo jiné představen koncept Pillar Two[2]. Na tomto dokumentu se shodly výše uvedené státy. Celkem se k tomuto dokumentu přihlásilo 139 členských jurisdikcí, včetně USA.
V tomto dokumentu se nachází odstavec GILTI co-existence. „Je ujednáno, že Pillar Two bude uplatňovat minimální sazbu na úrovni jurisdikce. V této souvislosti budou zváženy podmínky, za kterých bude režim GILTI v USA koexistovat s pravidly GloBE, aby byla zajištěna rovnost podmínek.“
Zdá se, že od začátku byla předpokládána upravená pravidla pro MNE[3] se sídlem v USA. Ani Bidenova administrativa, ani Kongres nepřijaly právní předpisy k zavedení Pillar Two. Americká vláda nadále politicky podporovala tento mezinárodní projekt, ale jeho implementaci bránily vnitropolitické překážky.
Americké MNE s dceřinými společnostmi v jurisdikcích, které zavedly pravidla Pillar Two (např. EU nebo Švýcarsko), mohou podléhat povinnostem pro QDMTT[4] a/nebo pro UTPR[5]. Nicméně, Pillar Two umožňuje využití bezpečného přístavu pro pravidla UTPR (Administrativní pokyn OECD/G20 z července 2023 – v ČR zavedeno v rámci zákona o dorovnávacích daních např. v ustanovení § 92m). Podstatou tohoto bezpečného přístavu je skutečnost, že jurisdikce s daňovou sazbou vyšší než 20 % (daň z příjmů právnických osob či obdobná daň) nepodléhají pravidlům UTPR. Podle odborných názorů jde o úpravu speciálně přijatou pro americké MNE.
Následné odstoupení Trumpovy administrativy od dohody přijaté v roce 2021 nemá žádný praktický dopad na Pillar Two, neboť USA nikdy tato pravidla neimplementovaly, na rozdíl od ostatních států. Naopak, v květnu 2025 vyhlásil odvetné opatření za UTPR, známé jako „One Big Beautiful Bill Act“.
Skupina G7 a USA vydaly 28.06.2025 společné prohlášení, kde bylo navrženo „paralelní řešení“ (side-by-side solution), podle nějž by skupiny s mateřskou společností v USA byly osvobozeny od IIR a UTPR, protože už podléhají stávajícím americkým pravidlům minimální daně (zejména reformovaného systému GILTI, nyní označovaného jako NCTI – Net CFC Tested Income).
V souvislosti s tímto prohlášením bylo 04.07.2025 ze zákona OBBB (One Big Beautiful Bill Act) odstraněno ustanovení § 899, které hrozilo uvalením dodatečných daní na rezidenty jurisdikcí, jež by podle USA zavedly daňová opatření diskriminující Spojené státy a americké firmy. To se týkalo i států, které zavedly pravidlo zahrnutí příjmů (IIR) a/nebo pravidlo nedostatečně zdaněných zisků (UTPR) v rámci Pilíře 2 – protože oba tyto mechanismy umožňují vybírat dodatečné daně v zahraničí z nedostatečně zdaněných amerických zisků.
OECD vydala 28. června 2025 prohlášení v reakci na prohlášení G7. V něm přivítala dohodu dosaženou mezi USA a zeměmi G7 s tím, že to podnikům po celém světě poskytne potřebnou jistotu a stabilitu v rámci mezinárodního daňového systému.
V srpnu 2025 pak OECD rozeslala 30stránkový návrh, který navrhuje cílené změny globální minimální daně s cílem vyřešit otázku, jak se tento režim vztahuje na americké nadnárodní společnosti. Návrh obsahuje tři klíčové prvky: komplexní zdanění v dohodnuté výši nebo vyšší; zdanění na úrovni mateřské společnosti v této výši z příjmů získaných od CFC a umožnění zápočtu zahraniční daně nebo ekvivalentní úlevy pro QDMTT.
Nelze opomenout skutečnost, že nadále probíhají diskuse o vytvoření/uplatňování pravidla stálého bezpečného přístavu. Podstatou je zjednodušení úprav výsledku hospodaření a upravených daní, uplatnění daňových ztrát a možnost využít tento bezpečný přístav bez ohledu na to, zda byly splněny podmínky pro jeho uplatnění podle stávající úpravy. Jinak řečeno, složitá pravidla Pillar Two by byla zhuštěna do pravidel stálého bezpečného přístavu. Je třeba vzít v úvahu fakt, že v případě Pillar Two se vychází vždy z konsolidované účetní závěrky a tento princip bude nadále vyžadován.
Iniciativa BEPS (Pillar One i Pillar Two) se neustále vyvíjí, a proto je důležité držet krok s nejnovějšími změnami.

Ing. Milan Mareš
Daňový poradce / Associate Partner

Rödl & Partner
Květná 178/34
603 00 Brno
Tel.: +420 530 300 500
milan.mares@roedl.com
[1] OECD/G20 Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting (IF)
[2] také Pillar II, Pilíř 2, P2
[3] MNE – Multi-National Enterprise – velká nadnárodní skupina, která podléhá pravidlům Pillar Two
[4] QDMTT – qualified domestic top-up tax - kvalifikovaná lokální dorovnávací daň – jurisdikce, kde je implementováno vybírá tuto daň v případě, že efektivní daňová sazba (ETR) dané skupiny je v této jurisdikci nižší než 15 %.
[5] UTPR – undertaxed profit rule – pravidlo pro nedostatečně zdaněný zisk – nelze-li vybrat dorovnávací daň v jurisdikci (např. proto, že neimplementovala pravidla Pillar Two), je tato daň vybrána „tam, kde to jde“.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz










