epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 6. 2006
    ID: 41030upozornění pro uživatele

    Od července se změní pravidla pro dovoz ojetých vozidel

    1. července 2006 nabude účinnosti novela zákona o silniční dopravě, která také upravuje některá ustanovení zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Mění se podmínky pro jednotlivý dovoz silničních vozidel, která již byla provozována v jiném státě. Zákon počítá s neomezeným dovozem starších vozidel, pokud u nich bylo prokázáno udělení osvědčení o homologaci typu ES, nebo bylo prokázáno schválení technické způsobilosti typu vozidla vydaného jiným členským státem EU podle předpisů platných v jiném členském státě EU.

    „Při dovozu ojetého automobilu nebude vyžadován žádný limit pro stáří vozidla. Předpokladem však je, že takový vůz už má příslušné národní typové schválení,“ upřesnila tisková mluvčí MD Marcela Žižková. Jde o naprostou většinu vozidel v provozu. Odpadne tak dosavadní požadavek, aby dovážená osobní vozidla a motocykly nebyly starší osmi let a aby nákladní vozy a autobusy nebyly starší pěti let. Pokud však u daného automobilu není možné prokázat požadované typové schválení, vztahují se na něj dosavadní limity pro dobu uplynulou od první registrace. To znamená osm, resp. pět let.

    Ministerstvo dopravy změnou příslušné legislativy muselo reagovat na postoj Evropské komise. Dosavadní omezení stáří vozidel bylo podle EK v rozporu s požadavkem na volný pohyb zboží. Ojetiny jsou podle EK komoditou, jejíž obchodování by nemělo být nijak omezováno. Česká republika však dosud byla zásadně proti. Požadavkem na věkový limit dovážených vozidel chtělo ministerstvo dopravy chránit životní prostředí a chránit zdraví a život obyvatel tím, že u nás budou provozována nezastaralá, tudíž bezpečná auta. Rozpor však došel tak daleko, že Evropská komise hrozila zahájením řízení s Českou republikou. „Abychom se vyhnuli sankci, která by mohla dosáhnout i několika desítek milionů korun, vyhověli jsme žádostem EK a změnili příslušnou legislativu,“ řekla mluvčí MD Marcela Žižková.

    Podstatnou novinkou změny pravidel úpravy dovozu ojetých automobilů v zákoně je především ta skutečnost, že musí jít o vozidlo, které je zapsáno v registru vozidel jiného členského státu Evropské unie, vybavené osvědčením o registraci a technickým průkazem garantujícími podle evropských předpisů jeho technickou, ekologickou a další předepsanou způsobilost. Teprve na základě doložení těchto náležitostí lze vozidlo zaregistrovat v registru vozidel  v České republice a udělené osvědčení o registraci a technický průkaz vozidla vrátit příslušnému státu EU. To znamená, že se touto změnou žádným způsobem neotvírá prostor pro nějaké nekontrolované zahlcení silničního provozu v České republice vozidly, která nesplňují Evropským společenstvím obecně uznávané a požadované technické podmínky provozu vozidel a podmínky bezpečnosti provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ministerstvo dopravy se z tohoto důvodu nedomnívá, že tato změna pravidel bude mít zásadní vliv na český trh s ojetými vozidly, neboť tento trh je v současné době relativně nasycen.

    Zdroj: MD ČR



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce (ep)
    8. 6. 2006

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Lze odpovědnost za přestupek provozovatele vozidla podle zákona o silničním provozu založit na důkazu z „kamerového záznamu“ provozovaného obecní nebo městkou policií?
    • Porušení důležité povinnosti v dopravě jako předpoklad vzniku trestní odpovědnosti podle § 143 odst. 2 a § 148 odst. 1 trestního zákoníku
    • Novinky v zadržování řidičského průkazu
    • Stavební a dopravně technický stav vs. závada ve sjízdnosti na cyklistické stezce
    • Změny v odpovědnosti silničního dopravce se blíží
    • Registr silničních vozidel a postupný převod vlastnického práva k vozidlu tam zapsanému
    • Nejednotná pravidla pro vytváření pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy
    • Ochrana vzhledu motorového vozidla a jeho viditelných náhradních dílů
    • Je praxe pojišťoven při nahrazování škod na vozidlech právu konformní?
    • Řízení pod vlivem alkoholu: Poznatky ze správních řízení a dalších právních institutů souvisejících s podezřením ze spáchání přestupku
    • Právní důsledky dopravní nehody

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026
    • 27.03.2026Aktuální judikatura k otázkám rodinného práva (online - živé vysílání) - 27.3.2026

    Online kurzy

    • Exekutorské zástavní právo
    • Benefity pod kontrolou: právní rámec, zásada rovného zacházení a daňové dopady
    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Digitální dědictví
    • Souhrn významných událostí ze světa práva
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • 10 otázek pro … Jáchyma Stoličku
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Incidenční spory
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Reálné rozdělení nemovité věci jako způsob vypořádání společného jmění
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Vzdání se práv z vad a hranice autonomie vůle: k rozsudku NS 33 Cdo 28/2025 s metodologickou výhradou
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Jak správně zapsat volnou živnost do obchodního rejstříku?
    • Usnadnění výpočtu výše přiměřené slevy z ceny
    • Koupě silničního vozidla od neoprávněného a generální inhibitorium: aplikační praxe okresních a krajských soudů
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Reálné rozdělení nemovité věci jako způsob vypořádání společného jmění
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Právnická firma roku 2025
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku

    Soudní rozhodnutí

    Neoprávněná stavba

    Při posuzování podmínek pro aplikaci § 3 odst. 1 obč. zák. je vždy třeba brát v úvahu princip vlastnické svobody, vyjádřený též v článku 11 odst. 4 Listiny základních práv a...

    Incidenční spory

    V případě nevykonatelné pohledávky představované požadovaným (kapitalizovaným) úrokem z prodlení, může být popření výše úroků z prodlení odůvodněno i tvrzením, že dlužník...

    Správce pozůstalosti

    Vznikne-li na majetku zůstavitele škoda, která ještě za jeho života nebyla nahrazena, představuje právo na její náhradu majetkové právo, které patří do dědictví. Nebyla-li škoda...

    Vady řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    O zmatečnostní vadu ve smyslu § 229 odst. 3 o. s. ř. jde i tehdy, jestliže odvolací soud projedná odvolání proti rozsudku soudu prvního stupně (insolvenčního soudu) a rozhodne o něm bez...

    Veřejný seznam (exkluzivně pro předplatitele)

    Zásada materiální publicity veřejných seznamů umožňuje, aby při splnění zákonem stanovených podmínek došlo k nabytí od neoprávněného, a tím prolamuje zásadu nemo plus iuris ad...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.