epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 12. 2021
    ID: 113904upozornění pro uživatele

    Poskytování údajů elektronických komunikací oprávněným orgánům

    Nejen v souvislosti s celosvětovou pandemií COVID-19, pokračujícími kybernetickými útoky zasahujícími často oblast citlivých údajů, ale také v kontextu navrhovaných legislativních změn v oblasti elektronických komunikací, se v posledních letech otevírá téma samotného rozsahu přístupu k údajům, které jsou generovány v rámci poskytování služeb elektronických komunikací nebo přímo vznikají v souvislosti s provozem těchto služeb.

    Jednou z otázek je tedy i přístup k údajům elektronických komunikací (nově dle návrhu Nařízení ePrivacy označovaných také jako metadata) ze strany orgánů státní správy (tzv. law enforcement agencies). Polemiky nad tím, v jakém rozsahu a za jakých podmínek mohou být metadata využívána, vyústily dokonce ve zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/24/ES o uchovávání údajů, a to rozhodnutími ze strany Evropského soudního dvora ve spojených věcech C-293/12 a C‑594/12[1] ze dne 8. 4. 2014. Tato rozhodnutí poukazovala na skutečnost, že podle směrnice je umožněné sledování velkého objemu informací o populaci jako celku, aniž by takové plošné sledování mělo či mohlo mít přímou souvislost s faktickým ohrožením veřejné bezpečnosti. Dále Evropský soudní dvůr kritizoval absenci kontrolních mechanismů a pravidel přístupu pro oprávněné veřejné orgány, včetně přiměřené doby pro uchovávání údajů. Evropský soudní dvůr na druhou stranu dovodil, že zpracování metadat za účelem boje proti terorismu, posilování národní bezpečnosti a prevence závažné trestné činnosti, je účelem legitimním a odpovídá obecnému zájmu. Evropský soudní dvůr však nakonec i přesto rozhodl, že směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/24/ES o uchovávání údajů není plně v souladu s úpravou v Listině základních práv Evropské unie[2]. Tento právní výklad následně potvrzoval i ve svých dalších rozsudcích (viz C-623/17 [3]či C-746/18[4]).

    Odlišný přístup k problematice míry a extenzity při poskytování metadat ze strany povinných osob je navíc zřejmě viditelným i v prostředí České republiky, kde také opakovaně dochází k určitým názorovým střetům a určité dichotomii ve vnímání této problematiky, zejména v odborné rovině. Tyto názorové rozdíly částečně podporují případné snahy dalších orgánů státní moci o rozšiřování pravomocí i v této oblasti.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    V České republice jsou v tomto ohledu významné nálezy Ústavního soudu, pod sp. zn. Pl. ÚS 24/10[5], ze dne 22. 3. 2011 a Pl. ÚS 24/11[6], ze dne 20. 12. 2011, které zrušily § 97 odst. 3 a 4 zákona o elektronických komunikacích[7] a § 88 a § 88a trestního řádu[8], a to dnem vyhlášení nálezů ve sbírce zákonů 12. 4. 2011. Zde je nutné konstatovat, že se jedná o nálezy vydané ještě před zrušením směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/24/ES o uchovávání údajů. Zrušení uvedených ustanovení zahájilo práce na novele legislativy, která byla provedena zákonem 273/2012 Sb., který nabyl účinnosti 1. 10. 2012. Jelikož novela zákona o elektronických komunikací, která nově upravila problematiku tzv. data retention, byla přijata s určitým časovým odstupem, došlo k určitému otestování stavu, kdy přístup k těmto typům údajů elektronických komunikací  fungoval po určité období bez této speciální právní úpravy, a to pouze na základě obecných oprávnění (např. § 8 trestního řádu),  tedy bez dostatečné právní jistoty, jak pro oprávněné orgány, povinné osoby, tak i pro subjekty údajů (koncové uživatele služeb).

    Následně byl pak v roce 2017 podán další návrh na zrušení zmíněného § 97 odst. 3 a 4 zákona o elektronických komunikacích, § 88a trestního řádu a § 68 odst. 2 a § 71 písm. a) zákona o policii[9], z důvodu jeho ústavní nekonformnosti. V tomto případě však Ústavní soud neshledal dovozovanou protiústavnost. Plénum Ústavního soudu zamítlo návrh skupiny 58 poslanců na zrušení některých ustanovení zákona o elektronických komunikacích, trestního řádu, zákona o Policii České republiky a vyhlášky o uchovávání, předávání a likvidaci provozních a lokalizačních údajů (Pl. ÚS 45/17[10]).

    Reklama
    Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    4.11.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Jaký je tedy současný rozsah orgánů oprávněných získat přístup k datům vznikajících v rámci poskytování služeb elektronických komunikací? Na základě jakých podmínek je takový přístup umožněn? Jaké jsou nastaveny kontrolní mechanismy zajišťující, že budou dodržena všechna nezbytná pravidla pro zákonné zpracování?

    Pro určité zjednodušení platí, že v oblasti poskytování služeb elektronických komunikací, resp. údajů spojených a vzniklých v souvislosti s jejich zákonným poskytováním oprávněným orgánům se pohybujeme zhruba v následujících oblastech:

    1. Oblast provozních a lokalizačních údajů, již upravuje zejména zákon o elektronických komunikacích v podobě tzv. data retention a trestní řád nebo zákon o policii;
    2. Oblast obsahu komunikace neboli tzv. odposlechy, jež je taktéž se svými podmínkami upravena prostřednictvím zákona o elektronických komunikacích, ale i trestním řádem;
    3. Oblast poskytování údajů o účastnících služeb elektronických komunikací, tj. zejména v ohledu, komu patří jaké telefonní číslo a identifikační údaje takové osoby, kdy samotná úprava je opět vtělená do zákona o elektronických komunikacích a další související legislativy, upravující uplatňování tohoto práva pro jednotlivé oprávněné orgány.

    Souhrnný přehled možností přístupu oprávněných orgánů k údajům elektronických komunikací, včetně uvedení povinností povinných subjektů, rozsahu údajů a kontrolních mechanismů je ZDE.

    Uvedený přehled by tak mohl sloužit jako případné vodítko pro vzájemnou spolupráci poskytovatelů služeb elektronických komunikací s příslušnými oprávněnými orgány.

    Na závěr uvádíme příklad z poslední doby, v kontextu ukázky možného přístupu ze strany oprávněných orgánů ke specifickým  kategoriím údajů o komunikačním provozu, a to novelu zákona o elektronických komunikacích promítnutou do § 98a (v oblasti bezpečnosti a integrity veřejných komunikačních sítí a služeb elektronických komunikací) a novelu zákona o Vojenském zpravodajství[11] provedenou zákonem 150/2021 Sb. Tato novela zavádí pro Vojenské zpravodajství speciální oprávnění pro zřízení rozhraní pro připojení nástroje detekce umožňujícího provádět cílenou detekci jevů nasvědčujících existenci kybernetického útoku nebo hrozby a jejich identifikaci podle zákona o Vojenském zpravodajství. V této souvislosti je nutné uvést, že toto právo vzniká Vojenskému zpravodajství až poté, co nedosáhne dohody o spolupráci s jednotlivými právnickými nebo fyzickými osobami zajišťujícími veřejnou komunikační síť nebo poskytujícími veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťování detekce na základě dohody o spolupráci není účinné. Tímto legislativním nastavením by tak měla být zajištěna určitá nižší míra extenzity ze strany Vojenského zpravodajství v získávání těchto údajů pro účely kybernetické obrany. Zejména takovým způsobem, aby by se co nejvíce minimalizoval negativní dopad na samotné poskytování služeb elektronických komunikací ze strany právnických či fyzických osob.

    Mgr. Vojtěch Rusz
    Mgr. Vanda Kellerová

    Spolek pro ochranu osobních údajů

    Hellichova 1 / 458
    118 00 Praha 1

    Tel:     +420 730 677 644
    e-mail: spolek@ochranaudaju.cz
     

    [1] CURIA - Dokumenty (europa.eu)

    [2] Listina základních práv Evropské unie (europa.eu)

    [3] CURIA - Dokumenty (europa.eu)

    [4] CURIA - Dokumenty (europa.eu)

    [5] NALUS - databáze rozhodnutí Ústavního soudu (usoud.cz)

    [6] NALUS - databáze rozhodnutí Ústavního soudu (usoud.cz)

    [7] Zákon 127/2005 Sb.

    [8] Zákon 141/1961 Sb.

    [9] Zákon 273/2008 Sb.

    [10] Pl._US_45_17_vcetne_disentu.pdf (usoud.cz)

    [11] Zákon 289/2005 Sb.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Vojtěch Rusz, Mgr. Vanda Kellerová (Spolek pro ochranu osobních údajů)
    3. 12. 2021

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zjišťování věku na online platformách a ochrana nezletilých
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnanců, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Bitva o sportovní data a technologie: Strava a Suunto proti Garminu
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Komisionální přezkoušení: Více příležitostí, více problémů?
    • Testamentární svěřenské fondy: nevyužitý potenciál v právní pasti?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    • 11.11.2025Ochrana osobnosti a dobré pověsti právnických osob v aktuální judikatuře (online - živé vysílání) - 11.11.2025
    • 12.11.2025DPH při prodeji nemovitosti (online - živé vysílání) - 12.11.2025
    • 12.11.2025Jak říct „ne“ a neztratit vztah – asertivita a vědomá komunikace (nejen) pro právníky (online - živé vysílání) - 12.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnanců, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Zjišťování věku na online platformách a ochrana nezletilých
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Judikatura ÚS ve věci udělování státního občanství
    • Bitva o sportovní data a technologie: Strava a Suunto proti Garminu
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ŘÍJEN 2025
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Bitva o sportovní data a technologie: Strava a Suunto proti Garminu
    • Stabilizace úrokových sazeb hypotečních úvěrů a jejich vliv na trh nemovitostí
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnanců, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ

    Soudní rozhodnutí

    Bezplatná obhajoba

    Pro fakultativní rozhodnutí soudu o nároku na bezplatnou obhajobu nebo obhajobu za sníženou odměnu i bez návrhu obviněného podle § 33 odst. 2 věta druhá tr. ř. jsou rozhodující jednak...

    Činnost advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Dokazování (exkluzivně pro předplatitele)

    Samotné pořízení kamerového záznamu osoby na místě veřejnosti přístupném soukromým subjektem nepředstavuje zásah do ochrany soukromí zakotvené v čl. 7 a 10 Listiny. Je ovšem třeba...

    Insolvence a nájem bytu (exkluzivně pro předplatitele)

    Nevyužije-li insolvenční správce možnosti vypovědět smlouvu o nájmu bytu podle § 256 odst. 1 insolvenčního zákona, k zániku nájmu bytu zpeněžením nemovitosti ve smyslu § 283...

    Insolvence, osvobození od placení pohledávek (exkluzivně pro předplatitele)

    Platí-li, že užití institutu výhrady veřejného pořádku podle článku 33 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2015/848 ze dne 20. května 2015, o insolvenčním řízení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.