epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    20. 3. 2002
    ID: 16136upozornění pro uživatele

    Vláda spustila reformu veřejné správy, spokojen je zatím málokdo

    Vznik krajů je výsledkem politického
    úsilí sociálnědemokratické vlády. Alespoň to tvrdí předseda ČSSD
    Vladimír Špidla. Obhajuje tak současná výjezdní zasedání vlády v
    jednotlivých krajských městech, která prý přispívají k většímu
    chápání regionálních problémů. Opozice zase tvrdí, že si ČSSD za
    státní peníze dělá předvolební kampaň.

    Vznik krajů je výsledkem politického
    úsilí sociálnědemokratické vlády. Alespoň to tvrdí předseda ČSSD
    Vladimír Špidla. Obhajuje tak současná výjezdní zasedání vlády v
    jednotlivých krajských městech, která prý přispívají k většímu
    chápání regionálních problémů. Opozice zase tvrdí, že si ČSSD za
    státní peníze dělá předvolební kampaň. Skutečností zůstává, že se
    během tohoto volebního období reforma veřejné správy rozběhla a
    nyní vstupuje do druhé fáze.
    Nejhmatatelnějším výsledkem správní reformy je zřízení krajů
    a zvolení jejich zastupitelstev. Základ pro tento krok pochází z
    předchozího volebního období, když byl v prosinci 1997 schválen
    ústavní zákon o vzniku vyšších územních samosprávných celků
    (VÚSC), podle něhož se v lednu 2000 republika rozdělila na 14
    krajů. V roce 2000 byl přijat balík zákonů nezbytných pro reformu
    veřejné správy a fungování krajských samospráv, například zákony
    o krajích, o obcích, o volbách do krajských zastupitelstev či o
    kompetencích a majetku krajů.
    Volby do 13 krajských zastupitelstev se konaly 12. listopadu
    2000 za mizivého zájmu voličů (33,64 procenta). Výjimkou byla
    Praha, jejíž zastupitelstvo vzešlo z komunálních voleb v roce
    1998. V prosinci 2000 pak zastupitelstva krajů zvolila krajské
    rady a hejtmany, načež začaly kraje fakticky fungovat. Krajské
    úřady se nastěhovaly do nových sídel, z nichž však mnohá nejsou
    doposud dokončena a další zase nepojmou žádané množství úředníků.
    I přes řadu legislativních předpisů, které měly fungování
    krajských samospráv zajistit, panuje zvláště mezi regionálními
    politiky značné rozčarování. Kraje sice začaly přebírat od státu
    majetek (školy, nemocnice, silnice nižších tříd), ale se značnými
    problémy. Ty vyústily například v několik žalob, které kraje
    podaly na některá ministerstva kvůli problematickému převodu
    majetku. Krajská zastupitelstva také již využila své zákonodárné
    pravomoci. Do sněmovny kraje dodaly devět návrhů, ale zatím žádný
    z nich neuspěl.
    Hlavním problémem se ukázalo financování krajů, kterým
    chyběly vlastní příjmy, a nedostatečná legislativa neumožnila
    sestavení krajských rozpočtů. Nedostávaly se peníze na potřebné
    vybavení i na úředníky, ačkoli kraje již musely zajišťovat
    kompetence, které na ně byly převedeny. Hejtman Královéhradeckého
    kraje Pavel Bradík první rok svého úřadu zhodnotil v tisku slovy:
    "Dělali jsme vlastně jenom jakési pošťáky státních peněz. Je to
    nedůstojná role." Středočeský hejtman Petr Bendl zase letos v
    lednu popsal průběh reformy veřejné správy jako chaos a zmatek.
    Loni v listopadu Poslanecká sněmovna po několikaměsíčním
    projednávání schválila vládní návrh zákona o rozpočtovém určení
    daní. Kraje by tak na vlastních daňových příjmech mohly získat
    10,6 miliardy korun. Novelu podpořil Senát i prezident.
    V letošním roce čeká kraje přebírání dalších kompetencí z
    beder státu v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů. V
    lednu 2003 má po více než 40 letech zaniknout členění republiky
    na okresy a většinu jejich práce mají převzít pověřené obce. Část
    agendy převezmou i krajské úřady. Oprávnění okresů dohlížet na
    obecní samosprávu má být převedeno na kraje. V úterý Poslanecká
    sněmovna schválila stěžejní zákon této druhé etapy reformy
    veřejné správy - zákon o obcích, který mimo jiné stanoví počet
    obcí s rozšířenou působností na 194.
    Reforma veřejné správy probíhá souběžně ve čtyřech úrovních.
    Krom reformy územní správy je to ještě reforma ústřední státní
    správy, reforma kvality a obsahu veřejné správy, která zahrnuje
    informatizaci a reforma postavení zaměstnanců veřejné správy.
    Konkrétními počiny, které by měly občanům zpříjemnit styk s
    úřady, je například zákon o elektronickém podpisu či zákon o
    svobodném přístupu k informacím.

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    ČTK
    20. 3. 2002

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • DEAL MONITOR
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Výklad právních norem
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení

    Žalobou z lepšího práva se rozumí žaloba, kterou se třetí osoba domáhá po tom, komu byla z majetkové podstaty (výtěžku jejího zpeněžení, jímž mohou být i splátky při...

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.