epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 12. 2011
    ID: 78766upozornění pro uživatele

    Vývoz a dovoz uměleckých předmětů aneb jak vyvézt obraz z ČR

    Předměty kulturní povahy jsou považovány za významné dědictví dané země, resp. jejího národa, a jsou chráněny mnoha právními předpisy. Tento zájem se projevuje zejména v mnoha omezeních, kterými stát limituje vývoz uměleckých předmětů, a snaží se tak mít kontrolu nad pohybem kulturního dědictví své země.

     
    Otázkou nadále zůstává, zda má stát ponechat spíše liberálnější pojetí dané problematiky a nebránit tak přeshraničnímu převozu uměleckých předmětů do dalších zemí, ať už za účelem výstavy či prodeje, a docílit tak většího věhlasu svých uměleckých děl a jejich propagace, nebo má spíše stanovit přísnější pravidla a snažit se o setrvání uměleckých předmětů v zemi jejich vzniku. V druhém zmíněném případě je kladen podstatně větší důraz na zachování pospolitosti a kontinuity kulturního dědictví, resp. „co je naše, má zůstat doma“.

    Tento příspěvek uvádí právní předpisy související s problematikou a definuje pojem kulturní statek, jež následně dělí do dalších skupin tak, jak je vymezuje zákonodárce. Další část se týká vývozu kulturních statků z ČR a rozdílů při vývozu z EU.

    Právní stav popsaný v příspěvku je účinný ke dni 1. 11. 2011.

    Důležité právní předpisy spojené s danou problematikou

    Zde uvádím základní právní předpisy týkající se vývozu a dovozu uměleckých předmětů v rámci právního řádu ČR:

    • Zákon 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
    • Zákon 214/2002 Sb., o vývozu některých kulturních statků z celního území Evropských společenství, ve znění pozdějších předpisů.
    • Zákon 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy, ve znění pozdějších předpisů, a k němu prováděcí vyhláška Ministerstva kultury 275/2000 Sb., kterou se provádí zákon 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy.
    • Zákon 101/2001 Sb., o navracení nezákonně vyvezených kulturních statků, ve znění pozdějších předpisů.
    • Zákon 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, a k němu prováděcí vyhláška 66/1988 Sb., vyhláška Ministerstva kultury, kterou se provádí zákon České národní rady 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.

    Co se týče unijních předpisů, zmiňuji nařízení Rady (ES) č. 116/2009, o vývozu kulturních statků.

    Z mezinárodních smluv týkajících se dovozu a vývozu movitých kulturních památek uvádím vyhlášku Ministerstva zahraničních věcí 15/1980 Sb., o Úmluvě o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví kulturních statků.

    Další podrobnosti výše stanovených předpisů jsou zmíněny v dalších více než padesáti podzákonných předpisech, které se týkají hlavně vymezení předmětů, jež jsou kulturními památkami a národními kulturními památkami. Z důvodu prostorové náročnosti je zde nebudu všechny vyčerpávajícím způsobem zmiňovat.

    Definice pojmů spojených s problematikou

    Ve výše zmíněných ustanoveních se setkáváme s pojmy kulturní statek, kulturní památka, národní kulturní památka, sbírkový předmět, předmět kulturní hodnoty a navíc ještě mohu zmínit národní kulturní poklad, což je pojem pocházející z čl. 36 Smlouvy o fungování EU (dříve čl. 30 Smlouvy o ES).  Ke správné aplikaci určitého právního předpisu je nezbytné umělecký předmět správně subsumovat pod určitý pojem nacházející se v daném právním předpise. Z tohoto důvodu uvádím základní definice jednotlivých pojmů pocházejících z příslušných právních předpisů.

    Kulturní statek

    Nejprve vymezím, co přesně spadá pod pojem kulturní statek a to s použitím vyhlášky Ministerstva zahraničních věcí 15/1980 Sb., o Úmluvě o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví kulturních statků.

    Pro účely této úmluvy se výrazem "kulturní statky" rozumějí ty statky, které byly kterýmkoli státem z důvodů náboženských nebo světských označeny za významné pro archeologii, prehistorii, historii, literaturu, umění nebo vědu a které patří do těchto kategorií:

    a) vzácné sbírky nebo vzorky zoologické, botanické, mineralogické a anatomické a předměty paleontologického zájmu;
    b) statky týkající se historie, včetně historie vědy a techniky, historie vojenství a společnosti, stejně jako i života významných představitelů národa, myslitelů, vědců a umělců a událostí národního významu;
    c) archeologické vykopávky (prováděné oprávněně i tajně) a archeologické objevy;
    d) zlomky oddělené od uměleckých a historických památek a zlomky z archeologických nalezišť;
    e) starožitnosti starší než sto let, jako např. nápisy, mince a ryté pečetě;
    f) národopisný materiál;
    g) statky umělecké hodnoty jako:
         I) obrazy, malby a kresby zhotovené ručně na jakémkoli podkladu nebo v jakémkoli materiálu (s výjimkou průmyslových návrhů a předmětů zdobených ručně);
         II) původní díla sochařského umění a plastiky v jakémkoli materiálu;
         IV) původní umělecké asambláže a koláže v jakémkoli materiálu;
    h) vzácné rukopisy a prvotisky, staré knihy, dokumenty a publikace, které jsou předmětem zvláštního zájmu (historické, umělecké, vědecké, literární aj.), a to jednotlivě nebo ve sbírkách;
    i) známky, kolky apod. jednotlivě i v kolekcích;
    j) archívy, včetně archívů zvukových, fotografických a filmových;
    k) kusy nábytku, které jsou starší než sto let, a staré hudební nástroje.

    Další vymezení pojmu kulturní statek najdeme v předpisu Evropské unie, a to v nařízení Rady (ES) o vývozu kulturních statků, kde je v článku 1 uvedeno: „Aniž jsou dotčeny pravomoci členských států podle článku 30 Smlouvy, se kulturními statky pro účely tohoto nařízení rozumí statky uvedené v příloze I.“

    Po nahlédnutí do přílohy nařízení o vývozu kulturních statků najdeme podrobné rozřazení předmětů do jednotlivých kategorií. Jako kulturní statky jsou zde označeny předměty, které splňují podmínku staří[1] a spadají do stanoveného finančního limitu.[2][3]

    Shrneme-li výše napsané, můžeme za kulturní statek označit movitou věc, která má pro stát historickou a uměleckou hodnotu, je součástí kulturního dědictví státu, a která je za kulturní statek prohlášena zákonem. V českém právním řádu se kulturní statek, jako pojem nadřazený, dále dělí do dalších čtyř kategorií. Pro správné stanovení podmínek, za jakých je umělecký předmět možno vyvézt, je potřeba určit, o jaký druh kulturního statku se jedná a zařadit jej do jedné z kategorií.

    Druhy kulturních statků

    Kulturní památka

    Za kulturní památku lze označit věc movitou či nemovitou, která za ni byla prohlášena rozhodnutím Ministerstva kultury dle zákona o památkové péči.

    Aby mohla být určitá věc prohlášena za kulturní památku, musí splňovat následující kritéria- musí se jednat o předmět, který je významným dokladem historického vývoje, životního způsobu a prostředí společnosti od nejstarších dob do současnosti, jako projev tvůrčích schopností a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti, pro jejich hodnoty revoluční, historické, umělecké, vědecké a technické nebo které mají přímý vztah k významným osobnostem a historickým událostem. (§ 2 odst. 1 zákona o památkové péči).

    Prohlášení věci za kulturní památku probíhá jako správní řízení a je možné jej zahájit na návrh nebo z vlastního podnětu Ministerstva kultury, čili i bez návrhu.[4] Věc se posléze stává kulturní památkou okamžikem nabytí právní moci rozhodnutí o jejím prohlášení za kulturní památku.

    Národní kulturní památka

    Které věci patří mezi národní kulturní památky, je stanoveno nařízeními vlády ČR. V podstatě se jedná o ty památky, které tvoří nejvýznamnější součást kulturního bohatství národa,[5] jinými slovy, u kterých stát projevuje zvýšený zájem k jejich ochraně a které bezpochyby patří k projevu státnosti dané země.

    Jako příklad stanovení národní kulturní památky můžeme uvést nařízení vlády 422/2005 Sb., o prohlášení Horského hotelu a televizního vysílače Ještěd u Liberce a některých movitých kulturních památek za národní kulturní památky.

    Sbírkové předměty

    Sbírkové předměty jsou po kulturních památkách a národních kulturních památkách další skupinou kulturních statků. Jedná se o věci movité i nemovité, které jsou chráněny jako sbírky uchovávané zejména v muzeích a galeriích. Další podrobnosti ohledně sbírek (vedení centrální evidence sbírek, inventarizace sbírek atd.) jsou uvedeny v zákoně 122/2000 Sb., zákon o ochraně sbírek muzejní povahy, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon rovněž stanoví, za jakých podmínek je možno vyvézt sbírky do zahraničí, což bude uvedeno dále.

    Předměty kulturní hodnoty

    Poslední skupinou kulturních statků v českém právním řádu jsou předměty kulturní hodnoty. Jejich vymezení lze nalézt v § 1 odst. 1 zákona 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, kde jsou jako předměty kulturní hodnoty označeny přírodniny, lidské výtvory nebo jejich soubory, které jsou významné pro historii, literaturu, umění, vědu nebo techniku, a jež kumulativně splňují kritéria obsažená v příloze č. 1 tohoto zákona. V této příloze jsou jednotlivé věci rozděleny dle oborů a u každé konkrétní položky je stanoveno vyžadované stáří a, je-li předepsána, tržní hodnota stanovující limitní částku, od níž se jedná o předmět kulturní hodnoty. Následný vývoz této věci do zahraničí se řídí rovněž zákonem o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty.

    Vývoz kulturních statků

    Vývoz kulturní památky a národní kulturní památky

    Tento vývoz mimo ČR lze uskutečnit jen s předchozím souhlasem Ministerstva kultury,[6] vydaným na základě žádosti o povolení k vývozu kulturní památky do zahraničí. Žádost se podává v písemné formě a je k ní třeba připojit předepsaný formulář celkem ve čtyřech vyhotoveních, který je dostupný v příloze č. 1 ve vyhlášce Ministerstva kultury, vyhláška 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon o státní památkové péči. Žádost o povolení k vývozu podává vlastník kulturní památky, popř. jeho zástupce, tj. fyzická či právnická osoba. Co se týče náležitosti této žádosti, jsou stanoveny v § 18 zmíněné vyhlášky.[7] Na závěr je ještě potřeba dodat, že kulturní památky lze vyvézt jen na dobu dočasnou a nikoliv trvalou.

    Zmíněné v předchozím odstavci se vztahuje i na národní kulturní památky. Pouze dodám, že tyto památky, jako významné součásti kulturního dědictví, by měly podléhat zvýšenému zájmu k setrvání v zemi původu. Státní orgány by měly pečlivě zvážit, zda je jejich vyvezení v souladu s kulturními zájmy země, ale na druhé straně neuvážlivě nebránit reprezentaci kulturního bohatství v zahraničí.

    Vývoz sbírkových předmětů

    Vývoz sbírek se řídí § 11 zákona o ochraně sbírek muzejní povahy[8]. Při prozkoumání tohoto předpisu najdeme úpravu obdobnou jako v případě vývozu kulturních památek, resp. opět je zde umožněn vývoz pouze na dobu určitou, která je výslovně omezena na období jednoho roku. O povolení k vývozu je možno žádat opakovaně a prodloužit tak dobu setrváni sbírky v zahraničí.

    Povolení k vývozu vydává Ministerstvo kultury na základě žádosti vlastníka sbírky. Tato žádost musí být podána na předepsaném tiskopisu, jehož vzor je uveden v prováděcí vyhlášce Ministerstva kultury 275/2000 Sb., kterou se provádí zákon 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy. Povolení k vývozu lze vydat jen v případě, že vývoz neohrozí fyzickou podstatu sbírky, popřípadě jednotlivých sbírkových předmětů, a jsou-li sbírce poskytnuty dostatečné právní záruky pro její navrácení do ČR.

    Vývoz předmětů kulturní hodnoty

    Předměty kulturní hodnoty lze vyvézt z ČR pouze s osvědčením k vývozu. Osvědčení je vydáváno dle zákona o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty[9] odbornou organizací (muzea, galerie, knihovny, pracoviště Národního památkového ústavu) určenou dle přílohy č. 2 jmenovaného zákona nebo Ministerstvem kultury[10] a lze jej určit na dobu určitou i neurčitou.

    Vývoz kulturních statků z celního území Evropské unie

    K tomuto vývozu je potřeba dle nařízení Rady ES č. 116/2009, o vývozu kulturních statků a dle zákona 214/2002 Sb., o vývozu některých kulturních statků z celního území Evropských společenství, ve znění pozdějších předpisů, standartního evropského povolení, které ovšem nenahrazuje předchozí popsaná povolení. Jinými slovy, nejprve je potřeba zažádat o povolení nebo osvědčení, záleží na druhu kulturního statku, a teprve posléze je možno žádat o evropské standartní povolení u Ministerstva kultury.

    Zda kulturní statek potřebuje k vývozu z celního území EU standartní evropské povolení, je stanoveno v příloze I zmíněného nařízení, kde jsou jednotlivé předměty rozřazeny podle oboru a současně je zde stanovena podmínka stáří a u některých předmětů i ceny. Použitá metoda rozdělení se v podstatě shoduje s přílohou zákona o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty.[11] Při porovnání těchto dvou předpisů vidíme, že limitní cena pro stanovení kulturního statku je v českém právním předpise přibližně 125 krát nižší,[12] než je tomu v předpise unijním. Nelze si tedy nevšimnout snahy českého zákonodárce daleko více regulovat pohyb kulturních statků než EU.

    Jak bylo zmíněno, evropské standartní povolení nenahrazuje jiná povolení čí osvědčení, jinými slovy, k vývozu kulturního statku mimo EU je v určitých případech[13] potřeba získání dvojího správního aktu., resp. je zde zavedena duplicita povolovacích správních aktů. Přílišnou složitost lze vidět na příkladu vývozu kulturní památky, kde je nejprve potřeba žádat o souhlas Ministerstva kultury dle zákona o státní památkové péči, a až následně u toho stejného orgánu žádat o standartní evropské povolení. Další zbytečná komplikace se nachází v případě vývozu předmětů kulturní hodnoty, kde je k vývozu nejprve potřeba osvědčení a je-li uděleno, teprve posléze lze zažádat o vývozní povolení.

    Stručný exkurz do vybraných zahraničních právních úprav

    Velká Británie

    Chceme-li vyvézt předmět kulturní hodnoty z Velké Británie, musíme uvažovat, zda se jedná o vývoz do jiného členského státu EU či o vývoz z celního území EU.

    Pokud se jedná o vývoz předmětu kulturní hodnoty v rámci EU, je třeba žádat o individuální licenci[14] v případě, že předmět spadá do limitů (stářím předmětu a jeho cenou) stanovených britskými právními předpisy (UK Open General Export Licence (OGEL), MLA's 'UK Export Licensing for Cultural Goods). Pokud je zboží nad těmito limity (mladší nebo pod požadovanou cenou) lze předmět vyvézt bez povolení.

    Druhá situace nastává v případě vývozu z EU. Zde se uplatní zmíněné nařízení Rady ES č. 116/2009 jako v případě vývozu z ČR. Je-li předmět nad stanoveným unijním limitem dle přílohy I nařízení, je potřeba evropského povolení. Není-li předmět nad tímto limitem, uplatní se předchozí odstavec, tj. pokud je zboží nad limitem stanoveným britským předpisem, je třeba žádat o povolení, jinak lze zboží vyvézt bez povolení.[15]

    Finsko

    Právní úprava Finska je obdobná úpravě Velké Británie. V případě vývozu kulturního předmětu z Finska záleží na tom, zda daná věc náleží mezi chráněné předměty dle národního předpisu Act on Restrictions to the Export. V tomto případě se nezohledňuje finanční hodnota věci a k vývozu je vyžadována národní licence[16] vydaná Finskou národní galerií v Helsinkách nebo Válečným muzeem v Helsinkách, popř. jedním z provinčních muzeí vybraným dle místní příslušnosti.

    Druhá situace opět nastává při vývozu z celního území EU. Pokud kulturní statek spadá do působnosti již několikrát zmíněného nařízení ES č. 116/2009, resp. přesahuje jeho limity stanovené v příloze I nařízení, je potřeba získat exportní vývozní licenci, jíž vydává finská národní galerie nebo finská národní rada pro památky dle dané příslušnosti. V případě, že předmět nepřesahuje danou finanční částku, postačí národní licence vydaná dle finských předpisů dle předchozího odstavce.[17]

    Dovoz kulturních statků

    Dovoz předmětů kulturní hodnoty do ČR není zvlášť upraven speciálními právními předpisy jako v případě vývozu, takže pro dovoz uměleckého předmětu ze zahraniční je nezbytné splnit pouze podmínky dané země. Toto splnění by mělo být náležitě kontrolováno, aby nedošlo k nezákonnému vyvezení nebo převodu vlastnictví kulturního statku.

    Nakonec ještě podotknu, že ČR je smluvní stranou Úmluvy o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví kulturních statku, čili je vázána kontrolovat, zda nedochází k nedovolenému dovozu kulturního statku z jiné země do ČR a tak k ochuzování kulturního dědictví země původu daného statku.

    Závěrem

    Právní úprava ČR v oblasti kulturních statků je rozsáhlá a v některých případech až složitě dělí kulturní statky do různých kategorií, ke kterým vyžaduje rozdílné povolovací správní akty. S ohledem na zjednodušení administrativy by bylo záhodno de lege ferenda stanovit určité jádro kulturního dědictví, což v dnešní době zastávají národní kulturní památky, které by podléhalo zvýšené ochraně. Tyto kulturní statky by bylo možno vyvézt pouze výjimečně na dobu dočasnou a s dostatečnou zárukou navrácení se zpět do ČR. V druhé podstatně početnější skupině by byly obsaženy všechny kulturní statky, k jejichž vývozu by postačovalo povolení vydané státním orgánem působícím v daném oboru (galerie, muzea,…). V případě, že by kulturní statek spadal do působnosti nařízení Rady ES č. 116/2009, o vývozu kulturních statků, k vyvezení by postačovalo evropské povolení a nebylo by potřeba již povolení českého. Odstranil by se takto stav, kdy několik orgánů, či dokonce ten samý orgán, musí souhlasit s vyvezením jedné věci. Ostatně na příkladech bylo ukázáno, že jiné evropské země tuto praxi již zavedly.


    Matouš Zavadil

    Matouš Zavadil
    Právnická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
    student 5. ročníku


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Např. u dopravních prostředků je to více než 75 let, u obrazů a maleb zcela provedených ručně, nejde-li o akvarel, kvaše, pastely nebo mozaiky, a nepatřících autorovi, je to více než 50 let).
    [2] U zmíněných dopravních prostředků činí finanční limit 50 000 €, u obrazů a maleb zcela provedených ručně, nejde-li o akvarel, kvaše, pastely nebo mozaiky, činí 150 000 €).
    [3] Hodnota předmětu se přepočítává pro členské státy, jejichž měnou není euro, podle směnného kurzu ke dni 31. prosince 2001 zveřejněného v Úředním věštníku Evropských společenství. Tato protihodnota vyjádřená v národní měně se s účinkem od 31. prosince 2001 přezkoumává každé dva roky. Výpočet protihodnoty se zakládá na průměrných denních hodnotách zmíněných měn vyjádřených v eurech během období dvaceti čtyř měsíců, které končí posledním srpnovým dnem, který předchází přezkumu nabývajícímu účinku 31. prosince.
    [4] Ministerstvo kultury si před prohlášením věci za kulturní památku vyžádá vyjádření krajského úřadu a obecního úřadu obce s rozšířenou působností, pokud je již od těchto orgánů neobdrželo. Vyjádření příslušného úřadu by mělo především obsahovat jeho stanovisko ohledně celkové kulturní hodnoty věci pro konkrétní region, posouzení přínosu prohlášení věci za kulturní památku a dále zda budou efektivně uplatňovány podmínky ochrany kulturní památky. Dále je Ministerstvo kultury povinno obeznámit vlastníka dané věci a umožnit mu vyjádření se.
    [5] § 4 zákona 20/1987 Sb., o památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
    [6] § 20 zákona 20/1987 Sb., zákon o památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
    [7] Žádost musí obsahovat všechny základní znaky kulturní památky vylučující její záměnu, zejména popis s fotografií, druh a název, rozměry, současný stav, údaje o provedených opravách nebo restaurování, účel, pro který se žádá o předchozí souhlas s vývozem, doba, na kterou se kulturní památka vyváží, a způsob jejího užití v zahraničí. K žádosti je třeba dodat písemný souhlas vlastníka kulturní památky s vývozem a jeho účelem.
    [8] Zákon 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy, ve znění pozdějších předpisů.
    [9] Zákon 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
    [10] Při stanovení, která odborná organizace bude o vydání osvědčení rozhodovat, se vychází z oboru, do kterého daný předmět patří, a z územní působnosti, jež se určuje podle sídla nebo bydliště vlastníka předmětu. Ministerstvo kultury vydává osvědčení pouze v případě, že mu žádost o vydání osvědčení je postoupena odbornou organizací.
    [11] Zákon 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
    [12] Porovnání vychází z kursu ČNB platného ke dni 14. 9. 2011.
    [13] Jedná se o případ, kdy kulturní statek spadá do přílohy čl. 1 zákona o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty a zároveň do přílohy I nařízení ES č. 116/2009  o vývozu kulturních statků.
    [14] Přeloženo z původního termínu original licence.
    [15] Export license for cultural goods (All UK)[online]. Business Link, [cit. 13. 9. 2001]. Dostupné na >>> zde .
    [16] Přeloženo z původního termínu national licence.
    [17] Export of cultural goods [online]. The National Board of Antiquities, 25.8.2010 [cit. 13.9.2011]. Dostupné >>> zde .


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Matouš Zavadil
    9. 12. 2011

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • 10 otázek pro ... Martina Bendíka
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • K odpovědnosti státu za majetkovou a nemajetkovou újmu způsobenou při výkonu veřejné moci. Vyslovování konstatací porušení práva. Připomínka státního svátku 6. července
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Byznys a paragrafy, díl 13.: Vysílání zaměstnanců do zahraničí: Jak správně rozlišit služební cestu a režim vyslaného pracovníka
    • Zaplacení skladného není podmínkou pro vydání skladované věci
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • 10 otázek pro ... Martina Bendíka
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Korunové dluhopisy
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.