epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    VYHLÁŠKA ze dne 3. června 2003 o vyřazování jaderného zařízení nebo pracoviště III. nebo IV. kategorie z provozu

    Sbírka:  185/2003 | Částka:  64/2003
    17.6.2003

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    185

    VYHLÁŠKA
    ze dne 3. června 2003
    o vyřazování jaderného zařízení nebo pracoviště III. nebo IV. kategorie z provozu






          Státní úřad pro jadernou bezpečnost stanoví podle § 47 odst. 7 k provedení § 9 odst. 1 písm. g) a § 13 odst. 3 písm. d) zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 13/2002 Sb., (dále jen ,,zákon"):


    ČÁST PRVNÍ

    ÚVODNÍ USTANOVENÍ

    § 1

    Předmět úpravy

          Tato vyhláška stanoví rozsah a způsob vyřazování z provozu jaderného zařízení nebo pracoviště III. nebo IV. kategorie (dále jen ,,pracoviště"), k němuž je třeba povolení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (dále jen ,,Úřad"), a dále stanoví rozsah a způsob provedení Úřadem schvalované dokumentace pro povolovanou činnost.

    § 2

    Základní pojmy

          Pro účely této vyhlášky se rozumí
    a)
    vyřazovacími činnostmi -- činnosti prováděné v průběhu vyřazování jaderného zařízení nebo pracoviště z provozu, zejména dekontaminace, demontáž, demolice, shromažďování, třídění, úprava, zpracování, skladování, přeprava a zneškodnění radioaktivních odpadů vznikajících při vyřazování, realizace ochranných bariér a dalších opatření k zajištění radiační ochrany,
    b)
    ukončením provozu -- souhrn činností směřujících k ukončení využívání jaderného zařízení nebo pracoviště nebo k využívání k jiným činnostem, než k jakým bylo vydáno povolení podle § 9 odst. 1 zákona,
    c)
    etapou vyřazování -- časově a věcně vymezený úsek, ve kterém jsou prováděny vyřazovací činnosti,
    d)
    ukončením vyřazování z provozu -- vyřazení jaderného zařízení nebo pracoviště bez jakýchkoliv omezení, vyřazení s omezením k použití k jiným radiačním činnostem, než na které bylo vydáno povolení podle § 9 odst. 1 zákona, nebo vyřazení úložišť radioaktivních odpadů spojené s následným monitorováním jejich vlivu na okolí podle § 26 odst. 3 písm. a) zákona.


    ČÁST DRUHÁ

          ZP®SOBY A ROZSAH VYŘAZOVÁNÍ

    § 3

    Způsoby vyřazování

          Způsoby vyřazování jaderných zařízení a pracovišť jsou:
    a)
    okamžité vyřazování, kdy vyřazovací činnosti se provádějí plynule v nepřetržitém sledu od okamžiku zahájení vyřazování do jeho ukončení, nebo
    b)
    odložené vyřazování, kdy vyřazovací činnosti jsou rozděleny do několika postupných věcně a časově vymezených etap, mezi nimiž může být časová prodleva.

    § 4

    Rozsah vyřazování

          (1)  Vyřazovací činnosti se provádí v rámci jednotlivých etap.

          (2)  Etapami vyřazování jsou ukončení provozu, příprava k likvidaci a vlastní likvidace. V závislosti na způsobu vyřazování může být vyřazování provedeno v jedné etapě, a to v souladu se schváleným návrhem způsobu vyřazování. K jednotlivým etapám vyřazování je třeba povolení.

          (3)  Jednotlivé etapy vyřazování musí být ukončeny zajištěním ochranných bariér dosud nevyřazených zařízení, objektů, systémů a komponent jaderného zařízení nebo pracoviště proti nedovolenému šíření radionuklidů do životního prostředí.

    § 5

    Příprava k vyřazování

          Při přípravě vyřazování jaderného zařízení nebo pracoviště se vždy přihlíží k:
    a)
    fyzickému stavu jaderného zařízení nebo pracoviště, včetně ocenění stability staveb, technologických částí, systémů a komponent,
    b)
    zajištění jaderné bezpečnosti, radiační ochrany, fyzické ochrany a havarijní připravenosti, v souladu s podmínkami povolení podle § 9 odst. 1 zákona,
    c)
    způsobu nakládání s radioaktivními odpady, včetně jejich složení a množství, přepravy, zpracování, úpravy, skladování a ukládání radioaktivních odpadů,1) včetně zabezpečení minimalizace radioaktivních odpadů z vyřazovacích činností,
    d)
    stavu připravenosti personálu a dostupnosti technologie, o níž se předpokládá, že bude použita při vyřazování, včetně dekontaminace, demontáže a demolice, jakožto i možnosti technických operací s dálkovým ovládáním,
    e)
    způsobu opakovaného použití a recyklace vyřazovaných materiálů, systémů a komponent,
    f)
    odhadu nákladů na vyřazování z provozu a dostupnosti finančních prostředků,
    g)
    vlivu navrhovaných vyřazovacích činností na životní prostředí a obyvatelstvo,
    h)
    předpokládanému způsobu využití prostoru jaderného zařízení nebo pracoviště po ukončení provozu v souladu s územně plánovací dokumentací.

    § 6

    Ukončení vyřazování

          (1)  Neprodleně po ukončení vyřazovacích činností držitel povolení k vyřazování jaderného zařízení nebo pracoviště podá Úřadu informaci o ukončení vyřazování, v níž prokáže, podle typu pracoviště, že zajistil jadernou bezpečnost, radiační ochranu, havarijní připravenost a fyzickou ochranu v souladu se zvláštním právním předpisem.2)

          (2)  V případě, že prostor jaderného zařízení nebo pracoviště nemůže být uvolněn pro neomezené užívání, musí být přijata přiměřená opatření pro zajištění kontroly vykonávané nad prostorem, která odpovídají stavu místa z hlediska radiační ochrany.3)


    ČÁST TŘETÍ

    ROZSAH A ZPŮSOB PROVEDENÍ DOKUMENTACE TÝKAJÍCÍ SE VYŘAZOVÁNÍ

    § 7

    Rozsah a způsob provedení dokumentace

          (1)  Dokumentace týkající se vyřazování jaderného zařízení nebo pracoviště musí být zpracována se zřetelem na stav a provozní historii jaderného zařízení nebo pracoviště. Návrh způsobu vyřazování jaderného zařízení nebo pracoviště a odhad nákladů na vyřazování se aktualizuje nejméně jednou za 5 let. Uvedené dokumenty se předkládají současně.

          (2)  V případě, že k ukončení provozu dojde za mimořádných událostí, je nutno přehodnotit původně plánovaný způsob vyřazování a aktualizovat dokumentaci s ohledem na tuto skutečnost.

    § 8

    Návrh způsobu vyřazování z provozu jaderného zařízení nebo pracoviště III. nebo IV. kategorie

          (1)  Návrh způsobu vyřazování z provozu jaderného zařízení obsahuje v závislosti na rozsahu a způsobu vyřazovacích činností:
    a)
    popis jaderného zařízení, včetně technologické i stavební části, před ukončením provozu,
    b)
    předpokládaný termín zahájení vyřazovacích činností, zdůvodnění navrhovaného způsobu a rozsahu vyřazování a použitých technologických postupů, včetně jejich dostupnosti a ověření v praxi, časový harmonogram vyřazovacích činností a jejich cíle,
    c)
    předpokládané radionuklidové složení látek vyskytujících se v jaderném zařízení v okamžiku před ukončením provozu, posouzení jejich druhu, aktivity, toxicity, objemu, hmotnosti, fyzikální a chemické formy,
    d)
    předpokládaný druh a množství vzniklých radioaktivních odpadů a popis navrhovaného nakládání s radioaktivními odpady, včetně jejich uvolňování do životního prostředí,
    e)
    popis nakládání s vyhořelým jaderným palivem a jinými jadernými materiály,
    f)
    způsob zajištění fyzické ochrany v průběhu vyřazování,
    g)
    způsob zajištění havarijní připravenosti a rozbor možných mimořádných situací a jejich iniciačních událostí, včetně analýzy radiačních rizik, a odhad dopadů vyřazovacích činností na pracovníky, obyvatelstvo a životní prostředí,
    h)
    návrh organizační přípravy a personálního zabezpečení vyřazování,
    i)
    plánované využití prostoru jaderného zařízení během vyřazování a po vyřazení z provozu, včetně popisu změn okolí jaderného zařízení vzniklých v důsledku provozu, a předpokládané ovlivnění okolí vyřazováním z provozu.

          (2)  Při zpracování dokumentace pro pracoviště III. nebo IV. kategorie, které není jaderným zařízením, se přihlédne k rozsahu a způsobu vyřazování a k typu zdroje ionizujícího záření, s nímž se na daném pracovišti nakládalo, přičemž se zpravidla provádí okamžité vyřazování v jedné etapě. Na pracovišti, na němž se nevyžadovalo povolení podle § 9 odst. 1 písm. l) zákona, se nevyžaduje dokumentace podle odstavce 1 písm. e). Na pracovišti, pro které nebyl schválen způsob zajištění fyzické ochrany podle § 13 odst. 6 zákona, se nevyžaduje dokumentace uvedená v odstavci 1 písm. f). Dokumentace uvedená v odstavci 1 písm. d) se zpracovává pouze v případě, že se na pracovišti nakládalo s radioaktivními odpady, či při jeho provozu vznikly látky kontaminované radionuklidy, které se při vyřazování uvolňují do životního prostředí.

          (3)  Odhad nákladů na vyřazování, který se uvádí po ověření Správou úložišť radioaktivních odpadů jako součást dokumentace předkládané v žádosti o povolení podle § 9 odst. 1 písm. c) a d) zákona, se vypracovává jako součet nákladů pro jednotlivé vyřazovací činnosti uvažované pro navrhovaný způsob vyřazování a s ohledem na předpokládaný časový harmonogram vyřazovacích činností v běžných cenách roku vypracování odhadu. Harmonogram vyřazovacích činností zahrnuje popis uvažovaných vyřazovacích činností, náklady na tyto vyřazovací činnosti a předpokládaný rok jejich realizace. Odhad nákladů na jednotlivé vyřazovací činnosti je tam, kde je to možné, zpracován formou součinu počtu uvažovaných měrných jednotek a ceny za měrnou jednotku.

    § 9

    Přechodné ustanovení

          Návrh způsobu vyřazování zpracovaný držitelem povolení a schválený Úřadem do dne počátku účinnosti vyhlášky uvede držitel povolení do souladu s požadavky této vyhlášky nejpozději do 31. prosince 2007.

    § 10

    Zrušovací ustanovení

          Zrušuje se vyhláška č. 196/1999 Sb., o vyřazování jaderných zařízení nebo pracovišť s významnými nebo velmi významnými zdroji ionizujícího záření z provozu.

    § 11

    Účinnost

          Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení.




    Předsedkyně:


    Ing. Drábová v. r.






    ––––––––––––––––––––
    1)
    § 46 až 52 vyhlášky č. 307/2002 Sb., o radiační ochraně.
    2)
    Vyhláška č. 307/2002 Sb.
    3)
    § 101 a 102 vyhlášky č. 307/2002 Sb.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Vazba

    Státní zástupce není v přípravném řízení oprávněn zamítnout návrh, jímž se obviněný s argumentem, že pominul důvod vazby, domáhá zrušení peněžité záruky. Pokud takovému...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního zákona).

    Oddlužení

    Rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 insolvenčního zákona musí být vždy odůvodněno. Proti rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 je odvolání přípustné.

    Odměna advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Úkon právní služby lze posoudit jako mimořádně obtížný ve smyslu § 12 odst. 1 advokátního tarifu i proto, že zastupovaný trpí duševní poruchou, avšak jen pokud je v jejím...

    Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

    Mimořádná opatření vydaná Ministerstvem zdravotnictví dle § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v době krizového stavu za účelem řešení krizové situace,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.