epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Sdělení ze dne 1.3.2005 legislativního odboru k postavení Stráže přírody - § 81 a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů

    1.3.2005 | Sbírka:  ZP03/2005 | Částka:  3/2005ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 114/1992 Sb.
    ZP03/2005
    SDĚLENÍ
    legislativního odboru Ministerstva životního prostředí k postavení Stráže přírody - § 81 a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
    1. Právní úprava postavení stráže přírody, jež je pomocným orgánem ochrany přírody, je upravena zejména v § 81, 81a a 81b zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), a dále v zákoně č. 238/1999 Sb., kterým se mění trestní zákon a některé další zákony (v tomto zákoně jsou stráže včetně stráže přírody označeny při výkonu svých oprávnění a pravomoci za veřejné činitele). Jedná se o propůjčení výkonu státní správy v určitém rozsahu konkrétní fyzické osobě, která je zmocněna příslušným úřadem na základě zákona (zde § 81 odst. 1 zákona) k výkonu dozoru v oblasti ochrany přírody a krajiny. Posláním stráže přírody je kontrola dodržování předpisů o ochraně přírody a krajiny.
    Stráž přírody ustanovují krajské úřady a správy. Stráž přírody se již tradičně skládá ze strážců a zpravodajů. Pro ustanovení osoby do této funkce musí být splněny podmínky stanovené zákonem v § 81 odst. 3 zákona.
    Stráž přírody obdrží od ustanovujícího úřadu služební odznak se státním znakem stráže přírody. V průkazu stráže přírody ustanovující úřad současně stanoví obvod její působnosti.
    2. Úkolem stráže přírody je zejména kontrolní činnost v terénu sloužící k dodržování právních předpisů na úseku ochrany přírody a krajiny. Stráž však plní i další úkoly, např. informační a environmentálně vzdělávací. Výkon státní správy jsou oprávněni vykonávat pouze strážci ve smyslu § 81 odst. 8 a 9 zákona.
    Meze kontrolní činnosti strážce jsou stanoveny výše uvedenými ustanoveními a strážce je nemůže překročit. Současně je mu tím v obecné rovině dána věcná působnost při výkonu kontrolní činnosti. Územní působnost je strážci vymezena v průkazu.
    Vlastní oprávnění strážců jsou vymezena v § 81 odst. 8 tak, že strážci jsou oprávněni.
    a) zjišťovat totožnost osob, které porušují předpisy na ochranu přírody.
    K tomu uvádíme:
    Při úvaze, co se rozumí zjišťováním totožnosti, se nabízí analogie podle § 13 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů. Prokázáním totožnosti se tedy rozumí prokázání jména a příjmení, data narození a trvalého, popř. přechodného pobytu osoby. V praxi se zřejmě spolehlivě totožnost prokáže občanským průkazem nebo cestovním pasem. Rodné číslo v zákoně č. 283/1991 Sb. uvedeno není, proto by se zjišťovat nemělo ani při činnosti stráže přírody. Stráž přírody může do občanského průkazu (popř. jiného dokladu potvrzujícího totožnost osoby) nejen nahlížet, ale celkem logicky jej může brát i do ruky. Právním řádem není toto oprávnění podrobněji vymezeno ani pro příslušníky Policie ČR. Stráž přírody bezesporu nesmí občanský průkaz (nebo podobný doklad totožnosti) zadržovat.
    V případě, kdy dotyčná osoba odmítne strážci totožnost prokázat nebo ji z nějakého důvodu prokázat nemůže, pak strážce může požadovat pomoc nebo součinnost Policie ve smyslu § 81 odst. 8 písm. e) zákona.
    Zajišťování důkazů pro orgán ochrany přírody:
    K zajištění důkazů může stráž přírody používat pouze těch prostředků, které nejsou v rozporu se zákonem. Podle § 12 občanského zákoníku písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se fyzické osoby nebo jejich projevů osobní povahy smějí být pořízeny nebo použity jen s jejím svolením. Výjimka ze zákona je možná např. podle § 12 odst. 2 občanského zákoníku, kde je vymezena jedna ze zákonných licencí. V daném případě jde o tzv. úřední licenci, kterou lze vztáhnout např. na Policii ČR na základě § 42f zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění zákona č. 60/2001 Sb. Tuto vazbu na zákonnou licenci však na stráž přírody dovodit nelze. Na rozdíl od uvedeného, poznamenání SPZ nebo fotografie dopravního prostředku občanský zákoník ani jiný právní předpis nezakazuje, a lze to tedy použít jako důkazní prostředek.
    Pokud dotyčná osoba popírá, že se přestupku dopustila a je zde "tvrzení proti tvrzení", uvádíme k tomu názor, že otázka hodnocení je věcí příslušných orgánů (zde Správa NP Šumava) a jak přistoupí k tvrzeným skutečnostem resp. dalším důkazům, to bude tedy záležet na jejich posouzení.
    b) ukládat a vybírat blokové pokuty za přestupky na úseku ochrany přírody - zde odkazujeme na úpravu v zákoně č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
    Lze to uplatňovat jen u fyzických osob, na něž se přestupkový zákon vztahuje.
    V průkazu strážce se obvykle uvádí výčet přestupků, které je strážce oprávněn projednávat.
    Blokové řízení může strážce zahájit za splnění tří podmínek stanovených v § 84 zákona o přestupcích:
    - přestupek je spolehlivě zjištěn,
    - nestačí domluva a
    - pachatel je ochoten pokutu zaplatit.
    Pokud nejsou současně splněny všechny tyto tři podmínky, nelze blokovou pokutu udělit. Protože zákon č. 114/1992 Sb. nestanoví samostatně výši pokuty v blokovém řízení, je nutno vycházet ze subsidiární úpravy v přestupkovém zákoně - podle § 13 odst. 2 do výše 1000,- Kč. V případě mladistvých pachatelů, tj. osob, které jsou ve věku mezi 15-18 lety, nelze podle § 19 odst. 3 přestupkového zákona uložit v blokovém řízení pokutu vyšší než 500,- Kč.
    Pokutový blok, který strážce pachateli vydá, je zvláštním druhem rozhodnutí o přestupku a současně plní funkci dokladu o zaplacení pokuty. Podrobnosti o nakládání s bloky stanoví § 85 přestupkového zákona.
    Bloky jsou strážcům vydávány buď krajským úřadem nebo v případě správy finančním úřadem. Kritériem je, do kterého rozpočtu plyne výnos z pokuty.
    V ostatních případech ukládá pokuty orgán ochrany přírody v přestupkovém řízení, popř. v příkazním řízení.
    c) vstupovat na cizí pozemky - toto je upraveno v § 62 zákona a tyto podmínky se vztahují též pro strážce.
    d) zadržet ke zjištění totožnosti osobu, kterou přistihnou při porušování právních předpisů o ochraně přírody a krajiny, a odevzdat ji orgánu Policie, přistižené osoby jsou povinny uposlechnout.
    K tomu uvádíme:
    Podmínky zadržení osoby ke zjištění její totožnosti strážcem nejsou právním řádem blíže upraveny. Při aplikaci tohoto oprávnění je však potřeba brát ohled na ústavně zaručená práva ochrany osobnosti (např. nikdo nesmí být vystaven krutému nebo ponižujícímu zacházení).
    Je samozřejmé, že osobu lze zadržet jen na nezbytně nutnou dobu než se dostaví příslušníci policie.
    Pokud jde o možnost zastavovat dopravní prostředky, strážce tak může činit v souladu se zákonem č. 114/1992 Sb. v případě, kdy jsou splněny podmínky vymezené v § 81 odst. 9, tj. výlučně v rámci aplikace "oprávnění k pozastavení rušivé činnosti" při zachování podmínky nezbytnosti. Zastavování vozidel tedy nelze považovat za další, v tomto zákoně neuvedené oprávnění.
    Pokud jde o možnost zabavit předmět, který dotyčná osoba používá ke spáchání přestupku, to je podle našeho názoru nad rámec působnosti strážce. Zabavit věc lze jen v rámci přestupkového řízení příslušným správním orgánem (zde správou). Strážce však může postupovat podle odstavce 9 a rušivou činnost pozastavit.
    e) požadovat pomoc nebo součinnost orgánů Policie ČR, popř. obecní policie, pokud nemohou splnění svých povinností zajistit vlastními silami a prostředky.
    Donucovací prostředky podle našeho názoru stráž přírody nemůže použít, protože jí to zákon neumožňuje, ale může se bránit sama útokům v rámci sebeobrany. Tím není dotčeno její oprávnění zadržet osobu ve smyslu písmene d).
    Stráž přírody musí vždy jednat v mezích své působnosti a přiměřené situaci.
    3. Podle § 81 odst. 9 zákona je strážcům svěřena významná pravomoc pozastavit rušivou činnost, a to v případě bezprostředního ohrožení zájmů podle obecné i zvláštní ochrany přírody. O svém opatření musí neprodleně vyrozumět příslušný orgán ochrany přírody (zde správu). Tento orgán pak opatření může potvrdit, změnit nebo zrušit do 15 dnů od jeho vydání. Toto je významná možnost prevence škod.
    Toto opatření není samo správním rozhodnutím, ale je určitým procesním úkonem - proto se i na ně přiměřeně vztahují základní pravidla řízení. Strážce by měl dodržovat zásadu objektivní pravdy a zásadu zákonnosti. Pokud jde o formu opatření, je žádoucí buď písemná forma nebo zápisem do protokolu. To je potřebné zejména z hlediska průkaznosti a počítání lhůty. Opatření je podle znění zákona časově omezené. Orgán ochrany přírody o opatření strážce následně rozhoduje ve správním řízení. V případě nečinnosti orgánu ochrany přírody lze vyvodit, že opatření pozbude platnosti (to vyplývá ze zákonem stanovené patnáctidenní lhůty).
    4. V § 81a zákona se stanoví obecně povinnosti stráže přírody a v § 81b jsou upraveny různé druhy odpovědnosti za škodu, které mohou nastat v souvislosti s výkonem činnosti stráže přírody.
    Další podrobnosti, např. náhradu výdajů spojených s výkonem této činnosti, vybavení stráže atd. upravuje § 20 prováděcí vyhlášky č. 395/1992 Sb.
    JUDr. Jana Prchalová v.r.
    ředitelka legislativního odboru

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 24.03.2023Aktuální judikatura k civilnímu procesu se zaměřením na dokazování a exekuce (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti (online - živé vysílání) - 30.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • 10 otázek pro ... Lumíra Schejbala
    • Dokazování a poučovací povinnost
    • Nepředvídatelné fyzické podmínky dle smluvních podmínek FIDIC
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 5.
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nejvyšší soud k otázce nepřímé diskriminace zaměstnance týkající se jeho zdravotního stavu
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Správný rozvrh pracovní doby chrání zdraví zaměstnanců
    • Svěřenský fond a smrt zakladatele, aneb převod vlastnického práva k majetku vkládanému do svěřenského fondu v případě smrti jeho zakladatele
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení
    • Péče, styk a přání dítěte

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování a poučovací povinnost

    Poučovací povinnost ve smyslu § 118a odst. 3 o. s. ř. se uplatňuje tam, kde je namístě učinit závěr, že účastník, jemuž je ku prospěchu prokázání určité (pro věc rozhodné)...

    Mimořádné snížení trestu odnětí svobody

    U kritéria možnosti dosažení nápravy i mírnějším trestem, než stanoví základní trestní sazba, významného pro aplikaci § 58 odst. 6 tr. zákoníku, je nezbytné hodnotit osobní...

    Odpovědnost státu za újmu (exkluzivně pro předplatitele)

    Na stát jako na účastníka soudního řízení, zvláště jde-li o řízení o náhradu škody, jež měl svou činností způsobit, jsou kladeny vyšší nároky než na jiný subjekt. Stát...

    Odpovědnost státu za újmu, dědění (exkluzivně pro předplatitele)

    Uplatnění nároku na náhradu nemajetkové újmy podle zákona č. 82/1998 Sb. poškozeným u úřadu specifikovaném v § 14 zákona č. 358/1992 Sb. je (až na výjimky) podmínkou, bez které...

    Právo na informace (exkluzivně pro předplatitele)

    Společníci si mohou ve společenské smlouvě upravit právo na informace odlišně od zákona. Mohou je pro všechny či jen některé druhy podílů zúžit (např. tak, že někteří...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.