epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
6. 3. 2013
ID: 89736upozornění pro uživatele

Amnestie – stále živá

Přestože od vyhlášení amnestie prezidentem republiky na počátku letošního roku uběhla doba více než 5-ti týdnů a vrací se k ní stále veřejnost odborná i laická a vrací se k ní různými prohlášeními a návrhy i naše politická reprezentace, očekával bych, že tyto návraty po odeznění emocí, které amnestie vyvolala, začnou konečně otevírat diskuzi o tom, zda vůbec tento institut patří do současného systému rozdělení moci výkonné, zákonodárné a soudní a zda vůbec, s ohledem na postavení úřadu prezidenta republiky v soustavě nejvyšších ústavních orgánů, není udělování hromadné milosti – amnestie – v rozporu s koncepcí právního státu.

 
 Advokátní kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři, s.r.o.
 
Namísto takovéto diskuze se ale otevírají témata sice mediálně vděčná, ale ve své podstatě témata, která vytvářejí o amnestii, jako o rozhodnutí prezidenta republiky, mylné představy, stejně jako vytvářejí mylné představy o tom, zda takové rozhodnutí podléhá jakékoliv přezkumné pravomoci nějakého jiného orgánu v systému právního státu. A tak se tu objevují rozhořčené námitky proti obsahu amnestie prezidenta republiky s návrhy na její zrušení, alespoň zčásti, Ústavním soudem na základě ústavní stížnosti, tu se objevují námitky o skrytém propojení prezidenta republiky s tuneláři, na jejichž případy se amnestie vztahuje a k nimž může mít vyhlašovatel amnestie nějaký vztah, tu se objevují prohlášení o legitimním požadavku sdělit veřejnosti autory amnestijního rozhodnutí anebo jiné, mediálně vděčné, proklamace. Ve veřejnosti se tak vytváří dojem, že vyhlášenou amnestií prezident republiky porušil nějaká pravidla, že překročil své pravomoci, a to buď způsobem, jak byla amnestie projednána a vyhlášena, nebo způsobem jakým vznikala.

Žádný z těchto proklamovaných požadavků není opodstatněný. Je třeba si především říci, co ono rozhodnutí prezidenta republiky o amnestii vlastně je.

Úřad prezidenta republiky je sice v Ústavě zařazen do sestavy orgánů moci výkonné, ale pravomoci, které vykonává, nemají charakter rozhodnutí jako výsledku nějakého, zákonnými prostředky, upraveného procesu. Jde o pravomoci Ústavou vyjmenované, ale jinak dalšími, tzv. podústavními, předpisy neupravené. Zejména není upravován podústavními předpisy proces, v jehož rámci má příslušné rozhodnutí vzniknout. Prezident republiky není z výkonu své funkce odpovědný. Přesto některé své pravomoci, které mu svěřuje Ústava republiky, může vykonávat bez jakékoliv další ingerence, ať již předpisu, nebo jiného orgánu moci výkonné, zákonodárné nebo soudní. Nutno podotknout, že mezi takové pravomoci patří i udělování individuálních milostí, odpouštění nebo zmírňování uložených trestů nebo zastavováním zahájených tr. stíhání.

Udělování hromadné amnestie, takové, která byla vyhlášena k 1. 1. 2013 prezidentem republiky, nikoliv v souvislosti s jeho končícím funkčním obdobím, ale k 20. výročí vzniku samostatné republiky, je pravomocí, která patří mezi oprávnění, k niž se vyžaduje spolupodpis předsedy vlády. Ta totiž za takováto rozhodnutí přebírá politickou odpovědnost a také povinnost taková rozhodnutí realizovat. Rozhodnutí o amnestii se zveřejňuje ve Sbírce zákonů, je závazné a dává občanům vynutitelné právo na realizaci takového rozhodnutí. Ve své podstatě je takovéto rozhodnutí aktem milosrdenství, který Ústava svěřuje hlavě státu, prezidentu republiky a nevyžaduje přitom, aby ten, kdo ji vyhlašuje, byl svazován jakýmikoliv procesními pravidly nebo pravidly vymezujícími podmínky, kdy může takové rozhodnutí být učiněno, jakého okruhu osob či trestných činů se má týkat apod. Nejde o rozhodnutí v právním slova smyslu, jako o výsledek nějakého procesu, jehož správnost by mohla být přezkoumávána, nejde o rozhodnutí, jehož hranice jsou nějakým způsobem předepisovány a záleží jen na vůli toho, kdo takovou pravomoc má, zda a jak toto právo využije a jak rozsáhlý akt milosrdenství vyhlásí.

Protože jde o pravomoc danou přímo Ústavou, bez další podústavní úpravy, je přinejmenším velmi sporné, zda takovýto akt milosrdenství může být po svém vyhlášení zrušen, ať již zčásti nebo zcela. Ústavní teorie v tomto směru zastává jednoznačné stanovisko, že vyhlášenou amnestii zrušit nelze. Pokud ji nelze zrušit, ztrácí i jakýkoliv význam pokus napadnout ji ústavní stížností, protože není co napadat a není zde orgán, který by mohl takovéto rozhodnutí zrušovat. Ústavní soud je vázán Ústavou a její znění není oprávněn měnit. Z tohoto pohledu tedy prohlášení o podání ústavní stížnosti s návrhem na zrušení amnestie nebo alespoň její části, jsou jen dramatickými proklamacemi bez serióznějšího obsahu a bez reálně očekávatelných důsledků.

Způsob kontrasignace připravovaného rozhodnutí o vyhlášení amnestie není rovněž Ústavou, ani jiným podzákonným předpisem, nařizován. vláda touto kontrasignací jako kolektivní orgán přejímá odpovědnost za toto rozhodnutí, a to politickou i vykonávací a podpisem svého předsedy je vázána. Protože vláda je kolektivní orgán měl by předseda vlády obsah navrhovaného amnestijního rozhodnutí s vládou projednat. Pokud tak ale neučiní, nejedná v rozporu s žádným zákonným předpisem a nemůže takový nedostatek projednání založit neplatnost provedené kontrasignace. Je věcí politické odpovědnosti předsedy vlády, zda obsah amnestijního rozhodnutí před svým podpisem s vládou projedná či nikoliv. Vláda je ostatně jediný legitimní orgán, kdo může požadovat zdůvodnění rozsahu a obsahu připravovaného amnestijního rozhodnutí a pokud takové zdůvodnění nebo uspokojivé vysvětlení neobdrží, dát svému předsedovi pokyn, aby spolupodepsání, tedy kontrasignaci, odmítl. Proto také prohlášení o tom, že nebyl-li text projednán s celou vládou, nebo nebyl zdůvodněn, zakládá neplatnost vyhlášené amnestie, je rovněž prohlášením zavádějícím a nepravdivým.

Neobstojí ani požadavek na zveřejnění jmen osob, které vlastní text amnestijního rozhodnutí prezidentu připravovaly. Autorství předloh zákonů není také předmětem zveřejňovaného údaje, na který by byl nárok a je především věcí samotných autorů, případně osob, které se podílejí na textových úpravách, zda chtějí být s tímto autorstvím nebo příspěvky spojovány. U amnestijního rozhodnutí se předpokládá autorství toho, kdo amnestii vyhlašuje. Pochopitelně za tímto textem mohou stát osoby, které poskytly odbornou pomoc formou konzultací nebo dílčích formulací vlastního textu amnestijního rozhodnutí, ale nelze v tom spatřovat povinnost vést o takovéto spolupráci a podpoře záznamovou evidenci určenou ke zveřejňování na žádost občana k poskytnutí takové informace. Zákon o svobodném přístupu k informacím obsahuje omezení takové povinnosti, třeba na podmínku souhlasu toho, kdo dobrovolně a nikoliv za veřejné prostředky poskytl v dané věci, třeba odbornou konzultaci. Bude jistě zajímavé sledovat, zda ti, kteří takový požadavek na prezidentskou kancelář, popř. úřad prezidenta republiky, vznesli, budou mít úspěch a zda případně obstojí jejich žaloba u soudu a ten vydá rozhodnutí, které by zveřejnění takových údajů prezidentu republiky, resp. kanceláři prezidenta republiky, uložilo, zvlášť, když kancelář prezidenta republiky nepatří do soustavy státních orgánů.

Zbývá se ještě zmínit o jaksi automaticky čtenářské obci předestírané vině těch, kteří jsou či byli stíháni v zastavovaných tr. řízeních. Přinejmenším v jednom ze zastavovaných dlouhotrvajících trestních řízení byl vynesen nepravomocný, ale zprošťující rozsudek, tedy rozsudek, který o obviněném či obviněných řekl, že zažalovaný tr. čin nespáchali, nebo že zažalovaný tr. čin vůbec nebyl spáchán, nebo že nejde o tr. čin anebo že nebylo prokázáno, že by ho spáchal obviněný nebo obvinění. Chci tím říci, že trestní stíhání obviněného, které neskončilo pravomocným rozhodnutím o vině a uloženém trestu, nemůže vést k závěru, že obviněný je skutečně pachatelem, viníkem, který si zaslouží být odsouzen a potrestán. V řízení musí být jeho vina nad jakoukoliv pochybnost prokázána. Existuje ve všech vyspělých zemích zásada, že je lépe ve 100 stíhaných případech 99 stíhaných osob propustit než jednu z nich chybně odsoudit. Proto nelze zjednodušeně tvrdit, že trestní stíhání zastavená na základě amnestijního rozhodnutí prezidenta republiky zbavila pachatele, viníky, zločince či tuneláře trestní odpovědnosti a práva společnosti je za jejich spáchané činy spravedlivě potrestat.

Ve společnostech, v nichž existuje vyspělá politická kultura a ve kterých existuje funkční soudní aparát, má být zajištěno na jedné straně právo společnosti na ochranu před protiprávním, trestným, zločinným chováním jednotlivců, ale stejně tak právo každého, kdo je obviněn, aby v jeho věci i v přiměřené době bylo rozhodnuto o jeho vině a případném trestu s důsledným prověřením jeho obhajoby. Kladu zde důraz na přiměřenost délky trvání trestního řízení. Není bez zajímavosti, že podle rozsáhlého průzkumu, který prováděly orgány evropské unie v roce 2010 ve všech členských zemích EU, patří česká justice k nejlepším a je považována za justici rychlou, výkonnou a levnou. Průměrná délka jednání, a to jednání trestních i civilních, činila v České republice v roce 2010 – 128 dní. To znamená, že průměrně od zahájení sporu do pravomocného ukončení, uplynula doba cca 4 měsíců. V této souvislosti řízení trvající více než 8 let jsou zcela nepochybně řízeními nepřiměřeně a dokonce i nedůvodně dlouhými. Zbavují nejenom obviněného onoho práva na přiměřenou dobu k rozhodnutí o jeho vině a trestu, ale koneckonců zbavují i společnost důsledné ochrany před trestnými činy. Navíc délka počítaná v řádu let svědčí o tom, že buď nelze vyhledat pro vinu obviněného dostatek důkazů, nebo že tyto důkazy nesvědčí spolehlivě o jeho vině nebo o tom, že tr. čin byl spáchán anebo svědčí o tom, že orgány policie, případně státních zastupitelství nebo soudů, nejsou schopny svým postupem a prostředky, které jim dává příslušný právní předpis zajistit standardní průběh a ukončení trestního řízení. V každém případě je zde však důvod k domněnce, že délka řízení zbavuje obviněného řady práv nad míru přiměřenou proti požadavku na ochranu společnosti a že v takovém případě ztrácí postupně vedení takového řízení svůj smysl. Jen taková ochrana před tr. činy je totiž účelná, je-li především neodvratitelná, důsledná a rychlá. V tomto směru lze tedy souhlasit i s článkem II. amnestijního rozhodnutí a lze jen diskutovat o tom, zda hranice pro délku trvání byla nastavena správně, pokud byla stanovena 8 lety.


JUDr. Milan Jelínek

JUDr. Milan Jelínek,
advokát, partner


Advokátní kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři, s.r.o.

Sokolovská 49
186 00  Praha 8 - Karlín

Tel.: +420 225 000 400
Fax:  +420 225 000 444
e-mail: recepcepha@hjf.cz


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz


JUDr. Milan Jelínek ( Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři )
6. 3. 2013
pošli emailem
vytiskni článek

Poslat článek emailem

*) povinné položky

  • Tweet

Další články:

  • Make Důvodová zpráva great again
  • Nález Ústavního soudu k privilegovanému postavení pohledávek státu v insolvenčním řízení
  • Další „válka“ soudů – tentokrát o tarifní hodnotě ve věcech neoprávněných zásahů do osobnostních práv
  • Pravý souběh funkcí – Ústavní soud vyjasnil otázku kogentních limitů smluvní volnosti
  • Ústavní meze pokynu odvolacího soudu v otázce dokazování a skutkových zjištění
  • Přezkum opatření obecné povahy správními soudy
  • Zjevně nesprávnou aplikací (již zrušené a tudíž neplatné) zákonné normy se soud dopouští svévole, v důsledku čehož dochází k porušení práva na soudní ochranu zaručeného čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
  • Nad judikaturou Ústavního soudu v otázce náhrady nákladů v řízení o zrušení a vypořádání spoluvlastnictví
  • Ústavní soud ukončil pochybnosti ohledně ústavnosti úhradové regulace centrových léků
  • Obecný soud ignoroval záměr účastníků řízení vyřešit spor smírně
  • Ústavní právo s nadhledem : Nenouzový stav

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025
  • 30.05.2025Česká implementace směrnice NIS2 očima právníka i úřadu (online - živé vysílání) - 30.5.2025
  • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
  • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
  • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025

Online kurzy

  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
  • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
  • Evropské právo a jeho vliv na sport
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Profesor Petr Hajn, legenda obchodního práva, byl uveden do Právnické síně slávy
  • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
  • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
  • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
  • Flexibilní novela zákoníku práce
  • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
  • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
  • Ubytování nezletilých sportovců v hostitelských rodinách
  • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
  • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
  • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
  • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu

Soudní rozhodnutí

Dílo s nehmotným výsledkem

Spor o zaplacení ceny za provedení díla není sporem vyplývajícím z práva duševního vlastnictví podle § 9 odst. 2 písm. g) o. s. ř. ani tehdy, pokud se zhotovitel ve smlouvě o dílo...

Náhrada nemajetkové újmy (exkluzivně pro předplatitele)

Pro stanovení náhrady nemajetkové újmy u znásilněné ženy je rozhodující, zda jde („jen“) o zásah do osobnostních práv (zejména svobody rozhodování v sexuálních vztazích a...

Náhrada škody (exkluzivně pro předplatitele)

Za škodu se v právní teorii i praxi považuje újma, která nastala v majetkové sféře poškozeného, a je objektivně vyjádřitelná penězi. Skutečnou škodou je nutno rozumět takovou...

Odměna zmocněnce (exkluzivně pro předplatitele)

Rozhoduje-li soud o stížnosti odsouzeného proti usnesení o přiznání odměny a náhrady hotových výdajů zmocněnkyně poškozené, musí dát zmocněnkyni možnost vyjádřit se k...

Podání obviněného (exkluzivně pro předplatitele)

Vyplývá-li z obsahu stížnosti dostatečně zřejmě, že jde o podání samotného obviněného a že manželka, která stížnost podepsala, měla být zmocněna pouze k podpisu, jde sice o...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.