epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 3. 2004
    ID: 24231upozornění pro uživatele

    Česká pojišťovna: vraťte nám staré smlouvy!

    Pokud ještě do vaší domácnosti nedorazil dopis od České pojišťovny, můžete ho očekávat v nejbližší době. Předmětem zasílaného dopisu je avizování návštěvy finančního poradce. Co má být obsahem schůzky s finančním poradcem? Není porušován Kodex etiky v pojišťovnictví?

    Česká pojišťovna již několik měsíců oslovuje prostřednictvím dopisu tisíce svých klientů s návrhem na změnu starých pojistných smluv. V poslední době se největší česká pojišťovna zaměřila na přepracování dříve uzavřených úrazových a životních pojistek, přičemž při přesvědčování klientů pro sjednání nových smluv o pojištění je velice úspěšná. Před tím než se další klienti rozhodnou pro změnu své staré smlouvy, měli by být seznámeni alespoň s několika důležitými skutečnostmi, které se od agentů České pojišťovny nedozví.

    Požadavky na úrazové pojištění se mění

    Majitelům starých smluv úrazového pojištění nabízí Česká pojišťovna nové smlouvy s vyšší pojistnou ochranou a zároveň vyšším pojistným. Tato nabídka pojištěným je v tomto případě jistě žádoucí, neboť sjednávaná výše pojistné ochrany u starých smluv již neodpovídá současné cenové hladině - při vážnějším úrazu by plnění pojišťovny nepostačovalo k pokrytí  finančního propadu vzniklého následkem úrazu. I přes tuto skutečnost by se vlastníci starých smluv úrazového pojištění měli zajímat, zda je pro ně úrazové pojištění ještě potřebné a zda nabídka pojišťovny je pro ně ta pravá.

    Konkurence na pojistném trhu je značná a produkty úrazového pojištění dnes nabízí téměř každá pojišťovna. Vlastníci starých smluv u České pojišťovny však často se změnou smlouvy pod tíhou přesvědčivých argumentací prodejce a relativně nízké ceny úrazového pojištění  souhlasí. Pokud by je však navštívil finanční poradce (nejen zástupce jedné pojišťovny), dozvěděli by se, že existují i lepší nabídky úrazového pojištění – při dané pojistné ochraně mohou platit nižší pojistné. Rovněž některé pojišťovny dokáží úrazové pojištění „ušít“ lépe na míru pojištěného, tzn. není vždy nutné sjednávat balíček úrazového pojištění u České pojišťovny, kde je v jedné smlouvě zahrnuto krytí rizika smrti, trvalých následků úrazu i doby nezbytného léčení bez ohledu na to, zda daný klient všechny uvedené složky skutečně potřebuje.

    Vstupte do EU s novou smlouvou!

    Mnohem více než staré smlouvy úrazového pojištění „pálí“ Českou pojišťovnu dříve uzavřené smlouvy životního pojištění.  Pro účely konverze těchto smluv byl údajně v pojišťovně vytvořen specializovaný tým, který má průběh celé této „akce“ na starosti. Argumentem pojišťovny pro sjednání nové smlouvy tentokrát není nabídnutí vyšší pojistné ochrany, ale neexistence některých moderních prvků u starých smluv. Těmi mají být tzv.platební prázdniny (možnost přerušení placení pojistného), dále flexibilita pojištění v podobě širších možností přizpůsobení pojištění aktuální životní situaci pojištěného apod. Vlastníkům starých smluv životního pojištění je tak při osobním pohovoru se zástupcem pojišťovny obvykle nabídnut převod aktuální kapitálové hodnoty pojištění (stavu úspor) na nový a mediálně podporovaný produkt Dynamik, který obsahuje výše uvedené modernější prvky a je jakousi vlajkovou lodí mezi produkty této pojišťovny.

    Za normálních okolností by byl převod na modernější produkt jistě opodstatněný, ale v tomto případě se klientům nezdůrazňuje nižší garance minimálního zhodnocení rezervy pojištění (spořící složky) u nových smluv, která činí 2,4 % p.a., což je i o více než 3 % méně než u původních smluv. To je zřejmě skutečný důvod pro konverzi, neboť jinak by měla být změna smlouvy nabízena i pojištěným, kteří smlouvu s Českou pojišťovnou uzavřeli až v posledních letech a nemají v ní výše uvedené moderní prvky. Rovněž u produktu Dynamik není uplatňována otevřená poplatková politika, která by měla být pro kultivovaný pojistný trh již samozřejmostí. Nově nabízené pojištění Dynamik je tak i samotnými pojistnými matematiky charakterizováno jako druh kapitálového životního pojištění, kde pojištěným není sdělována pojistná částka pro případ dožití, ani relevantní poplatky nezbytné k posouzení nákladovosti tohoto pojištění.

    Znění dopisu zasílaného Českou pojišťovnou klientům
    „..Před delší dobou jste s námi uzavřel pojistnou smlouvu o životním pojištění. S tím, jak se mění prostředí, ve kterém žijeme, se ovšem mění i nároky a očekávání na rozsah a úroveň finančních služeb. Česká pojišťovna si je vědoma těchto trendů a v poslední době zavedla do svých produktů řadu nových prvků, které v době sjednání Vašeho pojištění nebylo možné realizovat. 
    V současné době si Vás dovolujeme oslovit s nabídkou moderních finančních produktů, které odpovídají evropským standardům životního pojištění. V nejbližších dnech Vás bude kontaktovat pojišťovací poradce České pojišťovny, který Vám vysvětlí nové možnosti a nabídne speciální úpravu produktů podle Vašich potřeb.
    Pokud přijmete osobní návštěvu pojišťovacího poradce, přinese Vám jako odměnu za Vaši vstřícnost dárek s tématikou hokejového MS 2004. Zároveň budete moci soutěžit o vstupenky na finálový zápas tohoto šampionátu v Praze.“

    Česká pojišťovna však není jedinou institucí, která se snaží dostat se svými poradci ke klientům. Stále častěji se totiž dozvídáme, že jsou občané telefonicky kontaktováni zástupci různých pojišťoven (např. Kooperativou) a je jim nabízena osobní schůzka, která se má týkat daňových změn souvisejících se vstupem ČR do EU. Je zřejmé, že skutečným důvodem telefonického rozhovoru je snaha o dohodnutí schůzky, na které bude s klientem uzavřena nová smlouva. Domníváme se, že některé z uvedených projevů na trhu pojištění snad již ani nejsou v souladu s řadou ustanovení Kodexu etiky v pojišťovnictví, který má přispívat k šíření dobrého jména pojišťovnictví.

     

     

     

     

    Posuďte sami, zda výše uvedená jednání jsou v souladu s některými ustanovení Kodexu:

    1. Úvodní ustanovení
    1.1. Kodex stanoví etické normy jednání a chování v pojišťovnictví (dále jen „etické normy“), které budou ve své praxi uplatňovat pojišťovny, jejich zaměstnanci, právnické a fyzické osoby, které zprostředkovávají prodej pojištění výhradně pro tyto pojišťovny (dále jen „zprostředkovatelé“). 
    2. Obecné zásady chování pojišťoven
    2.3. Veškerá reklama je vedena pravdivě, v souladu s pravidly soutěže a především bez prvků klamavé reklamy. V reklamě nelze používat metodu srovnávání s jinými pojišťovnami.

    2.5. Pojišťovny vycházejí z toho, že zájem klienta a jeho spokojenost jsou prvořadé. K získání klienta lze používat pouze informace o vlastních pojišťovacích službách. Při sjednávání pojištění nelze uplatňovat agresivní způsoby a vyvíjet nátlak, narušovat právo na soukromí a nadměrně obtěžovat klienta. Údaje o možných klientech nelze získávat tak, aby bylo narušeno klientovo právo na ochranu osobnosti a osobních údaju.
    4. Vztahy zaměstnanců pojišťovny a jejích zprostředkovatelů ke klientovi
    4.3. Poskytuje všem účastníkům úplné, nezkreslené, pravdivé a srozumitelné informace a vyvaruje se klamavého popisu produktů a klamavé reklamy. 
    4.6. Nedává přednost svým zájmům před zájmy klienta.

    Zdroj: Česká asociace pojišťoven

    Notoricky známá prohlášení o založení pojistného vztahu na vzájemné důvěře snad již vzala za své. Praxe totiž nemilosrdně ukazuje, že zákazníci pojišťoven na straně jedné často chtějí získat z vlastní škody více než bylo ujednáno. Pojišťovny se na straně druhé snaží některé podstatné informace „skrýt“ do pojistných podmínek a kalkulačních zásad, zároveň provizně motivují prodejce k unifikovanému nastavení pojistného produktu či k honorování zrušení dříve uzavřených, pro klienty relativně výhodnějších smluv životního pojištění. To vše dohromady příliš nepřispívá k šíření pojistné myšlenky v duchu vzájemné pomoci před nepředvídatelnými událostmi, tak jak byla známa v době prvopočátků pojišťovnictví a ještě v době, kdy jeden z průkopníků českého pojišťovnictví František Josef, hrabě z Vrtby, spoluzakládal První českou vzájemnou pojišťovnu -  předchůdkyni dnešní České pojišťovny. Současné pojišťovnictví je už jen o obchodu.

    Domníváte se, že je pojišťovnami a jejich agenty dodržován Kodex etiky v pojišťovnictví? Snažil se Vás kontaktovat nějaký pojišťovací poradce? Těšíme se na Vaše názory.

     

    Zdroj: Fincentrum



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Dušan Šídlo
    15. 3. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Insolvence v českém právu: co by měli vědět věřitelé i dlužníci
    • DEAL MONITOR
    • Nejlepší zájem dítěte
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Dawn-raid a.k.a. místní šetření: Ústavní soud potvrzuje potřebu zvýšené opatrnosti u konkurenčních podnětů
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Dawn-raid a.k.a. místní šetření: Ústavní soud potvrzuje potřebu zvýšené opatrnosti u konkurenčních podnětů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Odůvodnění

    Nepromítne-li se argumentace dovolatele do odůvodnění napadeného usnesení o odložení právní moci pravomocného rozhodnutí obecného soudu, aniž je ohrožení práv náležitě...

    Nejlepší zájem dítěte

    Obecné soudy jsou povinny posuzovat problematiku svěření nezletilých do péče rodičů především s přihlédnutím k jejich nejlepšímu zájmu ve smyslu čl. 3 odst. 1 Úmluvy o právech...

    Moderační právo

    Součástí práva na spravedlivý proces ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod je rovněž povinnost...

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.