epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    14. 3. 2024
    ID: 117731upozornění pro uživatele

    Elektronické právní jednání – lze nahradit kvalifikovaný podpis?

    Dle obecné právní úpravy českého právního řádu obsažené v zákoně 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“ je předpokladem platnosti právního jednání v písemné podobě, kterým se např. uzavírá smlouva, ale i jednostranných právních jednání (prohlášení, podnět atp.), mimo jiné i připojení podpisu jednajících.

    Náležitosti platného právního jednání v písemné formě, s akcentem na soukromé listiny, upravují zejména následující ustanovení (podstatné výňatky autorů):

     

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    § 561

    (1) K platnosti právního jednání učiněného v písemné formě se vyžaduje podpis jednajícího. Podpis může být nahrazen mechanickými prostředky tam, kde je to obvyklé. Jiný právní předpis stanoví, jak lze při právním jednání učiněném elektronickými prostředky písemnost elektronicky podepsat.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

     

    § 562

    (1) Písemná forma je zachována i při právním jednání učiněném elektronickými nebo jinými technickými prostředky umožňujícími zachycení jeho obsahu a určení jednající osoby.

     

    § 565

    Je na každém, kdo se dovolává soukromé listiny, aby dokázal její pravost a správnost. Je-li soukromá listina použita proti osobě, která listinu zjevně podepsala, nebo proti jejímu dědici nebo proti tomu, kdo nabyl jmění při přeměně právnické osoby jako její právní nástupce, má se za to, že pravost a správnost listiny byla uznána.

    § 574

    Na právní jednání je třeba spíše hledět jako na platné než jako na neplatné.

     

    § 586

    (2) Nenamítne-li oprávněná osoba neplatnost právního jednání, považuje se právní jednání za platné.

    1.  

    Elektronický podpis

    Stále oblíbenějšími mezi uživateli jsou elektronické prostředky umožňující právní jednání realizovat vzdáleně, bez nutnosti fyzické přítomnosti. Možnosti elektronické identifikace a služeb vytvářejících důvěru jsou aktuálně upraveny především v nařízení eIDAS[1] a podpůrně pak ve zvláštním zákoně[2]. Klíčovou součástí pak je samozřejmě zejména úprava elektronického podpisu.

    Platná právní úprava obsahuje tyto základní druhy elektronického podpisu, jež se od sebe liší především mírou autenticity:

    1. „prostý“ (jednoduchý) elektronický podpis,
    2. zaručený elektronický podpis (splňuje požadavky stanovené v článku 26 nařízení eIDAS),
    3. zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis (kvalifikovaný certifikát splňuje požadavky stanovené v příloze I nařízení eIDAS),
    4. kvalifikovaný elektronický podpis (je vytvořen kvalifikovaným prostředkem pro vytváření elektronických podpisů a je založen na kvalifikovaném certifikátu pro elektronické podpisy).

    Zákonodárce užívá pro el. podpisy pod bodem c. a d. výše souhrnnou legislativní zkratku uznávaný elektronický podpis (viz níže citované ustanovení § 6 odst. 2 Zákona),

    1.  

    Typy subjektů

    Dle typu jednajícího, respektive adresáta právního jednání definuje Zákon požadavky na druh nezbytného elektronického podpisu v ustanoveních § 6 a 7 tak, že k „podepisování elektronickým podpisem lze použít pouze kvalifikovaný elektronický podpis, podepisuje-li elektronický dokument, kterým činí úkon nebo právně jedná stát, územní samosprávný celek, právnická osoba zřízená zákonem nebo právnická osoba zřízená nebo založená státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem nebo jejich orgán anebo jiná jejich součást (dále jen "veřejnoprávní podepisující"), nebo činí úkon osoba neuvedená v písmenu a) při výkonu své působnosti.“

    Dle adresáta právního jednání pak Zákon stanoví, že „k podepisování elektronickým podpisem lze použít pouze uznávaný (definice viz výše – pozn. autorů) elektronický podpis, podepisuje-li se elektronický dokument, kterým se činí úkon vůči veřejnoprávnímu podepisujícímu nebo jiné osobě v souvislosti s výkonem jejich působnosti.“

    V neposlední řadě pak zákon stanoví požadavky na použitý elektronický podpis ve zbytkové klauzuli §7 Zákona: „k podepisování elektronickým podpisem lze použít zaručený elektronický podpis, uznávaný elektronický podpis, případně jiný typ elektronického podpisu, podepisuje-li se elektronický dokument, kterým se právně jedná jiným způsobem než způsobem uvedeným v § 5.“

    Z výše uvedeného vyplývá, že veřejnoprávní podepisující může elektronicky právně jednat pouze za použití kvalifikovaného elektronického podpisu, vůči veřejnoprávnímu podepisujícímu v souvislosti s výkonem jeho působnosti je pak elektronický podpis považován za vlastnoruční podpis jen s využitím uznávaného elektronického podpisu, v ostatních případech, a tedy také ve všech soukromoprávních právních jednáních, je pak možné právně jednat všemi dostupnými druhy elektronického podpisu, včetně el. podpisu tzv. prostého.

    Jistá opatrnost je nezbytná zejména při vědomí, že prostým elektronickým podpisem může být prakticky jakákoliv forma podpisu, včetně naskenované podoby vlastnoručního podpisu, ale i jen běžného uvedení jména na konci e-mailové zprávy. Z uvedeného je zjevné, že podvrhnout takový druh podpisu není vůbec obtížné, a to bez ohledu na možné právní následky takového jednání, jejichž rozbor není předmětem této úvahy. V této souvislosti lze akcentovat např. obecnou povinnost právnických osob jednat s péčí řádného hospodáře a z ní plynoucí požadavky na právní závaznost a vymahatelnost právních vztahů, do kterých taková osoba vstupuje.

    Obecně lze konstatovat, že požadavek soukromoprávního subjektu jako subjektu právních vztahů na míře formálnosti konkrétního právního jednání by měl být přiměřený k řešené záležitosti, a to s přihlédnutím k zákonným požadavkům u vybraných právních jednání.

    1.  

    Prostředky elektronické identifikace jednající osoby

    Nedílnou součástí všech druhů elektronických podpisů je pak více či méně důvěryhodné a jednoznačné spojení podpisu s podepisující osobou. Toto spojení je zajištěno u prostých elektronických podpisů důvěrou ve správnost tvrzené identifikace jednající osoby, u vyšších forem elektronického podpisu pak zpravidla jednoznačnou předchozí fyzickou a ad hoc i vzdálenou identifikací osoby.

    Bezpečné a zaručené vzdálené elektronické ověření totožnosti jednající osoby je podstatou uznatelnosti a závaznosti elektronicky podepsaného dokumentu. Pokud se subjekt právního vztahu nechce vystavit nejistotě, bude-li konkrétní závazek z elektronicky podepsané smlouvy právně významný, závazný a vymahatelný, nezbývá než se obrátit na identifikační prostředky vydané v souladu se zákonem o elektronické identifikaci[3] kvalifikovaným správcem – poskytovatelem identifikačních prostředků, který získal akreditaci Ministerstva vnitra a je napojen na Národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA).

    Stát nabízí následující identifikační prostředky:

    1. Občanský průkaz s aktivovaným kontaktním elektronickým čipem vydaný Ministerstvem vnitra ČR po 1. 7. 2018,
    2. NIA ID - zdarma poskytovaný identifikační prostředek vydávaný Digitální informační agenturou,
    3. Mobilní klíč eGovernmentu - zdarma poskytovaný identifikační prostředek, který představuje využití přihlašování bez potřeby zadávání dalších ověřovacích kódů, vydávaný Digitální informační agenturou.

    Soukromoprávní kvalifikovaní poskytovatelé v současné době nabízejí následující identifikační prostředky:

    1. MojeID poskytované sdružením CZ.NIC, zájmového sdružení právnických osob,
    2. BankID poskytované separátně 9 bankovními ústavy v rámci Bankovní identity,
    3. čipová karta Starcos společnosti První certifikační autorita a.s.

    Úrovně důvěry prostředků elektronické identifikace

    Prostředky elektronické identifikace jsou pak dále vyhodnocovány dle úrovně záruky (důvěry), tedy atributu, do jaké míry je daný autentizační prostředek důvěryhodný:

      1. nízká úroveň označuje prostředek, který nabízí omezenou míru spolehlivosti u deklarované nebo uváděné totožnosti určité osoby,
      2. značná úroveň označuje prostředek, který nabízí značnou míru spolehlivosti u deklarované nebo uváděné totožnosti určité osoby,
      3. vysoká úroveň označuje prostředek, který nabízí vyšší míru spolehlivosti u deklarované nebo uváděné totožnosti určité osoby než prostředek pro elektronickou identifikaci se značnou úrovní záruky.

    Požadavky na jednotlivé úrovně záruky jsou definovány v prováděcím nařízení č. 2015/1502, které obsahuje celkem 16 kritérií hodnotících důvěryhodnost poskytnutých atributů a autentizačního prostředku. Výslednou hodnotu úrovně důvěry definuje jeho nejslabší článek.

    Jedním z určujících kritérií jsou pak např. způsob doručení a aktivace prostředku, nebo např.“ vlastnosti prostředku elektronické identifikace“, kdy:

    1. pro nízkou úroveň záruky požadavek na minimálně jednofaktorovou autentizaci,
    2. pro značnou úroveň záruky využití min. dvou nezávislých faktorů autentizace,
    3. a pro vysokou úroveň záruky využití takového prostředku, který chrání proti vyhotovení duplikátů a neoprávněné manipulaci, tj. např. eID karet či tokenů.

    Z uvedeného vyplývá, že úroveň záruky může ovlivnit i samotný uživatel prostředku elektronické identifikace, a to volbou metody autentizace.

    Platnost právního jednání

    K platnosti právního jednání je obecnou právní úpravou obsaženou v občanském zákoníku vyžadována skutečná, svobodná a vážná vůle jednajícího subjektu. Pokud by tedy bylo prokázáno, že jednající osoba neměla povědomí o tom, co je obsahem dokumentu, který podepsala, postrádalo by takové právní jednání právní účinky.

    Dle výše citovaného ustanovení § 561 odst. 1 občanského zákoníku pak platí, že k platnosti právního jednání učiněného v písemné formě se vyžaduje podpis jednajícího, přičemž jiný právní předpis stanoví, jak lze při právním jednání učiněném elektronickými prostředky písemnost elektronicky podepsat. Písemná forma je zachována i při právním jednání učiněném elektronickými nebo jinými technickými prostředky umožňujícími zachycení jeho obsahu a určení jednající osoby (§ 562 odst. 1 občanského zákoníku).

    Tímto jiným předpisem je aktuálně právě přímo použitelné nařízení eIDAS, které výslovně upravuje všechny přípustné podoby elektronického podpisu včetně elektronického podpisu prostého, a to v rozporu s dřívější platnou legislativou, která obsahovala požadavek na kvalifikovaný elektronický podpis. Tato dřívější úprava však už i v době své platnosti byla terčem kritiky odborné veřejnosti a převládaly výklady, dle kterých k platnosti právního jednání postačoval prostý elektronický podpis. Nová celounijní úprava prostředků vytvářejících důvěru tento trend výslovně potvrdila. Veřejně dostupná statistika využití kvalifikovaných certifikátů patrně neexistuje (minimálně autorům není k dispozici), z praxe autorů tohoto pojednání je však zřejmé, že kombinace složité právní úpravy a finanční a technologické náročnosti opatření, používání a udržování vlastního elektronického podpisu je natolik vysoká, že fakticky brání masivnímu rozšíření této technologie v české i světové populaci.

    Všechny úspěšné služby v segmentu elektronických služeb a nástrojů jsou postaveny na principu jednoduchosti využití pro uživatele. V okamžiku, kdy daná služba překročí únosnou míru použitelnosti, je její masovější rozšíření prakticky nemožné, a to i přes výhody, kterými daná technologie disponuje. Nepoměr mezi náročností a výhodami elektronického právního jednání realizovaného prostřednictvím kvalifikovaného (uznávaného) elektronického podpisu je tak značný, že uživatel ve sféře elektronického právního jednání preferuje i výraznou nejistotu v právní závaznosti a vymahatelnosti takového právního jednání, které je co do realizace podstatně jednodušší.

    Faktické naplnění elektronizace právního jednání s veřejnou správou se tedy z valné části omezuje na "fikci podpisu“ při využití informačního systému datových schránek, v soukromoprávních vztazích, u kterých se tato zákonná fikce neuplatní, je pak hojně využíváno různých služeb zajišťujících elektronické podepsání dokumentů bez potřeby kvalifikovaného (uznávaného) elektronického certifikátu, kdy právní závaznost takto podepsaných elektronických dokumentů je závislá na konkrétním technickém řešení dané služby (zejména pak ověření identity podepisující osoby formou SMS kódu a dalších zpravidla ne příliš spolehlivých prostředků).

    Je tedy zřejmé, že vývoj legislativy nejen u nás, ale i na úrovni Evropské unie, v poslední době tenduje k oslabování požadavku na vyšší formy elektronického podpisu a nahrazuje jej důvěryhodným ověřením totožnosti jednajícího subjektu, tedy kvalifikovanou identifikací a autentizací takového subjektu.

    Jak již bylo výše citováno, v občanském zákoníku je v jeho § 562 odst. 1 normováno, že písemná forma je zachována i při právním jednání učiněném elektronickými nebo jinými technickými prostředky umožňujícími zachycení jeho obsahu a určení jednající osoby. S ohledem na vyčlenění této úpravy z obecnějšího požadavku na podpis právního jednání v písemné formě je výkladově tedy dokonce dovozováno, že u tohoto právního jednání v elektronické formě, neklade-li zákon na dané konkrétní právní jednání další specifický požadavek, není u soukromoprávního vztahu (žádného) podpisu třeba, je-li zachycen obsah takového jednání a určena jednající osoba.

    S ohledem na výklad dalších souvisejících ustanovení a ustálenou praxi je pak doporučováno podpisem právní jednání vždy opatřit, a to v případě elektronického právního jednání tedy alespoň tzv. elektronickým podpisem prostým (viz výše). Tato úroveň elektronického podpisu však není ze své podstaty schopna garantovat, že podpis vytvořila podepsaná osoba, resp. že jej k takovému právnímu jednání sama připojila. Dle názoru autorů nejsou dostatečně argumentačně podloženy závěry, které prohlašují taková právní jednání za absolutně neplatná. Je však třeba zdůraznit, že případná spolehlivost či v krajním případě vymahatelnost takového právního jednání před soudem nemusí být jednoznačná právě s ohledem na uvedené nedostatky prostého elektronického podpisu. V konečné instanci a v konkrétnosti rozhoduje vždy příslušný soud. I ten však bude hodnotit takové právní jednání jen v případě jeho zpochybnění stranou sporu a vždy s ohledem na zásadu volného hodnocení důkazů a ve smyslu všech soukromoprávních zásad, mezi které patří i zásada bezformálnosti, resp. zákaz diskriminace elektronické podoby dokumentu obsažený v nařízení eIDAS. Ve veřejném prostoru se v této souvislosti objevil i rozsudek nižší soudní instance, který z dokumentu podepsaného slabší formou elektronického podpisu odmítl učinit závěr o jednání konkrétní osoby, právě identifikace jednajícího subjektu byla ale v úvaze soudu tím slabým článkem. Kombinace nižší formy elektronického podpisu s kvalifikovanou formou identifikace se z tohoto pohledu jeví dostatečnou.

    Co do úrovně elektronického podpisu lze pak odkázat na citované ustanovení § 7 Zákona, které jednoznačně stanovuje, že v soukromoprávních vztazích je možné elektronický dokument podepsat všemi úrovněmi elektronického podpisu včetně el. podpisu prostého. V analogii k listinné podobě dokumentu se tedy i v tomto případě bude jednat o vlastnoruční podpis.

    Z výkladu požadavků na platnost elektronického právního jednání pak vyplývá, že nezbytná je:

    a.            totožnost jednajícího subjektu, a

    b.           zachycení jednoznačného obsahu samotného právního jednání.

     

    Co se týče jednoznačného určení totožnosti jednajícího subjektu, jistě není zcela odpovídající analogie s vlastnoručním podpisem, u kterého je jednoznačné určení totožnosti podepisující osoby prakticky nemožné, byť se danou problematikou zabývá nemálo odborníků a vědeckých disciplín. Koneckonců jak ve fyzické, tak i v elektronické podobě není podpis nástrojem identifikace jednajícího subjektu, nýbrž jen stvrzením vůle být daným obsahem podepisovaného dokumentu vázán. Samotná identifikace pak probíhá uvedením identifikačních údajů v podepisovaném dokumentu. Pokud zákon považuje za vhodné u konkrétního právního jednání zajistit vyšší míru jistoty, stanovuje dodatečné požadavky na ověření identity podepisující osoby jako např. úřední ověření podpisu. I v elektronické sféře je rozlišován podpis dokumentu a identifikace jednající osoby.

    U elektronické identifikace je situace tedy obdobná, zákon nevyžaduje žádnou minimální formu identifikace jednající osoby a je tedy zcela na stranách konkrétního právního jednání, jakou formu identifikace zvolí. Ve veřejnoprávní sféře je naopak toto minimum jasně stanoveno a je vyžadována elektronická identifikace prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace podle § 2 ZEI, a to nejméně ve stupni důvěry značná podle § 12 zákona o právu na digitální služby[4].

    V soukromoprávních vztazích lze obecně doporučit zachovat požadavek na řádnou identifikaci jednajících zejména v případech, kdy je zakládán či měněn právní vztah mezi stranami, a to v právně významné situaci. Je tedy záhodno provést řádnou identifikaci při podpisu smlouvy či následujících dodatků, všech právně významných jednáních s hmatatelnou hodnotou, netřeba je však být striktní při všech právních jednáních, zejména pokud hodnota takového jednání je spíše zanedbatelná (platba parkovného atp.).

    Specifika elektronického právního jednání v pracovněprávních vztazích

    Právní úprava platná do konce září 2023 byla k elektronickému podepisování a zejména pak doručování dokumentů mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem velmi nepříznivá a formalistická. Zvýšené požadavky oproti obecné právní úpravě patrně s ohledem na ochranu práv a zájmů zaměstnanců činily elektronické právní jednání v tomto segmentu v praxi nepoužitelným.

    Od 1. 10. 2023 je však účinná tzv. transpoziční novela zákoníku práce provedená zákonem 281/2023 Sb., která, až na výjimky u nejdůležitějších jednostranných právních jednání týkajících se skončení pracovního poměru a mzdových výměrů, tedy tzv. písemností s přísnějším režimem doručování, navrací podmínky doručování do režimu občanského zákoníku. Dodatečně stanovené podmínky jsou již obhajitelné a na samotné elektronické právní jednání a doručování dokumentu nemají vliv (jedná se například o komunikaci prostřednictvím e-mailové schránky zaměstnance, která není v dispozici zaměstnavatele, nebo zvláštní možnost odstoupení od takto uzavřené smlouvy ve lhůtě 7 dnů). Zejména tedy bylo ve faktické rovině odstraněno dříve nezbytné potvrzení o obdržení dokumentu zaměstnancem (včetně uznávaného elektronického podpisu!), které fakticky elektronické doručování znemožňovalo, jelikož zaměstnanec se mohl s doručovanou písemností seznámit, aniž by mu byla účinně doručena. Zároveň až na výše uvedené výjimky byl v souladu s popsaným vývojem v této oblasti vypuštěn požadavek na používání vyšších forem elektronického podpisu.

    Lze tedy shrnout, že i v pracovněprávních vztazích je až na opodstatněné výjimky nově možné řádně a platně elektronicky jednat se zaměstnancem, a to v režimu obecné právní úpravy obsažené v občanském zákoníku. Celou škálu pracovněprávních jednání počínaje samotných pracovních smluv, jejich změn, provozních dokumentů a např. dohodou o rozvázání pracovního poměru konče, je tedy nyní prakticky možné činit elektronicky.

    Shrnutí

    Tento článek si nečiní ambici postulovat jednoznačné závěry či doporučení, jak správně elektronicky jednat. Cílem bylo popsat dostupné možnosti a legislativní rámec, který elektronické právní jednání upravuje. Právní úprava elektronického právního jednání doznala v posledních letech významných změn a je velmi pravděpodobné, že v nastoleném trendu bude pokračováno. Významnou překážkou pro masovější rozšíření elektronického podpisu je právě jeho náročnost, zejména pak administrativní včetně nároků kladených na uživatele těchto nástrojů. V porovnání s v praxi bezproblémovou akceptací prostého ručního podpisu jsou nároky na technické zabezpečení elektronického podpisu, jeho dlouhodobou platnost a uznatelnost a další aspekty kvalifikovaného elektronického podpisu nepoměrně vyšší až nemístné. Fakticky tak brání masovému využití. Legislativa, a to jak evropská a přímo použitelná, tak česká již tyto překážky postupně odstraňuje a elektronické právní jednání zpřístupňuje běžnému uživateli. Přesto je však před námi ještě dlouhá a trnitá cesta, aby bylo zajištěno, že elektronické právní jednání bude bez problému využitelné pro každého a zároveň zajišťující přijatelnou míru bezpečnosti. Dle autorů tohoto pojednání je onou cestou právě bezpečná elektronická identifikace spolu s nástroji, které zaručí nezměnitelnost obsahu dokumentu (např. časová razítka či jiné nástroje ne nezbytně v přímé dispozici jednajícího), nikoliv kvalifikovaný elektronický podpis, byť jeho výhody jsou z odborného a technického pohledu zjevné.

    Platná právní úprava rozlišuje mezi jednotlivými adresáty elektronického právního jednání a stanoví odlišné požadavky na podobu použitého elektronického podpisu. Elektronický dokument, který je opatřen byť i jen prostým elektronickým podpisem jednajícího subjektu ve spojení s identifikačními údaji o jednajícím subjektu získanými prostřednictvím vybraného prostředku elektronické identifikace v souladu s nařízením eIDAS a příslušnou adaptační národní legislativou, a to v úrovni záruky (důvěry) značné nebo vysoké, tedy identifikačními údaji získanými ze základních registrů státu spolu se zárukou nezměnitelnosti takového dokumentu zajišťuje elektronické právní jednání včetně jednoznačné identifikace jednajícího subjektu v souladu s platnou národní legislativou a přímo použitelnou unijní úpravou. Takto podepsaný elektronický dokument je nutno považovat za řádně podepsaný a jako takovému mu tedy v souladu s čl. 25 odst. 1, resp. čl. 46 nařízení eIDAS nemohou být upírány právní účinky a nesmí být odmítán jako důkaz v soudním a správním řízení pouze z toho důvodu, že má elektronickou podobu.

    Z výše uvedeného se dá shrnout, že uznatelnost elektronického dokumentu je silně závislá na jeho nepochybném zachycení a pokud možno jednoznačném určení jednající osoby, zpravidla pak připojením elektronického podpisu této osoby. V soukromoprávních vztazích jsou právní úpravou kladeny na právní dokumenty jen minimální formální požadavky. Je na vůli jednajících stran, jaké požadavky si pro dané právní jednání vymíní. Z pohledu elektronického právního jednání se pak požadavek uznávaného elektronického podpisu s ohledem na jeho rozšíření v populaci jeví spíše obstrukčním a legislativa od takového požadavku postupně ustupuje. Tato vyšší forma elektronického právního jednání je obecně vyžadována pro elektronické jednání vůči veřejnému sektoru, ale i zde jsou z pozice orgánů veřejné správy nasazovány specifické aplikace, které umožňují vybraná elektronická jednání realizovat prostřednictvím identitních prostředků bez dispozice s uznávaným elektronickým podpisem. V soukromoprávních vztazích je kladen větší důraz na identifikaci jednající osoby, a to ideálně prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace alespoň ve stupni důvěry značném. Dostupnost těchto prostředků a jejich praktická jednoduchost užití s minimálními náklady bude rozhodujícím faktorem. Spolehlivost těchto způsobů elektronické identifikace již dnes značně předstihuje listinnou formu právního jednání, u které je identifikace ve značné míře závislá na znalosti konkrétní protistrany. Uvedené závěry lze nově aplikovat i na drtivou většinu právních jednání v pracovněprávních vztazích.


    Mgr. Vladimír Nováček
    ,
    advokát


    Advokátní kancelář Vych & Partners, s.r.o.

    Lazarská 11/6
    120 00  Praha 2

    Tel.:    +420 222 517 466
    Fax:    +420 222 517 478
    e-mail:    office@ak-vych.cz

     

    [1] nařízení č. 910/2014 ze dne 23. července 2014, o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES a souvisejícími právními předpisy

    [2] zákon 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce (dále jen „Zákon“)

    [3] zákon 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci (dále jen „ZEI“)

    [4] zákon 12/2020 Sb. o právu na digitální služby (dále jen „ZPDS“)


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Vladimír Nováček (Vych & Partners)
    14. 3. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.