Fiat Trepiůno, Alfa Romeo Crosswagon, Lancia Musa (Ženeva živě)
Značky jako Alfa Romeo, Lancia nebo Fiat v Ženevě nezanikly. Na stánku italských automobilek panoval čilý ruch z několika důvodů. Za prvé prezentovaly zajímavé novinky, za druhé obklopovaly italské vozy tradičně nejkrásnější modelky.
Přítomní pánové, ať už hovoříme o fotografech, kameramanech, novinářích či obchodnících, očividně váhali, zda pozorovat krásný vůz nebo krásnou modelku. Nakonec zvolili kompromis, sledovali nejdříve modelku, pak automobil a konečně modelku i automobil. Dlužno podotknout, tělesná krása modelek výborně doplňovala chladnou krásu automobilů. Zejména stánek Lancie nebo Alfy Romeo považujeme v tomto ohledu za příkladný (trumf nicméně drží brněnský autosalon).
Nejvíce novinek prezentoval Fiat – studie Trepiůno, nová Multipla a studie Idea 5Terre, Alfa Romeo vystavila celou modelovou řadu a nový Crosswagon, Lancia bodovala s Musou. Celá skupina Fiat přicestovala do Ženevy v lepším rozpoložení, než tomu bylo minulý rok. Finanční ztráta italského obra se pomalu ztenčuje, obě loňské novinky našly na evropských trzích uplatnění, zejména Fiat Panda se dočkal vřelého přijetí. Kolem italských vozů bylo rušno, návštěvníky evidentně zaujala Lancia Musa, zájem vzbudila Idea 5Terre a hlavně oživená 500 - Fiat Trepiůno.
Alfa Romeo
Alfa Romeo vsadila na osvědčené produkty, navrch přidala světovou premiéru modelu 156 Crosswagon s pohonem všech kol. Pozornost upoutala skvostná Alfa Romeo 8C Competizione.
Alfa Romeo 156 Crosswagon
S modelem 156 Crosswagon se automobilka vrací na půdu 4x4. Crosswagon využívá nového systému 4x4 (Torsen C-System, tři diferenciály), s nímž vyjede také nástupce současné 156. Alfa Romeo 156 Crosswagon má o 6 cm vyšší světlou výšku. Zvenčí se Crosswagon obrnil černými plasty, zespodu ochranným pláštěm. Pod kapotou se ukrývá dieselový agregát 1.9 Multijet s výkonem 110 kW/150 k a točivým momentem 305 N.m, převodovka je manuální, šestistupňová. Samozřejmostí jsou systémy ABS, EBD, ASR, ESP, MSR atd. Nová Alfa 156 Crosswagon by se měla objevit na trhu v druhé polovině letošního roku.
Alfa Romeo GT
Přestože si GT odkroutilo světovou premiéru ve Frankfurtu, nezůstalo v Ženevě bez pozornosti. Elegantní automobil s „mafiánskými“ rysy dráždil fantazii mnoha pánů. Mohutná palubní deska, sportovní sedadla v červené kůži, chromovaná řadicí páka, chromované pedály a dynamický vzhled – zkrátka Alfa Romeo. Kdo by ji nechtěl? Pro podrobné informace o tomto dravci nahlédněte do našeho staršího článku, kde jsme vám Alfu Romeo GT představili.
Alfa Romeo 8C Competizione
Účinkovaní studie 8C Competizione v Ženevě mělo estetický účel. Ladné křivky a krásná modelka na kapotě přitahovaly pozornost kolemjdoucích pánů nebývalou silou. Koncept sportovního kupé s retro designem obléhaly davy lidí, každý pohladil naleštěnou kapotu zrakem, usedl za volant a poslouchal vážnou hudbu linoucích z reproduktorů. Jako ukázka mistrovského díla designérů nemá studie chybu, k vzoru řemeslné dokonalosti má však daleko.
Úctu si zaslouží vidlicový osmiválec, který se stará o svižný pohyb vpřed. S objemem 4,2 l, výkonem 293 kW/400 k a točivým momentem 450 N.m při 4500 ot./min. udělí Alfě Romeo 8c zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 s a maximální rychlost přesahující 300 km/h. Převodovka nemůže být v takovémto voze jiná než šestistupňová, přímo řazená.
Fiat
V několika uplynulých letech Fiat tápal. Hledal optimální rozložení modelové řady, ideální design produktů, cenovou strategii atd. V tíživé finanční situaci automobilka zvedla hlavu a vyhlásila modelovou ofenzívu. Její první plody přinesl 73. ročník ženevského autosalonu. Fiat Idea i Panda se dočkaly příznivého hodnocení, malá Panda vybojovala o pár měsíců později titul Evropského automobilu roku. Modelová ofenzíva pokračovala i letos, tentokráte studií Trepiůno.
Fiat Trepiůno
Studie Trepiůno předznamenala comeback legendární pětistokvy, jež stane na platformě Fiatu Panda. Proti svému staršímu sourozenci ztratí 24 cm (na 3,3 m), zmenší se rovněž vnitřní a zavazadlový prostor. Automobil přepraví tři dospělé osoby a jedno dítě, objem zavazadlového prostoru výrobce nezveřejnil. Studie disponuje střešním oknem Sky-dome, které zdědí sériové model (zřejmě za příplatek). Sériová produkce malinkého automobilu se rozběhne v roce 2006, hovoří se o ceně 14 000 eur.
Proti původním předpokladům nebudou novinku pohánět motory nejslabší, naopak motory výkonnější. Paleta pohonných jednotek zahrnuje benzínovou 1.2 16V s výkonem 59 kW/80 k, 1.4 16V s výkonem 70 kW/95, 1.6 16V s výkonem 88 kW/120 k a vznětovou 1.3 Multijet 16V s výkony 70, 90 a 115 k. Fiat rovněž počítá s ostrou verzí Abarth. Poháněna bude turbem přeplňovaným benzínovým motorem s objemem 1.6 l a výkonem 132 kW/180 k.
Fotografie z autosalonu
Fiat Multipla
Poměrně významnou novinkou Fiatu byla faceliftovaná Multipla. Automobil přišel o původní kontroverzní tvář, kterou nahradil tváří usedlejší. Multipla nepobuřuje, plyne s davem. Přední část nápadně připomíná model Idea, shodné jsou světlomety, podobná i mřížka chladiče. Zadní část dostala nové světlomety, jsou také uhlazenější. Fiat přistoupil k plastické operaci na základě nevalných prodejů. Multipla s novou tváří požadavky většiny zákazníků splňuje, z výstředního automobilu se stal automobil všední, obyčejný.
Jak nám bylo řečeno, zákazníci si normální, všední vozy přejí. Hlavní přednost Multiply zůstala zachována. Jako jediný automobil v segmentu přepraví Multipla šest pasažérů ve dvou řadách sedadel. Unikátní rozvržení vnitřního prostoru, zavazadlový prostor s objemem 430/1300 litrů a nová tvář by měly vytvořit ideální předpoklad pro zvýšený zájem zákazníků. Jak se bude nová Multipla prodávat, ukáže až čas, každopádně její největší handicap (nebo snad výhoda?) zmizela.
Fiat Idea 5Terre
Trojici nových Fiatů uzavírá Idea 5Terre neboli Idea SUV. Pro automobilku typická úprava – vzpomeňte na Pandu SUV, dala vzniknout zajímavé studii. Idea se obrnila plasty a plechy, dostala pozměněné přední a zadní světlomety. Mimo zpevněné silnice poslouží pohon 4x4 a vyšší světlá výška. Interiér odpovídá civilní verzi, barvy čalounění jsou praktické, tmavé.
Lancia
Lancia Musa
Prostoru vyhrazenému vozům značky Lancia vévodily krásné ženy (dle mnohých nejkrásnější na celém výstavišti) a Lancia Musa. Kompaktní MPV vycházející z námi testovaného Fiatu Idea budilo patřičnou pozornost. Změny exteriéru zahrnují nové přední světlomety, chromovanou mřížku chladiče, přepracovaný přední nárazník. Zadní část vozu obohatily nové světlomety. Exklusivitu novinky připomínají chromované prvky.
Automobil vyroste do délky, konkrétně na 4,1 m, na výšku měří 1,7 m. Interiér zpestřily luxusní materiály, posádku obklopí zejména kůže, hliník, dřevo. Nad posádkou se rozprostřela panoramatickou střecha. Pod kapotou se objeví zážehová 1.4 16V s výkonem 70 kW/95 k, vznětová 1.3 Multijet 16V s výkonem 51 kW/70 k a 1.9 Multijet s výkonem 73 kW/100 k.
Oficiální fotografie
Fotografie z autosalonu
Lancia Mix
Fiat Mix
Zdroj: www.autorevue.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz