Mitsubishi Colt CZ3 a CZT na českém trhu
Od dubna se na českém trhu prodává třídveřová karosářská varianta CZ3 malého Mitsubishi Colt, a to včetně ostrého provedení CZT s přeplňovaným motorem 1.5 110 kW. Ceny začínají na 299 tisících, přičemž za CZT zaplatíte více než půl milionu. (fotografie, ceny)
Poznámka: Následující text pochází z tiskové mapy Mitsubishi.
Hlavní událostí během jara a léta roku 2004 bylo pro společnost Mitsubishi Motors uvedení nového modelu Colt na evropský trh. Jakožto její první model B-segmentu je nový Colt nositelem výzvy, která přitáhne 85% nových zákazníků k této značce, a to těch, kteří v tomto hlavním segmentu hledají nekonvenční výrobek.
Ostře řezaný vnější design, inovativní interiér (obojí z dílny designérského centra společnosti Mitsubishi v Evropě), obrovský vnitřní prostor, v dané třídě špičková flexibilita sedadel, výborné pohonné agregáty, ostrá dynamika, výborné zhodnocení peněz a široká možnost výběru (motorů, převodovek, stupňů výbavy, barev & čalounění, volitelné a doplňkové výbavy) jsou trumfy, se kterými se společnost Mitsubishi Motors rozhodla hrát, aby dosáhla svých očekávání.
Dvousměrný přístup
Nový Colt byl vždy určen k vytvoření rodiny vozů zahrnující několik variant, které by získaly širokou pozornost v tomto vysoce konkurenčním B-segmentu. Vrcholem všeho je budoucí verze Colt coupe-cabriolet, která byla již dříve prezentována v roce 2003 jako koncept CZ2 Cabriolet.
S ročním plánovaným objemem prodeje 85-90,000 kusů v B-segmentu, který má kapacitu 4,3 miliónu vozů byla společnost Mitsubishi Motors nucena odlišit Colt od jeho konkurentů, ale zároveň respektovat obvyklý formát (3 a 5dveřové hatchbacky) očekávaný evropskými zákazníky, avšak v méně konvenčním pojetí. Proto byl zvolen dvousměrný přístup:
- pětidveřový model: Namísto příliš často užívané šablony všech konvenčních hatchbacků B-segmentu (Peugeot 206, Toyota Yaris, Volkswagen Polo,…) nebo mini-MPV (Fiat Idea, Honda Jazz, Opel Meriva,…), zvolili tvůrci plánů MMC formát, který je přesně někdy mezi: vysoký hatchback s dostatečnou prostorností a důmyslností, avšak bez kompromisů v oblasti designu nebo jízdních vlastností (tvar, aerodynamika, jízdní pozice, těžiště vozu …).
- třídveřový model: Namísto pouhé 3dveřové varianty nového Coltu si MMC vybralo mnohem inspirativnější cestu, kterou je typ karoserie podobný coupe, překlenující jeho stávající designérskou dokonalost a sportovní dědictví.
Parametr | Colt CZ3 | Colt |
Délka (mm) | 3810 | 3870 |
Šířka (mm) | 1695 | 1695 |
Výška (mm) | 1520 | 1550 |
Rozvor (mm) | 2500 | 2500 |
Cd | 0,32 | 0,32 |
Čelní plocha (m2) | 2,16 | 2,17 |
Těžiště (mm) | 560 | 580 |
Rozložení hmotnosti | 62/38 | 60/40 |
Colt CZ3
Colt CZ3 překlenuje mezeru mezi konceptem Mitsubishi CZ2 z roku 2001 a novým Coltem Hatchback díky sportovnější a svalnatější karoserii ve stylu doupě.
Svými unikátními karosářskými prvky exteriéru (vyjma kapoty a předních blatníků), více skloněným čelním sklem (26°), nižší úrovní střechy, svalnatější karoserií, širšími prahy, delšími dveřmi a zadními bočními okny ve tvaru kapky vyjadřuje nový 3dveřový Colt vyšší dynamiku designového námětu nového Coltu „Jeden pohyb“.
Při své délce 3,81 m (tj.: o 6 cm kratší než 5dveřová verze) vypadá mnohem stabilněji díky stejnému, v dané třídě nejdelšímu rozvoru 2 500 mm a širokému rozchodu kol kombinovanému s ještě kratším předním převisem a nižší celkovou výškou vozu (- 30 mm).
Aerodynamika
V souladu s duchem této nové dvojice sportovních Coltů byla velká pozornost věnována aerodynamické účinnosti jejich profilu, aby byl zabezpečen hladký obtok vzduchu celé karoserie a tím dosažen nižší koeficient odporu 0,32, tzn.: lepší než jejich hlavní konkurenti (Peugeot 206: 0,34, Toyota Yaris: 0,34).
Kromě hodnot Cd napomohlo globálnímu výzkumu aerodynamiky vedenému konstruktéry společnosti MMC rozsáhlé použití CFD (počítačová dynamika toku), a to od prvních fází vývoje tvaru karoserie. CFD je důmyslná technologie využívaná v leteckém průmyslu. Jejím účelem je modelovat a analyzovat různé aerodynamické konfigurace před testováním kompletních trojrozměrných modelů v aerodynamickém tunelu. CFD jako takový umožňuje snížení délky vývoje a investic a současně vytvoření přesnějšího designu, tzn. v případě 3dveřového Coltu byl dosažen nízký aerodynamický odpor a zároveň byla zachována prostornost interiéru tvaru vozidla s tématem „Jeden pohyb“.
Evropa
Vytvořen v Evropě a prodáván výhradně v Evropě je 3dveřový Colt stejně jako 5dveřový Colt duchovním dítětem designérského centra Mitsubishi v Evropě (MDE) pod vedením pana Akinori Nakanishi. Poté se pan A. Nakanishi vrátil zpět do Japonska a byl jmenován šéfem designérského centra Mitsubishi Motors s působností na celém světě s platností od 22. června 2004.
Příspěvek MDE neskončilo u originálního tvaru, ale rovněž vytvořili původní koncepci CZ2 v roce 2001, který byl premiérou designu 3dveřového Coltu v roce 2001.
Oživení a inovace
Co se týče designu interiéru se designérské centrum Mitsubishi v Evropě rozhodlo pro zdrženlivost a inovaci vzdálenou od stereotypních celošedých interiérů japonských vozů v Evropě a rozhodlo se pro použití nových materiálů a vzorů, které v této oblasti nebyly nikdy předtím používány. Jako například :
- Průsvitné součásti: V hojné míře používané v koncepčních vozech nebo u počítačů, které nebyly nikdy používány v sériově vyráběných vozidlech. V tomto případě byly vybrány pro ovládací prvky audiosystému a klimatizace (kruhové ovladače) stejně tak jako pro neobvyklou “věž” spojující palubní desku a středovou konzolu. Podsvícení, stejně jako u ostatních ovladačů, vytvářejí příjemnou atmosféru při jízdě v noci.
- Profilovaný „Techno“ povrch: Namísto pokusů o reprodukci přírodní kůže, jak je běžné v automobilovém průmyslu po dlouhá léta, vytvořilo designérské centrum Mitsubishi v Evropě nový typ profilovaného povrchu, který je vhodný pro umělé materiály používané v moderních automobilech. Překrytí palubní desky a dveřních výplní je tvořeno malými čtvercovými obrazci, které dodávají interiéru moderní a kultivovaný vzhled.
Design interiéru 3dveřového Coltu odpovídá zdrženlivému sportovnímu charakteru vnějšího designu,a to díky italskému typu měřicích přístrojů, sportovnímu tříramennému volantu a také stříbrným spínačům a ovladačům navrženým speciálně pro tento vůz.
V souladu se svou pozicí na trhu představuje Colt CZ3 poloanatomická vysoce polstrovaná přední sedadla. Speciálně pro 3dveřový Colt byla čalouněná inovativní průhlednou červeno/černou „imitací kůže“, kterou sdílí spolu se sportovnějším Coltem CZT.
K dispozici jsou dvě další verze interiéru:
- „Elegant Sport“ teplé červené čalounění (sedadel 5dveřového Coltu) se šedým polstrováním a stříbrným průhledným lemováním v kombinaci například s barvou karoserie modelu CZ2 “Illusion Blue” (světle modro-šedá metalíza).
- „Individual Sport“ využívající černé čalounění (sedadla 5dveřového modelu) s černým polstrováním.
Tato nová černá harmonie je unikátní pro 3dveřovou karoserii Coltu a prezentuje účelnější vzhled.
Stejně jako žádný model značky Mitsubishi Motors nové generace, se ani Colt CZ3 & Colt CZT nijak nepředvádějí. Jejich design není nijak překombinovaný ani zbytečně roztomilý, jak je v tomto segmentu obvyklé, nabízejí nadčasovost, charakter a porozumění.
Důmyslný
Přestože téma celkového designu Coltu CZ3 vychází z konceptu vozu CZ2 z roku 2001, zůstává svým tvarem velmi blízký 5dveřovému Coltu. Využívajíce stejné rozměry podvozku (rozvor a rozchod) a stejnou „vysokou“ stavbu zaručuje svým cestujícím mnohem více místa, než naznačuje jeho sportovní profil.
To je naprosto zřejmé v okamžiku, kdy cestující nastoupí širokými dveřmi do vozu: 3dveřový Colt nenabízí pouze prostor v oblasti hlavy očekávanou u vysokých vozů, ale rovněž i prostornost, jejímž základem je rozvor 250 cm (nejdelší v daném segmentu) a nejdelší interiér v segmentu (170,5 cm), vše, co nelze zvenčí odhadnout.
3dveřový Colt doplňuje svou prostornost vysoce variabilním (a standardním) uspořádáním sedadel. Majíce však na mysli odlišnou cílovou skupinu, nabízí tento model rozdílný typ variability sezení než 5dveřový Colt. Zde uvádíme možnosti uspořádání zadních sedadel:
- Dělené zadní opěradlo v poměru 60/40 a nedělený sedák zadní lavice
- Možnost úpravy sklonu zadního opěradla (dělené v poměru 60/40)
- Sklopné zadní opěradlo (dělené v poměru 60/40)
- Posuvná lavice (nedělená)
- Překlopné zadní opěradlo (dělené) + sedák (nedělený)
Toto uspořádání umožňuje 3dveřovému Coltu nabízet maximální objem zavazadlového prostoru 535 litrů v případě, kdy jsou zadní sedadla sklopena, skvělý objem v dané třídě, zejména, když vezmeme v úvahu, že veškerý důraz byl kladen na provedení designu se záměrem dosažení stylu podobnému coupe.
Opěradlo sedadla předního spolujezdce může být navíc sklopeno dolů, aby tak bylo možné převážet dlouhé předměty, a v celém interiéru vozidla najdete různé důmyslné úložné prostory, jako jsou:
- Chlazená odkládací schránka, kam lze uložit láhev o objemu 1.5 litru (pouze modely s levostranným řízením).
- Podlahová konzola s "multifunkční schránkou” (s 2 držáky nápojů vpředu a 1 držákem vzadu).
- Síťové kapsy na zadních stranách předních opěradel.
- Boční kapsy a schránky na předních sedadlech.
- Zásuvka pod sedadlem předního spolujezdce.
- Vyjímatelný popelník se stříbrnou povrchovou úpravou.
Nakonec nabízejí Colt CZ3 a Colt CZT pohodlné úchyty ISO-FIX instalované na zadních sedadlech (na vnějších pozicích).
Ostrý
Sdílejíce svůj podvozek s Coltem hatchback (nezávislý + vinuté pružiny + stabilizátor vpředu / torzní tyč + vzadu s vinutými pružinami ) kombinovaný s dlouhým rozvorem (2500 mm) a širokým rozchodem (1,460 mm předních kol / 1,445 mm zadních kol), poskytuje Colt CZ3 svému řidiči vynikající stabilitu a chování vozu v zatáčkách, a stejně tak stabilní a komfortní jízdu.
To bude dále zlepšeno jeho nižší hmotností (o 20 až 35 kg, v závislosti na modelu), nižším těžištěm (-20 mm), rozdělením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu (62/38) a jeho pevnějším skeletem karoserie.
Colt CZ3 si rovněž zachová:
- Standardní elektronický posilovač řízení.
- Standardní ABS a EBD.
- Volitelné 16” disky kol.
- Volitelný systém aktivního řízení stability Mitsubishi se systémem řízení prokluzu.
- Brzdnou vzdálenost 38 metrů, měřenou podle metodiky časopisu Auto Motor und Sport.
Motory
Takovou dynamiku, kterou nabízejí dvě rodiny nových moderních motorů, sdílí s 5dveřovým modelem Colt.
Zážehové
Tyto jednotky byly vyvinuty společností Mitsubishi Motors pro MMC a DaimlerChrysler. Jsou vyráběny od prosince 2003 ve městě Kölleda (Německo). Tento nový výrobní závod byl vybudován za použití výrobních technologií DC s podílem spolupráce 50/50 pod názvem “MDC Power GmbH” uzavřenou mezi MMC a DC.
Colt CZ3 bude nabízen s 3 odlišnými motory (všemi s rozvodem DOHC, 4 ventily na válec s proměnným časováním ventilů „MIVEC“): 1.1i 55 kW, 1.3i 70 kW a 1.5i 80 kW.
Vznětové
Profitujíce z obchodního partnerství se společností DaimlerChrysler, nabízí Mitsubishi Motors dva nové vznětové přeplňované motory DOHC s mezichladičem určené pro model Colt CZ3, oba vyvinuté společností DC a vyrobené ve výrobním závodě Untertürkheim (Německo): 1.5d s výkony 50 a 70 kW, oba motory jsou tříválcové.
Colt CZ3 je k dispozici se zcela novou lehkou a kompaktní 5stupňovou manuální převodovkou, která je použita jako základ pro 6stupňovou automatickou převodovku s manuálním řazením Allshift.
V zájmu zachování sportovní povahy Coltu CZ3 rozhodla společnost Mitsubishi Motors, že převodovka Allshift bude k dispozici pouze s motorem 1.3 litru.
Colt CZT
Colt CZT byl vyvinut společností MMC – na základě specifických požadavků Mitsubishi Motors Europe – a jeho karoserie byla vytvořena v Mitsubishi Design Europe v Treburu (Německo).
Nikoliv jako naprosto sportovní vůz je Colt CZT zaměřen na zástup mladých nadšenců hledajících ostré & líbivé vozítko se svižným výkonem (0-100 km/h za 8,0 s / max. rychlost 210 km/h) a odpovídajícím vkusným designem. Proto není náhradou modelu Lancer Evolution vyhlášeného modelu Mitsubishi Motor, ale je mnohem přístupnějším vozem s charakterem, kompaktní velikostí a bohatým duchem.
Rychlý(ejší) Colt
Navržen a konstruován na základě specifických požadavků Mitsubishi Motors Europe, je Colt CZT vybaven motorem MIVEC (= proměnné časování ventilů) Turbo DOHC 16 ventilů s mezichladičem o objemu 1,5 litru, vyvíjejícím výkon 150 k při 6 000 ot/min a 210 Nm při 3 500 ot/min.
Postavena v Japonsku speciálně pro využití v Evropě je tato jednotka dalším stupněm vývoje rodiny přeplňovaných motorů již existující v Japonsku. Namísto konstrukce zcela nové verze motorů vyrobených v německém městě “Kölleda”, byla považována za daleko efektivnější řešení, abychom mohli dodržet termín jeho uvedení na trh.
Colt CZT je také zvýhodněn specifickou 5-stupňovou převodovkou. Vyrobená společností GETRAG, využívá stejné základní konstrukce jako jednotka vyvinutá pro modely Colt se vznětovým motorem.
Údaje o výkonu řeknou více než jakékoliv historky o vysokém výkonu a plynulém a kultivovaném motoru:
- Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s; 0-400 m: 15,8 s
- Průběžní zrychlení: 60-80 km/h (4. rychlostní stupeň): 4,1 s; 120-140 km/h (5. rychlostní stupeň): 5,9 s
- Maximální rychlost (km/h): 210
Turbo-vzhled…
Jak již bylo dokázáno koncepcí CZ3 na ženevském autosalónu v roce 2004, design exteriéru modelu Colt CZT je mnohem dynamičtější než Colt CZ3.
Aby však byla zachována určitá konzistence s celkovou koncepcí, činí tak bez války barev oblíbených v této kategorii. Konkrétně to jsou tyto prvky:
- Unikátní design předního nárazníku se síťovou mřížkou.
- Tmavě šedý metalický povrch vnitřních ploch hlavních světlometů.
- Specifické 16" disky kol z lehkých slitin.
- Sportovní tlumič výfuku.
- Probarvené kliky dveří, boční ochranné lišty a kryty vnějších zrcátek.
Uvnitř je břitkost & módnost realizována prostřednictvím:
- Specifického červeno/černou kůži obšitého volantu (s ovladači radiopřijímače) s červeným prošíváním.
- Kůží potažené hlavice řadicí páky s červeným prošitím.
- Černé harmonie interiéru.
- Polo-anatomických vysoce polstrovaných sedadel s rychlým posuvem a červeno/černým čalouněním (volitelné * červeno/černé kožené čalounění).
- Hliníkových pedálů s vyraženým logem.
- Stříbrných doplňků (rámečky přístrojů, větracích průduchů a klik dveří).
- Přístrojů s bílým pozadím a specifickými symboly.
- Prahových lišt.
Colt CZT není pouze Colt CZ3 s živým motorem a sadou doplňků karoserie …
Aerodynamika:
- Vývoj Coltu CZT je výsledkem určitých inovací odpovídacích požadavkům na vyšší výkon a technologii (větší pneumatiky, větší průřez sání vzduchu, …):
- Větší pryžový přední spoiler
- Boční spoilery
- Mohutný zadní spoiler (křídlo)
Karoserie: Colt CZT využívá zpevněnou verzi 3-dveřové karoserie Coltu CZ3, přičemž celková pevnost karoserie byla zvýšena o 2%. A to díky:
- Příčce spojující horní úchyty předních tlumičů
- Výztuh mezi A-sloupky a rámy předních dveří na obou stranách vozu
- Výztuh profilu „I“ na každé straně středového tunelu v přední části podlahy
- Dalšího příčníku pod otvory zadních dveří
Podvozek, brzdy & řízení: Využívaje stejné základní konstrukce, jako pětidveřový Colt a Colt CZ3, získává Colt CZT další výhodu ze specifického odladění, vyhovujícího jeho vyššímu výkonu:
- Tužší nastavení předních vzpěr, úchytů předních vzpěr a pryžových lůžek.
- Nové nastavení předních pružin (28 Nm/mm namísto 22 Nm/mm)
- Zpevněná spodní ramena/ přední
- Pevnější uchycení předního stabilizátoru (pryž / kulový čep, namísto pryž / pryž)
- O 8 % rychlejší převod řízení
- Přední brzdové kotouče o průměru 280 mm (místo 256 mm)
- Tužší zadní tlumiče
- Jiné nastavení zadních pružin (25 Nm/mm místo 20 Nm/mm)
- Tužší G- pouzdra vzadu
- Standardní systém M.A.S.C. (Mitsubishi Active Stability Control – aktivní řízení stability) = ESP) a M.A.T.C. (Mitsubishi Active Traction Control system – řízení prokluzu)
- Pneumatiky 205/45 R16 na specifických 16" discích z lehkých slitin
Pro Mitsubishi Motors v Evropě je velkým krokem kupředu, ale také zmínkou / projevením úcty rychlému modelu Colt Turbo z 80 a 90 let, Colt CZT by měl reprezentovat zhruba 13 % celkového objemu prodeje 3dveřového Coltu a celkově 5 % celkového prodeje nového modelu Colt (třídveřové i pětidveřové verze).
Ceník v Česku
Model | Inform | Invite | Instyle | CZT |
1.1i 75k | 299 900 | - | - | - |
1.3i 95k | 334 900 | 369 900 | 409 900 | - |
1.3i 6AT 95k | - | 399 900 | - | - |
1.5i Turbo 150k | - | - | - | 539 900 |
Bezpečnost | ||||
ABS | ● | ● | ● | ● |
Airbag boční | ● | ● | ● | ● |
Airbag řidiče | ● | ● | ● | ● |
Airbag spolujezdce | ● | ● | ● | ● |
EBD | ● | ● | ● | ● |
MASC a MATC - řízení jízdní stability | - | - | - | ● |
Isofix | ● | ● | ● | ● |
Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech | ● | ● | ● | ● |
Výškově stavitelné bezpečnostní pásy vpředu | ● | ● | ● | ● |
Exteriér | ||||
Metalíza | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Kliky a zpětná zrcátka černá | ● | - | - | - |
Lemy nárazníků, kliky a zrcátka v barvě karoserie | - | ● | ● | ● |
Ocelová kola s kryty | 14" | - | - | |
Kola z lehkých slitin | - | 15" | 16" | 16" |
Střešní anténa | ● | ● | ● | ● |
Tónovaná okna | ● | ● | ● | ● |
Přední mlhové světlomety | - | - | ● | ● |
Třetí brzdové světlo | ● | ● | ● | ● |
Vyhřívané zadní okno | ● | ● | ● | ● |
Zadní stěrač s ostřikovačem | ● | ● | ● | ● |
Interiér | ||||
Audio systém (6 repro) CD přehrávač | - | ● | ● | ● |
Příprava pro audio se 4 repro | ● | - | - | - |
Ovládání audio na volantu | - | - | ● | ● |
Dálkově ovládané centrální zamykání | ● | ● | ● | ● |
Vyhřívaná a el. ovládaná zrcátka | - | ● | ● | ● |
Elektricky ovládaná okna vpředu | ● | ● | ● | ● |
Elektricky ovládaná okna vzadu | - | - | ● | ● |
Sklopné opěradlo sedadla spolujezdce | ● | ● | ● | - |
Sportovní sedadla vpředu | - | - | - | ● |
Posilovač řízení | ● | ● | ● | ● |
Tříramenný volant | ● | ● | ● | ● |
Výškově stavitelný volant | ● | ● | ● | ● |
Kůží obšitý volant | - | - | ● | ● |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | - | ● | ● | ● |
Dělená sedadla vzadu 60:40 | ● | ● | ● | ● |
Posuvný sedák vzadu | ● | ● | ● | ● |
Osvětlení zavazadlového prostoru | ● | ● | ● | ● |
Klimatizace | 20 000 | ● | ● | ● |
Chlazená schránka před spolujezdcem | - | ● | ● | ● |
Elektronický imobilizér | ● | ● | ● | ● |
Otevírání nádrže z místa řidiče | ● | ● | ● | ● |
Zdroj: Autorevue
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz