Návrh zvýšit poplatky na 155 korun a zrušit reklamu zatím neuspěl
Návrh zvýšit televizní poplatky do roku 2010 z dnešních 75 až na 155 korun měsíčně a zároveň do té doby utlumit reklamu v České televizi (ČT) zatím zřejmě podporu většiny poslanců nemá. Naznačilo to dnešní jednání sněmovního výboru pro kulturu, který ho neschválil a nakonec nezaujal k novele poplatkového zákona žádné stanovisko. Konečné rozhodnutí ale udělá až sněmovna, a to zřejmě ještě na této schůzi.
Iniciativa některých koaličních politiků spočívající v postupném růstu poplatků a útlumu reklamy dnes zjevně zaskočila nejen opoziční, ale i část vládních poslanců. Táňa Fischerová (klub US-DEU) oznámila, že pro něj hlasovat nebude. ČT podle ní staví do role člověka, který je odsouzen na smrt a může si vybrat, zda chce kulku, nebo provaz. Obává se také, že po zrušení reklamy v ČT vznikne na trhu televizní reklamy monopol.
Také poslanci opoziční ODS a KSČM byli tímto návrhem překvapeni. Občanští demokraté dlouhodobě usilují o omezení reklamy ve veřejnoprávní televizi. Dnes ale nový návrh odmítli podpořit, protože podle nich naprosto chybějí propočty, co to vlastně bude znamenat. Přesto podle informací ČTK ČSSD doufá, že část ODS by nakonec mohla růst poplatků a současné omezení reklamy podpořit. Občanští demokraté a komunisté ale zatím dávajínajevo, že pro vyšší poplatky ruku nezvednou.
Předseda poslanců KDU-ČSL a šéf mediální komise dolní komory Jaromír Talíř dnes upozornil na to, že růst poplatků zatím odmítali i někteří sociální demokraté. "Já se ptám, kdo tento nový návrh schválí?" dotázal se řečnicky. Názory na financování televize se v tuto chvíli natolik liší, a to i v rámci jednotlivých klubů, že se zatím ve sněmovně nenašla jednoznačná většina schopná prosadit zvýšení poplatků.
Generální ředitel ČT Jiří Janeček dnes na poslance znovu apeloval, aby už tuto otázku neoddalovali a nějak rozhodli. Jinak se podle něj veřejnoprávní televize dostane do těžké krize. žádné z navržených řešení Janeček nepovažuje za ideální, ani to, které počítá s útlumem reklamy. Uvedl, že nová iniciativa by pro ČT znamenala příjem zhruba 4,8 miliardy v roce 2005, 5,7 miliardy v roce 2006 a stejnou částku v roce 2010. Rozpočet ČT na letošní rok je 4,3 miliardy korun.
Ve hře jsou i dva návrhy, jak zlepšit výběr koncesionářských poplatků. Jedním z nich je návrh Petra Plevy z ODS, aby poplatek odváděla každá domácnost, ať rozhlasový a televizní přijímač
vlastní, nebo ne. V dílčím hlasování výbor sice tuto věc podpořil, potvrdilo se ale, že občanští demokraté nemají na uvedenou iniciativu jednotný názor. Plevova stranická kolegyně Kateřina Dostálová pro ni ruku nezvedla.
Návrh postupného zvyšování poplatků a útlumu reklamy jeho autoři do poslední chvíle upravovali. Ještě v úterý počítal s tím, že nejprve poplatek ze současných 75 korun měsíčně vzroste na 100 korun, od ledna 2007 na 125 a od ledna 2010 na 150 korun. Nejnovější verze už ale předpokládá, že po prvním zvýšení na 100 korun bude následovat růst na 135 a v roce 2010 na 155 korun měsíčně. Reklama by měla klesnout z dnešního jednoho procenta nejprve na 0,8, ve druhé fázi na 0,4 procenta z vysílacího času a pak až na nulu. Na veřejnoprávní obrazovce má zbýt jen reklama svázaná s přenosy některých sportovních a kulturních událostí.
Návrh také počítá s tím, že vláda poplatky opět zvýší v případě nejméně tříprocentní inflace. Českému rozhlasu tato iniciativa reklamu ponechává a poplatek z dnešních 37 zvyšuje na 45 korun měsíčně.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz