epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 11. 2011
    ID: 78260upozornění pro uživatele

    Novela zákona o veřejných zakázkách prošla druhým čtením v Poslanecké sněmovně

    Dne 26. října 2011 proběhlo v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR druhé čtení sněmovního tisku č. 370 – vládního návrhu novely zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“). Cílem novely má být v souladu s programovým prohlášením vlády zejména zvýšení transparentnosti a snížení korupce při zadávání veřejných zakázek.

     

    Nový obrázek

    První čtení novely se konalo v červnu t.r., přičemž je možno připomenout, že zákon byl předložen Parlamentu ČR poměrně „netradičním“ způsobem. Vláda nevypořádala před jeho předložením několik set zásadních připomínek, jež byly k návrhu vzneseny ze strany ministerstev, ostatních úřadů a dalších připomínkových míst. Tímto faktem byl ovlivněn i navazující legislativní proces, neboť projednávání novely ve výborech Poslanecké sněmovny, kterým byl návrh přikázán, tj. ve Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj (dále též „VVSRR“) a v Hospodářském výboru (dále též „HV“), bylo Ministerstvem pro místní rozvoj využito rovněž k částečnému vypořádání nedořešených připomínek a přípravě komplexního pozměňovacího návrhu, který byl následně převzat do pozměňovacích návrhů obou výborů.[1]

    Oba výbory po několika jednáních skončily projednávání návrhu novely až 25. října 2011 s doporučením návrh schválit, avšak s velkým množstvím pozměňovacích návrhů.[2] V obou případech činí počet navržených změn 115[3], avšak shodné jsou jen z části ve vztahu
    ke změnám navrženým Ministerstvem pro místní rozvoj. Zbytek tvoří pozměňovací návrhy vznesené samostatně jen na jednom z výborů.

    Mnoho navržených změn je pouhou legislativně technickou či dílčí formulační úpravou původní novely (sněmovního tisku č. 370). Z hlediska významnějších změn lze zmínit například:

    • změnu definice dotovaného zadavatele, kterým má být nově buď osoba, která obdrží více než 50 % prostředků z veřejných zdrojů, anebo osoba, která sice obdrží procentuální podíl menší, avšak tato částka přesáhne 200 mil. Kč;
    • možnost vytvořit sdružení zadavatelů z různých členských států Evropské unie a zvolit si právo, kterým se bude zadávací řízení v takovém případě řídit (právo státu jednoho ze zadavatelů);
    • změnu vymezení tzv. významné veřejné zakázky – sjednocení limitu pro územně samosprávné celky (obce a kraje) a jejich právnické osoby na 50 mil. Kč (jen HV);
    • zrušení tzv. koncernové výjimky a dalších výjimek dle § 19 odst. 2 ZVZ pro sektorového zadavatele v odvětví elektroenergetiky a plynárenství, na kterého se vztahuje tzv. povinnost oddělení dle energetického zákona (jen VVSRR);
    • úpravu průběhu soutěžního dialogu – veřejný zadavatel bude povinen hledat vhodná řešení, na jejichž základě pak upraví zadávací podmínky a vyzve všechny účastníky dialogu k podání nabídek;
    • zavedení možnosti podání nabídek pouze v elektronické podobě prostřednictvím elektronického nástroje;
    • omezení povinnosti, aby se k zadávacím podmínkám nadlimitní veřejné zakázky vyjádřila odborně způsobilá osoba a u veřejných zakázek na stavební práce také autorizovaná osoba, jen na veřejného zadavatele;
    • nové, komplexní znění § 48 (poskytování zadávací dokumentace);
    • zavedení možnosti prominutí zmeškání lhůty pro opětovné doložení kvalifikace při její ztrátě a pro vysvětlení nabídky či mimořádně nízké nabídkové ceny;
    • možnost doručovat některá rozhodnutí (např. o vyloučení ze zadávacího řízení) ve zjednodušeném podlimitním řízení uveřejněním na profilu zadavatele, pokud si to zadavatel předem vyhradí (jen VVSRR);
    • prokazování kvalifikace ve zjednodušeném podlimitním řízení v plném rozsahu čestným prohlášením s následným doložením dokladů jen vítězným uchazečem (jen VVSRR);
    • vrácení možnosti omezování počtu zájemců v užším řízení a v jednacím řízení s uveřejněním pro sektorového zadavatele, ovšem jen podle kvalifikace, nikoliv losem (jen HV);
    • zvýšení maximální výše jistoty na 5 % v případě veřejných zakázek, u kterých bude použita elektronická aukce;
    • vazbu účinnosti smlouvy na plnění veřejné zakázky na její zveřejnění v Registru smluv (jen VVSRR);
    • zmírnění povinnosti zrušit zadávací řízení, bude-li podána jen jedna nabídka (místo původně navrhovaných dvou);
    • omezení povinného předběžného oznámení jen na veřejného zadavatele, avšak vztažené nadále i na podlimitní veřejné zakázky;
    • omezení povinného použití elektronické aukce na vymezené veřejné zakázky na dodávky jen na veřejného zadavatele;
    • omezení povinnosti zpracování a uveřejnění odůvodnění veřejné zakázky jen na veřejného zadavatele;
    • povinnost vítězného uchazeče zveřejnit svoji majetkovou strukturu a svých významnějších subdodavatelů, a to i po dobu plnění veřejné zakázky a pod sankcí nevyplacení či povinnosti vrácení ceny za plnění veřejné zakázky (jen VVSRR).

    V průběhu druhého čtení[4] bylo následně vzneseno již jen několik málo změn, z nichž většina se týkala dílčích úprav pozměňovacích návrhů výborů (zejména otázek zveřejňování subdodavatelů), bylo také navrženo, aby otevírání obálek povinně proběhlo bezprostředně po skončení lhůty pro podání nabídek.

    Z hlediska celkového zhodnocení je možno konstatovat, že pozměňovací návrhy nepřináší zdaleka tolik zásadních změn návrhu novely, jak by bylo možné se s ohledem na jejich rozsah domnívat. Lze nepochybně přivítat „zmírnění“ některých kontroverznějších návrhů (zejména povinnosti rušit řízení při méně než třech nabídkách) či jejich omezení pouze na veřejné zadavatele a také některá nová zjednodušení (např. prokazování kvalifikace čestným prohlášením). Je však škoda, že některé nové instituty, které budou znamenat zvýšení administrativní zátěže, nebyly aspoň na přechodnou dobu omezeny (pokud je politická vůle je zachovat) na nadlimitní veřejné zakázky (zejména s ohledem na zamýšlené rasantní snížení finančních limitů podlimitních veřejných zakázek).

    Na druhou stranu další kritizovaná ustanovení týkající se změn v kvalifikaci (např. vypuštění ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů), omezování počtu zájemců v případě veřejného zadavatele, povinné předběžné oznámení či snížení finančních limitů bez odpovídajícího zjednodušení zadávacích řízení podlimitních veřejných zakázek nebyla pozměňovacími návrhy vůbec dotčena.

    Bohužel pozměňovací návrhy přinesly i další sporná ustanovení – možnost promíjení zmeškání lhůt, nepříliš jasnou úpravu postupu v soutěžním dialogu, zvýšení částky jistoty při použití elektronické aukce, možnost omezit formu nabídek jen na elektronické nabídky či vázanost účinnosti smluv na jejich zveřejnění v Registru smluv. Samostatným problémem, který přesahuje zadávání veřejných zakázek, je otázka rozkrytí majetkové struktury dodavatelů a případně jejich subdodavatelů. Tato otázka však má být dle vyjádření v mediích předmětem koaličních jednání před třetím čtením zákona.


    Mgr. David Dvořák

    Mgr. David Dvořák
     

    MT Legal s.r.o., advokátní kancelář 


    Karoliny Světlé 25
    110 00 Praha 1

    Tel.: + 420 222 866 555 
    Fax: + 420 222 866 546
    e-mail: info@mt-legal.com

    Jakubská 121/1
    602 00 Brno 2

    Tel.: + 420 542 210 351 
    Fax: + 420 542 212 518
    e-mail: info@mt-legal.com

    Bukovanského 1345/30
    710 00  Ostrava – Slezská Ostrava

    Tel.: + 420 596 629 503
    Fax: + 420 596 629 508
    e-mail: info@mt-legal.com


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Část předložených pozměňovacích návrhů je také technickou novelou nedávno schváleného zákona 258/2011 Sb., kterým byl novelizován ZVZ ve vztahu k veřejným zakázkám v oblasti obrany a bezpečnosti.
    [2] Usnesení Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj je dostupné >>> zde a Hospodářského výboru >>> zde.
    [3] Usnesení VVSRR však obsahuje kromě 115 číslovaných pozměňovacích návrhů ještě 10 dalších, označených „XXX“.
    [4] Stenografický záznam jeho průběhu je k dispozici >>> zde.


     


    Mgr. David Dvořák ( MT Legal )
    3. 11. 2011

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace
    • Rozvod manželství a úprava poměrů nezletilého dítěte pro dobu rozvodu
    • Změna podmínek nabývání českého občanství pro ruské občany v souvislosti s Lex Ukrajina VII

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.