Odborář Dub: Plné tramvaje déle brzdí, hrozí tak srážky s chodci
V době, kdy je kvůli následkům povodní
značná část pražského metra mimo provoz, mnoho tramvají "praská
ve švech". Takto přeplněné tramvaje mají delší brzdnou dráhu, ve
zvýšené míře tak hrozí srážky s chodci, řekl dnes ČTK předseda
Federace řidičů tramvají Antonín Dub.
značná část pražského metra mimo provoz, mnoho tramvají "praská
ve švech". Takto přeplněné tramvaje mají delší brzdnou dráhu, ve
zvýšené míře tak hrozí srážky s chodci, řekl dnes ČTK předseda
Federace řidičů tramvají Antonín Dub.
Za poslední týdny se podle něj přihodilo více takových srážek
než obvykle. "Lidé by měli být při přechodu ulice mnohem
ostražitější," varoval Dub a dodal, že plná tramvaj brzdí desítky
metrů, z kopce pak i 100 metrů. Kolize se prý v posledních dnech
staly hlavně na Karlově náměstí, Národní třídě a v Ječné.
Jeho slova však dopravní podnik popírá. "Porovnáme-li
například letošní období leden až srpen se stejným obdobím
loňského roku, došlo pouze ke dvěma kolizím tramvaje s chodcem
navíc," uvedla mluvčí podniku Michaela Kuchařová. O jiných
srážkách se nezmínila.
"Základem pro bezpečnou přepravu cestujících v tramvajích je
pochopitelně brzdná dráha vozů," konstatoval technický náměstek
elektrických drah dopravního podniku Jan Doubek.
Vliv na ni má prý ale hned několik faktorů, jako rychlost
vozidla, sklon tratě, stav povrchu kolejnic a počasí. Velice
důležitá je prý i osobnost řidiče. Protože tramvaje jsou nyní
mnohdy přetížené, jejich brzdná dráha se skutečně výrazně
prodlužuje, potvrdil Doubek. Dodal ale, že je na řidiči, aby
situaci v provozu správně vyhodnotil.
Přetížené jsou v těchto dnech podle šéfa federace především
linky X-A a X-B, které nahrazují nefunkční metro, zejména úsek
Dejvická - Náměstí Míru na lince X-A a úsek Smíchovské nádraží -
Václavské náměstí na lince X-B.
Jeho slova potvrzuje hned několik řidičů na trase X-B. "Lidi
se rvou do tramvaje jako šílení. Pak se mačkají a nadávají na
nás," řekl dnes ČTK řidič náhradní linky X-B. "Co z toho mám?
Jsem akorát denně stresovaný," komentoval situaci. "Když náhodou
dojde ke srážce, vezmou vás na podniku okamžitě na psychologické
testy a nové přezkoušení," říká zvýšeným hlasem. Příplatky prý
nemá žádné.
"V odborech nejsem a Duba znám jen z novin, ale s tím, co
říká, souhlasím," podotkl další řidič na konečné X-B v
Hlubočepích.
"Tam nahoře si rozdělí prémie, ale my to musíme oddřít. Jak,
o to se už nikdo nestará," vylíčil další řidič. Nikdo z nich
neprozradil své jméno, všichni se obávali postihu. Shodli se, že
situaci by zlepšilo buď omezení individuální dopravy v centru
města, nebo maximální zvýhodnění tramvají na frekventovaných
místech.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz