Pojištění on-line: svěříte intimní údaje Internetu?
Předpokládaný optimistický nárůst prodeje pojištění přes Internet se nenaplnil ani na nejrozvinutějším americkém trhu. I přesto si však Internet v distribuci pojištění postupně vydobývá stále výraznější místo. Jaká je situace na českém trhu? Je možné si sjednat pojištění on-line bez obav?
Kdy to začalo?
V sektoru finančních služeb začali nejdříve výrazněji využívat Internet on-line brokeři s cennými papíry. On-line obchodování s cennými papíry se postupně stalo nejrozšířenější finanční aplikací na Internetu. Jako první začaly brokerské služby on-line nabízet americké společnosti E*trade a Ameritrade již v roce 1996. V průběhu následujících tří let pak on-line brokeři získaly 25 % podíl na americkém trhu. Důvodem tohoto úspěchu byly nízké poplatky pro zákazníky a kvalitnější služby v podobě kurzů v reálném čase a rychlejším vyřízení zákazníkových pokynů. Tak vysoký podíl Internetu v prodeji pojišťovny pravděpodobně nikdy nezískají.
Vhodnost pojištění k internetovému prodeji
Jednou z překážek většího rozvoje on-line pojištění je složitost a regulace pojistných produktů. Ne každý produkt mohou pojišťovny přes Internet nabízet. Vhodnost jednotlivých pojištění k internetovému prodeji je závislá zejména na stupni potřebné poradenské služby, která je s daným pojištěním spojena. K internetovému prodeji jsou vhodnější především ta pojištění, u nichž je pojistné určeno několika málo faktory, příkladem může být úrazové či cestovní pojištění. Tyto druhy pojištění lze také cenově porovnat prostřednictvím Internetu, což zvyšuje atraktivitu využití Internetu pro zákazníky.
Určité rozdíly ve vhodnosti k online prodeji existují mezi produkty životního a neživotního pojištění. Pojistné smlouvy neživotního pojištění (např. úrazové pojištění či povinné ručení) jsou obecně jednodušší - jejich uzavření a správu lze často úspěšně provádět i bez osobního kontaktu. U některých druhů neživotního pojištění je však nutná prohlídka pojišťovaného objektu, což nákup pojištění přes Internet neumožňuje.
U životního pojištění je situace složitější – životní pojištění často charakterizuje značná komplikovanost, cenová náročnost a dlouhodobost. Pro internetový prodej jsou tak z odvětví životního pojištění vhodnější zejména jednodušší formy životního pojištění (např. čistě spořící pojištění) a modifikované produkty určené speciálně pro Internet, u kterých není nutné poskytovat citlivé informace o zdravotním stavu přes Internet či podstupovat zdravotní prohlídku.
Vhodnost pojistného produktu k on-line prodeji se odvíjí především od:
· nutnosti poskytnutí potřebné poradenské služby (složitosti produktu)
· nutnosti poskytnutí citlivých informací
· cenové náročnosti (výši pojistného)
· porovnatelnosti (složitosti srovnání a ocenění výhod)
· zavedenosti (známosti produktu a poskytovatele)
· rozšířenosti (velikosti potenciální zákaznické základny).
I pokud bude produkt vyhovovat uvedeným požadavkům, má na úspěch takového prodeje vliv i výše poskytnuté přidané hodnoty pro zákazníka, nižších nákladů nebo obojího. Protože distribuční náklady prostřednictvím Internetu jsou nižší než při zprostředkovatelském prodeji, zákazník na Internetu oprávněně očekává nižší cenu než při nákupu prostřednictvím distribučního kanálu poskytující plnohodnotné služby. Míra vhodnosti daného pojištění k internetovému prodeji se tak odvíjí i od výše dalších výhod (zpravidla v podobě výše slevy), který je pojišťovna ochotna poskytnout zákazníkům aniž by vznikl výrazný distribuční konflikt.
Na českém trhu je ukázkovým příkladem vhodného produktu k internetovému prodeji povinné ručení, které je dostatečně známým a rozšířeným produktem, přičemž porovnání jednotlivých parametrů pojistných smluv je možné i přes Internet. Dalším ideálním produktem pro prodej přes Internet je cestovní pojištění. Toto pojištění je poměrně jednoduché, velice levné a krátkodobé, přičemž rovněž nachází uplatnění u široké veřejnosti. Většina pojišťoven u cestovního pojištění umožňuje pojistnou smlouvu uzavřít přes Internet, cestovní kartu si vytisknout a pojištění zaplatit prostřednictvím platební karty či jiným způsobem.
Pojišťovna |
Nabízené on-line pojištění |
Nejčastější možný způsob platby |
Allianz |
povinné ručení, cestovní pojištění |
eBanka, pl. karta, pokl.složenka KB, bankovní převod, pošt. poukázka |
Česká podnikatelská pojišťovna |
povinné ručení, cestovní pojištění, pojištění odpovědnosti |
eBanka, pl.karta, GSM, bankovní převod, pošt. poukázka |
Česká pojišťovna |
povinné ručení, cestovní pojištění |
eBanka, bankovní převod, poštovní poukázka |
ČSOB pojišťovna |
cestovní pojištění |
home banking, GSM, pl. karta, bankovní převod, pošt. poukázka |
Evropská cestovní pojišťovna |
cestovní pojištění |
bankovní převod |
Generali |
cestovní pojištění |
home banking, poštovní složenka |
| ||
Komerční pojišťovna |
cestovní pojištění |
pl. karta |
Kooperativa |
cestovní pojištění |
pl. karta |
Pojišťovna ČS |
cestovní pojištění |
eBanka, Servis24, bankovní převod, poštovní poukázka |
UNIQA |
cestovní pojištění |
eBanka, pl. karta, bankovní převod u Raiffeisenbank |
Zdroj: zelené linky a tiskové sdělení pojišťoven
U většiny pojišťoven nedosahuje internetový prodej na celkovém prodeji ani 1% podíl. U většiny pojišťoven jde i o desetinové či setinové podíly na celkovém prodeji. Česká pojišťovna například uzavřela za loňský rok cca 2000 smluv a pojišťovna Allianz cca 600 smluv. Dnes je tedy již zřejmé, že rozvoj on-line pojištění nebude tak optimistický, jaký se očekával před několika lety ve studiích renomovaných institucí. Ukázalo, že pojišťovnám nestačí pouze přejít na Internet bez toho, aby byla vybudována smysluplná strategie s postoupením benefitů zákazníkům.
Rychlost rozvoje internetového prodeje ovlivní i případný úspěch on-line firem působících na finančním trhu – virtuálních agentů, kteří pod označením „open finance“ nabízejí on-line prodej produktů ostatních institucí včetně nabídky doprovodných služeb, čímž zrychlují zavádění internetových strategií. Do budoucna lze však očekávat spíše pozvolný nárůst podílu internetového prodeje u vhodných typů produktů (cestovní pojištění, povinné ručení či jednoduché životní pojištění). Dominantní podíl při prodeji zůstane v pojišťovnictví vždy na zprostředkovatelích, jejichž role by se měla ještě více posunout od pouhého sjednávání pojištění ke kvalitnějším konzultacím v oblasti rizikového a finančního managementu.
Máte již zkušenosti s nákupem pojištění přes Internet? Které pojištění byste přes Internet uzavřeli a které nikoliv? Děkujeme za názory.
Zdroj: Fincentrum
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz