epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    21. 4. 2004
    ID: 25263upozornění pro uživatele

    Pojištění on-line: svěříte intimní údaje Internetu?

    Předpokládaný optimistický nárůst prodeje pojištění přes Internet se nenaplnil ani na nejrozvinutějším americkém trhu. I přesto si však Internet v distribuci pojištění postupně vydobývá stále výraznější místo. Jaká je situace na českém trhu? Je možné si sjednat pojištění on-line bez obav?

    Kdy to začalo?

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
     

    V sektoru finančních služeb začali nejdříve výrazněji využívat Internet on-line brokeři s cennými papíry. On-line obchodování s cennými papíry se postupně stalo nejrozšířenější finanční aplikací na Internetu. Jako první začaly brokerské služby on-line nabízet americké společnosti E*trade a Ameritrade již v roce 1996. V průběhu následujících tří let pak on-line brokeři získaly 25 % podíl na americkém trhu. Důvodem tohoto úspěchu byly nízké poplatky pro zákazníky a kvalitnější služby v podobě kurzů v reálném čase a rychlejším vyřízení zákazníkových pokynů. Tak vysoký  podíl Internetu v prodeji pojišťovny pravděpodobně nikdy nezískají.

     

    Vhodnost pojištění k internetovému prodeji

     

    Jednou z překážek většího rozvoje on-line pojištění je složitost a regulace pojistných produktů. Ne každý produkt mohou pojišťovny přes Internet nabízet. Vhodnost jednotlivých pojištění k internetovému prodeji je závislá zejména na stupni potřebné poradenské služby, která je  s daným pojištěním spojena. K internetovému prodeji jsou vhodnější především ta pojištění, u nichž je pojistné určeno několika málo faktory, příkladem může být úrazové či cestovní pojištění. Tyto druhy pojištění lze také cenově porovnat prostřednictvím Internetu, což zvyšuje atraktivitu využití Internetu pro zákazníky. 

     

    Určité rozdíly ve vhodnosti k online prodeji existují mezi produkty životního a neživotního pojištění. Pojistné smlouvy neživotního pojištění (např. úrazové pojištění či povinné ručení) jsou obecně jednodušší - jejich uzavření a správu lze často úspěšně provádět i bez osobního kontaktu. U některých druhů neživotního pojištění je však nutná prohlídka pojišťovaného objektu, což nákup pojištění přes Internet neumožňuje.

     

    U životního pojištění je situace složitější – životní pojištění často charakterizuje značná komplikovanost, cenová náročnost a dlouhodobost. Pro internetový prodej jsou tak z odvětví životního pojištění vhodnější zejména jednodušší formy životního pojištění (např. čistě spořící pojištění) a modifikované produkty určené speciálně pro Internet, u kterých není nutné poskytovat citlivé informace o zdravotním stavu přes Internet či podstupovat zdravotní prohlídku.

     

    Vhodnost pojistného produktu k on-line prodeji se odvíjí především od:

     

    ·  nutnosti poskytnutí potřebné poradenské služby (složitosti produktu)

    ·  nutnosti poskytnutí citlivých informací

    ·  cenové náročnosti (výši pojistného)

    ·  porovnatelnosti (složitosti srovnání a ocenění výhod)

    ·  zavedenosti (známosti produktu a poskytovatele)     

    ·  rozšířenosti (velikosti potenciální zákaznické základny).

     

    I pokud bude produkt vyhovovat uvedeným požadavkům, má na úspěch takového prodeje vliv i výše poskytnuté přidané hodnoty pro zákazníka, nižších nákladů nebo obojího. Protože distribuční náklady prostřednictvím Internetu jsou nižší než při zprostředkovatelském prodeji, zákazník na Internetu oprávněně očekává nižší cenu než při nákupu prostřednictvím distribučního kanálu poskytující plnohodnotné služby. Míra vhodnosti daného pojištění k internetovému prodeji se tak odvíjí i od výše dalších výhod (zpravidla v podobě výše slevy), který je pojišťovna ochotna poskytnout zákazníkům aniž by vznikl výrazný distribuční konflikt.

     

    Z uvedených důvodů se nárůst internetového prodeje může projevit pouze u některých druhů pojištění. Navíc ani u vhodných produktů nelze očekávat výrazný podíl Internetu, neboť platí, že pojištění je stále více prodáváno než nakupováno. Klienti pojišťoven se v řadě případů v produktech těžko orientují a potřebují také poradit či alespoň promluvit si. Další překážkou je obava zákazníků o bezpečnost poskytovaných informací. Na evropském trhu je však nedůvěra v ochranu osobních údajů až třetí největší obavou zákazníků. Hlavními důvody nenakupování on-line pojištění jsou upřednostňování osobního kontaktu (tento kontakt může do jisté míry nahradit rada prostřednictvím telefonu či chatu) a cenová nevýhodnost nabízeného pojištění – u jiných pojišťoven nabízející produkt standardní cestou lze získat toto pojištění často levněji.

     

    Na českém trhu je ukázkovým příkladem vhodného produktu k internetovému prodeji povinné ručení, které je dostatečně známým a rozšířeným produktem, přičemž porovnání jednotlivých parametrů pojistných smluv je možné i přes Internet. Dalším ideálním produktem pro prodej přes Internet je cestovní pojištění. Toto pojištění je poměrně jednoduché, velice levné a krátkodobé, přičemž rovněž nachází uplatnění u široké veřejnosti. Většina pojišťoven u cestovního pojištění  umožňuje pojistnou smlouvu uzavřít přes Internet, cestovní kartu si vytisknout a pojištění zaplatit prostřednictvím platební karty či jiným způsobem.

     

    Pojišťovna

    Nabízené on-line pojištění

    Nejčastější možný způsob platby

    Allianz

    povinné ručení, cestovní pojištění

    eBanka, pl. karta,  pokl.složenka KB, bankovní převod, pošt. poukázka

    Česká podnikatelská pojišťovna

    povinné ručení, cestovní pojištění, pojištění odpovědnosti

    eBanka, pl.karta, GSM, bankovní převod, pošt. poukázka

    Česká pojišťovna

    povinné ručení, cestovní pojištění

    eBanka, bankovní převod, poštovní poukázka

    ČSOB pojišťovna

    cestovní pojištění

    home banking, GSM, pl. karta,

    bankovní převod, pošt. poukázka

    Evropská cestovní pojišťovna

     cestovní pojištění

    bankovní převod

    Generali

     cestovní pojištění

     home banking, poštovní složenka

     

    Komerční pojišťovna

    cestovní pojištění

    pl. karta

    Kooperativa

    cestovní pojištění

     pl. karta

    Pojišťovna ČS

    cestovní pojištění

    eBanka, Servis24, bankovní převod, poštovní poukázka

    UNIQA

    cestovní pojištění

    eBanka, pl. karta, bankovní převod u Raiffeisenbank

    Zdroj: zelené linky a tiskové sdělení pojišťoven

     

    U většiny pojišťoven nedosahuje internetový prodej na celkovém prodeji ani 1% podíl. U většiny pojišťoven jde i o desetinové či setinové podíly na celkovém prodeji. Česká pojišťovna například uzavřela za loňský rok cca 2000 smluv a pojišťovna Allianz cca 600 smluv.  Dnes je tedy již zřejmé, že rozvoj on-line pojištění nebude tak optimistický, jaký se očekával před několika lety ve studiích renomovaných institucí. Ukázalo, že pojišťovnám nestačí pouze přejít na Internet bez toho, aby byla vybudována smysluplná strategie s postoupením benefitů zákazníkům.

     

    Rychlost rozvoje internetového prodeje ovlivní i případný úspěch on-line firem působících na finančním trhu – virtuálních agentů, kteří pod označením „open finance“ nabízejí on-line prodej produktů ostatních institucí včetně nabídky doprovodných služeb, čímž zrychlují zavádění internetových strategií. Do budoucna lze však očekávat spíše pozvolný nárůst podílu internetového prodeje u vhodných typů produktů (cestovní pojištění, povinné ručení či jednoduché životní pojištění). Dominantní podíl při prodeji zůstane v pojišťovnictví vždy na zprostředkovatelích, jejichž role by se měla ještě více posunout od pouhého sjednávání pojištění ke kvalitnějším konzultacím v oblasti rizikového a finančního managementu.

     

    Máte již zkušenosti s nákupem pojištění přes Internet? Které pojištění byste přes Internet uzavřeli a které nikoliv? Děkujeme za názory.

     

    Zdroj: Fincentrum

     

     

     



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Dušan Šídlo
    21. 4. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 20.05.2025Náhrada škody ve stavebnictví (online - živé vysílání) - 20.5.2025
    • 21.05.2025Flexinovela zákoníku práce 2025 (online - živé vysílání) - 21.5.2025
    • 22.05.2025Zavádění AI do firmy: průvodce džunglí inovací a právních pastí (online - živé vysílání) - 22.5.2025
    • 23.05.2025Nová a připravovaná legislativa v oblasti rodinného práva (online - živé vysílání) - 23.5.2025
    • 29.05.2025Švarcsystém a nastavení spolupráce s kontraktory v roce 2025 (online - živé vysílání) - 29.5.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Flexibilní novela zákoníku práce
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka
    • 10 otázek pro ... Olgu Kaizar
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Tesla a registrace ochranných známek ve zlé víře
    • Americká celní politika Donalda Trumpa a možné dopady na českou ekonomiku
    • LEAGLEONE: Digitální plná moc
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Flexibilní novela zákoníku práce
    • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Byznys a paragrafy, díl 9.: Flexinovela zákoníku práce
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025

    Soudní rozhodnutí

    Spoluzpůsobení si újmy poškozeným

    Porušení právní normy poškozeným, jež neslouží k ochraně práv porušených škůdcem, nezakládá spoluúčast na vzniklé újmě ve smyslu § 2918 o. z.

    Ochrana osobnosti, parlament (exkluzivně pro předplatitele)

    Poslanci a senátoři požívají indemnity podle čl. 27 odst. 2 Ústavy ve vztahu k trestní a přestupkové odpovědnosti, nikoli však ve vztahu k odpovědnosti soukromoprávní. Čl. 27 odst. 2...

    Ochrana projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Šíření dezinformací není vyňato z dosahu čl. 17 odst. 1 a 2 Listiny; lze je omezit jen zákonem a za podmínek čl. 17 odst. 4 Listiny.

    Omezení vlastnictví (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o zřízení věcného břemene je rozhodnutím konstitutivním, které zasahuje do hmotněprávní sféry účastníků tak, že zakládá, mění nebo ruší subjektivní práva a...

    Podvod (exkluzivně pro předplatitele)

    Uvedení v omyl nemusí spočívat jen v jednorázovém konání, kterým pachatel předstírá okolnosti, jež nejsou v souladu se skutečným stavem věci, ale může se skládat z dílčích, na...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.