Povinné ručení 2004
Původní informace o zdražování se týká nových klientů a řidičů se škodním průběhem. Zdražení základních sazeb se u většiny pojišťoven pohybuje v řádech desetikorun až několika set korun. Nejvíce postihlo zdražovaní majitele kamionů, kteří zaplatí za povinné ručení o několik tisíc více. Letos poprvé přistoupily pojišťovny k diferenciaci řidičů podle bydliště, věku nebo stáří vozidla.
Nejrazantnější krok podnikla v tomto směru pojišťovna Alianz, která rozdělila řidiče podle místa bydliště a jejich stáří. S novým způsobem výpočtu ceny povinného ručení přišla také ČSOB Pojišťovna, která zvýhodní majitele starších vozidel a řidiče bydlící v oblastech s nižší nehodovostí. Kooperativa se od takového členění distancovala s tím, že tři roky sběru dat na podobnou diferenciaci nestačí.
Systém bonusů nahrává do karet řidičům, kteří jezdí bez nehod, naopak řidiči se škodním průběhem sáhnou hlouběji do kapsy. Jako tradičně rozpoutalo téma povinného ručení vzrušené diskuse, první krok směrem k podrobnějšímu členění řidičů vyvolal rozporuplné reakce. Revoluce na poli povinného ručení, kterou pojišťovny již několik let slibují, se prozatím nekoná, pojišťovny argumentují nedostatkem potřebných dat.
Alianz
Pojišťovna Alianz přistoupila k úpravě cen podle rizikovosti skupin klientů. Ze statistik pojišťovny vyplývá, že škodní průběh výrazně ovlivňuje region, ze kterého vlastník vozidla pochází. Dalšími důležitým faktorem je věk řidiče a zda se jedná o fyzickou nebo právnickou osobu. "Na základě těchto informací jsme připravili nový model povinného ručení, který jsme interně nazvali "spravedlivé sazby. Zavedli jsme regionální tarifní roztřídění ČR do tří skupin.“
„V první skupině jsou obyvatelé Prahy, ve druhé obyvatelé měst nad 90 tisíc obyvatel (například Brno, Ostrava, Plzeň ..) a ve třetí obyvatelé menších měst a venkova. Pro každou z těchto regionálních skupin jsme pak na základě škodního průběhu stanovili výši pojistného. To v praxi znamená, že řidiči z menších měst a vesnic zaplatí u Allianz pojišťovny podstatně nižší pojistné, než řidiči z Prahy“, popsal nový systém ředitel úseku pojištění vozidel Miloš Velíšek.
Náměstek pojišťovny Alianz Jiří Charypara vysvětlil, proč zaplatí Pražané a obyvatelé větších měst vyšší částku než řidiči z měst malých a z jakého důvodu podraží povinné ručení mladým řidičům. "Četnost škod pražských řidičů je dvojnásobná oproti jiným. Pražané páchají škody v Praze, na venkově i v zahraničí, mladým řidičům chybí potřebné zkušenosti. O to více riskují a často se stávají účastníky dopravních nehod,“ řekl Charypara.
Novým klientům Allianz přizná samozřejmě také bonus, který získali u jiné pojišťovny. Musí pouze doložit potvrzení o délce trvání a škodném průběhu dřívějšího povinného ručení.
Česká pojišťovna
Největší hráč na poli povinného ručení zohledňuje vedle objemu motoru také výši škod způsobených řidiči. Téměř dvě třetiny všech stávajících klientů jezdí bez nehod, v příštím roce tak za povinné ručení zaplatí méně než v roce 2003. Řidičům nabízí pojišťovna dvě varianty povinného ručení s rozdílným limitem pojistného plnění: Standard a Bonus Exclusive. K výraznějšímu zdražování přistoupila Česká pojišťovna v případě autobusů a tahačů s hmotností nad pět tun. Ty způsobily dle statistik pojišťovny největší škody.
Kooperativa
Podobně jako Česká spořitelna také Kooperativa upozorňuje na bonusy. Přes 90 % klientů Kooperativy se vyhýbá dopravním nehodám, v příštím roce tak využijí až 45% slevy z pojistného. Kooperativa zavádí v této souvislosti novou službu s názvem Bonus garant. Účelem služby je pojistit výši bonusu, který činí v některých případech i několik tisíc korun.
Za jednorázový poplatek 250 nebo 350 korun lze pojistit výši bonusu, jež následně platí po celou dobu trvání pojistné smlouvy. Ředitel komunikace a marketingu Kooperativy Martin Diviš k tomu řekl: "I na dobrého řidiče na silnici čeká spousta nástrah. Může také auto půjčit někomu, kdo není až tak dobrý řidič. Jedině u Kooperativy si však bonus může ochránit."
ČSOB Pojišťovna
ČSOB Pojišťovna připravila nový způsob výpočtu ceny povinného ručení, který zvýhodní majitele starších automobilů a řidiče bydlící v oblastech s nižší nehodovostí. Cena povinného ručení díky tomu v některých případech klesne až o 20 procent. Nejvýhodnější sazby čekají na řidiče z oblastí východních a středních Čech a jižní Moravy. Možnost získání slevy za stáří vozu a místo bydliště se týká více než dvou milionů motoristů.
Strategii ČSOB Pojišťovny vysvětlil generální ředitel Jeroen van Leeuwen: „Rozhodli jsme se pro segmentaci sazeb povinného ručení a pro jejich výpočet i podle jiných kritérií, než je pouze objem motoru nebo hmotnost vozidla. Pojistné sazby tak mohou být nastaveny spravedlivěji, více na míru konkrétních klientů.“ ČSOB Pojišťovna bude v roce 2004 nabízet dvě varianty povinné ručení s rozdílným limitem pojistného plnění: Premiant (24/44) a Dominant (60/60).
více informací najdete na www.autorevue.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz