epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • UKRAJINA
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Poslat článek emailem

*) povinné položky

16. 10. 2002
ID: 18978upozornění pro uživatele

Pravidla reklamy léků – reklama léků dostupných výhradně na předpis

Od 1. června 2002 platí úprava víceméně totožná, když novelizovaný zákon stanoví, že předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmějí být humánní léčivé přípravky, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis a pokud jde o reklamu pro odborníky, určuje, že reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená na odborníky může být šířena pouze prostřednictvím komunikačních prostředků určených převážně pro tyto odborníky.

Reklama léků dostupných výhradně na předpis byla a i po novele zákona o regulaci reklamy (účinného od 1. června 2002) je možná jen vůči odborníkům. Dosavadní text zákona stanovil, že předmětem reklamy nesmějí být léčivé přípravky a vybrané prostředky zdravotnické techniky, jejichž výdej je vázán na lékařský předpis, s tím, že tento zákaz reklamy se nevztahuje na reklamu uvedenou v odborných audiovizuálních pořadech, odborném periodickém tisku a v odborných neperiodických publikacích, určených pro zdravotnické pracovníky a veterinární lékaře. Zákon dále stanovil, že tuto reklamu mohou výhradně rozšiřovat výrobci a distributoři léčivých přípravků a prostředků zdravotnické techniky a jejich zástupci.

Od 1. června 2002 platí úprava víceméně totožná, když novelizovaný zákon stanoví, že předmětem reklamy zaměřené na širokou veřejnost nesmějí být humánní léčivé přípravky, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis a pokud jde o reklamu pro odborníky, určuje, že reklama na humánní léčivé přípravky zaměřená na odborníky může být šířena pouze prostřednictvím komunikačních prostředků určených převážně pro tyto odborníky (například odborných neperiodických publikací, odborného periodického tisku, odborných audiovizuálních pořadů).

V této zákazové části se tedy mnoho nezměnilo. Významnou změnu ovšem přinesla další ustanovení novely reklamního zákona, která nově umožňují nejméně dva legální způsoby komunikace léků na předpis pro širokou veřejnost.

Zákon předně stanoví, že jeho ustanovení se nevztahují na údaje o lidském zdraví nebo onemocněních, pokud neobsahují žádný odkaz, a to ani nepřímý, na humánní léčivý přípravek. Tyto „informace o zdraví“ jsou již dnes hojně šířeny, avšak farmaceutické firmy se zhusta obávají k nim přiznat - a není divu, když v mnohém případě by je bylo možné označit spíše za skrytou reklamu. Nově lze tedy bez obav a přímo na základě zákona vytvářet a šířit informace, které se týkají zdraví a nemocí, a hlásit se k jejich firemnímu autorství. Tyto informace o zdraví ovšem nesmějí obsahovat ani nepřímý odkaz na produkty. Nepřímým odkazem přitom může být i metoda či účinná látka, kterou právě vyniká výlučně určitý preparát. Informace o zdraví mohou být šířeny bez omezení četnosti či média, takže se jimi otevírá mnoho možností či spíše legalizuje mnoho dnes pololegální aktivity.

Vedle informací o zdraví přináší zákon i další možnost, která dokonce umožňuje komunikovat přímo produkty – léky na předpis vůči široké veřejnosti. Zákon o regulaci reklamy totiž současně změnil zákon o lécích, a ten tak nyní nařizuje (ano, nikoliv umožňuje, ale nařizuje !) každé farmaceutické firmě (přesně držiteli rozhodnutí o registraci) zřídit a provozovat veřejně přístupnou odbornou informační službu. Povšimněte si prosím, že jde o službu veřejně přístupnou a současně odbornou, tedy o spojení dosud nemožného. Tato informační služba může obsahovat konkrétní informace o konkrétních produktech, které by měla podávat v informačním a odborném (nikoliv prvoplánově propagačním) duchu a – jak vyplývá z jednotného čísla – měla by být jen jedna, byť médium není omezeno. A samozřejmě i zde platí, že držitel rozhodnutí o registraci se k takové službě musí hlásit a provozovat jí svým jménem. Přitom si lze představit spoustu forem, které takovou službu učiní pro veřejnost zajímavou („showroom“, Internet, zelený telefon a podobně).

K oběma druhům komunikace je vhodné dodat, že by pro předejití pochybám měly svou vlastní právní kvalifikací označeny – „Toto je veřejně přístupná odborná informační služba“. Myslím, že otevření těchto dvou možností komunikace léků na předpis je jednoznačně třeba přivítat: určitému racionálnímu druhu komunikace stejně nebyl žádný zákon schopen zabránit a s naznačenými mantinely lze alespoň takové komunikaci dát určitý legální rámec.

Filip Winter
AK Winter & spol.



© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

Filip Winter
16. 10. 2002
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Co je list vlastnictví, jaké obsahuje údaje a která rizika může odhalit?
  • Zákon o elektronizaci zdravotnictví
  • Novela zákona o evidenci skutečných majitelů
  • K uplatnění nároku na náhradu škody způsobené orgánem veřejné správy narušením hospodářské soutěže
  • Správní právo - obec a publikace poskytnutých informací
  • Jaké úkony (ne)smí správce daně provádět v rámci vyhledávací činnosti?
  • Zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví a náklady řízení
  • Předvídatelnost rozhodovací praxe Nejvyššího správního soudu v praxi
  • K problematice záměru a dispozicím s obecním majetkem, u kterých je nutné zveřejnit záměr
  • K čemu je územní plán a co v něm prověřovat
  • Mediace jako forma alternativního řešení sporů v právních předpisech a dokumentech EU

Související produkty

Online kurzy

  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2022)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2022)
  • Nový stavební zákon - Jak zvládnout přechodné období - 5. díl - Plánovací smlouvy
  • Nový stavební zákon - Jak zvládnout přechodné období - 4. díl - Územní plánování
  • Nový stavební zákon - Jak zvládnout přechodné období - 3. díl - Nová soustava stavebních úřadů
Lektoři kurzů
Mgr. Lukáš Sommer
Mgr. Lukáš Sommer
Kurzy lektora
Mgr.  František Málek
Mgr. František Málek
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Lukáš Váňa, Ph.D.
JUDr. Mgr. Lukáš Váňa, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
Kurzy lektora
Ing. Alexander Novák, LL.M.
Ing. Alexander Novák, LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Lucie Žilková
Mgr. Lucie Žilková
Kurzy lektora
Ing. Hilda Gajdošová
Ing. Hilda Gajdošová
Kurzy lektora
Mgr. Lukáš Rothanzl
Mgr. Lukáš Rothanzl
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Blýskání na lepší časy? Nový přístup k uplatňování nároku na ušlý zisk
  • Spor mezi zaměstnancem a jej zastupujícím advokátem o neplatnost okamžitého zrušení pracovního poměru?
  • Cestovní náhrady pro rok 2022: Vyhláškové ceny elektřiny byly zvýšeny v březnu; ceny benzínu a nafty v květnu. Kdy přijde na řadu stravné?
  • Ústavní právo s nadhledem : Nenouzový stav
  • Právní svět není konzervativní. Inovovali jsme vždy
  • Zadržovací právo
  • Mediace jako možnost řešení sporu před Úřadem Evropské unie pro duševní vlastnictví
  • Úskalí zvláštních odměn formulovaných jako nenároková složka mzdy
  • Co je list vlastnictví, jaké obsahuje údaje a která rizika může odhalit?
  • Jak značný musí být hrubý nepoměr vzájemných plnění, aby mohlo jít o neúměrné zkrácení, zakládající nárok zkrácené strany na dorovnání plnění nebo zrušení smlouvy?
  • Změna v odměňování zaměstnance: přechod na hodinovou sazbu
  • Blýskání na lepší časy? Nový přístup k uplatňování nároku na ušlý zisk
  • Úskalí zvláštních odměn formulovaných jako nenároková složka mzdy
  • Advokátní kancelář je potřeba řídit predikovatelně a automatizovaně
  • 10 otázek pro … Filipa Petráše
  • Je podíl ve společnosti s ručením omezeným věcí?
  • Nejvyšší soud: započtení není splněním dluhu
  • Elektronická (r)evoluce v pracovním právu?
  • Obtěžování zápachem a pronikání karcinogenních látek z tabákových výrobků do bytu
  • Novela zákona o evidenci skutečných majitelů
  • Je zaměstnanec povinen nahradit zákazníkovi zaměstnavatele škodu, kterou mu způsobil při výkonu práce pro zaměstnavatele?
  • Kauza Sberbank a započtení pohledávek
  • Kdy musí být půlhodina poskytnutá zaměstnanci na jídlo a oddech zaměstnavatelem proplacena?
  • Sberbank CZ a proces její likvidace

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Pobyt cizinců

Z rozhodnutí o ukončení přechodného pobytu rodinného příslušníka občana Evropské unie z důvodu obcházení zákona účelově prohlášeným souhlasem o otcovství vůči nezletilému...

Zadržovací právo

Věřitel může zadržet cizí movitou věc – jak vyplývá z ustanovení § 1396 odst. 1 o. z. (a contrario) – jen tehdy, má-li ji u sebe „právem“. Předpokladem pro to, aby věřitel...

Valná hromada, honební společenstvo

Ve vztahu k účelu řízení o vyslovení neplatnosti usnesení valné hromady obchodních korporací je účel právní úpravy řízení o vyslovení neplatnosti usnesení valné hromady...

Neúměrné zkrácení

V poměrech současné právní úpravy, která žádnou konkrétní hranici představující neúměrné zkrácení nestanoví, lze za výchozí pravidlo považovat zákaz zkrácení přes polovic....

Bezdůvodné obohacení (exkluzivně pro předplatitele)

Obecným předpokladem bezdůvodného obohacení je získání majetkového prospěchu jedním subjektem (obohaceným), které může spočívat buď v rozmnožení majetku obohaceného (např....

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
AIVD 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.