Právo: Ohrožené stanice metra měly být uzavírány o 24 hodin dříve
Záplavami ohrožené stanice pražského
metra měly být podle dnešního Práva uzavírány zhruba o 24 hodin
dříve. V povodňovém plánu Prahy i metra totiž stojí, že ohrožené
stanice mají být uzavírány, když Vltava dosáhne průtoku 1500
metrů krychlových vody za sekundu. Tolik vody protékalo korytem
řeky v pondělí 12. srpna v 11:00. Pokyn k ukončení provozu a
uzavírání metra ale generální ředitel pražského dopravního
podniku Milan Houfek vydal až v úterý 13. srpna v 16:00 s tím, že
poslední vlaky vyjedou ve 22:00.
metra měly být podle dnešního Práva uzavírány zhruba o 24 hodin
dříve. V povodňovém plánu Prahy i metra totiž stojí, že ohrožené
stanice mají být uzavírány, když Vltava dosáhne průtoku 1500
metrů krychlových vody za sekundu. Tolik vody protékalo korytem
řeky v pondělí 12. srpna v 11:00. Pokyn k ukončení provozu a
uzavírání metra ale generální ředitel pražského dopravního
podniku Milan Houfek vydal až v úterý 13. srpna v 16:00 s tím, že
poslední vlaky vyjedou ve 22:00.
Poslední cestující podle Práva vycházeli ze stanice Florenc a
Můstek v úterý ve 23:00. Na Florenci se podle listu dokonce
potkali s jednotkou hasičů, která se snažila příval vody do metra
marně zastavit.
Houfek Právu ukázal záznamy, z nichž vyplývá, že se po
pondělním poledni v metru uzavíraly některé vzduchové závěry. Ty
ale podle deníku nemají tlakovou ochranu. Mezistaniční tlakové
uzávěry zavírali pracovníci metra až v noci z úterý na středu,
kdy již Vltavou protékalo 4500 až 5000 metrů krychlových vody,
dodává list.
Pražský primátor a šéf krizového štábu Igor Němec v dnešním
rozhovoru pro Právo vyjádřil údiv nad tím, že metro jezdilo i po
pondělní jedenácté hodině, kdy byl vyhlášen stav ohrožení. "To já
jsem nevěděl, že jezdilo metro. To jsem opravdu nevěděl," řekl.
Ještě v pondělí odpoledne přitom primátor metrem jel a vyzýval
občany, aby se jím nebáli cestovat.
Zatopení pražské podzemní dráhy vyvolává řadu otazníků, neboť
ochranný systém metra by měl sloužit jako úkryt před jaderným
napadením a haváriemi. Možnou trestní odpovědnost za zaplavení
metra zkoumá policie.
Po záplavách nefungovalo celkem 25 stanic metra, tedy zhruba
polovina, zatopeno nebo poškozeno je 17 z nich. Škody, které
povodeň metru způsobila se odhadují na dvě miliardy korun.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz