epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 1. 2021
    ID: 112388upozornění pro uživatele

    Soudní ochrana při neposkytnutí kopií osobních údajů

    Právo dotčené osoby na informace o zpracování jejích osobních údajů, včetně práva na přístup ke kopii zpracovávaných údajů, bylo zakotveno již v zákoně 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů[1]. Nový právní rámec pro zpracování osobních údajů, představovaný především obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR)[2] a tzv. trestněprávní směrnicí[3], toto právo subjektu údajů zachoval, resp. částečně formulačně upřesnil. Oba předpisy rovněž výslovně stanovily právo subjektu údajů obrátit se v případě odmítnutí nebo nedostatečného vyřízení žádosti o poskytnutí přístupu k osobním údajů na dozorový úřad nebo na soud a dále povinnost správce, který žádosti nevyhoví, subjekt údajů o této možnosti informovat.

    Nejvyšší správní soud aktuálně rozhodoval v kauze týkající se odepření práva na přístup k osobním údajům, resp. nevyřízení této žádosti, ze strany veřejnoprávního správce, Policie České republiky. Závěry soudu jsou důležité jak pro zpracování osobních údajů a uplatňování práv subjektu údajů při vyšetřování a stíhání trestných činů nebo výkonu trestů, tak obecně pro zpracování dat veřejnou sférou. Jedná se o rozsudek ze dne 18. listopadu 2020, čj. 4 Azs 246/2020 - 27.

    Uplatnění práva na přístup k osobním údajům po zamítnutí žádosti o vízum

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Oč se v řízení jednalo?

    Žalobce podal u zastupitelského úřadu České republiky v Egyptě žádost o tzv. krátkodobé schengenské vízum. Jeho žádost byla zastupitelským úřadem zamítnuta s odůvodněním, že některý z členských států Evropské unie považuje žalobce za hrozbu pro veřejný pořádek, vnitřní bezpečnost, veřejné zdraví nebo mezinárodní vztahy. Žalobce požádal Ministerstvo zahraničních věcí o přezkum rozhodnutí, ministerstvo však s odkazem na stanovisko Policie ČR jeho žádost zamítlo.

    Reklama
    Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    26.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Žalobce tedy následně s odkazem na GDPR a zákon 111/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, který transponuje tzv. trestněprávní směrnici, požádal Policii ČR o informaci o zpracování svých osobních údajů a o kopii zpracovávaných údajů. Konkrétně se dotázal na to, kterým členským státem či státy je považován za hrozbu, za jakou hrozbu a proč. Na tuto žádost police reagovala po téměř třech měsících[4] přípisem, ve kterém žalobci sdělila, že vydávání víz je v gesci Ministerstva zahraničních věcí a ať se žalobce se svou žádostí obrátí na toto ministerstvo.

    Žalobce postup policie napadl správní žalobou. Městský soud v Praze jeho žalobu usnesením odmítl s tím, že přípis Policie České republiky není správním rozhodnutím ve smyslu soudního řádu správního a že police ani nebyla nečinná, protože na žádost o přístup k osobním údajům reagovala. Žalobce proto dle názoru Městského soudu v Praze neměl žalobní legitimaci. Toto usnesení žalobce napadl kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu s tím, že přípis od policie je správním rozhodnutím, který byla zkrácena jeho práva.

    Vyřízení žádosti o přístup k osobním údajů je správním rozhodnutím

    Nejvyšší správní soud v této věci nejprve konstatoval, že napadený přípis Policie České republiky je správním rozhodnutím, které lze napadnout správní žalobou. S odkazem na svoji předchozí judikaturu[5] to odůvodnil tím, že se jedná o materializovaný individuální akt, který dle zákona musí splňovat určité náležitosti, je vydáván v alespoň částečně formalizovaném řízení, o průběhu tohoto řízení se vede elementární dokumentace a toto rozhodnutí má konkrétního adresáta.

    Jinými slovy řečeno, vyjádření k žádosti o uplatnění práva na přístup k osobním údajům je vždy adresováno konkrétní osobě, žadateli, zákon[6] upravuje náležitosti procesu vyřízení podnětu i odpovědi subjektu údajů, např. lhůtu pro vyřízení, odůvodnění postupu spravujícího orgánu, povinnosti informovat žadatele o možnosti podat stížnost k Úřadu pro ochranu osobních údajů či žalobu k soudu, a o tomto procesu je spravující orgán povinen vést příslušnou dokumentaci. Proto se jedná o rozhodnutí přezkoumatelné ve správním soudnictví.

    Soudně se lze bránit i při odmítnutí práva na výmaz či opravu osobních údajů

    Výše uvedený závěr Nejvyššího správního soudu je jistě možné vztáhnout i na případy uplatnění dalších práv dle Hlavy III zákona 110/2019 Sb., které spravující orgán[7] nevyřídí. Konkrétně se tak může jednat o právo na opravu osobních údajů, omezení jejich zpracování nebo výmaz[8]. Pravidla pro zpracování osobních údajů za účelem předcházení, vyhledávání nebo odhalování trestné činnosti, výkonu trestů, zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku, se z pochopitelných důvodů v řadě aspektů liší od pravidel a postupů pro zpracování dat v soukromém sektoru, stejně tak i práva dotčených osob jsou v řadě aspektů oslabena. V omezeném rozsahu však subjekt údajů tato práva může uplatnit i vůči orgánům činným právě v těchto oblastech.

    Nejvyšší správní soud pak v komentovaném rozhodnutím vyjasnil, že i pouhý přípis, jímž je žadatel odkázán na jiný orgán či jiného správce údajů, či obdobně neformální reakce, je správním rozhodnutím, proti kterému se lze bránit žalobou k příslušnému správnímu soudu.

    Před podáním žaloby není nutná stížnost k Úřadu pro ochranu osobních údajů

    Soud se rovněž zabýval tím, zda je podmínkou pro podání správní žaloby proti postupu při vyřizování žádosti o přístup k osobním údajů předchozí podání stížnosti k Úřadu pro ochranu osobních údajů. Soud konstatoval, že pravomoci úřadu jsou „pouze“ kontrolní a dozorové a že stížnost, kterou mu mohou subjekty údajů zasílat, rozhodně nelze s ohledem na platnou právní úpravu považovat za jakýkoliv druh opravného prostředku. Z toho plyne, že správní žalobu ve výše popsaných případech lze zásadně podat i bez toho, aby neúspěšný žadatel o přístup k osobním údajům nejprve postup příslušného spravující orgánu napadl u Úřadu pro ochranu osobních údajů.  

    A co další veřejnoprávní subjekty?

    Otázkou by mohlo být, zda se uvedené závěry Nejvyššího správního soudu uplatní i v případě dalších veřejnoprávních správců údajů, kteří sice zpracovávají osobní údaje při výkonu veřejné moci, nejsou ale spravujícími orgány ve smyslu Hlavy III zákona 110/2019 Sb. a tato část zákona se na ně tedy neaplikuje. Jedná se typicky o ministerstva či další ústřední orgány státní správy, samosprávu atd.

    Pro posouzení této otázky je důležité zohlednit, jaké je postavení takovýchto správců a dále jak je upraven proces vyřizování podnětů subjektů údajů přímo v GDPR, které se bude aplikovat.

    I další veřejnoprávní správci zpracovávají osobní údaje zejména při výkonem zákonem upravených kompetencí a agend. Pokud v tomto kontextu někdo uplatní své právo, lze podle mého názoru konstatovat, že daný správce rozhoduje rovněž v rámci veřejnoprávní agendy, tedy vrchnostensky. Z tohoto důvodu se na jeho postup obecně uplatní správní řád.

    Dále je nutno posoudit, zda reakce takového správce údajů, zejména odmítnutí či částečné odmítnutí žádosti o uplatnění práv, odpovídá definici správního rozhodnutí tak, jak ji podává Nejvyšší správní soud. Pokud čl. 12 GDPR, který stanovuje obecná pravidla pro vyřizování práv subjektu údajů, posoudíme z pohledu výše uvedených kritérií, pak musíme dospět k závěru, že i v tomto případě se jedná o správní rozhodnutí ve smyslu soudního řádu správního. I za této situace totiž správce, správní orgán, vydává materializovaný individuální akt (např. zamítá žádost subjektu údajů o opravu či výmaz dat), čl. 12 GDPR rovněž upravuje náležitosti takovéhoto procesu i reakce správce (lhůta pro vyřízení, nutnost zdůvodnit odmítnutí žádosti, postup pro potvrzení identity žadatele atd.) a veřejnoprávní správce musí vést alespoň základní dokumentaci, minimálně na základě zákona 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů.

    Podle mého názoru je tedy nutno komentované závěry Nejvyššího správní soudu vztáhnout i na další veřejnoprávní správce, pokud vyřizují podněty subjekty údajů podle GDPR, zejména pokud se dané zpracování týká výkonu působnosti těchto správců. Nesprávné nebo nedostatečné vyřízení žádosti je nutno považovat za správní rozhodnutí, které může jeho adresát, subjekt údajů neúspěšně uplatňující svá práva podle GDPR, napadnout správní žalobou.

    Kdy lze žalovat soukromoprávní správce?

    Pro úplnost dodejme, že GDPR v čl. 79 přiznává soudní ochranu rovněž těm subjektům údajům, které svá práva (neúspěšně) uplatní u soukromoprávních správců. V takovém případě je pochopitelně nutné uplatnit žalobu podle civilních předpisů, tzn. podle občanského řádu soudního. Také v tomto případě se subjekty údajů dotčené daným zpracováním dat mohou domáhat toho, aby správce údajů něco učinil, tedy např. zpřístupnil jim jejich osobní údaje, opravil je nebo je vymazal. Jak plyne přímo z uvedeného čl. 79 GDPR, ani v tomto případě není před podáním žaloby nutné podat stížnost k Úřadu pro ochranu osobních údajů.


    Mgr. František Nonnemann

    Autor je zaměstnancem společnosti MALLPay, s.r.o., a členem výboru Spolku pro ochranu osobních údajů. V článku je prezentován osobní názor autora.

    Článek vyjadřuje osobní názor jeho autora.

    e-mail: nonnemann@volny.cz

     

    [1] § 12 zákona 101/2000 Sb., zejména s přihlédnutím k recitálu č. 41 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 95/46/ES ze dne 24. října 1995 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů.

    [2] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).

    [3] Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/680 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů příslušnými orgány za účelem prevence, vyšetřování, odhalování či stíhání trestných činů nebo výkonu trestů, o volném pohybu těchto údajů a o zrušení rámcového rozhodnutí Rady 2008/977/SVV.

    [4] Dle § 30 odst. 1 je spravující orgán, v tomto případě police, povinna na žádost subjektu údajů reagovat do 60 dní.

    [5] Usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího  správního  soudu ze dne 10.7.2018, č. j. 9 As 79/2016 – 41.

    [6] Zejména § 30 zákona 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.

    [7] Při zpracování osobních údajů za účelem za účelem předcházení, vyhledávání nebo odhalování trestné činnosti, výkonu trestů, zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku zákon nepoužívá obvyklý pojem správce údajů, ale spravující orgán. Podle § 24 odst. 3 zákona 110/2019 Sb. se jím rozumí orgán veřejné moci příslušný k plnění uvedených úkolů, pokud se nejedná o zpravodajskou službou nebo obecní policii.

    [8] Srov. § 29 zákona 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. František Nonnemann
    15. 1. 2021

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Základní kapitál
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Společné jmění manželů
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde

    Soudní rozhodnutí

    Základní kapitál

    Neurčí-li společenská smlouva jinak, pak neudělí-li valná hromada souhlas podle § 222 z. o. k. a nestanoví-li „dodatečnou“ lhůtu pro převzetí vkladové povinnosti osobou, jíž byl...

    Vrácení věci státnímu zástupci k došetření

    Odsouzení pachatele trestné činnosti je primárně věcí státního zastupitelství (viz čl. 80 Ústavy). Je to státní zastupitelství, kdo nese odpovědnost za to, aby soudu předložená...

    Skladování

    V případě skladování ujednaného na dobu neurčitou je skladovatel povinen vydat skladovanou věc na základě požadavku ukladatele učiněného kdykoli v průběhu skladování. Povinnost...

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.