epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    18. 9. 2023
    ID: 116887upozornění pro uživatele

    ÚOHS může nově využívat policejní odposlechy, aneb co přináší novela zákona o ochraně hospodářské soutěže?

    Dne 29. července 2023 vstoupila v účinnost novela zákona 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů. Tato novela si klade za cíl zpřesnění požadavků na fungování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“ nebo „Úřad“) a jeho představitelů, ochranu identity oznamovatelů protisoutěžního jednání a celkové posílení pozice antimonopolního úřadu. Mimo to má také novela zajistit, aby měl Úřad vždy dostatek zdrojů, a to jak těch finančních, tak i lidských a technických.

    Změny, které novela přináší, jsou také reakcí na evropskou směrnici z roku 2018, a to konkrétně na Směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1 o posílení postavení orgánů pro hospodářskou soutěž v členských státech tak, aby mohly účinněji prosazovat pravidla, a o zajištění řádného fungování vnitřního trhu. Lhůta pro zapracování směrnice do českého práva uplynula již 4. února 2021.

    ÚHOS plní důležitou funkci s ohledem na fungování trhu. Je ústředním orgánem státní správy, který má za úkol podporovat a chránit hospodářskou soutěž před jejím nedovoleným omezováním.[1] Dohlíží také na zadávání veřejných zakázek a koncesí, monitoruje veřejnou podporu a hlídá, aby nedošlo k případnému zneužití významné tržní síly. Pro správné fungování Úřadu je nezbytné, aby držel krok s novými (nekalými) praktikami nejen v odvětví hospodářské soutěže a současně aby měl co nejúčinnější vyšetřovací nástroje, které mu pomohou odhalit jednání v rozporu se zákonem.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Mezi nejvíce zmiňované změny, které novela přináší, bychom mohli zařadit nový vyšetřovací nástroj, kterým pro ÚOHS bude možnost využívat policejních odposlechů.

     

    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Policejní odposlechy

    Obecnou úpravu odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu můžeme najít v § 88 a v § 88a zákona č. 141/1961 Sb., trestního řádu. Slouží jako nástroj orgánů činných v trestním řízení, který je realizován v utajení za zákonem stanovených podmínek a je využíván k objasňování páchané trestné činnosti. Ve světle Ústavou zaručeného práva na ochranu soukromí se jedná o značný zásah, který je ale přijatelný v případě, že jsou řádně splněny veškeré zákonem stanovené podmínky. Pod samotným pojmem „telekomunikační provoz“ si dle komentáře k trestnímu řádu[2] můžeme představit komunikaci prováděnou ať už skrze telefon, vysílačku, fax či elektronicky zasílané zprávy.

    Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je nyní oprávněn při výkonu dozoru ve věci uzavření utajované horizontální dohody či jednání ve vzájemné shodě, které mají za cíl nějakým způsobem narušit hospodářskou soutěž, jako jeden z důkazů použít záznam telekomunikačního provozu či záznam, který byl pořízen za účelem sledování osob a věcí opatřených v trestním řízení pro trestný čin podle § 248 odst. 2 trestního zákoníku a předané Úřadu orgánem činným v trestním řízení po skončení přípravného řízení, nebo pro některý z trestných činů podle části druhé hlavy VI dílu 3 trestního zákoníku (Trestné činy proti závazným pravidlům tržní ekonomiky a oběhu zboží ve styku s cizinou) a předané Úřadu při odevzdání nebo postoupení věci podle trestního řádu.[3]

    Jak je již patrné, Úřad jako takový nebude ten, který bude odposlechy pořizovat. Dle předsedy ÚOHS doc. JUDr. PhDr. Petra Mlsny, Ph.D. nebude Úřad o odposlechy ale ani žádat. Policie České republiky mu je bude moci poskytnout pouze za situace, kdy půjde o vyšetřování trestných činů proti hospodářské soutěži. Zároveň se ÚOHS nedostane k odposlechům starším, než je datum účinnosti novely. Možné bude využít tedy jen ty, které jsou pořízené v rámci trestního řízení až po 29. červenci 2023. Záznamy, které bude Policie České republiky s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže sdílet, budou vyloučeny z možnosti nahlížení do spisu.[4] Toto opatření má zaručit dodržování práv jednotlivců.

    Policejní odposlechy mají pomoci rozkrývat vytváření zakázaných kartelů a jiného protisoutěžního jednání. Dále mohou sloužit k zjištění vzájemných vazeb mezi soutěžiteli, rozsahu ovlivnění trhu skrze zakázané praktiky či samotného obsahu utajovaných dohod, které jsou za účelem narušení trhu vytvářeny. Zároveň bude o předložení odposlechů ze strany Policie České republiky Úřadu rozhodovat orgán činný v trestním řízení, pokud usoudí, že antimonopolní úřad bude vhodnější pro vyšetřování v konkrétních případech. Tato „spolupráce“ by mohla vést k tomu, že na základě objektivní odpovědnosti, kterou v soutěžním právu mají právnické osoby, by antimonopolní úřad mohl potrestat kartely, které v minulosti z důvodu systémové nemožnosti prokázání subjektivní stránky trestného činu orgány činné v trestním řízení potrestat nemohly.

    ÚOHS bude tedy plnit pouze funkci jakéhosi pasivního příjemce záznamu, který stejně musí být zajištěn prostřednictvím Policie České republiky. Navíc tímto pasivním příjemcem bude nejspíše pouze v ojedinělých případech. Celý proces, jaký dovede Úřad k záznamům telekomunikačního provozu, v té podobě, v jaké byl schválen v novele, je už teď předurčen k tomu, že v mnohých případech bude třeba soudního přezkumu. Bude ale zajímavé sledovat, jak bude spolupráce mezi PČR a ÚOHS probíhat a jestli bude využití odposlechů opravdu spíše výjimečně využívaným vyšetřovacím nástrojem.

    Identita oznamovatelů

    Novela myslí i na posílení ochrany vůči oznamovatelům možného porušení pravidel hospodářské soutěže, a to utajením jejich identity. Nezakládá tím ale Úřadu žádnou povinnost, pouze možnost. Zároveň je nutné, aby sám oznamovatel nejpozději současně s podáním informace požádal o utajení své identity a aby jejím vyzrazením mohly být ohroženy nebo poškozeny jeho oprávněné zájmy. Úřad má dále při své činnosti postupovat tak, aby nezmařil účel utajení identity oznamovatele.[5] Dokumenty, z nichž by mohla být zjištěna utajovaná identita oznamovatele, jsou vyloučeny z nahlížení do spisu. Je otázkou, zda tato změna povede k nárůstu zjištěných případů nekalosoutěžního jednání, protože ÚOHS identitu oznamovatele sice chránit může, ale dle v zákoně použité formulace to není jeho povinnost, což oznamovateli nedává žádnou záruku, že nebude jeho identita odhalena.

    Posílení role oznamovatelů obecně řeší zákon 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, tzv. whistleblowerů, který byl v červnu 2023 vyhlášen ve Sbírce zákonů. Předmětem tohoto zákona je ochrana oznamovatelů protiprávního jednání, kteří se seznámili s informací nasvědčující protiprávnímu jednání v souvislosti s výkonem práce či jiné obdobné činnosti. O tomto naleznete více informací v našem článku „Whistleblowing – aplikace zákona o ochraně oznamovatelů dle českého a slovenského práva“, který je dostupný na našem webu.

    Nezávislost a nestrannost

    Změn dostál i zákon 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kam bylo doplněno ustanovení, které bychom s ohledem na účel, který ÚOHS plní a na princip, na kterým je založen, měli brát snad jako samozřejmost. Je dáno, že Úřad musí při výkonu své působnosti postupovat nezávisle a nestranně a dále nesmí přijímat pokyny od orgánů veřejné moci a dalších osob. Dále je stanoveno, že s výkonem funkce předsedy Úřadu jsou neslučitelné jiné vrcholné (politické) funkce jako je kupříkladu post senátora, poslance, soudce či jakákoli jiná funkce ve veřejné správě. Zákaz členství v politických stranách či politických hnutích zůstává i nadále.[6]

    Nabídka závazku a obnovení hospodářské soutěže

    Rozšíření se dočkala také možnost nabídnout Úřadu závazek, který povede k obnovení hospodářské soutěže na trhu za předpokladu, že Úřad zjistí, že ji někdo porušil. Nyní mohou nabídnout závazek i úřady a jiné státní instituce, doposud tak mohly učinit pouze společnosti.

    Závěr

    Novela zákona o ochraně hospodářské soutěže byla očekávána již dlouho a ke změnám mělo dojít bez ohledu na nutnost implementace evropské směrnice.

    Není nutno pochybovat o potřebě zefektivnění činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a zároveň posílení jeho nestrannosti. Zdá se ale, že právě časová tíseň spojená s onou evropskou směrnicí způsobila, že změny v novele nejsou dle našeho názoru zcela dotažené a v praxi dost možná způsobí více problémů, než by bylo žádoucí. Kupříkladu možnost využití policejních odposlechů se na první pohled zdá jako obrovský průlom a nesporná výhoda, která bude od nynějška silnou zbraní Úřadu v boji s nekalými praktikami na soutěžním trhu. Ale bude tomu opravdu tak? Samotný ÚOHS si nebude moci o záznamy telekomunikačního provozu ani požádat, a to ani v případě, že mu bude více než jasné, že dochází k porušení zákona. Uvidíme ale, zda uplatňování této novely v praxi přeci jen nepřekvapí a nečeká nás zlom v činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

    Mgr. Lucie Špičková,
    advokátka


    Eva Hrdličková,

    právní praktikantka



     

    Advokátní kancelář Vych & Partners, s.r.o.

    Lazarská 11/6
    120 00  Praha 2

    Tel.:    +420 222 517 466
    Fax:    +420 222 517 478
    e-mail:    office@ak-vych.cz

     

    [1] § 1 zákona 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

    [2] Šámal P. a kol., Trestní řád I. § 1 až 156, Komentář. 7. vydání. Praha, C. H. Beck, 2013

    [3] § 21ga zákona 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů

    [4] § 21c zákona 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů

    [5] § 21ba zákona 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů

    [6] § 1 zákona 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Lucie Špičková, Eva Hrdličková (Vych & Partners)
    18. 9. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • K odpovědnosti státu za majetkovou a nemajetkovou újmu způsobenou při výkonu veřejné moci. Vyslovování konstatací porušení práva. Připomínka státního svátku 6. července
    • Zaplacení skladného není podmínkou pro vydání skladované věci
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • K odpovědnosti státu za majetkovou a nemajetkovou újmu způsobenou při výkonu veřejné moci. Vyslovování konstatací porušení práva. Připomínka státního svátku 6. července
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Byznys a paragrafy, díl 13.: Vysílání zaměstnanců do zahraničí: Jak správně rozlišit služební cestu a režim vyslaného pracovníka
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • 10 otázek pro … Ronalda Němce
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Extrémní nesoulad mezi provedenými důkazy a skutkovými a právními závěry (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud ve své judikatuře ustáleně opakuje, že obecné soudy poruší právo účastníka na soudní ochranu, pokud učiní skutkové a právní závěry, které jsou v extrémním...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.