epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    14. 6. 2001
    ID: 9153

    Rozhodnutí vydané v blokovém řízení

    Rozhodnutí vydané v blokovém řízení musí mít obsahové a formální náležitosti vyplývající z ustanovení § 85 odst. 1, § 85 odst. 3 a § 85 odst. 4 věty druhé zákona o přestupcích, požadavky na rozhodnutí v blokovém řízení nelze dovozovat z ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

    Rozhodnutí vydané v blokovém řízení musí mít obsahové a formální náležitosti vyplývající z ustanovení § 85 odst. 1, § 85 odst. 3 a § 85 odst. 4 věty druhé zákona o přestupcích, požadavky na rozhodnutí v blokovém řízení nelze dovozovat z ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).



    (Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 12.4.2001, sp.zn. 21 Cdo 1004/2000)


    Nejvyšší soud České republiky rozhodl ve věci výkonu rozhodnutí oprávněného Města Z. proti povinné D. P., pro 500,- Kč s příslušenstvím prodejem movitých věcí povinné, vedené u Okresního soudu ve Znojmě pod sp. zn. E 1073/99, o dovolání oprávněného proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 28. září 1999 č.j. 17 Co 478/99-9, tak, že usnesení krajského soudu a usnesení Okresního soudu ve Znojmě ze dne 28. června 1999 č.j. E 1073/99-5 se zrušují a věc se vrací Okresnímu soudu ve Znojmě k dalšímu řízení.


    Z odůvodnění :


    Oprávněný navrhl, aby soud nařídil podle \"rozhodnutí Městské policie ve Z. o blokové pokutě blok série CA/1995 A 00001573 047A ze dne 14.1.1998\" k uspokojení pohledávky oprávněného ve výši 300,- Kč a nákladů výkonu rozhodnutí ve výši 500,- Kč výkon rozhodnutí prodejem movitých věcí nacházejících se v bytě povinné. Návrh zdůvodnil zejména tím, že povinná se dopustila přestupku uvedeného v ustanovení § 22 zákona 200/1990 Sb., o přestupcích (ve znění pozdějších předpisů), že přestupek byl projednán v blokovém řízení a že povinná uloženou blokovou pokutu dosud nezaplatila.


    Okresní soud ve Znojmě usnesením ze dne 28. 6. 1999 č.j. E 1073/99-5 návrh zamítl a rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Dovodil, že blok na pokutu předložený oprávněným nemá "náležitosti § 251 o.s.ř." a že z tohoto důvodu nemůže být podkladem pro výkon rozhodnutí. Nezbytným předpokladem pro nařízení výkonu rozhodnutí totiž je, aby práva a jim odpovídající povinnosti byly ve vykonávaném rozhodnutí určeny přesným a nepochybným způsobem a aby rozhodnutí obsahovalo přesnou individualizaci oprávněného a povinného, jakož i přesný rozsah a obsah plnění a přesně stanovenou lhůtu k plnění; uvedeným požadavkům blok na pokutu nevyhovuje.


    K odvolání oprávněného Krajský soud v Brně usnesením ze dne 28.9.1999 č.j. 17 Co 478/99-9 usnesení soudu prvního stupně potvrdil a rozhodl, že účastníkům se nepřiznává náhrada nákladů odvolacího řízení a že návrhu na připuštění dovolání se nevyhovuje. Shodně se soudem prvního stupně dospěl k závěru, že blok na pokutu na místě nezaplacenou není řádným exekučním titulem. Z ustanovení § 51 zákona 200/1990 Sb., o přestupcích (ve znění pozdějších předpisů), které "deklaruje podpůrnou platnost správního řádu", lze podle názoru odvolacího soudu dovodit, že blok na pokutu na místě nezaplacenou musí mít všechny náležitosti správního rozhodnutí. Uložením pokuty v blokovém řízení je podle ustanovení § 84 odst. 2 zákona 200/1990 Sb., o přestupcích (ve znění pozdějších předpisů), věc pravomocně skončena v případě, že pachatel souhlasil nejen se zavedením blokového řízení, ale i s výší pokuty. Jde o opatření zvláštního druhu, které nelze považovat za rozhodnutí, mající charakter exekučního titulu ve smyslu ustanovení § 274 písm. f) o.s.ř., neboť blok na pokutu na místě nezaplacenou nejenže nedeklaruje, že se jedná o rozhodnutí státní správy, ale neobsahuje výrok rozhodnutí, odůvodnění a poučení; neodpovídá proto "charakteru správního rozhodnutí", jak je zakotveno v ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správního řádu). Návrhu na připuštění dovolání odvolací soud nevyhověl "vzhledem k ustanovení § 238a odst. 1 písm. b) věta za středníkem o.s.ř.".


    V dovolání proti usnesení odvolacího soudu oprávněný namítá, že k výkonu navržené rozhodnutí - blok pokuty na místě nezaplacené - splňuje náležitosti správního rozhodnutí a že je vykonatelné. Při vydání tohoto rozhodnutí bylo postupováno v souladu s ustanoveními § 84 a 85 zákona 200/1990 Sb., o přestupcích (ve znění pozdějších předpisů); povinné bylo uloženo konkrétní plnění (bloková pokuta ve výši 500,- Kč), byla jí stanovena lhůta k tomuto plnění a oprávněný byl specifikován na přiložené složence, na niž je odkaz v rozhodnutí - bloku na pokutu na místě nezaplacenou. Správní orgán nemůže nikterak obsah, tedy formální stránku napadeného rozhodnutí, ovlivnit, neboť se jedná o typizovaný, přísně zúčtovatelný doklad vydávaný ústředním orgánem státní správy - ministerstvem financí ČR. Podle názoru dovolatele vymáhané rozhodnutí - blok pokuty na místě nezaplacené - splňuje veškeré náležitosti správního rozhodnutí, neboť je specifikováno kdo, komu a co má plnit, jedná se o pravomocné a vykonatelné rozhodnutí a povinný toto rozhodnutí dobrovolně nesplnil. Navrhl, aby dovolací soud usnesení odvolacího soudu zrušil a aby mu věc vrátil k dalšímu řízení.


    Nejvyšší soud České republiky jako soud dovolací (§ 10a o.s.ř.) věc projednal podle Občanského soudního řádu ve znění účinném do 31. 12. 2000 - dále jen "o.s.ř." (srov. Část dvanáctou, Hlavu I, bod 17. zákona 30/2000 Sb., kterým se mění zákon 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony), a po zjištění, že dovolání proti pravomocnému usnesení odvolacího soudu bylo podáno ve lhůtě uvedené v ustanovení § 240 odst. 1 o.s.ř., se nejprve zabýval tím, zda je v projednávané věci dovolání přípustné.


    Dovoláním lze napadnout pravomocná rozhodnutí odvolacího soudu, pokud to zákon připouští (§ 236 odst. 1 o.s.ř.).


    Dovolání je přípustné proti usnesení odvolacího soudu, jestliže trpí vadami uvedenými v ustanovení § 237 odst. 1 o.s.ř.


    Podle ustanovení § 238a odst. 1 o.s.ř. je dovolání přípustné proti usnesení odvolacího soudu, jímž bylo
    a) změněno usnesení soudu prvního stupně; to neplatí, jde-li o usnesení o nákladech řízení, o příslušnosti, o předběžném opatření, o přerušení řízení, o pořádkové pokutě, o znalečném, o tlumočném, o soudním poplatku, o osvobození od soudních poplatků, o ustanovení zástupce účastníku nebo o jeho odvolání, o nepřipuštění zastoupení, o odměně notáře za provedené úkony soudního komisaře a jeho hotových výdajích, o odměně správce dědictví a jeho hotových výdajích,
    b) rozhodnuto tak, že se zpětvzetí návrhu nepřipouští, nebo tak, že se zpětvzetí návrhu připouští, rozhodnutí soudu prvního stupně zrušuje a řízení zastavuje (§ 208); to neplatí o věcech, v nichž bylo rozhodnuto o peněžitém plnění nepřevyšujícím 20.000,- Kč a v obchodních věcech 50.000,- Kč,
    c) rozhodnutí soudu prvního stupně zrušeno a řízení zastaveno, popřípadě věc byla ostoupena orgánu, do jehož pravomoci náleží,
    d) odvolacím soudem potvrzeno usnesení soudu prvního stupně, jímž bylo řízení zastaveno pro nedostatek pravomoci soudu,
    e) odvolání odmítnuto,
    f) odvolací řízení zastaveno.
    Dovolání je přípustné proti usnesení odvolacího soudu ve věci samé, jímž bylo usnesení soudu prvního stupně potvrzeno, jestliže odvolací soud ve výroku rozhodnutí vyslovil, že dovolání je přípustné, protože jde o rozhodnutí po právní stránce zásadního významu (§ 239 odst. 1 o.s.ř.). Nevyhoví-li odvolací soud návrhu účastníka na vyslovení přípustnosti dovolání, který byl učiněn nejpozději před vyhlášením (vydáním) usnesení, kterým bylo rozhodnuto ve věci samé, je dovolání podané tímto účastníkem přípustné, jestliže dovolací soud dospěje k závěru, že napadené rozhodnutí odvolacího soudu má po právní stránce zásadní význam (§ 239 odst. 2 o.s.ř.).


    Dovolání může být podle ustanovení § 239 odst.2 o.s.ř. přípustné, jen jde-li o řešení právních otázek (jiné otázky, zejména posouzení správnosti nebo úplnosti skutkových zjištění, přípustnost dovolání neumožňují) a jde-li zároveň o právní otázku zásadního významu. Právním posouzením je činnost, při níž soud aplikuje konkrétní právní normu na zjištěný skutkový stav, tedy dovozuje-li ze skutkového zjištění (skutkové podstaty), jaká mají účastníci podle příslušného právního předpisu práva a povinnosti. Při aplikaci práva jde tedy o to, zda byl použit správný právní předpis a zda byl také správně vyložen.


    O rozhodnutí odvolacího soudu po právní stránce zásadního významu jde nejen tehdy, jestliže odvolací soud posuzoval právní otázku, která v projednávané věci měla pro rozhodnutí ve věci zásadní význam (tedy nejde o posouzení takové právní otázky, které pro rozhodnutí věci nebylo určující). Rozhodnutí odvolacího soudu musí současně mít po právní stránce zásadní význam z hlediska rozhodovací činnosti soudů vůbec (mající obecný dopad na případy obdobné povahy). Rozhodnutí odvolacího soudu má z tohoto pohledu zásadní význam zpravidla tehdy, jestliže řeší takovou právní otázku, která judikaturou vyšších soudů (tj. dovolacího soudu a odvolacích soudů) nebyla vyřešena nebo jejíž výklad se v judikatuře těchto soudů dosud neustálil (vyšší soudy při svém rozhodování řeší takovou otázku rozdílně, takže nelze hovořit o ustálené judikatuře), nebo jestliže odvolací soud posoudil určitou právní otázku jinak, než je řešena v konstantní judikatuře vyšších soudů [rozhodnutí odvolacího soudu představuje v tomto směru odlišné ("nové") řešení této právní otázky], nebo řeší-li právní otázku v rozporu s hmotným právem.


    Přípustnost dovolání podle ustanovení § 239 odst. 2 o.s.ř. není založena již tím, že dovolatel tvrdí, že napadené rozhodnutí odvolacího soudu má po právní stránce zásadní význam; přípustnost dovolání nastává tehdy, jestliže rozhodnutí odvolacího soudu po právní stránce zásadní význam skutečně má.


    V projednávané věci se soudy obou stupňů zabývaly otázkou, zda blok na pokutu na místě nezaplacenou je vykonatelným rozhodnutím, podle kterého může být ve smyslu ustanovení § 274 písm. f) o.s.ř. nařízen výkon rozhodnutí. Výklad této otázky se dosud v praxi vyšších soudů neustálil. Vzhledem k tomu, že posouzení této otázky bylo pro rozhodnutí projednávané věci rozhodující, představuje napadené usnesení odvolacího soudu rozhodnutí, které má po právní stránce zásadní význam. Dovolání proti tomuto usnesení je tedy podle ustanovení § 239 odst.2 o.s.ř. přípustné.


    Po projednání věci ve smyslu ustanovení § 242 o.s.ř., které provedl bez jednání (§ 243 odst.1 věta první o.s.ř.), dospěl dovolací soud k závěru, že dovolání je opodstatněné.


    Podle ustanovení § 251 o.s.ř., nesplní-li povinný dobrovolně co mu ukládá vykonatelné rozhodnutí, může oprávněný podat návrh na soudní výkon rozhodnutí.


    Podle ustanovení § 274 písm. f) o.s.ř. se ustanovení § 251 o.s.ř. použije i na výkon vykonatelných rozhodnutí orgánů státní správy a územní samosprávy včetně platebních výměrů, výkazů nedoplatků ve věcech daní a poplatků, jakož i smírů schválených těmito orgány.


    Odvolací soud při svém rozhodování dospěl - jak vyplývá z odůvodnění napadeného usnesení - k závěru, že blok na pokutu na místě nezaplacenou nepředstavuje rozhodnutí orgánu státní správy a že ani nevyhovuje požadavkům na obsah správního rozhodnutí, uvedeným v ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád). S tímto závěrem dovolací soud nesouhlasí.


    Správní řád (zákon 71/1967 Sb., o správním řízení) a ani jiné právní předpisy nepodávají definici, co se rozumí správním rozhodnutím (rozhodnutím orgánů státní správy nebo samosprávy). Teorie a praxe správního práva shodně vychází ze závěru, že správním rozhodnutím (rozhodnutím orgánů státní správy nebo samosprávy) je - jak lze dovodit z ustanovení zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správního řádu) - akt vydaný správním orgánem jako výsledek správního řízení, a to s cílem autoritativně stvrdit nebo zasáhnout do právních vztahů nebo postavení účastníků řízení.


    Při projednávání přestupků se postupuje podle zákona 200/1990 Sb., o přestupcích, a to podle jeho Části třetí označené "Řízení o přestupcích". Vzhledem k tomu, že bloková pokuta byla uložena povinné dne 14. 1. 1998, je třeba v posuzované věci i v současné době vycházet z ustanovení zákona 200/1990 Sb. ve znění, jak vyplývá ze zákonů 337/1992 Sb., 344/1992 Sb., 359/1992 Sb., 67/1993 Sb., 290/1993 Sb., 134/1994 Sb., 82/1995 Sb., 237/1995 Sb., 279/1995 Sb. a 289/1995 Sb., tj. z jeho znění účinného do 31. 12. 1998 (dále jen "zákona o přestupcích").


    Blokové řízení, které je v zákoně o přestupcích upraveno v ustanoveních § 84 až 86, je zvláštním druhem řízení o přestupcích. Spolu s příkazním řízením (§ 87 zákona o přestupcích) představuje zkrácený způsob vyřizování přestupků jako správních deliktů.


    V blokovém řízení lze přestupek projednat uložením pokuty, jestliže je spolehlivě zjištěn, nestačí domluva a obviněný z přestupku je ochoten pokutu zaplatit (§ 84 odst.1 zákona o přestupcích). V blokovém řízení nelze projednat přestupky, které lze projednat jen na návrh (§ 84 odst. 4 zákona o přestupcích). Pokuty v blokovém řízení jsou oprávněny ukládat a vybírat správní orgány, v jejichž působnosti je projednávání přestupků, a osoby jimi pověřené a dále orgány určené zákonem o přestupcích nebo jiným zákonem (§ 84 odst. 3 zákona o přestupcích). Bloky k ukládání pokut (pokutové bloky) vydává ministerstvo financí České republiky (§ 85 odst. 1 zákona o přestupcích).


    Na pokutových blocích se vyznačí, komu, kdy a za jaký přestupek byla pokuta v blokovém řízení uložena (§ 85 odst. 4 věta druhá zákona o přestupcích). Nemůže-li pachatel přestupku zaplatit pokutu na místě, vydá se mu blok na pokutu na místě nezaplacenou s poučením o způsobu zaplacení pokuty, o lhůtě její splatnosti a o následcích nezaplacení pokuty; převzetí tohoto bloku pachatel přestupku potvrdí (§ 85 odst. 3 zákona o přestupcích). Proti uložení pokuty v blokovém řízení se nelze odvolat (§ 84 odst.2 zákona o přestupcích).


    Z uvedeného mimo jiné vyplývá, že přestupek lze projednat v blokovém řízení, jen jsou-li splněny předpoklady uvedené v ustanoveních § 84 odst.1 a 4 zákona o přestupcích, že výsledkem blokového řízení je uložení pokuty pachateli přestupku a že pachateli přestupku se vydá blok na pokutu na místě nezaplacenou, nemůže-li pokutu zaplatit na místě. Uložením pokuty v blokovém řízení je řízení o přestupku skončeno a proti uložení pokuty v blokovém řízení se nelze odvolat. Uložení pokuty v blokovém řízení a vydání bloku na pokutu na místě nezaplacenou, nemůže-li pachatel přestupku zaplatit pokutu na místě, tedy představují akty vydané příslušným správním orgánem, osobou jím pověřenou, popřípadě orgánem určeným zákonem o přestupcích nebo jiným orgánem, s cílem autoritativně zasáhnout do právních vztahů osoby obviněné z přestupku jako účastníka řízení o přestupku. Jde tedy - jak tomu je také při vydání rozhodnutí o přestupku (§ 76 a 77 zákona o přestupcích) nebo při vydání příkazu o uložení napomenutí nebo pokuty (§ 87 zákona o přestupcích) - o správní rozhodnutí (rozhodnutí orgánu státní správy nebo samosprávy) mající podobu individuálního správního aktu. Názor odvolacího soudu, že blok na pokutu na místě nezaplacenou nepředstavuje správní rozhodnutí, tedy není správný.


    S odvolacím soudem lze souhlasit v tom, že podle ustanovení § 51 zákona o přestupcích se na řízení o přestupcích vztahují obecné předpisy o správním řízení [tj. zákon 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)], avšak jen tehdy, není-li v zákoně o přestupcích nebo jiném zákoně stanoveno jinak. Při posuzování otázky, jaké náležitosti musí mít rozhodnutí vydané v blokovém řízení (uložení pokuty, blok na pokutu na místě nezaplacenou), tedy nelze vycházet bez dalšího z ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád); v první řadě je třeba zkoumat, zda tyto náležitosti nestanoví zákon o přestupcích.


    O obsahových náležitostech rozhodnutí vydaných v blokovém řízení zákon o přestupcích uvádí, že na blocích k ukládání pokut (pokutových blocích) se vyznačí, komu, kdy a za jaký přestupek byla pokuta v blokovém řízení uložena (§ 85 odst.4 věta druhá) a že na blocích na pokutu na místě nezaplacenou se vyznačí též poučení o způsobu zaplacení pokuty, o lhůtě její splatnosti a o následcích nezaplacení pokuty (§ 85 odst.3).


    Srovnají-li se uvedené náležitosti rozhodnutí vydaných v blokovém řízení s požadavky, jaké klade na správní rozhodnutí ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), a jaké uvádí u výroku rozhodnutí o přestupku, jímž je obviněný z přestupku uznán vinným, ustanovení § 77 zákona o přestupcích, vyplývá z toho, že ustanovení § 85 odst.3 a § 85 odst.4 věty druhé zákona o přestupcích zahrnují jako povinný (esenciální) obsah rozhodnutí vydaných v blokovém řízení i údaje uvedené v obou citovaných ustanoveních správního řádu a zákona o přestupcích. Uvedená ustanovení je proto třeba považovat za speciální, a to jak ve vztahu k ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), tak i k ustanovení § 77 zákona o přestupcích. Kdyby totiž platilo, že na rozhodnutí vydaná v blokovém řízení (uložení pokuty v blokovém řízení, blok na pokutu na místě nezaplacenou) se vztahují i obecná ustanovení o náležitostech správního rozhodnutí, tj. ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), a ustanovení § 77 zákona o přestupcích, byla by ustanovení § 85 odst. 3 a § 85 odst. 4 věty druhé zákona o přestupcích nadbytečnými (obsoletními).


    To, co bylo uvedeno o požadavcích na obsahové náležitosti rozhodnutí vydaného v blokovém řízení, platí obdobně i o jeho náležitostech formálních. Ustanovení § 47 odst. 5 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), požaduje, aby v rozhodnutí byl uveden orgán, který rozhodnutí vydal, datum vydání rozhodnutí, jméno a příjmení účastníků řízení, a aby rozhodnutí bylo opatřeno úředním razítkem a podepsáno s uvedením jména, příjmení a funkce oprávněné osoby. Z ustanovení § 85 odst. 1 zákona o přestupcích vyplývá, že rozhodnutí v blokovém řízení mají podobu bloků k ukládání pokut (pokutových bloků), které vydává ministerstvo financí České republiky. Tyto bloky (přesně evidované) obsahují údaje (jejich rozsah musí korespondovat s požadavky na takové rozhodnutí zákonem stanovenými), jež příslušný správní orgán, jím pověřená osoba, popřípadě jiný orgán určený zákonem o přestupcích nebo jiným zákonem, uvádí do předepsaných částí bloku k ukládání pokut (a samozřejmě také bloku na pokutu na místě nezaplacenou). Uvedené vede k závěru, že rozhodnutí v blokovém řízení (bloky k ukládání pokut, včetně bloků na pokutu na místě nezaplacenou) mohou (a musí) být vydána jen formou bloků k ukládání pokut (pokutových bloků) obsahujících z hlediska formy takové údaje, které jsou, v souladu s požadavky na takové rozhodnutí zákonem stanovenými, uvedeny na blocích pro tyto účely vydávaných ministerstvem financí České republiky. Neuvedení všech, v souladu s požadavky na takové rozhodnutí zákonem stanovených a na bloku předtištěných, údajů pak znamená nenaplnění požadavku na formální obsah tohoto druhu rozhodnutí. Proto i ohledně formálních požadavků na rozhodnutí vydaná v blokovém řízení nelze použít obecnou úpravu platící pro rozhodnutí vydaná v přestupkovém (správním) řízení, ale ustanovení, která upravují v zákoně o přestupcích blokové řízení.


    Z uvedeného vyplývá, že rozhodnutí vydané v blokovém řízení musí mít obsahové a formální náležitosti vyplývající z ustanovení § 85 odst. 1, § 85 odst. 3 a § 85 odst. 4 věty druhé zákona o přestupcích. Odvolací soud proto dospěl k nesprávnému závěru, když požadavky na rozhodnutí vydané v blokovém řízení dovozoval z ustanovení § 47 zákona 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), a když uvedená ustanovení zákona o přestupcích nevzal v úvahu.

    Nejvyšší soud České republiky z uvedených důvodů dospěl k závěru, že rozhodnutí vydané v blokovém řízení (pokuta uložená v blokovém řízení) musí, aby se jednalo o vykonatelné správní rozhodnutí (rozhodnutí orgánu státní správy nebo samosprávy), obsahovat náležitosti, které jsou uvedeny v ustanovení § 85 odst. 4 větě druhé zákona 200/1990 Sb., o přestupcích (ve znění pozdějších předpisů), a další údaje, jak vyplývají z použití bloku k ukládání pokut, vydaného podle ustanovení § 85 odst. 1 tohoto zákona. Nemůže-li pachatel přestupku zaplatit pokutu na místě, musí rozhodnutí v blokovém řízení (blok na pokutu na místě nezaplacenou) obsahovat též poučení o způsobu zaplacení pokuty, o lhůtě její splatnosti a o následcích nezaplacení pokuty (§ 85 odst. 3 tohoto zákona).
    Protože usnesení odvolacího soudu vychází z jiného právního názoru (že blok na pokutu na místě nezaplacenou není rozhodnutím orgánu státní správy), Nejvyšší soud České republiky je zrušil (§ 243b odst. 1 část věty za středníkem o.s.ř.). Vzhledem k tomu, že důvody pro které bylo zrušeno usnesení odvolacího soudu, platí i na usnesení soudu prvního stupně, Nejvyšší soud České republiky zrušil i toto rozhodnutí a věc vrátil soudu prvního stupně k dalšímu řízení (§ 243b odst. 2 věta druhá o.s.ř.).
    Právní názor vyslovený v tomto usnesení je závazný; v novém rozhodnutí o věci soud rozhodne též o náhradě nákladů řízení včetně nákladů dovolacího řízení (§ 243d odst. 1 věta druhá a třetí o.s.ř.).
    Proti tomuto usnesení není přípustný opravný prostředek.


    V Brně 12. dubna 2001

    JUDr. Ljubomír D r á p a l , v. r.
    předseda senátu









    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce epravo.cz (jav)
    14. 6. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Majetková podstata
    • Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)
    • Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)
    • Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)
    • Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)
    • Autorské právo
    • Jednatel
    • Insolvence a nájem bytu
    • Bezdůvodné obohacení
    • Osoba blízká (exkluzivně pro předplatitele)

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.