epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    SDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí

    Sbírka:  31/2002 | Částka:  14/2002
    29.3.2002

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    31

    SDĚLENÍ
    Ministerstva zahraničních věcí


          Ministerstvo zahraničních věcí sděluje, že dne 27. června 2001 byla v Praze podepsána Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Maďarské republiky o mezinárodní kombinované dopravě.

          Dohoda vstoupila v platnost na základě svého článku 12 odst. 1 dne 11. listopadu 2001.

          České znění Dohody se vyhlašuje
    současně.
    DOHODA

    mezi

    vládou České republiky

    a

    vládou Maďarské republiky

    o mezinárodní kombinované dopravě


          Vláda České republiky a vláda Maďarské republiky (dále jen ,,smluvní strany"),

          uvědomujíce si, že pro výměnu zboží je nezbytná výkonná mezinárodní doprava zboží,

          uznávajíce, že z důvodů ekologických a limitované kapacity silniční dopravy je třeba vytvořit moderní přepravní systém železniční a vodní dopravy v zájmu vytvoření alternativ silniční dopravy přijatelných z hlediska ekonomického i ochrany životního prostředí,

          přesvědčeny, že systém kombinované dopravy má velkou šanci na řešení problémů mezinárodní dopravy zboží,

          vycházejíce z ustanovení mezinárodních smluv o ochraně přírody a životního prostředí, jimiž jsou státy obou smluvních stran vázány, a z příslušných vnitrostátních právních předpisů obou států,

          odvolávajíce se na mezinárodní smlouvy týkající se kombinované dopravy, jimiž jsou státy obou smluvních stran vázány,

          usilujíce o vzájemnou spolupráci v oblasti mezinárodní kombinované dopravy,

          se dohodly takto:

    Článek 1

    Vymezení pojmů

          Pro účely této Dohody se rozumí:
    a)
    ,,mezinárodní kombinovanou dopravou" realizace přepravy zboží mezi překladišti kombinované dopravy či přístavy ve státech smluvních stran nebo přes jejich území, během které probíhá v počáteční a koncové fázi přepravního procesu přeprava intermodálních přepravních jednotek silničními vozidly a silničních vozidel po silnici a přeprava na úseku mezi nimi se uskutečňuje po železnici nebo vnitrozemské vodní cestě, přičemž jeho délka je alespoň 100 kilometrů;
    b)
    ,,intermodální přepravní jednotkou" kontejner dlouhý nejméně 6 m, výměnná nástavba, dále jeřábem manipulovatelný nebo nemanipulovatelný návěs či přívěs, používané v kombinované dopravě;
    c)
    ,,silničním vozidlem" vozidlo s motorovým pohonem evidované ve státě jedné ze smluvních stran, uzpůsobené a používané k přepravě zboží, tj. tahač, nákladní automobil samotný nebo s přívěsem nebo tahač s návěsem. Není nutné, aby přívěs, respektive návěs byl evidován ve státě stejné smluvní strany;
    d)
    ,,doprovázenou kombinovanou dopravou" realizace přepravy silničních vozidel po železnici nebo vnitrozemské vodní cestě, přičemž řidič cestuje společně se silničním vozidlem;
    e)
    ,,nedoprovázenou kombinovanou dopravou" realizace přepravy intermodálních přepravních jednotek po železnici nebo vnitrozemské vodní cestě;
    f)
    ,,svozem a rozvozem" přeprava intermodálních přepravních jednotek silničními vozidly a/nebo doprava silničních vozidel po silnici z místa nakládky zboží nebo z hraničního přechodu k nejbližšímu překladišti kombinované dopravy nebo vnitrozemskému přístavu podle směru jízdy, respektive z překladiště kombinované dopravy anebo vnitrozemského přístavu k místu určení, tj. vykládky zboží, nebo k nejbližšímu hraničnímu přechodu ve směru jízdy;
    g)
    ,,překladištěm kombinované dopravy" místo překládky intermodálních přepravních jednotek a/nebo silničních vozidel z jednoho druhu dopravy na jiný;
    h)
    ,,povolením k silniční dopravě" povolení podle dohody mezi smluvními stranami o mezinárodní silniční dopravě;
    i)
    ,,odměnným povolením" povolení k silniční dopravě, která je na české straně osvobozena od silniční daně a na maďarské straně od daně pro motorová vozidla, přičemž bylo vydáno na základě použití doprovázené kombinované dopravy.

    Článek 2

    Oblast užití

          Tato Dohoda se vztahuje na mezinárodní kombinovanou dopravu mezi územími států obou smluvních stran nebo přes území státu jedné nebo obou smluvních stran.


    Článek 3

    Provádění Dohody

          Příslušnými orgány smluvních stran pro provádění této Dohody jsou:

    z české strany: Ministerstvo dopravy a spojů,

    z maďarské strany: Ministerstvo dopravy a vodního hospodářství.


    Článek 4

    Spolupráce k podpoře kombinované dopravy

          Smluvní strany
    a)
    budou usilovat o to, aby provozovatelé železniční a vodní dopravy a společnosti kombinované dopravy učinili za účelem podpory kombinované dopravy efektivní koordinovaná opatření;
    b)
    budou podle svých možností podporovat za účelem rozvoje kombinované dopravy investice do infrastruktury železnice, překladišť kombinované dopravy a veřejných přístavů;
    c)
    budou usilovat o to, aby se silniční přeprava zboží uskutečňovala v co největší míře formou kombinované dopravy;
    d)
    budou usilovat o to, aby byl svoz a rozvoz v rámci kombinované dopravy vyjmut ze zákazu dopravy o sobotách, nedělích a o svátcích, podle právních předpisů platných ve státech smluvních stran;
    e)
    budou prostřednictvím kompetentních orgánů usilovat o to, aby podle možností vytvořily podmínky ke svozu a rozvozu silničními vozidly s celkovou hmotností do 44 tun;
    f)
    budou prostřednictvím kompetentních orgánů usilovat o to, aby podle možností byly vytvořeny podmínky k celnímu odbavování zásilek kombinované dopravy v překladištích kombinované dopravy;
    g)
    budou podle možností podporovat vznik a spolupráci společných mezinárodních společností pro kombinovanou dopravu;
    h)
    se budou vzájemně informovat o těch opatřeních, která napomáhají zvýšení kvality mezinárodní kombinované dopravy a úrovně služeb.

    Článek 5

    Odměnná povolení

          (1)  V případě použití doprovázené kombinované dopravy ze států nebo do států smluvních stran nebo přes jejich území se příslušné orgány smluvních stran dohodnou na vzájemném vydávání odměnných povolení.

          (2)  Určení míry, počtu a platnosti odměnných povolení na návrh Smíšené komise pro kombinovanou dopravu schválí Smíšená komise pro silniční dopravu ustavená podle dohody platné mezi smluvními stranami o mezinárodní silniční dopravě.

          (3)  Odměnná povolení si předávají příslušné orgány smluvních stran.

    Článek 6

    Úlevy

          (1)  Smluvní strany na základě reciprocity zajistí pro dopravce druhé smluvní strany v rámci kombinované dopravy při svozu a rozvozu v kruhu o poloměru 70 km vzdušnou čarou

    na české straně: osvobození od silniční daně,

    na maďarské straně: osvobození od daně pro motorová vozidla.

          (2)  Pro přepravy prováděné podle odstavce 1 tohoto článku se nevyžadují povolení k silniční dopravě. V tomto případě je silniční dopravce povinen prokázat kontrolním orgánům použití kombinované dopravy železničním nákladním listem nebo lodním nákladním listem.

    Článek 7

    Porušení této Dohody

          (1)  Dopravce nebo člen či zaměstnanec jeho společnosti je povinen dodržovat právní předpisy platné ve státě druhé smluvní strany.

          (2)  Ve všech případech, které nejsou upraveny ustanoveními této Dohody nebo mezinárodních smluv zavazujících smluvní strany, je třeba se řídit právními předpisy států smluvních stran.

          (3)  Jestliže dopravce nebo člen či zaměstnanec jeho společnosti poruší ve státě druhé smluvní strany platné právní předpisy nebo jiná nařízení nebo ustanovení této Dohody, může příslušný orgán té smluvní strany, na území jejíhož státu je dopravce evidován, na žádost příslušného orgánu té smluvní strany, na území jejíhož státu k porušení právních předpisů došlo, učinit následující opatření:

      vyzvat dotyčného dopravce k dodržování platných předpisů,

      pozastavit vydání odměnných povolení dotyčnému dopravci, nebo odejmout již vydané odměnné povolení na období, na které jej příslušný orgán druhé smluvní strany vyloučil z přepravního procesu.

          (4)  Příslušné orgány smluvních stran si vzájemně poskytnou informace o učiněných opatřeních.

    Článek 8

    Ochrana údajů

          Smluvní strany se zavazují, že veškeré údaje a informace související s touto Dohodou -- kromě veřejně publikovaných statistických údajů a výkazů -- budou chránit před třetími osobami v souladu s právními předpisy svých států.

    Článek 9

    Mimořádná situace

          Smluvní strany se zavazují, že v případě provozního výpadku v kombinované dopravě z důvodů vis maior, technické poruchy nebo jiné překážky, trvající déle než 24 hodin, učiní zvláštní opatření v zájmu zajištění plynulé mezinárodní kombinované přepravy.

    Článek 10

    Smíšená komise

          (1)  Příslušné orgány smluvních stran zřídí Smíšenou komisi pro kombinovanou dopravu k řešení otázek vyskytujících se při provádění této Dohody. Smíšená komise pro kombinovanou dopravu je oprávněna iniciovat úpravu a doplnění této Dohody.

          (2)  Smíšená komise pro kombinovanou dopravu ve své vlastní kompetenci určí v Jednacím řádu úkoly spojené se svým složením a činností.

          (3)  Smíšená komise zasedá podle potřeby střídavě ve státech smluvních stran na základě požadavku příslušného orgánu kterékoliv smluvní strany.

    Článek 11

    Řešení sporných otázek

          Sporné otázky vzniklé při výkladu a provádění této Dohody budou řešeny jednáním mezi příslušnými orgány smluvních stran. Pokud se tyto orgány nedohodnou, budou sporné otázky řešeny jednáním smluvních stran, které se uskuteční diplomatickou cestou.

    Článek 12

    Závěrečná ustanovení

          (1)  Tato Dohoda podléhá schválení podle vnitrostátních právních předpisů smluvních stran. Dohoda vstoupí v platnost po uplynutí 30 (třiceti) dnů ode dne doručení pozdější diplomatické nóty o tomto schválení.

          (2)  Smluvní strany uzavírají tuto Dohodu na dobu neurčitou.

          (3)  Tuto Dohodu může kterákoliv smluvní strana vypovědět písemně diplomatickou cestou. Platnost Dohody skončí šest měsíců ode dne doručení oznámení o výpovědi druhé smluvní straně.


          Dáno v Praze dne 27. června 2001 ve dvou původních vyhotoveních, každé v českém a maďarském jazyce, přičemž obě znění mají stejnou platnost.



    Za vládu České republiky:
    Za vládu Maďarské republiky:


    Jaromír Schling v. r.
    János Fonagy v. r.


    ministr dopravy a spojů
    ministr dopravy a vodního hospodářství
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Telekomunikace
    • Klamavá reklama
    • 10 otázek pro ... Valerii Cermanovou
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Novela trestního zákoníku
    • Děti již mají svého zastánce, novela zavedla úřad dětského ochránce práv
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Náhrada při poškození věci (exkluzivně pro předplatitele)

    Náklady na zajištění náhradního vozidla lze podle konkrétních okolností pokládat za účelně vynaložené i v případě, že náhradní vozidlo bylo poškozeným použito k jízdě jen po...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.