epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    SDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí

    Sbírka:  20/2003 | Částka:  10/2003
    14.2.2003

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    20

    SDĚLENÍ
    Ministerstva zahraničních věcí


          Ministerstvo zahraničních věcí sděluje, že dne 8. února 2000 byla v Praze podepsána Dohoda mezi vládou České republiky a Úřadem Vysokého komisaře Organizace spojených národů pro uprchlíky (UNHCR) o právním postavení UNHCR a jeho personálu v České republice.

          Dohoda vstoupila v platnost na základě svého článku XI odst. 1 dne 8. února 2000.

          České znění Dohody a anglické znění, jež je pro její výklad rozhodné, se vyhlašují současně.

    DOHODA
    mezi vládou České republiky
    a Úřadem Vysokého komisaře Organizace spojených národů pro uprchlíky
    (UNHCR)
    o právním postavení UNHCR a jeho personálu v České republice


          Vzhledem k tomu, že Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky byl ustaven rezolucí Valného shromáždění OSN č. 319 (IV) ze dne 3. prosince 1949,




          vzhledem k tomu, že Statut Úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, přijatý rezolucí Valného shromáždění OSN č. 428 (V) ze dne 14. prosince 1950, stanoví mimo jiné, že úkolem Vysokého komisaře, jednajícího se zplnomocněním Valného shromáždění, bude pod záštitou OSN poskytovat mezinárodní ochranu uprchlíkům spadajícím do působnosti Statutu a hledat trvalá řešení problému uprchlíků tak, že bude pomáhat vládám a, po dohodě s příslušnými vládami, i nevládním organizacím při umožňování dobrovolné repatriace těchto uprchlíků nebo jejich integrace do nových národních komunit,






          vzhledem k tomu, že Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, pomocný orgán ustavený Valným shromážděním v souladu s článkem 22 Charty OSN, je nedílnou součástí OSN, jejíž status, výsady a imunity se řídí Úmluvou o výsadách a imunitách OSN, schválenou Valným shromážděním dne 13. února 1946,





          vzhledem k tomu, že vláda České republiky a Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky si přejí stanovit podmínky, za nichž bude Úřad v rámci svého mandátu zastupován v zemi,




          vláda České republiky a Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky uzavřely v duchu přátelské spolupráce tuto Dohodu:

    Článek I


    Definice


          Pro účely této Dohody platí následující definice:

    a)
    ,,Vláda" označuje vládu České republiky,

    b)
    ,,Hostitelská země" označuje Českou republiku,


    c)
    ,,UNHCR" označuje Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky,

    d)
    ,,Vysoký komisař" označuje Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky nebo úředníky, které Vysoký komisař pověřil jednat jeho jménem,

    e)
    ,,Strany" označuje vládu a UNHCR,

    f)
    ,,Úmluva" označuje Úmluvu o výsadách a imunitách OSN, přijatou Valným shromážděním OSN dne 13. února 1946,

    g)
    ,,Úřadovna UNHCR" označuje veškeré kanceláře a prostory, zařízení a vybavení užívané nebo udržované v hostitelské zemi,

    h)
    ,,Zástupce UNHCR" označuje úředníka UNHCR, který vede úřadovnu UNHCR v hostitelské zemi,

    i)
    ,,Personál UNHCR" znamená úředníky UNHCR, znalce pověřené posláním a osoby poskytující služby jménem UNHCR,

    j)
    ,,Úředníci UNHCR" označuje všechny členy personálu UNHCR zaměstnávané podle Směrnic a pravidel o personálu OSN, s výjimkou osob najatých v místě za hodinovou mzdu podle rezoluce Valného shromáždění č. 76(1),

    k)
    ,,Znalci pověření posláním" označuje osoby jiné než úředníky UNHCR nebo osoby poskytující služby jménem UNHCR, které plní poslání pro UNHCR,

    l)
    ,,Osoby poskytující služby jménem UNHCR" označuje fyzické a právnické osoby a jejich zaměstnance, s výjimkou státních občanů hostitelské země, které UNHCR najal za účelem provádění nebo pomoci při provádění svých programů.





    Článek II


    Účel této Dohody


          Tato Dohoda obsahuje základní podmínky, za nichž bude UNHCR v rámci svého mandátu spolupracovat s vládou, otevírat úřadovny v hostitelské zemi a vykonávat své funkce mezinárodní ochrany a humanitární pomoci ve prospěch uprchlíků a jiných osob v jeho kompetenci v hostitelské zemi.






    Článek III


    Spolupráce mezi vládou a UNHCR


    1.  Spolupráce mezi vládou a UNHCR na poli mezinárodní ochrany a humanitární pomoci pro uprchlíky a jiné osoby v kompetenci UNHCR bude vycházet ze Statutu UNHCR, z jiných platných rozhodnutí
    a rezolucí    týkajících se UNHCR, které přijaly orgány OSN, a z článku 35 Úmluvy o právním postavení uprchlíků z roku 1951 a článku 2 Protokolu týkajícího se právního postavení uprchlíků z roku 1967.


    2.  Úřadovna UNHCR bude průběžně konzultovat a spolupracovat s vládou v souvislosti s přípravou a přezkoumáním projektů pro uprchlíky a jiné osoby v kompetenci UNHCR.




    3.  Podmínky pro všechny projekty financované UNHCR, které má provádět vláda, včetně závazků vlády a Vysokého komisaře týkajících se poskytování finančních prostředků, dodávek, vybavení, služeb nebo jiné pomoci, budou stanoveny v projektových dohodách, které uzavřou vláda a UNHCR.




    4.  Vláda umožní personálu UNHCR nerušený přístup k uprchlíkům a jiným osobám v kompetenci UNHCR a na místa provádění projektů UNHCR za účelem monitorování všech fází jejich provádění.






    Článek IV


    Úřadovna UNHCR



    1.  Vláda souhlasí se zřízením a udržováním úřadovny nebo úřadoven UNHCR v hostitelské zemi za účelem poskytování mezinárodní ochrany a humanitární pomoci uprchlíkům a jiným osobám v kompetenci UNHCR.


    2.  UNHCR může se souhlasem vlády určit, že úřadovna UNHCR v hostitelské zemi bude sloužit jako regionální/oblastní úřadovna a vláda bude písemně vyrozuměna o počtu a úrovni úředníků přidělených k této úřadovně.



    3.  Úřadovna UNHCR bude vykonávat funkce stanovené Vysokým komisařem v souvislosti s jeho mandátem pro uprchlíky a další osoby v jeho kompetenci, včetně navázání a udržování vztahů mezi UNHCR a jinými vládními nebo nevládními organizacemi působícími v hostitelské zemi.






    Článek V


    Personál UNHCR


    1.  UNHCR může přidělit ke své úřadovně v zemi personál, který považuje za nezbytný pro výkon funkce mezinárodní ochrany a humanitární pomoci.




    2.  Vláda bude informována o kategoriích úředníků a jiného personálu, který má být přidělen k úřadovně UNHCR v hostitelské zemi.


    3.  UNHCR může pověřit úředníky navštívit hostitelskou zemi za účelem konzultace a spolupráce s odpovídajícími úředníky vlády nebo jiných subjektů zapojených do práce s uprchlíky v souvislosti s:


    a)
    kontrolou, přípravou, monitorováním a hodnocením programů mezinárodní ochrany a humanitární pomoci,

    b)
    přepravou, převzetím, distribucí nebo užitím dodávek, vybavení a jiných materiálů poskytovaných UNHCR,

    c)
    hledáním trvalého řešení problému uprchlíků,

    d)
    jakýmikoli dalšími záležitostmi souvisejícími s aplikací této Dohody.



    Článek VI


    Náležitosti potřebné pro provádění humanitárních programů UNHCR




    1.  Vláda po dohodě s UNHCR přijme vhodná opatření, která mohou být potřebná k vynětí personálu UNHCR z předpisů nebo jiných právních norem, které by mohly být na překážku operacím a projektům prováděným podle této Dohody, a poskytne jim náležitosti, které mohou být potřebné pro urychlené a efektivní provádění humanitárních programů UNHCR pro uprchlíky v hostitelské zemi. Mezi tyto náležitosti má patřit mimo jiné povolení provozovat bez povinnosti placení licenčních poplatků radiokomunikační a jiné telekomunikační zařízení UNHCR, poskytnutí práv k letecké přepravě a osvobození od přistávacích poplatků a honorářů za leteckou přepravu nákladu určeného pro pomoc v nouzových situacích, pro převoz uprchlíků a/nebo personálu OSN.





    2.  Vláda po dohodě s UNHCR pomůže úředníkům UNHCR vyhledat kancelářské prostory vhodné pro úřadovnu UNHCR.


    3.  Vláda po dohodě s UNHCR zajistí a poskytne finanční pomoc formou dobrovolného příspěvku na pokrytí výdajů na místní služby a náležitosti pro úřadovnu UNHCR, například na zřízení, vybavení, údržbu a případný nájem úřadovny.




    4.  Vláda zajistí, aby úřadovně UNHCR byly vždy poskytovány veřejné služby.


    5.  Vláda v případě potřeby přijme veškerá nezbytná opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany prostor úřadovny UNHCR a jejího personálu.



    6.  Vláda bude v případě potřeby pomáhat při hledání vhodného ubytování pro mezinárodní personál UNHCR.






    Článek VII


    Výsady a imunity


          Vláda bude ve vztahu k UNHCR, jeho majetku, finančním prostředkům a aktivům a jeho úředníkům a znalcům pověřeným posláním uplatňovat příslušná ustanovení Úmluvy o výsadách a imunitách OSN, do níž Česká republika sukcedovala ke dni 1. ledna 1993.

    Článek VIII


    Oznámení


    1.  UNHCR oznámí vládě jména úředníků UNHCR, znalců pověřených posláním a dalších osob poskytujících služby jménem UNHCR a změny ve statusu těchto osob.




    2.  Úředníci UNHCR, znalci pověření posláním a jiné osoby poskytující služby jménem UNHCR obdrží speciální identifikační karty vydané UNHCR, které potvrzují jejich status podle této Dohody.






    Článek IX


    Zřeknutí se imunity


          Výsady a imunity jsou personálu UNHCR poskytovány v zájmu OSN a UNHCR, nikoli pro osobní prospěch dotčených osob. Generální tajemník OSN se může zříci imunity kteréhokoli člena personálu OSN, pokud se domnívá, že by tato imunita bránila výkonu spravedlnosti, a pokud toto zřeknutí nebude na újmu zájmům OSN a UNHCR.






    Článek X


    Řešení sporů

          Spor mezi vládou a UNHCR vzniklý z této Dohody nebo s ní související bude řešen smírně jednáním nebo jiným dohodnutým způsobem řešení. Nepodaří-li se jej takto vyřešit, bude na žádost kterékoli strany postoupen k rozhodčímu řízení. Každá strana jmenuje jednoho rozhodce a tito dva rozhodci jmenují třetího, který bude předsedou. Pokud do třiceti dnů od podání žádosti o rozhodčí řízení některá strana nejmenuje rozhodce nebo pokud do 15 dnů od jmenování dvou rozhodců není jmenován třetí, kterákoli strana může požádat předsedu Mezinárodního soudního dvora, aby jmenoval rozhodce. K přijetí všech rozhodnutí jsou zapotřebí hlasy dvou z rozhodců. Jednací řád rozhodčího řízení stanoví rozhodci a náklady na rozhodčí řízení ponesou strany tak, jak stanoví rozhodci. Rozhodnutí vydané v rozhodčím řízení bude uvádět důvody, na nichž je založeno, a strany je přijmou jako konečné rozhodnutí ve sporu.

    Článek XI


    Obecná ustanovení


    1.  Tato Dohoda vstoupí v platnost dnem podpisu oběma stranami a zůstane v platnosti až do ukončení podle odstavce 5 tohoto článku.


    2.  Tato Dohoda bude vykládána s ohledem na svůj hlavní účel, kterým je umožnit UNHCR úplný a efektivní výkon jeho mezinárodního mandátu pro uprchlíky a dosažení jeho humanitárních cílů v zemi.




    3.  Jakákoliv relevantní otázka, k níž se nevztahuje žádné ustanovení stávající Dohody, bude stranami řešena v souladu s příslušnými usneseními a rozhodnutími kompetentních orgánů OSN. Každá strana v plné míře a s porozuměním zváží jakýkoliv návrh předložený druhou stranou v souladu s tímto odstavcem.




    4.  Na žádost vlády nebo UNHCR se mohou konat konzultace s cílem pozměnit tuto Dohodu. Změny budou provedeny společnou písemnou dohodou.


    5.  Každá strana může vypovědět tuto Dohodu písemným oznámením druhé straně. Tato Dohoda přestane platit šest měsíců od data tohoto oznámení. Výjimkou je případ, kdy UNHCR ukončí svou činnost v České republice, a tehdy tato Dohoda pozbude platnosti okamžikem odchodu UNHCR, kromě ustanovení upravujících řádné ukončení činnosti UNHCR v České republice a vypořádání jeho majetku, který se zde nachází.







          Na důkaz toho níže podepsaní, řádně jmenovaní zástupci vlády a UNHCR jménem stran podepsali tuto Dohodu v jazyce českém a anglickém. V případě sporu ohledně výkladu stávající Dohody je rozhodující její anglická verze.





          Dáno v Praze dne 8. února 2000 ve dvou původních vyhotoveních, každé v jazyce českém a anglickém, přičemž obě znění jsou stejně autentická.








    Za vládu České republiky
    Za Úřad Vysokého komisaře OSN


    pro uprchlíky


    Jan Kavan v. r.
    Sadako Ogata v. r.

    místopředseda vlády
    vysoká komisařka

    a ministr zahraničních věcí
    Organizace spojených národů pro uprchlíky
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Prodloužení lhůt pro dání výpovědi a okamžitého zrušení zaměstnavatelem
    • Compliance z pohledu obchodní korporace a přínos compliance programu pro obchodní korporaci
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Společná domácnost
    • Obchodní vedení společnosti
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Poškozený

    Postupem soudu, v jehož důsledku je podle § 206 odst. 3 trestního řádu nezákonně vyloučeno účastenství konkrétní osoby v trestním řízení, se porušuje právo dané osoby na soudní...

    Opatrovník

    Z hlediska kolize zájmů není přípustné, pokud je opatrovníkem účastníka řízení ustanovena osoba podřízená orgánu veřejné moci (např. jeho zaměstnanec), který vede řízení, a...

    Společná domácnost

    Za přiměřené poměry manžela ve smyslu § 767 odst. 2 o. z. lze považovat takové okolnosti, které prokazují jeho potřebu bydlet v daném bytě či domě, jež musí být natolik...

    Mzda (exkluzivně pro předplatitele)

    Posuzuje-li se otázka rovného odměňování složkou mzdy, pro niž jsou podmínky (předpoklady) stanovené zaměstnavatelem ve vnitřním předpisu, je nutné v prvé řadě rozlišovat, zda...

    Náhrada za ztrátu na výdělku (exkluzivně pro předplatitele)

    Ošetřující lékař podle § 57 zákona o nemocenském pojištění vydává rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a podle § 59 téhož zákona vydává rozhodnutí o ukončení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.