epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    VYHLÁŠKA ze dne 16. června 2023 o stavu nouze v elektroenergetice a o obsahových náležitostech havarijního plánu

    Sbírka:  193/2023 | Částka:  94/2023
    23.6.2023

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE


    193

    VYHLÁŠKA
    ze dne 16. června 2023
    o stavu nouze v elektroenergetice a o obsahových náležitostech havarijního plánu






          Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 98a odst. 1 písm. e) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 211/2011 Sb., zákona č. 165/2012 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 362/2021 Sb. a zákona č. 176/2022 Sb.:

    § 1

    Předmět úpravy

          Tato vyhláška stanoví opatření a postupy vykonávané při předcházení stavu nouze, při stavu nouze a při odstraňování následků stavu nouze, způsob vyhlašování stavu nouze a oznamování předcházení stavu nouze a postupy při omezování výroby elektřiny a spotřeby elektřiny včetně regulačního, vypínacího a frekvenčního plánu a obsahové náležitosti havarijních plánů.

    Omezení spotřeby elektřiny a řízení změn dodávky elektřiny do elektrizační soustavy

    § 2

          (1) Při splnění podmínek § 54 energetického zákona nebo přímo použitelného předpisu Evropské unie1) lze elektřinu, která je odebírána z elektrizační soustavy, omezit, nebo výkon, který je dodáván do elektrizační soustavy, měnit
    a)
    omezením spotřeby elektřiny odebírané z elektrizační soustavy podle regulačního plánu, jehož použití a obsahové náležitosti včetně způsobu oznamování, vyhlašování a odvolávání regulačních stupňů jsou uvedeny v příloze č. 1 k této vyhlášce,
    b)
    úplným přerušením dodávky elektřiny zákazníkům odpojením jejich odběrných elektrických zařízení provozovatelem přenosové soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy nebo vypnutím částí zařízení pro přenos elektřiny nebo distribuci elektřiny

          1.  podle vypínacího plánu, jehož použití a obsahové náležitosti jsou uvedeny v příloze č. 2 k této vyhlášce,

          2.  podle frekvenčního plánu, jehož použití, zpracování, vydávání a aktualizace jsou uvedeny v příloze č. 3 k této vyhlášce,

          3.  operativním vypnutím částí zařízení přenosové soustavy nebo distribuční soustavy v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy, nebo
    c)
    změnou hodnoty výkonu dodávaného výrobcem elektřiny do elektrizační soustavy podle pokynů technického dispečinku provozovatele přenosové soustavy nebo provozovatele distribuční soustavy.

          (2) Omezení spotřeby elektřiny na území, kde hrozí vznik stavu nouze nebo pro které byl stav nouze vyhlášen, je dáno uplatněním příslušného stupně regulačního plánu, vypínacího plánu, operativním vypnutím částí zařízení přenosové nebo distribuční soustavy nebo automatickým působením frekvenčních relé v souladu s frekvenčním plánem, v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy. Technický dispečink provozovatele přenosové soustavy nebo technické dispečinky provozovatelů distribučních soustav použijí tato opatření na základě vyhodnocení situace; toto omezení spotřeby elektřiny se nevztahuje na zákazníky, jejichž zařízení jsou připojena pouze k zahraniční elektrizační soustavě a na které se vztahují pouze omezení této zahraniční elektrizační soustavy.

          (3) Omezení spotřeby elektřiny podle regulačního plánu se nevztahuje na technologickou vlastní spotřebu elektřiny pro výrobu elektřiny nebo výrobu a dodávku tepla.

          (4)  V situacích, kdy hrozí riziko neplnění kritérií spolehlivosti v elektrizační soustavě, může provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy vyhlásit výstražný stupeň, který je součástí regulačního plánu.

    § 3

          (1) Postup a rozsah omezení spotřeby elektřiny nebo změny dodávaného výkonu při předcházení nebo řešení stavu nouze zpracovává technický dispečink provozovatele přenosové soustavy ve spolupráci s technickými dispečinky provozovatelů distribučních soustav přímo připojených k přenosové soustavě (dále jen ˙regionální distribuční soustava˙). Na postup provozovatelů distribučních soustav, které nejsou přímo připojeny k přenosové soustavě (dále jen ˙lokální distribuční soustava˙), se vztahuje § 8.

          (2) Samostatnou součástí programu vysílání signálu hromadného dálkového ovládání zpracovávaného provozovateli regionálních distribučních soustav je plán omezení spotřeby elektřiny vypínáním vybraných spotřebičů zpracovaný pro účely regulačního plánu.

          (3) Po dobu od oznámení nebo vyhlášení regulačních stupňů do odvolání regulačních stupňů, s výjimkou bezprostředního ohrožení života nebo zdraví osob, není možné zvyšování spotřeby elektřiny u zařízení, která byla odstavena z provozu nebo byla v provozu s omezenou spotřebou elektřiny.

          (4) Vypínací plán zpracovávaný technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy ve spolupráci s technickými dispečinky provozovatelů regionálních distribučních soustav stanoví postup vypínání a hodnoty vypínaných výkonů při likvidaci závažných systémových či lokálních poruch v elektrizační soustavě. Na postup provozovatelů lokálních distribučních soustav se vztahuje § 8. Přerušení dodávky elektřiny se provádí vypnutím vybraných částí přenosové soustavy nebo distribuční soustavy.

          (5) Frekvenční plán zpracovávaný technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy a technickými dispečinky provozovatelů regionálních distribučních soustav a výrobci elektřiny je postup pro předcházení a řešení stavu nouze spojeného s nevyrovnanou výkonovou bilancí v elektrizační soustavě a současnou změnou kmitočtu soustavy. Frekvenční plán stanovuje opatření, kterými jsou vytváření ostrovních provozů, přerušení dodávek elektřiny zákazníkům a odpojování výroben elektřiny od elektrizační soustavy působením frekvenčních relé, která jsou instalována ve výrobnách elektřiny, v přenosové soustavě, v distribuční soustavě nebo v odběrných místech zákazníků.

    § 4

          (1) Výše vypínaného výkonu, výběr míst a osazení frekvenčních relé stanoví provozovatel přenosové soustavy a provozovatelé regionálních distribučních soustav podle přímo použitelného předpisu Evropské unie2). Na postup provozovatelů lokálních distribučních soustav se vztahuje § 8.

          (2) Provozovatelé regionálních distribučních soustav předávají každoročně do 30. září provozovateli přenosové soustavy aktualizované hodnoty výkonu pro jednotlivé regulační stupně a stupně vypínacího plánu a frekvenčního plánu. Provozovatelé lokálních distribučních soustav předávají tyto údaje každoročně do 15. září provozovateli distribuční soustavy, ke které je jejich distribuční soustava připojena. Na základě těchto údajů je technický dispečink provozovatele přenosové soustavy ve spolupráci s technickými dispečinky provozovatelů distribučních soustav povinen aktualizovat své regulační, vypínací a frekvenční plány.

    § 5

    Zařazení zákazníků do regulačních stupňů

          (1) Pro omezení spotřeby elektřiny při předcházení stavu nouze a při stavu nouze se zákazníci zařazují do regulačních stupňů podle regulačního plánu podle přílohy č. 1 k této vyhlášce.

          (2) Zařazení zákazníků do regulačních stupňů č. 1 a 2 provádí provozovatel distribuční soustavy.

          (3) Zařazení zákazníků do regulačních stupňů č. 3 až 7 provádí
    a)
    provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy na základě smlouvy o zajištění služby přenosové soustavy nebo smlouvy o zajištění služby distribuční soustavy, nebo
    b)
    obchodník s elektřinou nebo výrobce elektřiny na základě smlouvy o sdružených službách dodávky elektřiny; obchodník s elektřinou nebo výrobce elektřiny předávají provozovateli příslušné soustavy údaje v rozsahu a struktuře podle jiného právního předpisu3).

          (4)  Provozovatel přenosové nebo distribuční soustavy předává informaci o zařazení odběrného místa zákazníka do příslušného regulačního stupně č. 3 až 7 a o hodnotě jeho bezpečnostního minima podle přílohy č. 1 k této vyhlášce do informačního systému operátora trhu postupem podle vyhlášky upravující pravidla trhu s elektřinou a operátor trhu tuto informaci zpřístupní dodavateli a subjektu zúčtování registrovanému u daného odběrného místa zákazníka.

    § 6

    Postupy a opatření při předcházení stavu nouze

          (1) Omezení spotřeby elektřiny a změna dodávky elektřiny při předcházení stavu nouze jsou prováděny
    a)
    automaticky podle frekvenčního plánu, nebo
    b)
    technickým dispečinkem příslušného provozovatele soustavy

          1.  podle regulačních stupňů č. 1 až 4,

          2.  podle vypínacího plánu,

          3.  operativním vypnutím částí zařízení přenosové nebo distribuční soustavy v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy,

          4.  použitím volných výrobních kapacit včetně použití volných výrobních kapacit provozovatelem přenosové soustavy podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, kterým se stanoví kodex sítě pro obranu a obnovu elektrizační soustavy4), nebo

          5.  omezením dodávaného výkonu.

          (2) Provozovatel přenosové soustavy oznamuje bez zbytečného odkladu jím uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky elektřiny při předcházení stavu nouze provozovatelům dotčených regionálních distribučních soustav.

          (3) Provozovatel regionální distribuční soustavy oznamuje bez zbytečného odkladu jím uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky elektřiny při předcházení stavu nouze provozovateli přenosové soustavy a dotčeným provozovatelům lokálních distribučních soustav, kteří mají zřízen technický dispečink.

          (4) Provozovatel lokální distribuční soustavy oznamuje bez zbytečného odkladu jím uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky elektřiny při předcházení stavu nouze provozovateli regionální distribuční soustavy, ke které je jeho distribuční soustava připojena.

          (5) Provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy oznamuje
    a)
    předcházení stavu nouze způsobem umožňujícím dálkový přístup,
    b)
    předcházení stavu nouze subjektům zúčtování prostřednictvím elektronické komunikace,
    c)
    uplatnění opatření podle odstavce 1 písm. b) subjektům zúčtování prostřednictvím elektronické komunikace, a to pokud možno s předstihem alespoň jednoho obchodního intervalu.

          (6)  Omezení spotřeby elektřiny a změnu dodávky elektřiny podle odstavce 1 písm. b) bodu 1 lze uplatnit
    a)
    nejdéle po dobu šesti po sobě jdoucích hodin,
    b)
    nejvýše jednou v rámci jednoho kalendářního dne a
    c)
    nejvýše pětkrát v daném kalendářním měsíci.

          (7)  Subjekt zúčtování předává kontaktní informace v rozsahu e-mailové adresy a telefonního čísla pro účely odstavce 5 operátorovi trhu, který předává tuto informaci provozovateli přenosové soustavy a provozovatelům distribučních soustav.

    § 7

    Postupy a opatření při stavu nouze

          (1) Veškerá omezení spotřeby elektřiny nebo změny dodávek elektřiny při stavu nouze nařizuje technický dispečink provozovatele přenosové soustavy nebo technický dispečink provozovatele distribuční soustavy vydáváním operativních pokynů.

          (2) Stav nouze je zpravidla vyhlašován a odvoláván předem způsobem stanoveným v § 54 energetického zákona. V případě rychlého rozpadu elektrizační soustavy může být stav nouze vyhlášen dodatečně.

          (3) Omezení spotřeby elektřiny a změna dodávky elektřiny při stavu nouze jsou prováděny
    a)
    automaticky podle frekvenčního plánu,
    b)
    podle vypínacího plánu,
    c)
    podle regulačního plánu,
    d)
    operativním vypnutím částí zařízení přenosové nebo distribuční soustavy v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy,
    e)
    použitím volných výrobních kapacit, nebo
    f)
    omezením dodávaného výkonu.

          (4)  Provozovatel přenosové soustavy bez zbytečného odkladu oznamuje jím vyhlášený nebo odvolaný stav nouze provozovatelům dotčených regionálních distribučních soustav.

          (5) Provozovatel regionální distribuční soustavy bez zbytečného odkladu oznamuje jím vyhlášený nebo odvolaný stav nouze provozovateli přenosové soustavy a dotčeným provozovatelům lokálních distribučních soustav, kteří mají zřízen technický dispečink.

          (6) Provozovatel lokální distribuční soustavy bez zbytečného odkladu oznamuje jím vyhlášený nebo odvolaný stav nouze provozovateli regionální distribuční soustavy, ke které je jeho distribuční soustava připojena.

          (7) Při řešení stavu nouze postupují provozovatel přenosové soustavy, provozovatel distribuční soustavy a výrobce elektřiny podle svého havarijního plánu, jehož náležitosti jsou uvedeny v příloze č. 4 k této vyhlášce.

    § 8

    Postup provozovatelů lokálních distribučních soustav

          Provozovatelé lokálních distribučních soustav při předcházení stavu nouze a při stavu nouze v případě, že
    a)
    mají zřízen technický dispečink a oznámí tuto skutečnost provozovateli regionální distribuční soustavy, v jejímž licencí vymezeném území se nachází, postupují jako provozovatelé regionálních distribučních soustav,
    b)
    nemají zřízen technický dispečink nebo provozovateli regionální distribuční soustavy neoznámí, že ho zřízen mají, se považují za zákazníky.

    § 9

    Zrušovací ustanovení

          Vyhláška č. 80/2010 Sb., o stavu nouze v elektroenergetice a o obsahových náležitostech havarijního plánu, se zrušuje.

    § 10

    Účinnost

          Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2023, s výjimkou ustanovení § 5 odst. 4, § 6 odst. 5 písm. b) a c) a § 6 odst. 7, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2024.




    Ministr:


    Ing. Síkela v. r.

    Příloha č. 1 k vyhlášce č. 193/2023 Sb.

    Příloha č. 2 k vyhlášce č. 193/2023 Sb.

    Příloha č. 3 k vyhlášce č. 193/2023 Sb.

    Příloha č. 4 k vyhlášce č. 193/2023 Sb.


    ––––––––––––––––––––
    1)
    Nařízení Komise (EU) 2017/2196 ze dne 24. listopadu 2017, kterým se stanoví kodex sítě pro obranu a obnovu elektrizační soustavy.
    2)
    Čl. 15 nařízení Komise (EU) 2017/2196.
    3)
    Příloha č. 17 k vyhlášce č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů.
    4)
    Čl. 18 až 21 nařízení Komise (EU) 2017/2196.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Právo na účinné vyšetřování
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.